سفره هفت فیلم؛ نگاهی به مدعیان احتمالی اکران نوروز ۹۹

در فیلیمو شات نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌هایی که نام آن‌ها در رسانه‌های مختلف به‌عنوان مدعیان اکران نوروزی ۹۹ مطرح شده است.

با وجود آن که قوانین و قواعد شورای اکران تغییر کرده و پس از این قرار است که شاهد سازوکار تازه‌ای بر سر ترتیب و چگونگی نمایش فیلم‌ها باشیم، همچنان تاریخ‌های خاص مانند نوروز برای تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمای ایران حکم غنیمت جنگی را دارد. امسال هم مانند همیشه دعوا بر سر اکران عید، جدی و سنگین است و از حالا می‌شود گمانه‌زنی‌ها را برای ترکیب نهایی فیلم‌ها دنبال کرد.
این نکته را هم نباید فراموش کرد که اکران عید فطر سال آینده، در روزهای پایانی بهار و جشنواره‌ جهانی فجر، یکی دیگر از تاریخ‌های پرتقاضا میان پخش‌کننده‌ها خواهد بود و شاید همین موضوع باعث شود که بعضی از پخش‌کننده‌ها به‌جای اکران نوروز ۹۹ ، برای آن برنامه‌ریزی کنند. ‌

بر همین اساس، در فیلیمو شات نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌هایی که نام آن‌ها در رسانه‌های مختلف به‌عنوان مدعیان اکران نوروزی ۹۹ مطرح شده است تا ببینیم که در تعطیلات سال نو، چه فیلم‌هایی احتمالا به روی پرده می‌آیند.


پیش‌دستی

تعدادی از پخش‌کننده‌ها با هوشمندی تصمیم گرفتند که تاریخی زودتر از اکران نوروزی را برای نمایش در نظر بگیرند تا در تعطیلات نوروز همچنان روی پرده باشند. «خوب، بد جلف ۲: ارتش سری» و «پالتو شتری»، دو فیلم کمدی هستند که از اواخر بهمن به روی پرده می‌آیند و احتمالا در ایام نوروز هم بازار گرمی خواهند داشت.

خوب بد جلف 3

فیلم‌های جشنواره در اکران نوروز ۹۹

این یک قرارداد نانوشته است که فیلم‌های موفق در نمایش مردمی جشنواره فجر، برای اکران عید همان سال خیز بردارند. با این حساب، «شنای پروانه»، «درخت گردو» و «روز صفر» هم باید به جمع متقاضیان نمایش در اکران نوروز ۹۹ بپیوندند، اما اوضاع کمی پیچیده است: اول این که «درخت گردو» فیلم غمگین و تلخی است و نمایش آن در ایام نوروز می‌تواند انتخاب عجیبی باشد و رقابت آن با فیلم‌های مفرح به ضررش تمام شود. در مورد «شنای پروانه» هم به نظر می‌رسد که گزینه جذاب و معقولی برای اکران نوروزی باشد اما از آنجایی که پخش‌کننده فیلم با «خروج» مشترک است و تجربه نشان داده است که ابراهیم حاتمی‌کیا در مورد ساخته‌های اخیر خود تاکید ویژه‌ای بر اکران نوروزی دارد، باید دید که از میان «شنای پروانه» و «خروج»، درنهایت کدام‌یک انتخاب می‌شود.

فیلم اکشن «روز صفر» هم می‌تواند از فضای اکران نوروزی استفاده کند و به فروش قابل‌توجهی برسد اما باز هم بحث چینش اکران و ترکیب فیلم‌ها مطرح می‌شود و شاید سازندگان فیلم ترجیح بدهند که همزمان با فیلمی چون «خروج» نمایش نداشته باشند. «خورشید» ساخته مجید مجیدی هم‌چنین شرایطی دارد؛ با این که مدعی بالقوه‌ای برای نمایش نوروزی به‌حساب می‌آید، شاید سازندگان فیلم، زمان دیگر و همزمان نشدن با کمدی‌ها را ترجیح بدهند.

در مورد سایر فیلم‌های شاخص جشنواره که چه در میان آثار برگزیده منتقدان و چه در جدول آرای مردمی حضور پررنگی داشته‌اند، دو مسئله اساسی وجود دارد: اول این که تعدادی از این آثار که با استقبال منتقدان مواجه شده‌اند، مانند «پوست» و «آتابای» همچنان منتظر جشنواره‌های خارجی هستند و بعید به نظر می‌رسد که روی فرصت حضور در بخش مسابقه جشنواره‌های معتبر (که یکی از شروط آن عدم نمایش عمومی تا پیش از حضور در جشنواره است) ریسک کنند؛ پس خودبه‌خود از صف متقاضیان اکران نوروزی خارج می‌شوند. دیگر فیلم‌ها هم مانند «مغز استخوان» با وجود ترکیب بازیگران ولی فضای تیره و تلخ، مشخصا به زمان‌های دیگری برای نمایش فکر می‌کنند.

بیرون از جشنواره

اینجا صف طولانی مدعی‌ها بیشتر است، مخصوصا چون تعداد فیلم‌های مهمی که از نمایش در جشنواره فجر امسال جا ماندند زیاد بود. با وجود این، احتمالا تعداد قابل‌توجهی از غایبان جشنواره برای نمایش در جشنواره جهانی در ابتدای اردیبهشت‌ماه صبر می‌کنند تا بخت خود را در یک رویداد رقابتی دیگر بیازمایند. پس بعید است که فیلم‌هایی چون «مجبوریم» و «قاتل و وحشی» را در اکران نوروز ۹۹ ببینیم.
در مقابل، «لامینور» داریوش مهرجویی رسما برای اکران نوروزی متقاضی شده است و با توجه به شنیده‌ها از حال و هوای فیلم، احتمالا گزینه جذابی برای نمایش در روزهای ابتدایی سال خواهد بود.

کمدی‌ها در اکران نوروز ۹۹

در میان فیلم‌هایی که پروانه نمایش گرفته‌اند، مسلما کمدی‌ها بیشتر به اکران نوروزی چشم دارند. تاکنون از «خط استوا» ساخته اصغر نعیمی با نقش‌آفرینی فرهاد اصلانی و سیامک انصاری و «انفرادی» ساخته‌ مسعود اطیابی با حضور رضا عطاران، احمد مهران‌فر و مهدی هاشمی بیشتر شنیده شده است و احتمالا، حداقل یکی از این دو فیلم به ترکیب اکران عید راه پیدا خواهد کرد.

کودک و نوجوان

طبق سنت چند سال اخیر، معمولا سهمیه‌ یک فیلم را هم برای مخاطب کودک و نوجوان کنار می‌گذارند که امسال «پیشی‌میشی»، «بازیوو» و «تورنادو ۲» را داریم و یکی از آن‌ها در نوروز اکران خواهد شد.


نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil