خبری از یک پایان شاد نیست!

جان ویک ۴؛ آنچه می‌خواهید از نسخه جدید بدانید

زمان پخش، حاشیه‌ها و داستان جان ویک جدید را اینجا بخوانید

فیلم جان ویک: فصل چهار (John Wick: Chapter 4) یا به‌سادگی فیلم جان ویک ۴ را نیز چَد استاهِلسکی – مثل سه قسمت قبلی – کارگردانی کرده و کیانو ریوز دوباره در نقش اصلی فیلم -که نام شخصیتش در عنوان فیلم هم دیده می‌شود- بازی کرده است. سعی کرده‌ایم اینجا آخرین اطلاعات و خبرها درباره این فیلم را جمع‌آوری کنیم. بعد از اکران هم اولین واکنش‌ها و نقدها را در این صفحه خواهید خواند.

معرفی بهترین فیلم‌های اکشن خارجی

خلاصه داستان فیلم جان ویک ۴

جان ویک ۴ یا John Wick: Chapter 4 این بار هم با مرگبارترین رقبای خود روبه‌رو می‌شود چون قیمتی که برای سرش تعیین شده همین‌طور بالاتر می‌رود. با وجود این، او دست از مبارزه علیه شورای عالی تشکیلات زیرزمینی – که روزی برای‌شان کار می‌کرد – برنمی‌دارد و برای همین است که مجبور می‌شود با قوی‌ترین رقبای خود، از نیویورک تا پاریس و اوساکا تا برلین، دست و پنجه نرم کند.

 

عوامل و بازیگران فیلم جان ویک ۴

کارگردان جان ویک ۴: چد استاهلسکی، فیلمنامه‌نویسان: شِی هَتِن و مایکل فینچ، مدیر فیلمبرداری: دن لاوستسِن، تدوینگر: اِوِن شیف، آهنگسازان: تایلر بِیتس و جوئل جی. ریچارد، بازیگران: کیانو ریوز (جان ویک)، لورنس فیشبرن (پادشاه آلاچیق)، ایان مک‌شِین (وینستن)، لنس رِدیک (کارن)، دانی ین (کِین)، بیل اسکاشگورد (مارکیس)، هیرویوکی سانادا (شیمازو)، اسکات ادکینز (کیلا)، کلنسی براون و…

تماشای آنلاین فیلم جان ویک 4 در فیلیمو

زمان پخش و دوبله اختصاصی جان ویک جدید در فیلیمو

طبق برنامه جدید، ۲ خرداد ۱۴۰۲ همزمان با پخش جهانی در سینماها فیلم جان ویک ۴ را در فیلیمو ببینید. فیلم جان ویک ۴ ابتدا قرار بود ۴ فروردین ۱۴۰۲ در سینماها به نمایش درآید ولی شیوع جهانی کرونا و تعهد ریوز به بازی در فیلم «رستاخیزهای ماتریکس» (The Matrix Resurrections) و سپس عواملی دیگر، باعث چنین تعویق طولانی‌ای شد.

مدیر دوبلاژ جان ویک برای فیلیمو سعید شیخ زاده است و سیاوش شهبازی آن را ترجمه کرده است. در دوبله اختصاصی فیلم جدید جان ویک، این چهره‌ها صداپیشگی کرده‌اند؛

تورج مهرزادیان، نرگس فولادوند، کیکاووس یاکیده، سعید شیخ‌زاده، همت مومیوند، علیرضا باشکندی، میرطاهر مظلومی، رضا آفتابی، شایان شامبیاتی، محمدرضا فصیحی‌نیا، لادن سلطان‌پناه، فرزاد احمدی، ندا پوریان و علیرضا اوحدی.

 

منتقدان درباره جان ویک: فصل چهار چه می‌گویند؟

ایندی‌وایر | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

رافائل موتامایور | حماسه «جان ویک» در طول سال‌ها تغییر کرده و گسترش یافته است؛‌ و حالا این فیلم هم جایی برای انکار این موضوع باقی نمی‌گذارد که چطور این مجموعه چاد استاهلسکی را به یکی از بهترین فیلمسازان اکشن ما بدل کرده‌اند و این فرنچایز چطور به کیانو ریوز نقش تعیین‌کننده دیگری در کارنامه‌اش را داده است. همراه شدن با این مجموعه فیلم که یکی از بهترین و باثبات‌ترین‌های تاریخ سینما است به لحاظ کیفی، تجربه‌ای جنون‌آمیز را برای تماشاگرانش رقم زده است. در هر صورت، مهم نیست که جاده به کجا خواهد رسید «من به این فکر می‌کنم که جان ویک برگشته است.»

وال استریت جورنال | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

کایل اسمیت | خلوص ستودنی است. هیجان جالب توجه است. قسمت چهارم شاید نزدیک به سه ساعت زمان داشته باشد اما وقتی ما آن‌قدر سرگرم می‌شویم که ناگهان فریاد بزنیم «وای!» و «بگیرش!» غروب هم با لذتی شادی‌بخش می‌گذرد.

رولینگ استون | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

دیوید فیئر  |  ما با عنصر غافلگیری وارد این مجموعه شدیم و فصل چهار را با احساس متمایزی از خرسندی ترک می‌کنیم.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

فرنک شِک | بزرگ‌تر، شریرانه‌تر، جسورانه‌تر، طولانی‌تر و حاوی صحنه‌هایی تماشایی که بیش از آن مقداری هستند که یک فیلم به‌راحتی بتواند از پس آن‌ها برآید. این فیلم اکشن حماسی عملا معیارها را بازتعریف کرده است.

راجرایبرت‌دات‌کام | امتیاز ۸۸ از ۱۰۰

براین تالِریکو | به من اعتماد کنید. ارزش انتظار را داشت. استاهلسکی و نویسندگانش شِی هَتِن و مایکل فینچ، رویکرد اسطوره‌شناسی سنگین چند فصل اخیر و اکشن ساده و دلپسند فیلم اول را زدوده‌اند که نتیجه‌اش یک ساعت پایانی قسمت چهارم شده است که در میان بهترین‌های ژانر قرار می‌گیرد.

نیویورک تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

مانولا دارگیس | خیلی ساده و یک بار دیگر پای کیانو ریوز در میان است، محوری که با آن بی‌ریایی فوق‌العاده‌اش، سبک مبارزه چشمگیرش،‌ و استواری و نرمی غافلگیرکننده‌اش این فرنچایز روی آن می‌گردد. مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، هیچ چیزی تا به حال به اندازه بدن سالخورده، زیبا و خردشده ریوز در خطر نبوده است که ما را چنین متاثر کند.

ورایتی | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

اوئن گلیبرمن | فیلم به‌عمد به عنوان هدیه‌ای بیش از حد پرملات برای طرفداران «جان ویک» تدارک دیده شده است؛ و از این منظر، فیلمی موفق به شمار می‌رود.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

ریچارد روپر | جایی درون مدت زمان متورم و بیش از حد لزوم طولانی این قسمت، یک فیلم اکشن درخشان و کلاسیکِ شسته‌رفته و صددقیقه‌ای هست که فصل‌های اکشن نفس‌گیرش آن‌قدر طول نمی‌کشند که به مرز ملال برسند.

نیویورکر | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

ریچارد برودی | تقریبا نیم ساعت آخر این فیلم حدودا سه‌ساعتی، فوق‌العاده پرتنش، دلیرانه، شورانگیز و به‌شکل سطحی سرگرم‌کننده است. درست پس از این‌که فیلم را دیدم، نتوانستم دست از صحبت کردن درباره این پایان‌بندی بردارم؛ و به خاطر همین پایان‌بندی باقی فیلم ارزش دیدن و تاب آوردن را دارد.

اسکرین دِیلی | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

تیم گریئرسن | قسمت چهارم «جان ویک» چه زمانی پای آدم‌بد کارتونی فیلم یعنی اسکاشگورد در میان است و چه وقتی که اشاره‌های خودنمایانه کارگردان به «لورنس عربستان» و آثار سرجو لئونه به چشم می‌آیند، بیش‌تر همچون فیلمی ساختگی و خوش‌ظاهر به نظر می‌رسد تا یک فیلم حماسی درگیرکننده و غنی.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای فیلم جان ویک ۴

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید نظرهای کوتاه چند منتقد برجسته را هم مطالعه کنید:

 نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۸.۱ از ۱۰ ۱۶۱ هزار کاربر (تا پنجم خرداد ۱۴۰۲)
متاکریتیک منتقدان برتر ۷۸ از ۱۰۰ بر اساس ۵۸ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۸.۲ از ۱۰ بر اساس ۳۴۲ نقد

تیزر رسمی فیلم جان ویک ۴

فیلم جدید کیانو ریوز از کجا شروع شد؟

بیستم ماه مه ۲۰۱۹ کمپانی «لاینزگیت» اعلام کرد که قسمت چهارم از فیلم‌های جان ویک، روز ۲۱ مه ۲۰۲۱ بر پرده سینماها می‌آید و چنین متنی را منتشر کرد: «خدماتی برای شما در نظر گرفته شده است و ما یاری‌رسان‌تان خواهیم بود.» (نقل به مضمون و با اشاره به دیالوگ‌های مشابه در فیلم).

قبل از اکران قسمت سوم، چد استاهلسکی (کارگردان) تایید کرده بود که گفت‌وگوهایی برای ساخت فیلم دیگری هم صورت گرفته است و اگر «جان ویک: فصل سه – پارابِلوم» (John Wick: Chapter 3 – Parabellum) موفق باشد او احتمالاً در ساخت قسمت چهارم نیز نقش خواهد داشت. با وجود این اطلاع‌رسانی، به صورت رسمی گفته نشد که کیانو ریوز هم برای ایفای نقش اصلی فیلم برمی‌گردد یا نه؛ تا این‌که خودش در گفت‌وگو با «جی‌کیو» چنین گفت: «تا جایی که پاهایم مرا ببرند و تا جایی که تماشاگران همراهی کنند، به این راه ادامه خواهم داد.»

تاریخ اکران جان ویک 4

استاهلسکی بعداً با ساخت جان ویک ۴ در گفت‌وگویی با «ایندی‌وایر» چنین شوخی کرد: «جان ممکن است از همه این گندکاری‌ها جان سالم به‌در ببرد اما در انتهای راه، پایان شادی در انتظار او نیست. او جایی برای رفتن ندارد. صادقانه شما را به چالش می‌کشم و این سوال را از شما می‌پرسم: می‌خواهید چطور این فیلم را تمام کنم؟ فکر می‌کنید او در غروب «لعنتی» خورشید گم خواهد شد؟ او ۳۰۰ آدم لعنتی را کشته و حالا قرار است راحت برود دنبال کار خودش؟ و همه چیز خوب باشد؟ یا باید دوباره به کسی دل ببندد؟ اگر شما جای او بودید و واقعا چنین فردی وجود داشت، چطور قرار بود دورانش به پایان برسد؟ باقی زندگی او هم گند خورده است و فقط مساله زمان، در خصوص پایان آن مطرح است.»

استودیو برای ساخت قسمت چهارم، از خالق و نویسنده اصلی فیلم‌های «جان ویک» یعنی دِرِک کالستِد استفاده نکرد و در عوض، شِی هَتِن را در ماه مه ۲۰۲۰ استخدام کرد تا فیلمنامه را بنویسد. در مارس ۲۰۲۱ وظایف فیلمنامه‌نویسی به مایکل فینچ، نویسنده «غارتگران» (Predators)، سپرده شد تا فیلمنامه «جان ویک ۴» در نهایت با دو نویسنده کامل شود.

نشریه «ایندی‌وایر» اول ماه مه ۲۰۲۱ خبر داد که نمایش عمومی قسمت چهارم به دلیل شیوع جهانی کووید-نوزده با تاخیر روبه‌رو شده است و حضور ریوز در قسمت چهارم فیلم‌های «ماتریکس» – که ابتدا قرار بود هم‌زمان با فیلم جان ویک ۴ اکران شود – این تاخیر را طولانی‌تر خواهد کرد. استاهلسکی هم در این باره چنین توضیح داد: «چهار هفته از فیلمبرداری «ماتریکس ۴» انجام شده بود که شیوع اتفاق افتاد (و تولید این فیلم متوقف شد). پس کیانو اول باید کارش در آن فیلم را به پایان می‌رساند و می‌دانستم که تا پایان سال، وقت او را خواهد گرفت. بعدش ما باید پیش‌تولید را شروع کنیم و… الان اصلا مشخص نیست که تاریخ نمایش عمومی ما تا کی به تاخیر خواهد افتاد.»

جان فِلت‌هایمر مدیرعامل «لاینزگیت» اوایل ماه اوت ۲۰۲۰ چنین خبر داد: «ما درگیر آماده‌سازی فیلمنامه‌های دو قسمت بعدی مجموعه فیلم‌های اکشن «جان ویک» هم هستیم و انتظار می‌رود که قسمت چهارم در آخرهفته روز یادبود (Memorial Day؛ آخرین دوشنبه ماه مه) ۲۰۲۲ روانه اکران شود. امیدواریم اوایل سال بعد که برنامه کیانو آزاد شد، قسمت‌های چهارم و پنجم را پشت‌سرهم فیلمبرداری کنیم.» این اتفاق‌ها هم طبق برنامه روی نداد اما فیلمبرداری بالاخره از ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ در شهرهای برلین و پاریس و در خلال فراگیری کووید-نوزده شروع شد و پس از آن، صحنه‌هایی هم در ژاپن و شهر نیویورک گرفته شدند تا روز ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ بخش اصلی فیلمبرداری به پایان برسد.

جان ویک قسمت چهارم

آیا می‌دانید؟

  • ماه مه ۲۰۲۱ اعلام شد که رینا ساوایاما (خواننده، ترانه‌سرا و مدل ژاپنی-انگلیسی) اولین حضور سینمایی‌اش را در «جان ویک ۴» تجربه خواهد کرد. دلیل انتخاب او هم نیاز نقش به بازیگری اعلام شد که بتواند طراحی حرکت‌ها (کوریوگرافی) را انجام بدهد و استاهلسکی ویدیوهای موسیقی او برای «اِکس‌اِس» و «بَد فرِند» را دیده بود که به‌ترتیب شامل رقص و مبارزه می‌شوند.
  • هیرویوکی سانادا (بازیگر و رزمی‌کار شناخته‌شده ژاپنی که در فیلم «۴۷ رونین» (۴۷ Ronin) محصول ۲۰۱۳ با کیانو ریوز همبازی بود) در اصل قرار بود نقش زیرو را در «جان ویک ۳» بازی کند اما پروژه را ترک کرد تا در «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) ظاهر شود؛ ولی حالا در قسمت چهارم حضور دارد.
  • ابتدا قرار بود ۲۷ مه ۲۰۲۲ (۶ خرداد ۱۴۰۱) این قسمت از فیلم‌های «جان ویک» اکران شود اما نمایش عمومی‌اش به ۲۴ مارس ۲۰۲۳ موکول شد تا هم‌زمان با «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) اکران نشود (فیلمی که با فروشی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری‌اش تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۲ است؛ و در ضمن، پرفروش‌ترین فیلم کارنامه تام کروز هم شده است).
  • در ماه مارس ۲۰۲۱ بود که کمپانی «لاینزگیت» تصمیم گرفت ساخت قسمت پنجم «جان ویک» را به تاخیر بیندازد و ابتدا تکلیف جان ویک ۴ را مشخص کند. با وجود این، کیانو ریوز گفته است که تا وقتی این دنباله‌ها موفق باشند در آن‌ها بازی خواهد کرد.
  • فیلم‌های «جان ویک» قرار بود سه‌گانه (تریلوژی) باشند اما به دلیل رشد روزافزون موفقیت این فیلم‌ها، سازندگان آن‌ها خواستند از این موضوع اطمینان حاصل کنند که این جهان داستانی پیش از پایان، به اندازه کافی گسترش پیدا کند و مورد کاوش قرار بگیرد.
  • لورنس فیشبرن در گفت‌وگویی با «کولایدر» قسمت چهارم را چنین توصیف کرده است: «وقتی فیلمنامه را خواندم، دیدم واقعا و حقیقتا باحال و درگیرکننده است؛ و همان‌قدر که در دنیای سه فیلم دیگر روی می‌دهد، عمیق‌تر از آن‌ها شده و بیش‌تر به اصول یک آدمکش می‌پردازد و در رابطه جان ویک با یک فرد خاص دقیق می‌شود… و این بخش واقعا قلب و روح فیلم شده است.»
  • پس از اعلام خبر ساخت جان ویک ۴ بود که کیانو ریوز هم افشا کرد که دوره تمرینش برای فیلم‌های «جان ویک ۴» و «ماتریکس ۴» را شروع کرده است.

برگرفته از ویکی‌پدیا، کولایدر و آی‌ام‌دی‌بی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil