رمزگشایی از فیلم پلتفرم ؛ نمادها، نشانه‌ها و پایان‌بندی

«پلتفرم»، اثری نمادین است و چیزی بیش از یک داستان مهیج را روایت می‌کند‌؛ در فیلیمو شات به سراغ رمزگشایی از بعضی نشانه‌ها و پایان فیلم «پلتفرم» رفته‌ایم.

فیلم «پلتفرم» به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا، یکی از بحث‌برانگیزترین آثار سینمایی ۲۰۱۹ بود؛ اولین نمایش فیلم در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو انجام شد و استقبال منتقدان و تماشاگران از آن چشمگیر بود. فیلم «پلتفرم» در ژانر علمی-تخیلی ساخته شده است اما نمادها و نشانه‌های موجود در آن، حرف‌هایی فراتر از ژانر دارد. نمی‌توان انکار کرد که «پلتفرم»، اثری نمادین است و در زیرلایه‌های آن چیزی بیش از یک داستان مهیج علمی-تخیلی روایت می‌شود‌؛ به نظر می‌رسد که با تصویر سینمایی یک بیانیه روبه‌رو هستیم که قصد بیان دغدغه‌هایی انسانی و جهان‌شمول را دارد: از موضوع اختلاف طبقاتی در جوامع مختلف، توزیع ناعادلانه منابع و مفهوم عدالت تا روانشناسی و رفتارشناسی انسان در حین حضور دربطن قدرت. به همین دلیل، در فیلیمو شات به سراغ رمزگشایی از بعضی نشانه‌ها و ارتباطشان به دنیای پیرامونمان رفته‌ایم و خصوصا به پایان فیلم «پلتفرم» پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.


نقد فیلم پلتفرم | داستان غافلگیرکننده سکویی برای نجات


هشدار: آنچه در ادامه می‌آید، جزییات زیادی را درباره فیلم «پلتفرم» افشا می کند.
داستان فیلم «پلتفرم»، در یک زندان عمودی روایت می‌شود؛ جایی که در آن نوعی طبقه‌بندی سیستماتیک وجود دارد که شرایط زندانیان را از یکدیگر متمایز می‌کند. هر سلول، دو زندانی را در خود جا داده است و سکویی بتونی، آنها را به‌صورت روزانه تغذیه می کند. وجود این سکو، که نام فیلم هم از آن وام گرفته شده است،‌ نقشی بسیار پیچیده را در شکل‌دادن به ساختار مفهومی زندان ایفا می کند: از نقش آن در زنده نگه‌داشتن زندانیان و برآوردن یکی از نیازهای اولیه‌شان تا تاثیرش بر شکل‌دادن ساختار قدرت موجود در زندان و حتی نمایاندن زوایای تاریک روان انسان.
جزییات بیشتر درباره نمادها و پایان بندی فیلم «پلتفرم» را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

فیلم «پلتفرم» هم‌اکنون و از طریق فیلیمو در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. دارابیان می‌نویسد

    نقد بسیار ساده انگارانه ای بود. این فیلم پیچیده تر از این حرفاست. اما ممنون

fosil