بررسی آمار مخاطبان پولسازترین و محبوب‌ترین بازیگر یک دهه اخیر سینمای ما

رضا عطاران؛ پادشاه قلب‌ها و گیشه‌ها

بیستم اردیبهشت سالروز تولد این بازیگر و کارگردان است

رضا عطاران که متولد سال ۱۳۴۷ است امسال وارد پنجاه و پنجمین سال زندگی خود می‌شود. با نقش‌آفرینی رضا عطاران تا به حال ۳۸ فیلم در سینماهای ایران اکران شده که از این میان ۱۰ فیلم در سال اول اکرانشان بالای یک میلیون نفر بیننده داشته اند و جالب‌تر اینکه میانگین تعداد تماشاگران آثار اکران شده عطاران بالای ۸۰۰ هزار مخاطب است و این رکورد بی‌نظیری برای بازیگری است که حدود ده نقش جدی در کارنامه بازیگری اش دیده می شود.
بیستم اردیبهشت ماه سالروز تولد رضا عطاران یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیگران عرصه کمدی و حتی جدی دو دهه اخیر سینمای ایران است. به این بهانه مروری آماری داشتیم بر تعداد مخاطبان آثار اکران شده او هم به عنوان بازیگر و هم به عنوان کارگردان.

رضا عطاران قبل از آنکه با مجموعه برنامه طنز تلویزیونی «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» در سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ به شهرت برسد، در مجموعه تلویزیونی «بیداران» ساخته اصغر عبداللهی و مجموعه تلویزیونی «رنگین کمان» از تولیدات استان خراسان ایفای نقش کرده بود. پس از کسب شهرت در مجموعه تلویزیونی «ساعت خوش» که بعدها در نوروز ۱۳۷۴ با نام «سال خوش» ادامه یافت، عطاران فعالیت خود را هم به عنوان بازیگر، هم نویسنده و هم کارگردان با تلویزیون ادامه داد.

از برنامه‌های کودک و نوجوان تا برنامه طنزی چون حرف تو حرف، قطار ابدی و حتی این چند نفر و زیر آسمان شهر. او از اوایل دهه ۸۰ تا اواسط این دهه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری سریال‌های مناسبتی ماه مبارک رمضان و همچنان عید نوروز را بر عهده داشت. مجموعه‌های موفق و پربیننده‌ای چون سریال‌های خانه به دوش، متهم گریخت، ترش و شیرین و بزنگاه. عطاران پس از «بزنگاه» تا به امروز هیچگاه برای تلویزیون سریال یا برنامه‌ای نساخت.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

۱۳۷۷ | ۸ سال انتظار برای رسیدن به نقش اصلی

رضا عطاران در زمانی که عمده فعالیتش در تلویزیونی بود در سال ۱۳۷۶ در نقش مکمل فیلم کمدی «کلید ازدواج» ساخته داود موثقی با بازی علیرضا خمسه و فاطمه صامتی در نقش‌های اصلی به عنوان اولین فیلم سینمایی خود بازی کرد. در این فیلم اکثر بازیگران موج نوی طنز آن دوران هم حضور داشتند. از نادر سلیمانی و حمید لولایی تا سعید آقاخانی و مهران غفوریان. اما با این وجود فیلم در جذب مخاطب چندان موفق نبود و تنها نزدیک به ۶۰۰ هزار تماشاگر به دیدن فیلم رفتند و رتبه سیزدهم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال ۱۳۷۷ به فیلم «کلید ازدواج» رسید.

عطاران ۳ سال بعد در سال ۱۳۷۹ در فیلم عجیب و غریب مسعود و رسام و بیژن بیرنگ با نام «سیندرلا» بار دیگر نقش مکمل حضور یافت. فیلمی که رامبد جوان و زنده‌یاد پوپک گلدره نقش‌های اصلی آن را بر عهده داشتند. «سیندرلا» پس از ۲ سال انتظار در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۸۱ در سینماها به نمایش درآمد و در گیشه شکست خورد.

اینفو فیلم‌های رضا عطاران

۴ سال پس از حضور در فیلم کلید ازدواج در سال ۱۳۸۰ رضا عطاران بار دیگر در نقش مکمل و این‌بار در نقش منفی یک فیلم کودک و نوجوان با ظاهری متفاوت بازی کرد؛ دومین حضور کلاه قرمزی و یارانش با نام «کلاه قرمزی و سروناز» در سال ۱۳۸۱ بر پرده سینما باز هم با استقبال مخاطبان مواجه شد. بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب به سالن‌های سینما آمدند و عروسک‌های ایرج طهماسب و حمید جبلی باز هم در صدر جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفتند.

 

۱۳۸۴ | اولین نقش اول رضا عطاران

در سال ۱۳۸۴ علیرضا داودنژاد دست به کار ساخت فیلمی شد که رضا عطاران در نقش اصلی و رعنا آزادی‌ور، مریم کاویانی و سپیده علایی در نقش‌های مقابل او را همراهی می‌کردند. رضا داودنژاد، علی صادقی و محمدرضا داودنژاد و احترام سادات حبیبیان دیگر بازیگران این درام شوخ و شنگ بودند.

فیلم هوو نوروز سال ۱۳۸۵ در سینماها اکران شد و آنچنان که پیش‌بینی می‌شد با استقبال چشمگیری روبه‌رو نشد. بیش از ۷۲۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و جایگاه هشتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم علیرضا داودنژاد رسید.

رضا عطاران در فیلم توفیق اجباری
رضا عطاران در فیلم توفیق اجباری

۱۳۸۶ | چسبیدن به صدر جدول

با نقش‌آفرینی رضا عطاران در سال ۱۳۸۶ دو فیلم اکران شد: «توفیق اجباری» ساخته محمدحسین لطیفی و «کلاهی برای باران» به کارگردانی مسعود نوابی.

عطاران در فیلم کلاهی برای باران همراه با حدیث فولادوند در نقش اصلی ظاهر شد و سیدجواد رضویان، فتحعلی اویسی و مهران غفوریان او را همراهی می‌کردند. فیلم مسعود نوابی ۲۴ مرداد به نمایش درآمد و در گیشه با استقبال روبه‌رو شد و بیش از یک میلیون نفر به دیدن فیلم رفتند و رده سوم جدول پربیننده‌ترین‌های سال از آن کلاهی برای باران شد.

در فیلم توفیق اجباری عطاران همراه با نیوشا ضیغمی در نقش مکمل در کنار بازیگرانی چون محمدرضا گلزار و باران کوثری در نقش‌های اصلی در فیلم محمدحسین لطیفی بازی کرد و با توجه به حضور سوپراستاری چون گلزار، این عطاران بود که با بازی تحسین‌برانگیزش تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد و از تماشاگر خنده گرفت. توفیق اجباری که ۱۶ آبان اکران شد، با جذب بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به سالن‌های سینما پس از «اخراجی‌ها» و با اختلافی ناچیز در رتبه دوم جدول پرتماشاگرترین‌های سال ۱۳۸۶ و بالاتر از «کلاهی برای باران» قرار گرفت.

 

۱۳۸۷ | سال شکست رضا عطاران

رضا عطاران بلافاصله پس از توفیق همه جانبه «هوو» در فیلم دیگری از علیرضا داودنژاد با نام «تیغ زن» در نقش اصلی ظاهر شد. فیلم پس از گذشت ۲ سال از تولید در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۷ به نمایش عمومی درآمد و در گیشه شکست خورد. با وجود اینکه همراه با عطاران بازیگرانی چون لادن مستوفی، علی صادقی و رضا داودنژاد هم در فیلم نقش‌آفرینی کرده بودند اما ضعف فیلمنامه و عدم جذابیت در روایت باعث شد تا تنها ۴۱۱ هزار نفر برای دیدن فیلم به سالن‌های سینماهای نمایش‌دهنده بروند و جایگاهی بهتر از دوازدهم در جدول پرتماشاگرترین‌های سال نصیب فیلم «تیغ زن» نشود.

در همان سال عطاران در اولین حضور جدی خود با فیلم قرنطینه اولین ساخته منوچهر هادی بر پرده سینماها موفق نبود. او در نقش مکمل و در کنار حمید گودرزی و نیوشا ضیغمی به عنوان بازیگر اصلی در فیلم بازی کرده بود و رضا رویگری، افسانه بایگاه، شهره سلطانی، خاطره حاتمی، ایمان صفا و… دیگر بازیگران فیلم بودند. این درام تلخ در اکران توانست تنها حدود ۲۷۰ هزار مخاطب داشته باشد و در رده هفدهم جدول پربیننده‌ترین‌های سال ۱۳۸۷ قرار گیرد.

بررسی آمار مخاطبان پولسازترین و محبوب‌ترین بازیگر یک دهه اخیر سینمای ما

۱۳۸۸ | زمانی برای بازگشت به کمدی

رضا عطاران در سال ۱۳۸۸ با حضور در سه فیلم سینمایی یکی از پرکارترین بازیگران روی پرده سینماها بود؛ حضور در نقش اصلی کمدی خروس جنگی در کنار مریلا زارعی و همراهی بازیگرانی چون احمد پورمخبر، کیومرث ملک مطیعی، عباس جمشیدی‌فر و… باعث شد تا بیش از یک میلیون نفر به دیدن فیلم بروند و رتبه دوم جدول پرتماشاگرترین‌های سال ۱۳۸۸ به فیلم «خروس جنگی» ساخته مسعود اطیابی برسد.

فیلم نیش زنبور ساخته حمیدرضا صلاحمند، دومین فیلم اکران شده با بازی رضا عطاران در سال ۱۳۸۸ بود. رضا کیانیان، بیتا سحرخیز، الیزابت امینی، ژاله صامتی و رضا داودنژاد عطاران را در این فیلم همراهی کردند. نیش زنبور در تاریخ ۲۰ آبان اکران عمومی شد و نزدیک به ۷۳۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رده هشتم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم حمیدرضا صلاحمند تعلق گرفت.

سومین فیلمی که از رضا عطاران در سال ۱۳۸۸ به روی پرده رفت، «آقای هفت رنگ» ساخته شهرام شاه حسینی بود. نیکی کریمی، حسن پورشیرازی و مریم امیرجلالی از دیگر بازیگران فیلم بودند. «آقای هفت رنگ» ۲۹ مهرماه اکران شد و بیش از ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشت و رتبه دهم جدول پرتماشاگرترین‌های سال را از آن خود کرد.

 

۱۳۸۹ | همچنان پرکار در سال شکست

رضا عطاران در سال ۱۳۸۹ چهار فیلم بر پرده سینماها داشت که مجموع تعداد تماشاگران این ۴ فیلم به زحمت به یک میلیون نفر رسید.

فیلم تسویه حساب ساخته تهمینه میلانی که در سال ۱۳۸۶ ساخته شده بود پس از ۳ سال انتظار نوروز سال ۱۳۸۹ موفق شد رنگ پرده را ببیند. رضا عطاران در این فیلم در نقش مکمل بازی کرد و بازیگرانی چون مهناز افشار، لادن مستوفی، السا فیروزآذر و بهاره افشاری در نقش‌های اصلی و سیاوش طهمورث، اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، حامد بهداد، غلامحسین لطفی، احمد مهران‌فر، شهره لرستانی و… در «تسویه حساب» بازی کرده بودند. فیلم بر خلاف ساخته قبلی میلانی با نام «آتش بس» که پرتماشاگرترین اثر سال ۱۳۸۵ لقب گرفته بود، نتوانست تماشاگر زیادی را جذب کند و تنها نزدیک به ۳۷۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و البته با توجه به عدم استقبال مردم از فیلم های سال ۱۳۸۹ رتبه هفتم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم میلانی رسید.

از اواسط شهریورماه تا پایان مهرماه سال ۱۳۸۹ سه فیلم با بازی رضا عطاران در سینماهای ایران به نمایش درآمد؛ درام اجتماعی «از ما بهترون» با حضور رضا عطاران و الناز شاکردوست به عنوان بازیگران اصلی و حضور چهره‌هایی چون بهنوش بختیاری، برزو ارجمند، مریم امیرجلالی، مریم سعادت، بیژن بنفشه‌خواه، ارژنگ امیرفضلی، نادر سلیمانی و ملکه رنجبر در تاریخ ۱۱ شهریور اکران شد و تنها حدود ۱۳۰ هزار نفر از فیلم استقبال کردند و رتبه بیست و ششم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال به «از ما بهترون» رسید.

درام شوخ و شنگ «بعدازظهر سگی سگی» اولین ساخته مصطفی کیایی در مقام کارگردان با حضور مجید صالحی در نقش اصلی و بازی بازیگرانی چون بهاره رهنما، رضا عطاران، سعید آقاخانی، علی صادقی، مهران رجبی و غلامحسین لطفی ۱۴ مهر ۱۳۸۹ به اکران عمومی رسید و حدود ۲۸۰ هزار نفر جذب سالن‌های سینماهای نمایش دهنده فیلم شدند و رتبه دوازدهم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم مصطفی کیایی تعلق گرفت.

کمدی اجتماعی «هرچی خدا بخواد» به کارگردانی نوید میهن‌دوست و حضور پرشمار بازیگران چهره‌ای چون حامد کمیلی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، رضا عطاران، سعید آقاخانی، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، فرهاد اصلانی، ارژنگ امیرفضلی و تینا آخوندتبار که ۲۸ مهر سال ۱۳۸۹ در سینماها به روی پرده رفت هم نتوانست مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند. تعداد تماشاگران فیلم به ۲۳۰ هزار نفر هم نرسید و جایگاهی بهتر از شانزدهم در جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال نصیب فیلم «هرچی خدا بخواد» نشد.

۱۳۹۰ | ورود آقایان جز رضا عطاران ممنوع!

رضا عطاران در دومین سال پیاپی ۴ فیلم بر پرده سینماهای ایران داشت که منهای «ورود آقایان ممنوع» سه فیلم دیگر در گیشه موفق نبودند.

حمیدرضا صلاحمند که دو سال قبل نیش زنبور را با بازی رضا عطاران به روی پرده داشت، در سال ۱۳۹۰ با ساخته جدیدش «سه درجه تب» با حضور رضا عطاران و الهام حمیدی در نقش‌های اصلی و نقش‌آفرینی امیرعلی دانایی، علی صادقی، بهاره افشاری، محمدرضا شریفی‌نیا، سیروس گرجستانی و مهتاج نجومی نوروز سال ۱۳۹۰ بر پرده سینماها حضور داشت. فیلم با وجود بهره‌گیری از رضا عطاران نتوانست در گیشه بدرخشد. نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه نوزدهم جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال به «سه درجه تب» رسید.

کمدی درخشان «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان ۲۵ خرداد سال ۱۳۹۰ در سینماهای ایران اکران شد و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بیننده از فیلم دیدن کردند جایگاه دوم پرتماشاگرترین فیلم های سال به «ورود آقایان ممنوع» رسید. در آن سال قسمت سوم «اخراجی ها» پربیننده‌ترین فیلم سال شد.

فیلم اسب حیوان نجیبی است ساخته عبدالرضا کاهانی و «اخلاقتو خوب کن» به کارگردانی مسعود اطیابی دو فیلمی هستند که رضا عطاران در سال ۱۳۹۰ به فاصله یک هفته نسبت به هم بر پرده سینماها رفت. رضا عطاران در فیلم کاهانی که ۱۸ آذر اکران شد، با وجود فضای شوخ و شنگ، نقش اصلی و کاملا جدی بازی کرد و حبیب رضایی، مهران احمدی، حبیب رضایی، باران کوثری، مهتاب کرامتی، پارسا پیروزفر، کارن همایون فر، اشکان خطیبی، بابک حمیدیان و ماهایا پطروسیان او را همراهی می‌کردند. «اسب حیوان نجیبی است» حدود ۳۵۰ هزار نفر بیننده داشت و در رتبه نهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ایستاد.

در «اخلاقتو خوب کن» حامد کمیلی، الهام حمیدی در نقش‌های اصلی بازی کردند و سیدجواد رضویان، رضا عطاران را در ارائه نقش مکمل یاری می‌کرد. فیلم مسعود اطیابی ۲۳ آذر به روی پرده رفت و موفق شد حدود ۴۸۰ هزار تماشاگر را جذب سالن‌های سینما کند و در رده هفتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار بگیرد.

 

۱۳۹۱ | درخشندگی با اولین کارگردانی

دومین حضور رضا عطاران در فیلمی از عبدالرضا کاهانی با نام «بی‌خود و بی‌جهت» با اینکه با استقبال مخاطبان پیگیر سینما و نویسندگان روبه‌رو شد اما با وجود نقش‌آفرینی پانته‌آ بهرام، نگار جواهریان و احمد مهران‌فر، در گیشه استقبالی از فیلم نشد و تنها ۲۱۱ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و جایگاه یازدهم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم کاهانی تعلق گرفت.

رضا عطاران در سال ۱۳۹۰ کمدی متفاوت «خوابم می‌آد» را با بازی خودش و مریلا زارعی در نقش‌های اصلی و حضور تحسین‌برانگیز اکبر عبدی در نقش یک زن و همچنین بازی ویشکا آسایش، سروش صحت، ناصر گیتی‌جاه، عزت‌الله مهرآوران و… کارگردانی کرد. اکبر عبدی برای بازی در این فیلم پس از مدت‌ها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و با هنرنمایی خود بخش اعظمی از مخاطبان را به سالن‌های سینما کشاند. حدود ۷۳۰ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه سوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به اولین ساخته رضا عطاران رسید.

۱۳۹۲ | اولین سیمرغ برای رضا عطاران

هشتم خرداد سال ۱۳۹۲ عطاران با فیلمی از داریوش مهرجویی با نام «چه خوبه که برگشتی» در کنار مهناز افشار، حامد بهداد، حسن پورشیرازی، رویا تیموریان، همایون ارشادی و علیرضا جعفری بر پرده سینماهای ایران حضور داشت و در یکی از ضعیف‌ترین و کم‌استقبال‌ترین آثار مهرجویی، خوش درخشید. تنها حدود ۲۴۰ هزار نفر به دیدن «چه خوبه که برگشتی» رفتند و رتبه یازدهم جدول پرتماشاگرترین های سال را به فیلم مهرجویی رسید.

در همان سال عطاران فیلم «دهلیز» را هم در اکران عمومی داشت. اولین نقش‌آفرینی جدی و تحسین‌برانگیز او در اولین ساخته سینمایی بهروز شعیبی در جشن انجمن منتقدان جایزه بهترین بازیگر را به همراه داشت. ضمن اینکه در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (سال ۱۳۹۱) عطاران برای بازی در «دهلیز» نامزد سیمرغ بلورین هم شد. در واقع «دهلیز» اولین درخشش عطاران در تاریخ برگزاری جشنواره فیلم فجر بود.

بهمن ماه سال ۱۳۹۲ عطاران سرانجام به سیمرغ بلورین رسید. او در سی و دومین جشنواره فیلم فجر موفق شد برای بازی در فیلم «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند.

۱۳۹۳ | آغاز تکیه بر تخت گیشه

رضا عطاران در سال ۱۳۹۳ سه فیلم بر پرده سینماها داشت که از این میان کمدی «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی و با هنرنمایی بازیگرانی چون بهاره رهنما، هوتن شکیبا، محمدرضا فروتن، پانته آ بهرام، بهرام ابراهیمی، پیمان قاسم خانی، رضا بهبودی، سوگل قلاتیان، محمد بحرانی، بهادر مالکی، کاظم سیاحی و… که نوروز (۱۵ اسفند ۱۳۹۲) اکران شده بود توانست بیش از یک میلیون تماشاگر را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و در رده دوم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال بایستد.

دومین ساخته سینمایی رضا عطاران با نام «فرش قرمز» (رد کارپت) که خود نقش اصلی را در آن بر عهده داشت، پنجم تیر به روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. حدود ۷۰۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و جایگاه پنجم جدول پرتماشاگرترین‌های سال از آن ساخته رضا عطاران شد.

عطاران همچنین در این سال فیلم کلاشینکف ساخته سعید سهیلی را در اکران عمومی داشت. ساعد سهیلی، فرهاد اصلانی، جمشید هاشم‌پور، اندیشه فولادوند، شهرام حقیقت‌دوست، شقایق فراهانی، علیرضا استادی، جواد عزتی و سینا مهراد در این فیلم تلخ و حادثه‌ای نقش‌آفرینی کرده بودند. «کلاشینکف» اول مرداد در سینماهای ایران به روی پرده رفت و نزدیک به ۴۵۰ هزار تماشاگر داشت و رتبه هشتم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را از آن خود کرد. بدین ترتیب در میان ۸ فیلم پرتماشاگر سال، عطاران با ۳ فیلم سهم عمده‌ای در کشاندن مخاطبان به سالن‌های سینما داشت.

۱۳۹۴ | سال ظهور نهنگ عنبر

باز هم رضا عطاران با اکران ۳ فیلم در سینماها، یکی از پرکارترین سال بود. او در اکران نوروزی، فیلم استراحت مطلق ساخته جنجالی عبدالرضا کاهانی (سومین همکاری متوالی با عطاران) را در اکران عمومی داشت. در «استراحت مطلق» که از ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۳ به روی پرده رفته بود، بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، بابک حمیدیان، مجید صالحی، فریده فرامرزی (همسر رضا عطاران) و امیرشهاب رضویان حضور داشتند. حدود ۳۱۵ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و فیلم در رده دوازدهم جدول پرتماشاگرترین‌های سال قرار گرفتند.

کمدی خوش ساخت «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم با حضور رضا عطاران، مهناز افشار، ویشکا آسایش، علی قربان‌زاده، هانیه توسلی، نادر سلیمانی، رضا ناجی، امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، سام نوری و سپند امیرسلیمانی سی‌ام اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ به روی پرده سینماها رفت و متولدان دهه ۵۰ و ۶۰ را به وجد آورد. حدود یک میلیون و ۲۴۰ هزار تماشاگر برای دیدن فیلم به سینماها رفتند و فیلم سامان مقدم در رتبه دوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ایستاد.

فیلم گینس اولین ساخته سینمایی محسن تنابنده و با بازی خودش و رضا عطاران، هومن حاجی‌عبدالهی، جمال اجلالی و علیرضا استادی سوم تیرماه سال ۱۳۹۴ به روی پرده رفت و با استقبال نسبی روبه‌رو شد. نزدیک به ۶۴۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه ششم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به اثر محسن تنابنده رسید.

۱۳۹۵ | بی‌رقیب در صدر جدول

فیلم من سالوادور نیستم ساخته منوچهر هادی و هنرنمایی رضا عطاران، یکتا ناصر، ژیلا صادقی و چند چهره نام‌آشنای ایرانی و خارجی از پنجم اسفند سال ۱۳۹۴ به عنوان برنامه نوروزی سال ۱۳۹۵ به روی پرده رفت و موفق شد حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر را به سالن‌های نمایش‌دهنده بکشاند. «من سالوادور نیستم» تا آن زمان پرتماشاگرترین فیلم سینمایی رضا عطاران بود.

سومین ساخته سینمایی عطاران با نام «دراکولا» و باز هم با هنرنمایی خودش در نقش اصلی همراه با ژاله صامتی، زنده یاد لوون هفتوان، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، لیلا بلوکات، امید روحانی، عباس محبوب و… در ۹ تیرماه در سینماهای ایران به نمایش درآمد و کمتر از ۲ فیلم قبلی عطاران توانست تماشاگر جذب کند. حدود ۵۵۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه سیزدهم جدول پربیننده‌های سال به ساخته رضا عطاران تعلق گرفت.

اما رضا عطاران در دیگر نقش جدی خود در یک درام اجتماعی با نام آب‌نبات چوبی ساخته محمدحسین فرحبخش موفق نبود. سحر قریشی، هنگامه حمیدزاده، میلاد کی‌مرام، شقایق فراهانی و نگار عابدی دیگر بازیگران فیلم بودند. فیلم آب نبات چوبی که اسم غلط‌اندازی دارد، قطعا در عدم جذب تماشاگری که آمده طنازی‌های عطاران را ببیند، بی‌تأثیر نبود. فیلم در ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و نزدیک به ۲۱۰ هزار بیننده را روانه سالن‌های سینما کرد و رتبه‌ای بهتر از بیست و نهمی در جدول پرتماشاگرترین‌های سال نصیبش نشد.

۱۳۹۶ | صدرنشینی دنباله‌دار رضا عطاران

فیلم «هفت و پنج دقیقه» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور که در سال ۱۳۸۶ ساخته شده بود، با ۱۰ سال تاخیر سرانجام ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ و به عنوان برنامه نوروزی سینماها در گروه هنر و تجربه اکران شد. در این فیلم که رضا عطاران نقش کوتاهی بر عهده داشت، حدود ۳ هزار نفر بیننده داشت و در جدول گروه هنر و تجربه در رده پانزدهم جدول پرمخاطب‌ترین‌های این گروه ایستاد.

دنباله «نهنگ عنبر» با نام «نهنگ عنبر: سلکشن رویا» و با همان گروه بازیگران و با اضافه شدن حسام نواب صفوی، امیرحسین آرمان و سیروس گرجستانی و ساخته سامان مقدم، بیستم اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در سینماها به روی پرده رفت و بیش از ۲ برابر قسمت اول و در حدود ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و صدر جدول پرتماشاگرترین‌های سال به دومین نهنگ عنبر رسید.

 

۱۳۹۷ | رکوردشکنی تاریخی هزارپا

مهران احمدی در اولین ساخته سینمایی‌اش رضا عطاران را برای ایفای نقش اصلی انتخاب و خود نیز نقش کوتاهی در فیلم ایفا کرد. فیلم مصادره با حضور دیگر بازیگرانی چون هومن سیدی، بابک حمیدیان، مزدک میرعابدینی، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی و  چند چهره خارجی ۲۳ اسفند سال ۱۳۹۶ به عنوان برنامه نوروزی سال ۱۳۹۷ اکران شد. بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه چهارم جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های سال به نخستین ساخته مهران احمدی تعلق گرفت.

فیلم هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داودی و نقش آفرینی ۲ کمدین محبوب (رضا عطاران و جواد عزتی) و همراهی سارا بهرامی، مهران احمدی، لاله اسکندری، امید روحانی، سپند امیرسلیمانی، امیرمهدی ژوله، شهره لرستانی، نعیمه نظام‌دوست و…بدون حضور در جشنواره فیلم فجر سیزدهم تیرماه سال ۱۳۹۷ به روی پرده سینماها رفت و با رکوردی عجیب و غریب و جذب بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اکران پایین آمد و نه تنها صدر جدول پرتماشاگرترین فیلم‌های سال بلکه صدر جدول پربیننده‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ به فیلم ابوالحسن داودی تعلق گرفت.

رضا عطاران در دیگر ساخته عبدالرضا کاهانی در چهارمین همکاری مشترک‌شان با نام «خانم یایا» با همراهی حمید فرخ نژاد و امین حیایی بازی کرد. فیلم که تماما در مالزی فیلمبرداری شده بود نتوانست با سوژه خط قرمزی خود در گیشه سربلند باشد. تنها حدود ۳۲۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رده بیست و پنجم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم کاهانی رسید.

۱۳۹۸ | یک فیلم و میانه‌های جدول و دیگر هیچ

رضا عطاران پس از طوفان «هزارپا» و کسب عنوان پولسازترین بازیگر دهه ۹۰ سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ با فیلم «زیر نظر» و نقش‌آفرینی امیر جعفری، مهران احمدی، آزاده صمدی، سروش جمشیدی، سامیه لک، امیر نوری، سیاوش چراغی پور، علیرضا استادی، عباس جمشیدی‌فر و… روی پرده سینماهای ایران بود. نخستین ساخته مجید صالحی ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ (قبل از همه‌گیری کرونا) اکران شد و با استقبال نسبی روبه‌رو شد. حدود ۶۵۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و جایگاه یازدهم جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم «زیر نظر» تعلق گرفت.

 

سال‌های  دوری | آیا عطاران صدرنشین می‌شود؟

رضا عطاران پس از ۳ سال دوری از سینما که بخشی از آن به همه‌گیری کرونا و تعطیلی نصفه و نیمه سینماها برمی‌گردد، سرانجام با فیلم کمدی «انفرادی» ساخته مسعود اطیابی و حضور دیگر بازیگرانی چون مهدی هاشمی، احمد مهران‌فر، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی، امید روحانی و…به روی پرده سینماها آمد و تا به امروز (دهمین روز اکران) موفق شده ۲۷۰ هزار نفر را روانه سالن‌های سینما کند. پیش‌بینی می‌شود تعداد تماشاگران فیلم مرز ۶۰۰ هزار نفر را رد کند.

نمودار تعداد مخاطبان آثار رضا عطاران
نمودار تعداد مخاطبان آثار رضا عطاران

نکاتی که شاید نمی‌دانستید

  • رضا عطاران و همسرش فریده فرامرزی در ۲ فیلم سینمایی همبازی بوده اند: فیلم به نمایش درنیامده «صندلی خالی» (سامان استرکی) و «استراحت مطلق» (عبدالرضا کاهانی، ۱۳۹۳). نکته جالب اینجاست که به دلیل تماس فیزیکی این دو در چند پلان از فیلم «استراحت مطلق»، در عنوان‌بندی ابتدایی فیلم به زن و شوهر بودن این دو اشاره شده بود.
  • هرچند که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سی و دوم فیلم فجر به رضا عطاران برای بازی‌اش در فیلم «طبقه حساس» تعلق گرفت اما این جایزه در اصل به نوید محمدزاده برای حضور معرکه‌اش در «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان قرار بود اهدا شود اما با انصراف رضا درمیشیان و فیلمش از داوری در شب مراسم اختتامیه، داوران رضا عطاران را برای بازی در فیلم «طبقه حساس» شایسته کسب این جایزه تشخیص دادند.
  • رضا عطاران سال ۱۳۹۱ در فیلم «آینه شمعدون» ساخته بهرام بهرامیان در کنار بازیگرانی چون محسن تنابنده، مصطفی زمانی، فرهاد آییش، نیوشا ضیغمی و مهران احمدی ایفای نقش کرد. اما فیلم در میانه فیلمبرداری به دلیل مغایرت فیلمنامه با فیلمنامه مصوب وزارت ارشاد متوقف شد و همچنان پس از گذشته ده سال متوقف است.

فیلم‌های به نمایش درنیامده رضا عطاران

  • رضا عطاران در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برای هنرنمایی اش در فیلم «روشن» ساخته روح الله حجازی دومین سیمرغ بازیگری اش را به دست آورد. یکی دیگر از نقاط عطف کارنامه بازیگری عطاران همچنان در صف شلوغ و پرترافیک اکران قرار دارد و احتمال دارد امسال به روی پرده برود.
  • یکی دیگر از پرفروش‌ترین فیلم‌های احتمالی امسال با نام «شیشلیک» با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، عباس جمشیدی‌فر، وحید رهبانی و مه‌لقا باقری ساخته محمدحسین مهدویان به‌زودی اکران می شود و احتمال اینکه بار دیگر فیلمی با بازی رضا عطاران در بالاهای جدول پربیننده‌ترین‌ها دیده شود، زیاد است. باید منتظر ماند و دید.

 

ده فیلم پرتماشاگر آثار اکران شده رضا عطاران

  نام فیلم سال ساخت سال اکران تاریخ اکران تعداد تماشاگران رتبه
۱ هزارپا ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳ تیر ۴,۲۱۸,۷۹۳ ۱
۲ من سالوادور نیستم ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۵ اسفند ۱۳۹۴ ۲,۸۵۱,۳۳۲ ۱
۳ نهنگ عنبر۲: سلکشن رویا ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۲۰ اردیبهشت ۲,۶۷۴,۶۴۸ ۱
۴ توفیق اجباری ۱۳۸۶ ۱۳۸۶ ۱۶ آبان ۱,۸۳۰,۴۳۳ ۲
۵ ورود آقایان ممنوع ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۲۵ خرداد ۱,۸۰۸,۴۴۹ ۲
۶ مصادره ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱,۶۲۲,۹۲۳ ۴
۷ کلاه قرمزی و سروناز ۱۳۸۱ ۱۳۸۱ ۲۷ آذر ۱,۵۶۱,۴۵۵ ۱
۸ نهنگ عنبر ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۳۰ اردیبهشت ۱,۲۳۷,۹۲۲ ۲
۹ کلاهی برای باران ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۲۴ مرداد ۱,۰۸۳,۹۴۱ ۳
۱۰ خروس جنگی ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۲۰ خرداد ۱,۰۳۵,۱۶۴ ۲

 

 

تعداد تماشاگران آثار اکران شده رضا عطاران به ترتیب سال اکران

نام فیلم سال ساخت سال اکران تاریخ اکران تعداد تماشاگران رتبه
کلید ازدواج ۱۳۷۶ ۱۳۷۷ ۵۸۳,۶۲۰ ۱۳
سیندرلا ۱۳۷۹ ۱۳۸۱ ۱۳ آذر ۱۱۲,۷۲۴ ۲۸
کلاه قرمزی و سروناز ۱۳۸۱ ۱۳۸۱ ۲۷ آذر ۱,۵۶۱,۴۵۵ ۱
هوو ۱۳۸۴ ۱۳۸۵ ۲ فروردین ۷۲۳,۶۸۵ ۸
توفیق اجباری ۱۳۸۶ ۱۳۸۶ ۱۶ آبان ۱,۸۳۰,۴۳۳ ۲
کلاهی برای باران ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۲۴ مرداد ۱,۰۸۳,۹۴۱ ۳
تیغ زن ۱۳۸۵ ۱۳۸۷ ۲۲ خرداد ۴۱۱,۳۴۴ ۱۲
قرنطینه ۱۳۸۶ ۱۳۸۷ ۲۵ اردیبهشت ۲۶۷,۸۳۳ ۱۷
خروس جنگی ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۲۰ خرداد ۱,۰۳۵,۱۶۴ ۲
نیش زنبور ۱۳۸۸ ۱۳۸۸ ۲۰ آبان ۷۲۸,۹۳۸ ۸
آقای هفت رنگ ۱۳۸۷ ۱۳۸۸ ۲۹ مهر ۵۱۶,۰۰۰ ۱۰
تسویه حساب ۱۳۸۶ ۱۳۸۹ ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ۳۶۸,۰۰۰ ۷
از ما بهترون ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۱ شهریور ۱۳۱,۵۸۳ ۲۶
بعدازظهر سگی سگی ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۴ مهر ۲۸۱,۷۸۴ ۱۲
هرچی خدا بخواد ۱۳۸۹ ۱۳۸۹ ۲۸ مهر ۲۲۱,۰۰۱ ۱۶
سه درجه تب ۱۳۸۸ ۱۳۹۰ ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ ۱۴۹,۱۰۰ ۱۹
ورود آقایان ممنوع ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۲۵ خرداد ۱,۸۰۸,۴۴۹ ۲
اسب حیوان نجیبی است ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۱۸ آذر ۳۵۳,۵۸۷ ۹
اخلاقتو خوب کن ۱۳۸۹ ۱۳۹۰ ۲۳ آذر ۴۷۷,۵۸۳ ۷
بی خود و بی جهت ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۸ آذر ۲۱۱,۱۰۵ ۱۱
خوابم می آد ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۲۴ آذر ۷۳۱,۲۴۷ ۳
چه خوبه که برگشتی ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۸ خرداد ۲۳۷,۶۱۶ ۱۱
دهلیز ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۹ مرداد ۲۷۹,۶۵۴ ۱۰
طبقه حساس ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ۱,۰۱۱,۰۶۳ ۲
رد کارپت (فرش قرمز) ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۵ تیر ۷۰۱,۶۳۱ ۵
کلاشینکف ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱ مرداد ۴۴۸,۴۳۷ ۸
استراحت مطلق ۱۳۹۲ ۱۳۹۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۳۱۵,۷۱۳ ۱۲
نهنگ عنبر ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۳۰ اردیبهشت ۱,۲۳۷,۹۲۲ ۲
گینس ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۳ تیر ۶۳۶,۶۶۱ ۶
من سالوادور نیستم ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۵ اسفند ۱۳۹۴ ۲,۸۵۱,۳۳۲ ۱
دراکولا ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۹ تیر ۵۵۱,۳۳۲ ۱۳
آب نبات چوبی ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۲۷ مرداد ۲۰۷,۸۷۸ ۲۹
هفت و پنج دقیقه ۱۳۸۶ ۱۳۹۶ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۲,۷۵۴ ۱۵
نهنگ عنبر۲: سلکشن رویا ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۲۰ اردیبهشت ۲,۶۷۴,۶۴۸ ۱
مصادره ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ۱,۶۲۲,۹۲۳ ۴
هزارپا ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳ تیر ۴,۲۱۸,۷۹۳ ۱
خانم یایا ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۸ آبان ۳۲۱,۲۸۷ ۲۵
زیر نظر ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۴ دی ۶۵۳,۷۰۸ ۱۱
صندلی خالی ۱۳۸۷ اکران نشد
آینه شمعدون ۱۳۹۱ متوقف در فیلمبرداری
      میانگین تعداد تماشاگر ۸۳۰,۵۷۷  

 

 

تماشای آنلاین فیلم های رضا عطاران

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. امیدبخش می‌نویسد

    با دورد در کل مقایسه رضا عطاران بزرگ با مدیری یک دنیا فرق داره سبک رضا عطاران واقعی ترین زندگی طبقه متوسط شهری رو تو سریال های عطاران مبینیم انقدر شخصیت های رضا عطاران خوب عادی هستند که حداقل تو هر خانوده یک شخصیت واقعی رو میبینیم رالیست کامل در ضمن سریال های عطاران و سینمای عطاران به مخاطب احترام میگذارد ؟ مهران مدیری تکرار تکرار حتا تو سینما همه جامع هر قشری رو به فرهنگ نشان بده من فکر میکنم شخصیت سیمامک انصاری تو عصر ۵ شخصیت کارکرتر نگاه مدیری از بالا به مردم هست هیچ کسی جز خودش تو جامع ادب رو رعایت نمیکنه همه از نگاه مدیری لمپن بیسواد فرهنگی هستند تو فیلم ۵ عصر حتا تو بلاترین اپارتمان ها تو زاعفرینه هم نشان میده مردم اهل زورگوی بی فرهنگی فضولی تو کار دیگران هست نه مدیری تو از یک کشور مثل سوسیس اینجا نیستی کل مردم ایران از سومالی نگاه از باللا به پاین اخه تو مجتمع های شیراز حتا به اسم همه دیگر رو شناخت ندارند چگونه اون یارور جلو پارکنیگ رو با قلدری میگری کدام پیرزن وجود داره مثل ساعت عصر ۵ که انقدر سواستفاده کنه اره نگاه مدیری از بلا به پایین هست چهار تا چیز از ویکی پیدا دانستند همه چیز نیست کتاب بیشعوری رو بخوان مدیری

fosil