لیستی از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی در سال ۱۳۹۸

در فیلیمو شات قصد داریم به بررسی و معرفی ۱۰ فیلم سینمایی ایرانی محبوب و پرفروش ساخته شده در سال ۱۳۹۸ بپردازیم؛ از متری شیش و نیم تا مطرب.

سینمای ایران در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته و حتی برخی از فیلم‌های ساخت ایران به جشنواره‌های برون مرزی راه پیدا کرده و برنده جوایز نیز شده‌اند. در فیلیمو شات قصد داریم به بررسی محبوب‌ترین فیلم های سینمایی ایرانی ساخته شده در سال ۱۳۹۸ بپردازیم، با ما همراه باشید.


۱- فیلم متری شیش و نیم

نوید محمدزاده در فیلم سینمایی متری شیش و نیم

فیلم سینمایی متری شیش و نیم به کارگردانی سعید روستایی، یکی از فیلم های پرطرفدار ایرانی در سال ۹۸ بوده است. سعید روستایی که پیش‌تر فیلم ابد و یک روز را کارگردانی کرده، با این فیلم نشان داد به خوبی می‌تواند احساسات مخاطبین را درگیر کند و روی عواطف بینندگان تاثیر بگذارد.
متری شیش و نیم در ژانر درام-اجتماعی-ماجراجویی ساخته شده و روایت‌گر زندگی و دستگیری یک قاچاقچی مواد  پرآوازه است و بازیگران مطرحی همچون پریناز ایزدیار، پیمان معادی، فرهاد اصلانی و نوید محمد‌زاده در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم سینمایی ایرانی در وب‌سایت IMDb از کاربران امتیاز ۷.۹ را گرفته است. هزینه ساخت فیلم سینمایی متری شیش و نیم ۷ میلیارد تومان اعلام شده که تنها فروش گیشه این فیلم در زمان اکران بیش از ۲۷ میلیارد تومان بوده است. این فیلم سعید روستایی در سال ۹۷ ساخته و در اوایل سال ۹۸ اکران شد.

مروری بر کارنامه بازیگری و فیلم های نوید محمدزاده

۲- فیلم شبی که ماه کامل شد

هوتن شکیبا و الناز شاکردوست در نمایی از فیلم شبی که ماه کامل شد

عبدالمالک ریگی، رهبر گروه تروریستی شبه نظامی سنی جندالله بود که در استان سیستان و بلوچستان ایران، اقدام به کشتار نظامیان و غیرنظامیان ایرانی می‌پرداخت و فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد ، داستان عاشقانه‌ برادر عبدالمالک یعنی عبدالحمید ریگی (با بازی هوتن شکیبا) را به تصویر می‌کشد. در سینمایی شبی که ماه کامل شد، فائزه (با بازی الناز شاکردوست) دختری از جنوب شهر تهران است که عاشق پسری از زاهدان می‌شود و علی‌رغم مخالفت‌های خانواده پسر و خودش با عبدالحمید ازدواج می‌کند و در ادامه از ایران به پاکستان مهاجرت می‌کند.

داستان این فیلم بر اساس زندگی واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری ساخته شده است. فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد در جشنواره فجر سال ۱۳۹۷ شرکت کرد و برنده ۶ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد. این فیلم سینمایی که در خرداد ۱۳۹۸ به اکران عمومی درآمد توانست فروش ۱۹ میلیارد تومانی را در گیشه کسب کند.

نگاهی به فیلم شبی که ماه کامل شد

۳- فیلم قصر شیرین

فیلم سینمایی قصر شیرین یکی از ساخته‌های سینمای ایران در سال ۹۷ است که در سال ۱۳۹۸ به اکران عمومی درآمد. این فیلم سینمایی که در ژانر درام-جاده‌ای ساخته شده است، روایتگر زندگی جلال (با بازی حامد بهداد) است که در سال‌های دور با خودرو سنگین خود مرتکب قتل غیر عمد شده و این امر زندگی مشترک او را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، حال همسر اول جلال دچار مرگ مغزی شده و جلال سعی دارد بدون برانگیختن حس حسادت زن دوم (و نه با خوشرویی) به شهرش بازگردد.

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم قصر شیرین، رضا میرکریمی، کارگردان مطرح سینمای ایران است که پیشتر فیلم‌های یک حبه قند، اینجا چراغی روشن است و خیلی دور، خیلی نزدیک را با کارگردانی او در سینما تماشا کرده‌ایم.
این فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برنده دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن شد و در بیست و دومین جشنواره شانگهای نیز برنده ۳ جام طلایی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد از این فستیوال بین‌المللی شد. فیلم سینمایی قصر شیرین توانست در گیشه، فروش بیش از ۳ میلیارد تومان را رقم بزند.

نقد و بررسی فیلم قصر شیرین | بازگشت موفقیت‌آمیز رضا میرکریمی

تماشای فیلم قصر شیرین

۴- فیلم قسم

راضیه (با بازی مهناز افشار) قصد دارد هرطور شده ثابت کند قاتل خواهرش رضوان، همسر خواهرش است و برای این موضوع گروهی از افراد خانواده را راهی شهر می‌کند تا در قسامه شرکت کنند و حکم دادگاه را به قصاص تبدیل کنند. در این مسیر همسر راضیه، خسرو (با بازی سعید آقاخانی) سعی دارد هرطور شده همسرش را از این قصاص پشیمان کند. فیلم سینمایی قسم محصول سینمای ایران در سال ۱۳۹۸ و به کارگردانی محسن تنابنده است که توانسته در زمان اکران فروش بیش از دو میلیارد تومانی گیشه سینما را کسب کند.
قسم فیلمی در ژانر درام-اجتماعی است که به خوبی می‌تواند احساسات مخاطب را درگیر خود کند و در نهایت باعث سورپرایز مخاطب شود.

نگاهی به فیلم قسم ساخته محسن تنابنده | مسافران مراسم سوگند خوردن

۵- فیلم غلامرضا تختی

غلامرضا تختی، که نام و آوازه او به حدی است که او را با نام جهان پهلوان می‌شناسید، اولین کشتی‌گیر ایرانی است که توانست در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن مدال طلا کسب کند و علاوه بر افتخارآفرینی‌های ورزشی، فردی بسیار مردم‌دار و با اخلاق نیز بود. غلامرضا تختی، فیلم سینمایی ساخته بهرام توکلی در سال ۹۸ است که به روایت داستان زندگی جهان پهلوان تختی می‌پردازد.
در این فیلم که از لحظه نوشتن وصیت نامه توسط غلامرضا تختی و خودکشی او شروع می‌شود، محسن تختی (شباهت نام فامیلی او با جهان پهلوان اتفاقی است) در نقش جوانی غلامرضا تختی، شاهرخ شهبازی در نقش اواخر عمر جهان پهلوان، علیرضا گودرزی در نقش نوجوانی و امیررضا فرامرزی در نقش کودکی وی ایفای نقش کرده‌اند. از دیگران بازیگرانی که در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌اند می‌توان به استادانی همچون فرهاد آئیش و آتیلا پسیانی نیز اشاره کرد.
فیلم سینمایی غلامرضا تختی در ژانر بیوگرافی ورزشی ساخته شده است و توانسته فروش ۱ میلیارد تومانی را در گیشه کسب کند.

نگاهی به دستاوردهای فنی فیلم غلامرضا تختی در بازآفرینی تاریخ؛ پرتره‌ای از یک قهرمان تراژیک

فیلم غلامرضا تختی

۵- فیلم مطرب

مطرب، فیلم سینمایی ساخته مصطفی کیایی است که همچون فیلم خوش ساخت بارکد، این فیلم نیز یکی از آثار کمدی اجتماعی او محسوب می‌شود. مطرب روایت خواننده‌ی کاباره‌ای به نام ابراهیم خوش لحن (با بازی پرویز پرستویی) است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ همانند دیگر خواننده‌ها مجبور به ترک صحنه شده و با توجه به عدم شهرت کافی، به جای یک خواننده لس‌آنجلسی شدن، خواننده مراسم‌ها می‌شود.

فیلم سینمایی مطرب در کشور ترکیه و شهر استانبول فیلم‌برداری شده و هزینه ساخت این فیلم توسط عوامل آن چیزی در حدود پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان اعلام شده است. مطرب با فروش ۳۸ میلیارد تومانی در گیشه سینما، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران و البته سال ۱۳۹۸ شناخته شد. از دیگر هنرمندانی که در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند می‌توان به الناز شاکردوست، محسن کیایی و مهران احمدی اشاره نمود.

نگاهی به مطرب پرفروش‌ترین فیلم سال؛ هم‌آغوشی موسیقی و سینما

۲۱ نمونه از بهترین فیلم های کمدی و خنده دار ایرانی را بشناسید

۶- فیلم سرخ پوست

فیلم سینمایی سرخ پوست با بازی نوید محمدزاده، بازیگر محبوب این روزهای سینمای ایران، یکی دیگر از محبوب‌ترین فیلم‌های سینمایی سال ۱۳۹۸ است. سرخ پوست که در ژانر خانوادگی و عاشقانه به کارگردانی نیما جاویدی است که پیش‌تر فیلم سینمایی ملبورن از ساخته‌های این کارگردان را در سینمای ایران تماشا کرده‌ایم.

داستان فیلم، تخلیه‌ زندانی قدیمی است که باید به علت قرار گرفتن در مسیر توسعه شهری تخلیه شود و سرگرد نعمت جاهد (با بازی نوید محمدزاده) رئیس این زندان است و مسئولیت انتقال تمامی زندانیان به زندان جدید را برعهده دارد. در خلال جابجایی زندانبان‌ها متوجه می‌شوند یکی از زندانیان کم شده و به دنبال او می‌گردند. فیلم سینمایی سرخ پوست یکی از فیلم‌های پرمخاطب سال ۱۳۹۸ با فروش در گیشه به مبلغ بیش از ۱۴ میلیارد تومان است.
در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون پریناز ایزدیار، حبیب رضایی، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی و ستاره پسیانی نیز ایفای نقش کرده‌اند.

تماشای فیلم سرخپوست

۷- ماجرای نیمروز ۲ : رد خون

ماجرای نیمروز ۱ روایتگر ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین خلق است و سینمایی ماجرای نیمروز ۲: رد خون نیز با حضور بازیگران و شخصیت‌های موجود در سینمایی ماجرای نیمروز ۱، روایتی از اتفاقات پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ و در خلال عملیات مرصاد است.

این فیلم تاریخی-جنگی حماسی به کارگردانی محمدحسین مهدویان ساخته شده که پیشتر کارگردانی فیلم‌های سینمایی ایستاده در غبار، لاتاری و ماجرای نیمروز ۱ را برعهده داشته است. در ماجرای نیمروز ۲، جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، هادی حجازی‌فر و محسن کیایی به ایفای نقش پرداخته‌اند و این فیلم سینمایی توانسته بیش از ۶ میلیارد تومان در گیشه سینما فروش داشته باشد.

نگاهی به فیلم ماجرا نیمروز (رد خون)

۸- فیلم مسخره باز

هدیه تهرانی در فیلم مسخره باز

اگر بنرها یا تبلیغات ویدیویی فیلم سینمایی مسخره باز را دیده باشید، احتمالا عبارت «داستانی پر از مو» برایتان آشناست. تمام داستان فیلم سینمایی مسخره باز در یک آرایشگاه رخ می‌دهد، در محلی پر از مو! دانش (با بازی صابر ابر) جوانکی است که رویای بازیگر شدن را در سر می‌پروراند ولی در حال حاضر در آرایشگاه یا به قول رییسش کاظم خان (با بازی استاد علی نصیریان) سلمانی کار می‌کند.

این فیلم سینمایی در ژانر کمدی فانتزی کاری از کارگردان مطرح تئاتر ایران همایون غنی‌زاده است که احتمالا نام تئاتر پرفروش او با نام می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد را شنیده‌اید. از دیگران هنرمندانی که در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند می‌توانیم به هدیه تهرانی، بابک حمیدیان و رضا کیانیان اشاره کنیم. این فیلم سینمایی توانست به فروش بیش از ۳ میلیارد تومانی در گیشه سینما دست پیدا کند.

نقد فیلم مسخره باز همایون غنی زاده؛ همه آنچه باید بدانید!

۹- فیلم زهرمار

شبنم مقدمی و سیامک انصاری در فیلم زهرمار

زهرمار فیلمی در ژانر کمدی اجتماعی به کارگردانی سیدجواد رضویان، کارگردان و بازیگر طنز سینمای ایران است. فیلم زهرمار داستان حاج حشمت تهرانی (با بازی سیامک انصاری) مداح مشهور است که قصد دارد عضو شورای شهر تهران شود و در ستاد انتخاباتی خود با دوست قدیمی و البته نه چندان خوش‌نیست خود رهی (با بازی سیامک صفری) مواجه می‌شود، رهی که از حاج حشمت دل خوشی ندارد برای او خواب‌های بدی دیده است و او را گرفتار می‌کند.
در این فیلم سینمایی بازیگران مطرحی همچون برزو ارجمند، شقایق فراهانی و شبنم مقدمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم سینمایی زهرمار توانست فروشی بیش از ۶ میلیارد تومان را در گیشه کسب کند.

نقد فیلم زهرمار | فیلمی نزدیک به واقعیت


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil