پرونده‌ای بخوانید درباره کارنامه و تعداد تماشاچیان یکی از محبوب‌ترین‌ها

طناز طباطبایی؛ بهترین فیلم ها و سریال ها

۱۰ فیلم و سریال برتر طباطبائی + جدول پرفروش‌ترین آثار

نگاهی به کارنامه بازیگری طناز طباطبایی در نزدیک به ۲ دهه حضور مستمر در سینما نشان می‌دهد او اگرچه با فیلم‌های تجاری وارد عرصه سینما شد اما شوق و اشتیاق و توانایی‌های او در عرصه بازیگری و نگاه متعهدانه به سینما باعث شد او در سینما و در فیلم‌های مهم‌ و تاثیرگذاری حضور پیدا کند تا از این حیث نشان دهد برای ماندن در بازیگری باید ثابت قدم بود و نگاه و وسواس دقیقی در انتخاب نقش‌ها داشت. در ادامه مرور کارنامه بازیگری بازیگران در این مطلب به سراغ فیلم‌های طناز طباطبایی رفتیم و درباره مهم‌ترین نقش‌هایی که بازی کرده است نوشتیم و سپس دوره به دوره فیلم‌های او را از نظر تعداد تماشاچی‌ها بررسی کرده‌ایم.

فهرست بهترین فیلم و سریال های طناز طباطبایی بر اساس سال انتشار مرتب شده‌اند

سریال یاغی | ۰۱-۱۴۰۰ | محمد کارت

  • نام کاراکتر: طلا

حضور طناز طباطبایی در سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی به سال‌های اول بازیگری‌اش باز می‌گردد. بازی‌های ماندگار او در سریال‌های میوه ممنوعه و پرانتز باز هنوز در خاطر مخاطبان مانده است. اما بازی در سریال یاغی ساخته محمد کارت که از محصولات اختصاصی فیلیمو است جزو آثار ماندگار این بازیگر خوش‌استعداد به حساب می‌آید که در اوج پختگی به ثمر رسیده است. بازی در نقش طلا مطلا یک زن قدرتمند و فم فتال که در فعالیت‌های خلاف همسرش دست دارد حضورش در یاغی را ماندگار کرد.

معرفی کامل و اطلاعات یاغی

تماشای سریال یاغی در فیلیمو

فیلم بی رویا | ۱۳۹۹ | آرین وزیردفتری

تا لحظه نوشتن این گزارش این فیلم هنوز اکران عمومی نشده است. اما بازی در فیلم بی رویا برای طباطبایی یک اتفاق ویژه است. تماشاگران فیلم در جشنواره فجر به قدرت بازیگری طباطبایی در نقش زنی که به واسطه بیماری چندشخصیتی دچار مشکلاتی است و همسرش از این اتفاق سواستفاده می‌کند؛ اذعان می‌کنند. بازی طباطبایی در این فیلم باعث شد که سیمرغ نقش اول زن جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر را به ویترین افتخاراتش اضافه کند.

طناز طباطبایی در فیلم بی رویا

فیلم شنای پروانه | ۱۳۹۸ | محمد کارت

  • نام کاراکتر: پروانه

نقش کوتاه طباطبایی در نخستین ساخته محمد کارت یک نقطه عطف در کارنامه او به حساب می‌آید. حضور درخشان او در نقش پروانه که به واسطه پخش شدن ناخواسته فیلم شنای او در استخر زنانه باعث مرگش شد آنقدر چشم‌گیر بود که هیات داوران جشنواره فجر را مجاب کرد تا اولین سیمرغ نقش مکمل زن را برای طباطبایی به ارمغان آورد.

تماشای فیلم شنای پروانه در فیلیمو

فیلم ویلایی‌ها | ۱۳۹۵ | منیر قیدی

  • نام کاراکتر: سیما

بازی در نقش همسر یک رزمنده که به خاطر نزدیک بودن به فعالیت‌های همسرش در شهرکی در جنوب کشور و زیر باران بمباران رژیم بعث زندگی می‌کند و در کنار دیگر همسران رزمندگان و شهدا به فعالیت در پشت جبهه می‌پردازد آنقدر جای کار داشت که سیما را جزو کاراکترهای ماندگار سینمای دفاع مقدس کند. طباطبایی با درک درست از نقش سیما به خوبی در فضای نخستین ساخته منیر قیدی قدرت‌نمایی کرد و همین باعث شد یکی از نقش‌های ماندگار او در کارنامه‌اش ثبت شود.

 فیلم ویلایی ها

فیلم خشم و هیاهو | ۱۳۹۴ | هومن سیدی

  • نام کاراکتر: حنا

بازخوانی متفاوت از پرونده قتل لاله سحرخیزان همسر ناصر محمدخانی در قالب شخصیت‌های متفاوت در فیلم هومن سیدی آنقدر جذابیت‌های دراماتیک داشت که بازی در نقش حنا برای طباطبایی شبیه به یک کنجکاوی جذاب باشد. حنا همان شهلا است که در فیلم خشم و هیاهو عاشق یک خواننده معروف می‌شود و همین اتفاق باعث بروز اتفاق‌های هولناکی شده که منجر به شکل‌گیری یک پرونده جنایی می‌شود. حنا جزو انتخاب‌های خوب طباطبایی در کارنامه بازیگریش به حساب می‌آید.

تماشای فیلم خشم و هیاهو در فیلیمو

فیلم رخ دیوانه | ۱۳۹۳ | ابوالحسن داودی

  • نام کاراکتر: ماندانا

بازی در نقش ماندانا با فیلمنامه‌ای مهندسی شده و کاملا حساب شده توانست یک موفقیت را در کارنامه کاری طباطبایی ثبت کند. اگرچه تمامی مختصات نقش ماندانا را طباطبایی در فیلم‌های قبلی بازی کرده بود اما جانمایی مناسب در اتمسفر فیلمنامه باعث شد باور پذیری نقش ماندانا  برای مخاطب جا بیفتد. دختری که معتاد است و در نوجوانی با سواستفاده ناپدری دارای شخصیت شکننده و آسیب‌پذیری شده است از ماندانا تصویری ماندگار در حافظه سینمای ایران به ثبت رساند.

طناز طباطبایی در رخ دیوانه

فیلم آرایش غلیظ | ۱۳۹۲ | حمید نعمت‌الله

  • نام کاراکتر: لادن

ساخته بزن بکوب حمید نعمت‌الله یک تریلر عجیب و غریب درباره رابطه یک زوج تازه به هم رسیده است که پس از یک سفر مفصل به جنوب کشور به شناخت جدیدی از هم می‌رسند. لادن یک دختر مطلقه است که به واسطه حساسیت‌های روحی به راحتی دلبسته یک مردی می‌شود که به طرز عجیبی خالتور و هفت خط است. شاید بازی در نقش لادن یک ریسک باشد اما طناز طباطبایی با اعتماد به نگرش نعمت‌الله از پس یک نقش دشوار درآمد که حسابی هم دیدنی از آب در آمد.

تماشای فیلم آرایش غلیظ در فیلیمو

فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند | ۱۳۹۰ | پوران درخشنده

  • نام کاراکتر: شیرین

دختری از طبقه متوسط جامعه که به واسطه یک اتفاق تلخ در کودکی دیگر نمی‌تواند به مردان دل ببندد و در آستانه ازدواج پرده از یک راز در دوران کودکی بر می‌دارد. فیلم جسورانه پوران درخشنده درباره تجاوز به دختران یکی از نقاط عطف کارنامه کاری طناز طباطبایی است که نشان می‌دهد او مسیر اصلی را در بازیگری پیش گرفته است. بازی پر تنش او در نقش شیرین و نشانه‌های یک دختری که در آستانه فروپاشی روحی است به خوبی مختصات یک نقش درخشان را بر پرده نقره‌ای نشاند. هرچند داوران فجر بازی او را ندیدند اما جوایز متعدد داخلی و خارجی برای طباطبایی باعث شد او در ادامه مسیر بازیگری نقش‌های مهم‌تر و جدی‌تری را بازی کند.

تماشای فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

فیلم مرهم | ۱۳۸۹ | علیرضا داودنژاد

  • نام کاراکتر: مریم

سفر پرماجرای مریم برای پیدا کردن جنس و مصرف مواد مخدر همراه با مادربزرگ پیرش آنقدر فرصت عرض اندام به طباطبایی داد تا در قامت یک دختر معتاد تعریف متفاوتی از اعتیاد را به تصویر بکشد. نه تصویری از گریم‌های عجیب و غریب در فیلم وجود داشت و نه خبری از واکنش‌های غیرعادی به واسطه اعتیاد که تبدیل به کلیشه‌های رایج شده است. طباطبایی در نقش مریم خیلی خوب استیصال یک دختر معتاد را بازی کرد.

طناز طباطبایی در فیلم مرهم

فیلم صداها | ۱۳۸۷ | فرزاد موتمن

  • نام کاراکتر: نگار

ساخته متفاوت فرزاد موتمن اولین قدم‌های جدی طباطبایی در بازیگری بود. کاراکتر نگار یک دختر معتاد است که در یک آپارتمان تنها زندگی می‌کند. بازی متفاوت او در نقش یک معتاد باعث شد اولین کاندیدایی جشنواره فجر برایش رقم بخورد و در ادامه بتواند نقش‌های جدی‌تر بازی کند.

طناز طباطبایی در فیلم صداها

مروری کارنامه و تعداد مخاطبان فیلم های طناز طباطبایی

طلا و دیگر هیچ

احمد شاهونداحمد شاهوند | بیستم اردیبهشت ماه سالروز تولد طناز طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. او که در سال ۱۳۸۳ و با حضور در نقش کوتاهی در فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» به کارگردانی رسول صدرعاملی قدم به عرصه بازیگری در سینما گذاشت و در سال ۱۳۸۸ همزمان هم با نقش‌آفرینی در فیلم «صداها» ساخته فرزاد مؤتمن توانایی‌هایش را به رخ کشید و هم با فیلم «پسر تهرانی» با هدایت کاظم راست‌گفتار بر پرده سینماها با استقبال مخاطب مواجه شد، امسال وارد چهلمین سال زندگی‌اش می‌شود. به همین بهانه در ادامه مروری خواهیم داشت بر تعداد مخاطبان آثار اکران شده طناز طباطبایی در سینماهای ایران.

مروری بر تعداد مخاطبان فیلم‌هایش به بهانه سالروز تولدش
گریم طناز طباطبایی در سریال یاغی

۱۳۸۴ | آغاز حضور در سینما

طباطبایی با حضور در نقشی کوتاه در فیلم «دیشب باباتو دیدم آیدا» ساخته رسول صدرعاملی و با هنرنمایی سوفی کیانی، شاهرخ فروتنیان، شراره دولت آبادی، خاطره اسدی، شهرزاد کمال‌زاده، الهام پاوه‌نژاد و احترام برومند، فعالیت در سینما را آغاز کرد. فیلم صدرعاملی به اندازه فیلم قبلی‌اش «من ترانه پانزده سال دارم» موفق نبود و در جشنواره بیست و سوم فیلم فجر با استقبال روبه‌رو نشد. فیلم ۲۰ مهر ۱۳۸۴ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و حدود ۲۲۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و جایگاه بیست و سوم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال به «دیشب باباتو دیدم آیدا» رسید.

طناز طباطبایی در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا

۱۳۸۵ | اولین بازی طناز طباطبایی در نقش معتاد

طناز طباطبایی در سال ۱۳۸۵ باز هم در نقش کوتاهی در در فیلم سعید سهیلی -با ارائه کاراکتر یک معتاد- با نام «چهارانگشتی» بازی کرد. فیلمی با حضور بهرام رادان، اندیشه فولادوند، لیلا اوتادی و جمشید هاشم پور. «چهارانگشتی» ۱۴ آذر سال ۱۳۸۶ به روی پرده رفت و در گیشه شکست خورد. تنها نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر فیلم را دیدند و باز هم رتبه بیست و سوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال از آن فیلم سعید سهیلی شد.

طناز طباطبایی در فیلم جعبه موسیقی

۱۳۸۶ | اولین نقش اصلی طناز طباطبایی

طناز طباطبایی در سال ۱۳۸۶ در ۳ فیلم ساخته فرزاد مؤتمن نقش‌آفرینی کرد. یک فیلم سینمایی (فیلم جعبه موسیقی) و دو تله‌فیلم (دماغ و شب زده). و جالب اینجاست که هر دو تله فیلم مؤتمن بهتر از فیلم سینمایی او بودند. طباطبایی با حضور در تله فیلم «شب زده» برای اولین بار در نقش اصلی بازی کرد. در فیلم شب زده هم در کنار طباطبایی هنرمندانی چون بابک حمیدیان، آرش تاج، رحیم نوروزی، بهرام ابراهیمی، کیانوش گرامی، سیروس میمنت، افسانه ناصری و… به ایفای نقش پرداختند.

در فیلم دماغ علاوه بر طباطبایی بازیگرانی چون ژاله صامتی، سهیلا گلستانی، رضا خندان و… هنرنمایی کردند. فیلم جعبه موسیقی با بازی رامبد جوان، ارسلان قاسمی، نیکی کریمی، شاهرخ فروتنیان، داریوش اسدزاده، مرتضی احمدی، نگار جواهریان و سیروس میمنت ۴ سال در صف اکران ماند و در نهایت ۲۳ بهمن سال ۱۳۹۰ در چند سینما به روی پرده رفت و فقط ۵ هزار نفر مخاطب اثر فرزاد مؤتمن بودند.

پوستر فیلم پسر تهرونی

۱۳۸۷ | پرتماشاگرترین فیلم کارنامه سینمایی طناز طباطبایی

او که با حضور در سریال «میوه ممنوعه» ساخته حسن فتحی و بازی درخشانش به شهرت رسیده بود، در سال ۱۳۸۷ در ۴ فیلم متفاوت بازی کرد. «پسر تهرانی» ساخته کاظم راست گفتار درامی مخاطب‌پسند با بازی امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، سارا خوئینی‌ها، سیدجواد هاشمی، امیر نوری، نادر سلیمانی و فلامک جنیدی بود که در تاریخ ۶ تیر سال ۱۳۸۸ اکران شد و توانست نزدیک به ۸۵۰ هزار مخاطب را روانه سالن‌های سینمای کند و عنوان پنجمین فیلم پربیننده سال را به دست آورد.

«پسر تهرانی» پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم کارنامه طناز طباطبایی تا به امروز است. هرچند اگر فیلم شنای پروانه در شرایط همه‌گیری کرونا به روی پرده نمی‌رفت، قطعا با استقبال فراوان مخاطبان روبه‌رو می‌شد.

فیلم صداها ساخته متفاوت فرزاد مؤتمن و با هنرنمایی آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، رویا نونهالی، پگاه آهنگرانی، میکائیل شهرستانی، نازنین فراهانی و نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز طناز طباطبایی که با استقبال تماشاگران و نویسندگان و منتقدان قرار گرفت و تندیس جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی را برای طباطبایی به ارمغان آورد، در ۳۰ مهرماه سال ۱۳۸۸ اکران شد و حدود ۳۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه‌ای بهتر از سی و هشتم نصیب فیلم مؤتمن نشد.

اینفوی آثار طناز طباطبایی

دیگر فیلمی که با بازی طباطبایی در سال ۱۳۸۷ ساخته شد «می زاک» ساخته حسینعلی لیالستانی نام داشت که حضور پرشمار بازیگران درجه یک سینمای ایران را به خود می‌دید. از فاطمه معتمدآریا و داریوش ارجمند و جمشید مشایخی تا باران کوثری، محمدرضا فروتن و علیرضا خمسه در این فیلم ایفای نقش کردند. اما «می زاک» که باعدم استقبال نویسندگان و منتقدان روبه‌رو شده بود هیچگاه رنگ پرده را در اکران عمومی ندید و مستقیم راهی شبکه نمایش خانگی شد.

چهارمین فیلم طناز طباطبایی که در سال ۱۳۸۷ به مرحله تولید رسید، فیلم شیرین ساخته متفاوت و عجیب و غریب عباس کیارستمی بود. بیش از صد بازیگر زن مطرح و چهره سینمای ایران همراه با ژولیت بینوش (بازیگر مطرح فرانسوی) در «شیرین» بازی کردند. «شیرین» ۲۸ دی سال ۱۳۹۰ اکران عمومی شد و تعداد مخاطبان آن به ۶ هزار نفر هم نرسید.

۱۳۸۸ | تنها یک فیلم

در سال ۱۳۸۸ طباطبایی تنها در یک فیلم سینمایی بازی کرد. اپیزود «تهران: سیم آخر» ساخته مهدی کرم‌پور از فیلم «طهران تهران» که نوروز سال ۱۳۹۰ در سینماها به روی پرده رفت. دیگر اپیزود این فیلم را داریوش مهرجویی با عنوان «طهران: روزهای آشنایی» کارگردانی کرده بود. نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و جایگاه بیست و هفتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به «طهران تهران» رسید.

طناز طباطبایی در فیلم مرهم

۱۳۸۹ | باز هم طناز، باز معتاد

در سال ۱۳۸۹ طباطبایی باز هم در ۴ فیلم بازی کرد. ۳ فیلم سینمایی و یک تله‌فیلم که هر یک سرنوشت عجیب و غریبی داشتند؛ فیلم مرهم ساخته علیرضا داونژاد که در آن طناز طباطبایی برای سومین بار نقش یک زن معتاد را پس از فیلم‌های «چهارانگشتی» و «صداها» به زیبایی هرچه تمام‌تر ایفا کرده بود. «مرهم» در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر با استقبال مواجه شد و بازی طناز طباطبایی باز هم از طرف جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی شایسته دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن مکمل شناخته شد. «مرهم» با هنرنمایی رضا داودنژاد، کبری حسن زاده و احترام السادات حبیبیان ۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ به روی پرده سینماها رفت و باز هم فیلمی با بازی طناز طباطبایی در گیشه با شکست روبه‌رو شد. ۱۲۱ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه بیست و یک جدول پربیننده ترین‌های سال به فیلم «مرهم» تعلق گرفت.

فیلم پریناز به کارگردانی بهرام بهرامیان و بازی فاطمه معتمدآریا، فرهاد آئیش، فرخ نعمتی، حمید فرخ نژاد، شبنم قلی‌خانی و مائده طهماسبی سومین فیلمی بود که طباطبایی در سال ۱۳۸۹ در آن بازی می‌کرد. «پریناز» که مدتی را توقیف بود سرانجام پس از ۸ سال آن هم در گروه هنر و تجربه رنگ پرده را دید و تعداد تماشاگرانش حتی به ۱۵ هزار نفر هم نرسید. رتبه دوم جدول پربیننده‌ترین‌های گروه هنر و تجربه به فیلم «پریناز» اختصاص یافت.

چهارمین فیلم طباطبایی که در سال ۱۳۸۹ ساخته شد، «گزارش یک جشن» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نام داشت. فیلم پس از نمایش در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به محاق توقیف رفت و تا به امروز همچنان توقیف مانده است.

۱۳۹۰ | نارنجی‌ترین طناز طباطبایی

طناز طباطبایی در سال ۱۳۹۰ تنها در یک فیلم ایفای نقش کرد: «نارنجی پوش» کمدی شوخ و شنگ و عجیب و غریب مهرجویی با حضور حامد بهداد، لیلا حاتمی، میترا حجار، همایون ارشادی، فردوس کاویانی، امید روحانی و اردشیر رستمی در حالی نظرات ضد و نقیضی را از طرف منتقدان و نویسندگان به خود می‌دید، بیست و دوم فروردین سال ۱۳۹۱ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و ۳۲۷ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه ششم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم نارنجی پوش تعلق گرفت.

طباطبایی همچنین در سال ۱۳۹۰ در یک تله فیلم با نام «هفتم» به کارگردانی مسعود قراگزلو و بازی الهام کردا و هلیا احمری هم نقش‌آفرینی کرد.

۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ | پخش دومین فیلم پرمخاطب طباطبایی

سرانجام «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده و هنرنمایی طناز طباطبایی در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بازخوردهای متفاوتی داشت. جنجالی‌ترین فیلم کارنامه طناز طباطبایی با بازی شهاب حسینی، مریلا زارعی، امیر آقایی، بابک حمیدیان، جمشید هاشم‌پور، فرهاد آئیش، ستاره اسکندری، هادی مرزبان، مائده طهماسبی، شیرین بینا، محبوبه بیات، مجید مشیری و… نهم مرداد سال ۱۳۹۲ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و با استقبال تماشاگر روبه‌رو شد. ۸۳۲ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» پس از «رسوایی» (مسعود ده نمکی) در رده دوم جدول پرمخاطب ترین‌های سال قرار گرفت.

فیلم پوران درخشنده همراه با «پسر تهرانی» (کاظم راست گفتار) فیلم‌های پرتماشاگر کارنامه طناز طباطبایی هستند. آثاری که تعداد بیننده‌هایشان حتی به مرز یک میلیون نفر هم نرسید.

طناز طباطبایی در فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند

۱۳۹۳ | پنجاه قدم تا صدر جدول

طناز طباطبایی در سال ۱۳۹۳ که فیلم پرتماشاگر «هیس! …» را بر پرده سینماها داشت، در ۳ فیلم سینمایی و یک فیلم کوتاه نیز بازی کرد؛ در فیلم کوتاه «قطعه‌ای از سکوت» ساخته آریانا رستمی، طناز طباطبایی در کنار صابر ابر، هدی عصمتی و میکائیل بازی کرد. طباطبایی در اولین ساخته سینمایی شهاب حسینی با نام «ساکن طبقه وسط» هم نقش کوتاهی بر عهده داشت. این فیلم در تاریخ ۲۳ مهر سال ۱۳۹۳ اکران شد، با توجه به حضور متفاوت شهاب حسینی در قالب چندین کاراکتر در کنار ساره بیات، هنگامه قاضیانی، کامبیز دیرباز، حسین یاری، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، بابک حمیدیان و بازیگران مطرح دیگر حدود ۲۴۰ هزار نفر تماشاگر را به سالن‌های سینما کشاند و در رده پانزدهم جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۲ کیومرث پوراحمد هفت سال پس از کارگردانی یکی از بهترین آثارش (فیلم اتوبوس شب) و همچنین تجربه سریال پرانتز باز (با بازی طناز طباطبایی) فیلم «پنجاه قدم آخر» را با هنرنمایی بابک حمیدیان، طناز طباطبایی و سلمان فرخنده در ژانر جنگ و دفاع مقدس ساخت. فیلم بازخوردهای خوبی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نداشت. «پنجاه قدم آخر» ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۳ اکران شد و حدود ۸ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه چهل و نهم جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال به اثر کیومرث پوراحمد رسید.

اما فیلم آرایش غلیظ فیلم خوش ساخت حمید نعمت الله دیگر فیلم طناز طباطبایی بود که در سال ۱۳۹۳ به روی پرده می‌رفت. حامد بهداد، علی عمرانی، حبیب رضایی، جمال اجلالی و هومن برق‌نورد دیگر بازیگران «آرایش غلیظ» بودند که در تاریخ ۲۶ شهریور در سینماهای ایران اکران شد و نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رده چهاردهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم نعمت الله رسید.

طناز طباطبایی در فیلم رخ دیوانه

۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ | معتاد ولی مرفه‌نشین پر درد

طناز طباطبایی در سال ۱۳۹۳ تنها در ۲ فیلم ایفای نقش کرد. «رخ دیوانه» ساخته تحسین برانگیز ابوالحسن داودی و «مرگ ماهی» فیلم پربازیگر روح الله حجازی.

فیلم رخ دیوانه با نقش‌آفرینی صابر ابر، نازنین بیاتی، امیر جدیدی، ساعد سهیلی، گوهر خیراندیش، بیژن امکانیان و امیرمحمد زند در سی و سومین جشنواره فیلم فجر یکی از آثار جایزه بگیر بود. از کسب سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران تا کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کارگردانی، جلوه‌های بصری و صدابرداری. «رخ دیوانه» برنامه نوروزی سال ۱۳۹۴ بود و از ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در سینماهای ایران به روی پرده رفت. بیش از ۵۲۰ هزار نفر روانه سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم شدند و جایگاه هشتم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم رخ دیوانه تعلق گرفت. همچنین فیلم ابوالحسن داودی سومین فیلم پرتماشاگر بازیگری چون طناز طباطبایی نام گرفت.

«مرگ ماهی» به کارگردانی روح الله حجازی و حضور بازیگرانی چون: نیکی کریمی، علی مصفا، ریمان رامین فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی، پانته‌آ بهرام، بابک حمیدیان، حسام محمودی، سحر دولتشاهی و رابعه مدنی در کنار طناز طباطبایی که برعکس «رخ دیوانه» با استقبال چندانی از نویسندگان و منتقدان مواجه نشد، ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ به روی پرده سینماهای نمایش‌دهنده رفت و کمتر از ۸۰ هزار نفر مخاطب از فیلم دیدن کردند و رتبه چهل و دوم جدول پرمخاطب ترین‌های سال به فیلم حجازی رسید.

ناگفته نماند که طناز طباطبایی در سال ۱۳۹۴ در یک فیلم نیمه بلند با نام «بیست هفته» ساخته مسعود قراگزلو و هنرنمایی مصطفی زمانی، سحر دولتشاهی، محمدرضا غفاری، شقایق فراهانی و ستاره پسیانی ایفای نقش کرد. همچنین او در سال ۱۳۹۴ در دو فیلم سینمایی «اروند» و «خشم و هیاهو» نیز بازی کرد که مجموع تماشاگران این دو فیلم در اکران سال ۱۳۹۵ به زحمت به صد هزار نفر می‌رسید.

«خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی به عنوان برنامه نوروز ۱۳۹۵ سینماهای نمایش آماده اکران شد. طباطبایی در کنار نوید محمدزاده و رعنا آزادی، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری و رضا بهبودی از بازیگران اصلی فیلم بودند. نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر به دیدن آن رفتند و ساخته هومن سیدی در رده بیست و هشتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال ایستاد.

«اروند» ساخته جنگی پوریا آذربایجانی که پیرامون ۱۷۵ شهید غواص در سال ۱۳۹۴ ساخته شد، ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۵ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در سینماهای ایران به روی پرده رفت. طناز طباطبایی در کنار سعید آقاخانی، پانته آ پناهی ها، مهرداد صدیقیان، امید روحانی، حسین سلیمانی، کاظم سیاحی و علی شادمان بازیگر فیلم «اروند» بود. کمی بیش از ۳۲ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه پنجاه و سوم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال به فیلم «اروند» تعلق گرفت.

عبدالرضا کاهانی در سال ۱۳۹۵ فیلم «ارادتمند، نازنین، بهاره و تینا» را با حضور بازیگرانی چون طناز طباطبایی، مهناز افشار، آیدا ماهیان، مهران غفوریان و سحر دولتشاهی کارگردانی کرد که نمایش این فیلم همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. کاهانی در سال ۱۴۰۰ قصد داشت فیلم را به صورت آنلاین منتشر کند که از این کار منصرف شد.

طناز طباطبایی در فیلم ویلایی‌ها

۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ | از ویلایی‌ها تا کمدی شکست‌خورده

غیر از فیلم «پریناز» که پیش‌تر درباره‌اش گفتیم، فیلم ویلایی ها با بازی طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی، صابر ابر، علی شادمان، آناهیتا افشار و گیتی قاسمی پس از موفقیت در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و کسب ۳ سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر مکمل زن (ثریا قاسمی)، بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ اکران عمومی شد و نزدیک به ۱۶۰ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه سی‌ام جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال از آن «ویلایی ها» شد.

حضور در کمدی «میلیونر میامی» پس از تجربه‌های گوناگون در ارائه نقش‌های متفاوت و سخت چندان برای طناز طباطبایی آمد نداشت! فیلم در گیشه سال ۱۳۹۷ شکست خورد. فیلم در تاریخ ۱۴ آذر در سینماهای ایران به نمایش درآمد و با اینکه در «میلیونر میامی» بازیگرانی چون حمید فرخ‌نژاد، علی قربان‌زاده، صابر ابر، افسانه بایگان، آتیلا پسیانی و فرزین محدث ایفای نقش کرده بودند، اما تنها ۱۳۶ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و «میلیونر میامی» در رده سی و هشتم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت.

۱۳۹۸ | سربلند در آزمونی سخت و دشوار

فیلم «روسی» ساخته امیرحسین ثقفی و هنرنمایی صابر ابر، میلاد کی مرام، امیر آقایی، محمود نظرعلیان، و سپیده گلچین که در سال ۱۳۹۶ ساخته شده بود در سال ۱۳۹۸ در سینماها اکران شد. در این فیلم که طناز طباطبایی نقشی سخت را بر عهده داشت و هنرنمایی‌اش با تحسین هم مواجه شد بود در تاریخ ۳۰ مرداد در سینماهای ایران به نمایش درآمد و در حدود ۶۵ هزار نفر مخاطب داشت و رتبه چهل و یکم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم «روسی» رسید.

طناز طباطبایی در فیلم شنای پروانه

۱۳۹۹ | پروانه که سیمرغ شکار کرد

در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر طناز طباطبایی برای بازی کوتاه اما به شدت تأثیرگذار در فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن شد. «شنای پروانه» با نقش آفرینی جواد عزتی، امیر آقایی، ایمان صفا، مه لقا باقری، علی شادمان، مهدی حسینی نیا، پانتهآ بهرام و علیرضا داودنژاد در جشنواره فیلم فجر به شدت موفق بود و برنده ۶ سیمرغ بلورین از جمله بهترین بازیگر مکمل مرد (امیر آقایی)، سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران، بهترین تدوین (اسماعیل علیزاده) و… شد.

با شیوع کرونا و تعطیلی نصفه و نیمه سینماها از اواخر سال ۱۳۹۸ تا اواسط ۱۴۰۰، فیلم شنای پروانه قربانی اصلی این وضعیت شد. فیلم آنطور که پیش‌بینی می‌شد، در اکران و همچنین اکران آنلاین نتوانست بدرخشد و تنها در حدود ۲۰۰ هزار نفر در این شرایط حساس به دیدن فیلم رفتند و رتبه اول جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت رسید.

همچنین فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی و هنرنمایی بازیگرانی چون علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی و همچنین روح‌الله زمانی که در سال ۱۳۹۸ ساخته شده بود؛ اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ در سینماها به روی پرده رفت و در ادامه به شکل آنلاین به اکران خود ادامه داد. آمار دقیقی از تعداد مخاطبان «خورشید» در سینماها و حتی اکران آنلاین در دست نیست متاسفانه اما حدود ۹۰ هزار نفر از فیلم مجید مجیدی دیدن کردند.

فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی و با حضور طناز طباطبایی در کنار بازیگرانی چون هومن سیدی، نگار جواهریان، مهرداد صدیقیان و هدی زین العابدین که در سال ۱۳۹۸ ساخته شده بود جزو اولین فیلم‌هایی بود که بدون اکران عمومی در شرایط همه گیری کرونا خواستار اکران آنلاین شد. اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ فیلم به صورت آنلاین اکران شد و بیش از ۲۵۰ هزار نفر «طلا» را تماشا کردند.

مروری بر تعداد مخاطبان فیلم‌هایش به بهانه سالروز تولد

۱۴۰۱ | سیمرغ دوم برای طناز طباطبایی

طناز طباطبایی در سال ۱۴۰۰ در فیلم «بی رویا» اولین ساخته سینمایی آرین وزیر دفتری بازی کرد و در بهمن همان سال و در جشنواره چهلم فیلم فجر موفق به کسب دومین سیمرغ بلورین خود و این‌بار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن شد. با توجه به فضای عجیب و غریب فیلم و نقش آفرینی بازیگران دیگری چون صابر ابر، شادی کرم رودی، مائده طهماسبی و رضا داودنژاد پیش بینی می‌شود فیلم در اکران عمومی با موفقیت نسبی رو به رو شود.

نمودار تعداد مخاطبان فیلم‌های طناز طباطبایی
نمودار تعداد مخاطبان فیلم‌های طناز طباطبایی

چند نکته درباره طناز طباطبایی

  • طناز طباطبایی طی ۳ سال گذشته موفق شد دو بار برای هنرنمایی‌اش در فیلم‌های «شنای پروانه» (محمد کارت) و «بی رویا» (آرین وزیر دفتری) هر دو ساخته‌های اول کارگردانانشان به ترتیب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن مکمل و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن اصلی را از آن خود کند.
  • طناز طباطبایی قبل از اینکه فعالیت در سینما را آغاز کند از سال ۱۳۷۹ در ۳ سریال تلویزیونی در نقش‌های کوتاه بازی کرده بود. از جمله سریال‌های «جوانی» (سعید سلطانی، ۱۳۸۰) و «رانت خوار کوچک» (حسین سهیلی زاده، ۱۳۸۲).
  • طباطبایی تا به حال در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و تله فیلم ایفای نقش کرده است که از این میان او در ۴ فیلم نقش معتاد را بر عهده داشت: چهارانگشتی، صداها، مرهم و رخ دیوانه.

 

جدول ۱۰ فیلم پرتماشاگر آثار اکران شده طناز طباطبایی

  نام فیلم سال ساخت سال اکران تاریخ اکران تعداد تماشاگران رتبه
۱ پسر تهرانی ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۶ تیر ۸۴۷,۴۷۹ ۵
۲ هیس دخترها فریاد نمی زنند ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۹ مرداد ۸۳۲,۰۴۴ ۲
۳ رخ دیوانه ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۵۲۳,۱۲۲ ۸
۴ نارنجی پوش ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۲۲ فروردین ۳۲۷,۳۳۰ ۶
۵ آرایش غلیظ ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۲۶ شهریور ۲۳۹,۱۳۲ ۱۴
۶ ساکن طبقه وسط ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۲۳ مهر ۲۳۴,۷۴۶ ۱۵
۷ دیشب باباتو دیدم آیدا ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۲۰ مهر ۲۲۱,۹۷۲ ۲۳
۸ خشم و هیاهو ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۲۱۹,۰۲۹ ۲۸
۹ شنای پروانه ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۴ تیر ۲۰۰,۳۷۷ ۱
۱۰ ویلایی ها ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۲۰ اردیبهشت ۱۵۸,۵۴۴ ۳۰

 آمار تعداد تماشاگران آثار اکران شده طباطبایی

نام فیلم سال ساخت سال اکران تاریخ اکران تعداد تماشاگران رتبه
دیشب باباتو دیدم آیدا ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۲۰ مهر ۲۲۱,۹۷۲ ۲۳
چهار انگشتی ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱۴ آذر ۱۴۷,۳۸۷ ۲۳
پسر تهرانی ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۶ تیر ۸۴۷,۴۷۹ ۵
صداها ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۳۰ مهر ۲۷,۳۸۸ ۳۸
طهران تهران ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ۱۲۶,۶۸۲ ۲۷
مرهم ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۷ اردیبهشت ۱۲۱,۶۶۰ ۲۱
شیرین ۱۳۸۷ ۱۳۹۰ ۲۸ دی ۵,۸۵۳ ۶۸
جعبه موسیقی ۱۳۸۵ ۱۳۹۰ ۲۳ بهمن ۵,۰۵۴ ۷۰
نارنجی پوش ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۲۲ فروردین ۳۲۷,۳۳۰ ۶
هیس دخترها فریاد نمی زنند ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۹ مرداد ۸۳۲,۰۴۴ ۲
پنجاه قدم آخر ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۵ خرداد ۷,۷۱۴ ۴۹
آرایش غلیظ ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۲۶ شهریور ۲۳۹,۱۳۲ ۱۴
ساکن طبقه وسط ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۲۳ مهر ۲۳۴,۷۴۶ ۱۵
رخ دیوانه ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۵۲۳,۱۲۲ ۸
خشم و هیاهو ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۲۱۹,۰۲۹ ۲۸
مرگ ماهی ۱۳۹۳ ۱۳۹۵ ۱۵ اردیبهشت ۷۴,۸۲۵ ۴۲
اروند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۳۱ شهریور ۳۲,۵۱۴ ۵۳
ویلایی ها ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۲۰ اردیبهشت ۱۵۸,۵۴۴ ۳۰
پریناز ۱۳۸۹ ۱۳۹۶ ۱ شهریور ۱۴,۰۸۸ ۲
میلیونر میامی ۱۳۹۵ ۱۳۹۷ ۱۴ آذر ۱۳۶,۸۷۱ ۳۸
روسی ۱۳۹۶ ۱۳۹۸ ۳۰ مرداد ۶۵,۲۵۶ ۴۱
شنای پروانه ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۴ تیر ۲۰۰,۳۷۷ ۱
طلا ۱۳۹۷ ۱۳۹۹ ۱۰ اردیبهشت
خورشید ۱۳۹۸ ۱۴۰۰ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ۹۰,۰۰۰
      میانگین تعداد تماشاگر ۹۶,۵۵۹  

تماشای آنلاین فیلم‌های طناز طباطبایی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil