مرور نکته‌های جذاب یکی از شاهکارهای سینمای وحشت

فیلم دراکولا؛ حقایقی به رنگ خون!

۱۵ فوریه محبوب‌ترین و بهترین فیلم دراکولایی تاریخ سینما ۹۱ ساله شد

دراکولا، نام فیلم همین است، بدون هیچ پسوند یا توضیحی. اگر خون‌آشام‌باز باشید می‌دانید این ساخته کلاسیک تاد براونینگ و کارل فروند با بازی اسطوره‌ای به اسم بلا لوگوسی، محبوب‌ترین و بهترین فیلم دراکولایی تاریخ سینماست. آن‌قدر محبوب که تیم برتون در فیلم «اد وود» به بازیگرش ادای دین کرده و تصاویر ترسناکی از فیلم روی گیتار الکترونیک «کرک همت» گیتاریست گروه متالیکا هم نقش بسته و یکی از سمبل‌های سینمای وحشت است.
حال که ۹۱ سال از اکران موفق فیلم گذشته، می‌خواهیم شما را با حقایق جذابی از پشت صحنه و حواشی آن آشنا کنیم:

فیلم دراکولا یکی از اولین تولیدات استودیوی یونیورسال بود. براونینگ فیلم را براساس کتاب دراکولا نوشته برام استوکر ساخت و البته استودیو به لحاظ دراماتیک تغییرات محسوسی در کتاب ایجاد کرد تا این شاهکار کلاسیک خلق شود.

۲۲ نمونه از بهترین فیلم‌های ژانر وحشت

بدون موسیقی

فیلم با قطعه زیبای دریاچه قو اثر چایکوفسکی شهیر آغاز می‌شود، اما طبعا این ملودی برای این فیلم ساخته نشده بود و موسیقی ارجینال به حساب نمی‌آمد. ساخت موسیقی برای کل اثر، هزینه تولید فیلم را زیادی بالا می‌برد و استودیو مایل به این ولخرجی‌ها نبود! بنابراین فیلم بدون موسیقی متن راهی اکران شد.

البته در سال ۱۹۹۸ هنگام عرضه نسخه دی‌وی‌دی فیلم، فیلیپ گلس آهنگساز درجه‌یک معاصر برای آن قطعاتی ساخت تا مخاطبان امروزی دراکولا نسخه جذاب‌تری را شاهد باشند.

قربانی سانسور

آن زمان سانسور در حیطه سینما در اوج بود و دراکولا هم از تیغ آن جان سالم به در نبرد. فیلم ۸۵ دقیقه‌ای بود و موقع اکران ۱۰ دقیقه از آن را بریدند. از جمله صحنه‌های سانسورشده، پایان‌بندی آوانگارد و بی‌نظیرش بود که در آن یکی از عوامل استودیو در نقش راوی روی صحنه ظاهر می‌شود و به بینندگان هشدار می‌دهد وقتی به منزل می‌روند، پشت پرده‌ها و سوراخ‌سنبه‌های منزل را خوب بگردند، چرا که خون‌آشام‌ها واقعا وجود دارند! این پایان‌بندی بی‌نظیر به دلیل آن‌چه ترویج خرافه‌پرستی و تشویق به باور متافیزیک دانسته شده بود، از فیلم بیرون گذاشته شد.

ضمن اینکه صدای ناله‌های دلخراش برخی از شخصیت‌های فیلم هنگام مرگ‌شان نیز کوتاه شد تا به روحیه حساس تماشاگران آن زمان خدشه‌ای وارد نشود!

بلا لوگوسی در فیلم دراکولا

تمرین در تئاتر، اجرا در سنیما

حضور در نقش دراکولا در یک نمایش تئاتری در «برادوی»، نخستین حضور لوگوسی در یک اثر انگلیسی‌زبان محسوب می‌شد (لوگوسی مجارستانی بود). بنابراین او با خوردن خاک صحنه در مهم‌ترین صحنه تئاتر دنیا، حسابی برای ایفای نقش این کُنتِ خون‌آشام آمادگی کسب کرده بود.

لوگوسی انتخاب اول فیلم دراکولا نبود

نه تنها انتخاب اول نبود، که انتخاب پنجم بود! انتخاب اول استودیو برای ایفای نقش دراکولا، بازیگری به نام «چینی»  بود، منتها چِینی بی‌نوا قبل از بستن قرارداد به دلیل خون‌ریزی گلو از دنیا رفت. استودیو سپس چهار بازیگر دیگر را برای حضور در فیلم تست زد و نهایتا رسید به بهترین انتخاب ممکن: بلا لوگوسی کبیر.

کارگردانی مدیر فیلمبرداری!

عرض کردیم که ابتدا قرار بود «لون چینی» نقش دراکولا را بازی کند، اما مرگ دلخراش او نه تنها دست استودیو را توی پوست گردو گذاشت، که کل فیلم را تحت تاثیر قرار داد. براونینگ کارگردان فیلم دوست صمیمی چینی بود و با مرگ او حسابی افسرده و پریشان شد.

او اکثر مواقع سر صحنه مست بود و «کارل فروند» مدیر فیلمبرداری فیلم مجبور شد صحنه‌های زیادی را کارگردانی کند و به همین دلیل هم نامش در تیتراژ به عنوان یکی از کارگردانان فیلم آمده است.

منرز فیلم دراکولا را ندید

«دیوید منرز» بازیگر نقش «جان هارکر» در فیلم که زمان بازی در دراکولا ۳۰ سال سن داشت، مجموعا در ۴۰ فیلم هالیوودی حضور پیدا کرد و بعد از دراکولا در ۴ فیلم دیگر نیز با لوگوسی هم‌بازی شد.

اما نکته عجیب این است که منر در تمام عمر طولانی ۹۷ ساله خود هرگز فیلم دراکولا را تماشا نکرد. دلیلش را هم کسی نمی‌داند، شاید از فیلم می‌ترسید!

بلا لوگوسی در فیلم دراکولا

بدل بهتر از اصل

یک نسخه اسپانیایی از فیلم هم ساخته شد! عوامل فنی نسخه اسپانیایی موفق شده بودند نسخه خام دراکولا را در یونیورسال تماشا کنند و با مشاهده اشکالات فنی آن، به لحاظ فیلمبرداری و نوردهی فیلم بی‌اشکال‌تری بسازند.

پس از گذشت سال‌ها از ساخت این دو فیلم، اکنون بسیاری از خوره‌های دراکولا حتی نسخه اسپانیایی را فیلم بهتری نسبت به نسخه آمریکایی می‌دانند!

دستمزد اندک ستاره فیلم دراکولا

با وجود این‌که دراکولا در سال‌های اولیه دوره موسوم به «رکود بزرگ» اکران می‌شد، باز هم ۵۰۰ دلار در هفته برای یک بازیگر نقش اول هنوز مبلغ کمی بود. در واقع، دیوید منرز به طور قابل توجهی بیشتر از لوگوسی دستمزد دریافت کرد. ظاهرا لوگوسی از این فرصت برای بازی حضوری دوباره در نقش دراکولا مقابل دوربین سینما آن‌قدر هیجان زده بود که حاضر شد با قیمتی ارزان کار کند. و البته این آینده‌نگری باعث شد تا بعدها بارش را در سینما ببندد.

علاقه به نقش تا هنگام دفن

لوگوسی عزیز سال ۱۹۵۶ در حالی‌که ۷۳ سال داشت، در حال چرت زدن در منزلش در خواب درگذشت. جالب است بدانید او را با شنل مخصوص و تمام لباس‌هایش در فیلم دراکولا به خاک سپردند و حتی حلقه مخصوص دراکولا هم هنگام خاکسپاری در دستش بود.

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil