لطفا یکجور خاص لبخند بزنید!

بهترین جوکر تاریخ سینما کیست؟

بهترین Joker ها را رتبه‌بندی کرده‌ایم؛ شما نظر بدهید کدام موفق‌تر بوده‌اند

وارد شدن به فضای ذهنی کاراکتر جوکر به هنرمندان، نویسندگان و بازیگران زیادی اجازه داده است که به تاریک‌ترین بخش‌های وجود خود سرک بکشند. بازیگران زیادی در قالب این کاراکتر قرار گرفته و شرایط مختلفی را تجربه کرده‌اند: از دنیای رنگارنگ «بتمن» سال ۱۹۶۶ گرفته تا خیابان‌های سرد و غمزده فیلم «جوکر» محصول ۲۰۱۹. اما کدامیک در ایفای نقش موفق‌تر بوده‌اند؟ سوزانا پولو (ادیتور کتاب‌های مصور پولیگان) و پاتریک ویلمز (منتقد فیلم)، به این سوال پاسخ داده‌اند. آنها برای طولانی نشدن لیست، فقط جوکرهایی را مورد بررسی قرار داده‌اند که در سالن‌های سینما حضور یافته‌اند؛ بنابراین از جوکرهای انیمیشنی و لگویی که در تلویزیون پخش شده‌اند، خبری نیست.

 فهرست بهترین جوکر تاریخ سینما با فیلم‌های جدیدی که این کاراکتر در آن حضور داشته باشد، به‌روز می‌شود

جرد لتو در فیلم جوخه‌ انتحار

۶. جوکرِ جرد لتو، با سروصدای زیادی از راه رسید. این اولین نقش او بعد از بردن جایزه اسکار در مراسم سه سال قبل و اولین حضور سینمایی شخصیت جوکر بعد از بازی نمادین هیث لجر بود. این جوکر جدید، با ظاهری اغراق‌آمیز و درحالی‌که پوشیده از خالکوبی و جراحت بود از راه رسید. تا زمان پخش فیلم، مقاله‌های زیادی درمورد رفتارهای ناخوشایند لتو منتشر شد که بر اساس آن‌ها، او به‌قدری در نقش خود فرو رفته بود که هم‌بازیان خود را آزار می‌داد و برای آن‌ها هدایای عجیب و ناخوشایندی مانند خوک مرده و موش زنده می‌فرستاد.

جرد لتو در جوخه‌ انتحار

درنهایت، تمام این جنجال‌ها پیرامون شخصیتی بود که برای پیشرفت داستان فیلم، اهمیت چندانی نداشت. جوکر «جوخه انتحار»، حتی شخصیت شرور اصلی داستان هم نیست بلکه فقط شخصیتی آزاردهنده است که هر بیست دقیقه یک‌بار در صحنه‌ای مجزا خودی نشان می‌دهد. نتیجه کار، شخصیتی از آب در آمد که کم‌تر «حس جوکر بودن» را انتقال می‌دهد و بیش‌تر شبیه یک مجرم خرده‌پا ظاهر می‌شود که بیش‌ازحد طرفدار جوکر است. اهمیتی ندارد که خنده او چقدر عجیب‌وغریب یا رعب‌انگیز باشد یا چند چاقو را به‌صورت دایره‌وار روی زمین بچیند، بیننده نمی‌تواند شخصیت شروری را جدی بگیرد که نام خود را روی شکمش خالکوبی می‌کند.

واکین فینیکس در فیلم جوکر

هشدار: این قسمت، جزییاتی از فیلم «جوکر» را افشا می کند.

۵. این که واکین فینیکس در این لیست رتبه خوبی ندارد، تقصیر خودش نیست. در حالی که به لتو مواد اولیه بدی داده بودند و خود او هم بدترش کرد، فینیکس برعکس این کار را انجام داد. شما هرچقدر هم که تلاش کنید، نمی‌توانید از آرتور فلک او چشم بردارید. فینیکس حتی هنگامی‌که به‌وضوح در حال گریه کردن است، تاب می‌خورد، شکلک درمی‌آورد، بی‌قراری می‌کند و خنده‌های ترسناک، غیرارادی و عصبی‌اش را به رخ می‌کشد.

مسئله این است که او این کارها را در جهت پرداخت شخصیتی می‌کند که شباهت چندانی به کاراکتر جوکر ندارد؛ نه از وسواس شدید نسبت به بتمن خبری هست، نه از نفرت عمیقش نسبت به بعضی چیزها؛ او حتی هدفی ندارد که برای اثبات آن به انجام جرم و جنایت رو بیاورد. البته که این جوکر جدید ترسناک است و از ما خواسته می‌شود که با او همدردی کنیم؛ ما تماشاگران هم با او ارتباط برقرار می‌کنیم، اما فقط از سر دلسوزی. شاید بدترین قسمت ماجرا این باشد که فینیکس، جوکری را بازی می‌کند که وقتی برای خنداندن تلاش می‌کند بسیار ناموفق است.

فیلم جوکر

زک گالیفیناکیس در فیلم لگو بتمن

۴. به‌ندرت پیش آمده است که جوکری داشته باشیم که تا این حد دوست‌داشتنی و قابل‌ترحم باشد؛ آن هم نه به دلایل پیچیده. در فیلمی که بزرگ‌ترین دشمن بتمن، شک او به توانایی‌های خودش است، جوکر گالیفیناکیس باز هم دسیسه‌ای می‌چیند که شاید جاه‌طلبانه‌ترین سناریو در بین تمام هم‌قطاران سینمایی او باشد. کدام جوکر دیگری می‌تواند ادعا کند که کینگ کونگ، جادوگر بدجنس، دایناسورهای پارک ژوراسیک و حتی سائرون را زیر پرچم خود آورده است؟

با وجود این که بیش‌تر این موارد به خاطر فیلم‌نامه عالی «فیلم لگو بتمن» هستند و کالبد جوکر گالیفیناکیس به قیدوبندهای دنیای لگو محدود شده است، اما بازیگر هم این شخصیت را از آن خود کرده است؛ با این انگیزه که «می‌خواهم بتمن بفهمد رابطه ما چقدر مهم است». گالیفیناکیس می‌توانست به‌راحتی یک نقش کلیشه‌ای را بازی کند اما او همه‌چیز را در سطحی بالا نگه می‌دارد و یک جوکر گستاخ، چند شخصیتی و مهم‌تر از همه، خنده‌دار را ارائه می‌دهد که راهی سفری می‌شود برای درک این موضوع که حتی بدون توجه بتمن هم می‌تواند برای خود شخصیتی برجسته باشد.

زک گالیفیناکیس در فیلم لگو بتمن

جایگاه سوم بهترین جوکر تاریخ سینما به‌صورت مشترک به سزار رومرو و جک نیکلسون تعلق دارد

سزار رومرو در فیلم بتمن | ۱۹۶۶

۳. بزرگ‌ترین میراث بازی سزار رومرو در نقش جوکر این است که او از تراشیدن سبیل خود اجتناب کرد و آرایش سفید را روی سبیلش انجام داد. همین کار شاید باعث شود که اجرای او بدون احساس و تلاش به نظر برسد، اما به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست. جوکر رومرو همان دشمن خونی افسانه‌ای بتمن نیست که مو به تن آدم سیخ می‌کند و اکنون به آن عادت کرده‌ایم؛ او نه آشوب ایجاد می‌کند نه دست به کشتار می‌زند. او فقط می‌خواهد بتمن را منفجر کند.

جوکر رومرو فقط دلقک شروری است که عضوی از اجتماع شخصیت‌های شرور محسوب می‌شود. تماشای او لذت‌بخش است و فقط به این دلیل در لیست بهترین جوکرهای تاریخ سینما رتبه‌ بهتری ندارد که فیلم، او را کم‌اهمیت‌تر از باقی شخصیت‌های شرور جلوه می‌دهد. پنگوئن، ریدلر و زن گربه‌ای شخصیت‌های شرور اصلی این داستان هستند، در حالی که جوکر فقط آن‌ها را همراهی می‌کند. «بتمن» محصول ۱۹۶۶ یکی از معدود داستان‌های است که در آن، این کاراکتر تمرکز داستان را به سمت خود نمی‌برد.

سزار رومرو در بتمن

جک نیکلسون در فیلم بتمن | ۱۹۸۹

۳. جوکرِ جک نیکلسون با موانع زیادی مواجه بود؛ بازیگر در دهه پنجم زندگی خود بود و هیکلش چندان روی فرم نبود و فیلم‌نامه هم در داستان اصلی تغییر زیادی ایجاد می‌کرد: جوکر به قاتل والدین بروس وین تبدیل می‌شد و همین موضوع بتمن را وارد فاز جدی‌تری از انتقام می‌کرد. این فیلم، دچار گناه کبیره «دادن نام» به جوکر می‌شود و در کمال تعجب، این کار جواب می‌دهد.

کارنامه حرفه‌ای نیکلسون، سرشار از شخصیت‌های کاریزماتیکی است که هاله‌ای خطرناک داشتند و به نظر می‌رسید هر لحظه ممکن است به سیم آخر بزنند و زمین و زمان را به هم بریزند. شاید مهم‌ترین ویژگی جوکر نیکلسون، لبخند به‌یادماندنی او باشد. بنابراین درست است که این جوکر یک جنایتکار پیر است که به آهنگ‌های پرینس علاقه دارد، اما عناصر حیاتی این شخصیت را به خوبی به نمایش می‌گذارد: او خنده‌دار و ترسناک است.

او نه نقشه بزرگی دارد و نه انگیزه‌ای واقعی. تمام مسائل برایش در حد جوک هستند (و بعضی از جوک‌هایش هم واقعا خنده‌دار هستند). اگر پای سرگرم شدنش در میان باشد، هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد و هرکسی را که بخواهد می‌کشد. جک نیکلسون این شخصیت را به خوبی درک و با تمام وجود آن را بازی می‌کند و به این ترتیب، یکی از بهترین جوکرهای تاریخ سینما را به نمایش می گذارد. چه در حال کشتار در موزه‌ای پر از آدم باشد، چه در حال شام خوردن با ویکی ویل یا در حال باختن به بتمن در مبارزه، تمام این‌ها برای او فقط یک جوک هستند.

جک نیکلسون در بتمن

هیث لجر در فیلم شوالیه‌ تاریکی

۲. جوکر هیث لجر حتی پیش از این که فیلم «شوالیه تاریکی» در سینماها پخش شود، شهرتی افسانه‌ای پیدا کرده بود؛ آن هم نه به خاطر کمپین عظیم تبلیغاتی این فیلم، بلکه بیش‌تر به خاطر مرگ لجر در سن ۲۸ سالگی. اما اجرای او، حتی بدون در نظر گرفتن تراژدی‌اش، به‌یادماندنی است.

برداشت کریستوفر نولان از این شخصیت، سرمنشاء کلاسیک او را (که همان غوطه‌ور شدن در مواد شیمیایی بود) کنار گذاشت و چهره سفید جوکر را فقط نتیجه یک آرایش غلیظ و عجولانه نشان داد. زخم‌های گوشه لب او، یادآور لبخند هستند و درحالی‌که چندین بار توضیح می‌دهد که چطور این زخم‌ها ایجاد شده‌اند، ما نمی‌توانیم هیچ‌کدام از این توضیح‌ها را باور کنیم. جوکر لجر بدون نیاز به دگردیسی، مردی را به نمایش می‌گذارد که خود را کاملا تغییر داده است تا وجودش را وقف تبدیل‌شدن به یک «مامور آشوب» خودخوانده کند. تمام تیک‌ها، تمام نشان دادن‌های زبان، تمام گرفتگی‌ها در لهجه تودماغی عجیب نیویورکی، در ظاهر افزونه‌ای به این منظور هستند. او کسی است که هرگز نمی‌توانید واقعا بشناسید یا درک کنید.

بهترین فیلم های هیث لجر که باعث جاودانگی او شد

لجر هم درست مانند نیکلسون، تعادل این شخصیت بین خنده‌دار، جالب و ترسناک بودن را درک می‌کند. وقتی که در پاسخ خلافکارانی که از او می‌پرسند که فکر می‌کند می‌تواند از آن‌ها دزدی کند و بعد راهش را بکشد و برود، سریع پاسخ مثبت می‌دهد، یکی از خنده‌دارترین صحنه‌های فیلم را رقم می‌زند؛ اما مدتی بعد، وقتی با صدای جدی می‌گوید «به من نگاه کنید!» مو به تن آدم سیخ می‌شود. هر لحظه از هر صحنه‌ای که در آن حاضر است، یک انرژی غیرقابل‌پیش‌بینی دارد که باعث می‌شود چشم برداشتن از او غیرممکن شود.

فیلم شوالیه تاریکی

مارک همیل در فیلم بتمن: نقاب شبح

۱. در دورانی که به نظر می‌رسید بزرگان هالیوودی مانند جک نیکلسون، نشانی ماندگار روی این شخصیت گذاشته‌اند، بازیگری که بیش‌تر به خاطر بازی در نقش لوک اسکای‌واکر ناجی کهکشان شناخته می‌شد، با برادران وارنر همکاری کرد تا در نقش یک میلیاردر فاسد در مجموعه انیمیشنی «بتمن» صداپیشگی کند. وقتی کار او تمام شد، توانست بروس تیم و پال دینی را قانع کند که او را برای صداپیشگی در نقش یک شخصیت شرور بازگردانند؛ هر شخصیت شروری که بشود.

در همین حین، برنامه‌سازان در استخدام صداپیشه‌ای برای جوکر که قرار بود در چندین قسمت فصل اول حضور پیدا کند، به مشکل خورده بودند. تصویرگر کهنه‌کار شخصیت‌های شرور، تیم کری، شخص مناسبی به نظر می‌رسید اما تست او با مشکل مواجه شد. می‌توانستند کاری کنند که ترسناک و تاریک باشد، اما نمی‌توانستند کاری کنند که خنده‌دار و مضحک هم به نظر برسد.

از همین رو، ما به مارک همیل به‌عنوان جوکر مدیون هستیم، چرا که اجرای او به‌قدری خوب بود که هر وقت کسی به‌جز او در محصولات انیمیشنی برادران وارنر به‌جای جوکر صداپیشگی می‌کند برای همه جای سوال پیش می‌آید که مگر مارک در دسترس نبود؟ این مسئله با توجه به تعداد دفعاتی که او به‌عنوان دلقک جرم و جنایت به برنامه‌های کارتونی، فیلم‌های انیمیشنی روی دی‌وی‌دی و بازی‌های ویدئویی برگشت، منطقی است. درخشان‌ترین حضور همیل در «بتمن: نقاب شبح» رقم خورد که یکی از بهترین جوکرهای تاریخ سینما را خلق کرد.

۱. مارک همیل در بتمن: نقاب شبح

همیل صدای جوکر فقط یک فیلم نیست، بلکه صدای جوکر یک نسل است؛ اجرایی که تنها با امکانات انیمیشن ممکن بود. هرچند، با توجه به داستان‌های پشت‌صحنه، حتی این موضوع هم تا حدودی مدیون همیل است. صداپیشگان «بتمن: نقاب شبح» برخلاف همکاران خود در انیمیشن‌های دیگر، به‌جای این که به‌صورت جداگانه صدای خود را ضبط کنند، همگی در یک اتاقک بودند و به سبک رادیویی صدایشان را ضبط می‌کردند. درحالی‌که دیگران با میکروفن و متن خود راحت می‌نشستند، همیل ایستاده کار می‌کرد تا بهتر بتواند ژست بگیرد و هیجان به خرج دهد.

از بازی مشابه رومرو و گالیفیناکیس در بعضی از قسمت‌های مجموعه‌ انیمیشنی جوکر، مانند «میلیون‌ها دلار جوکر» گرفته تا هاله‌ تاریک نیکلسون و لجر در مجموعه‌ای مانند «بتمن ماورایی: بازگشت جوکر» و «بتمن: تیمارستان آرکهام» و القاء وحشتی که آلن مور و برایان بولند در «جوک کشنده» به تصویر کشیده بودند می‌توان فهمید که مارک همیل تا چه اندازه در نفوذ به عمق این کاراکتر موفق بوده است.

همیل بهتر از هر بازیگر دیگری می‌تواند ترسناک، مضحک و تاریک باشد و به‌ همین دلیل، می‌توان او را نفر اول لیست بهترین جوکر تاریخ سینما دانست.

منبع: Polygon

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

28 نظر
  1. فیلم باز می‌نویسد

    تا اید وهمیشگی فقط هیث لجر افسانه ای

  2. مژگان می‌نویسد

    جوکر ایران پرویز پرستویی

  3. شایان می‌نویسد

    فقط هیث لجر

  4. فیلم باز می‌نویسد

    با دیدن جوکر هیث لجر ، و خلق شخص بینظیر در فیلم نولان،،،باید گفت تمام و تمام ، جوکر و نقشش دیگه برای کسی جای تکرار ندارد ،و مختص این بازیگر و هنرنمایی او جاودان هست،،،، دیالوگهای بموقع و فی البداهه ،،، گریم زیبا و بسیار منحصر بفرد درعین سادگیش برای نقش یک روانی و جنایتکار بالفطره و مادرزاد عالی،،،،،حرکت‌های بدنی و فیزیکی منحصر بفرد هیت لجر درفیلم عالی ،،،، و جذبه و اعتماد بنفس در مقابل بازیگران باتجربه همچون مایکل کین و گری اولدمن و کریستین بل ،فوق العاده عالی،،،،، نتیجه با احترام به خواکین فینکس و جک نیکلسون، جوکر سینما برای همیشه و نا ابد فقط هیث لجر،،،تمام،،،،فقط لجر افسانه ای

  5. Mobin می‌نویسد

    ۱- هیث لجر

    ۲- جک نیکلسون

    ۳- واکین فینیکس

    ۴- جرد لتو

  6. مسعود می‌نویسد

    در جواب اقای هیث لجر که اون نطر چرت رو داره….فکر نمیکنی این جرد لتوئه که الکی داره زور میزنه جوکر خوبی بشه اما نمیشه….برو جمع کن بابا خودتو….هیث لجر خدای جوکرهاست…جرد لتو گرد پاش نمیرسه

  7. مسعود می‌نویسد

    ma2 اینو باید بگم هیچکس به اندازه ی هیث لجر توی نقشش فرو نرفت….پس برای همینه که بهترین هیث لجره نه فینیکس

  8. مسعود می‌نویسد

    آقای جوکر می نویسد….باید بهت بگم که بهترین جوکر هیث لجره چون اجراش بهتر از همست…وقتی درباره ی اجرای نقش صحبت میشه هیث لجر بهترین میشه…هیث لجر بهترینه نه فینیکس

  9. Ma2 می‌نویسد

    به نظر من واکین فینیکس باید اول میشد چون خیلی در نقشش فرو رفته بود

  10. A می‌نویسد

    با سلام مقاله عالی بود ولی ترتیب رتبه بندی باید اینگونه بود
    ۱هیث لجر
    ۲خواکین فینیکس
    ۳جک نیکلسون
    ۴جرد لتو
    و… در ضمن یادتون نره که منتقدان و اکثر مردم به این درک رسیدن که جوکر هیث لجر دقیقا شبیه کمیک ها بود حتی بهتر از اونا هم بود خواکین فینیکس و جرد لتو هر کاری هم کنم باز هم نمیتونن رکورد هیث لجر افسانه ای رو بشکنن اگه هیث لجر زنده بود مطمئن باشید که در فیلم جوکر ب جای خواکین فینیکس ازش استفاده میکردند

  11. هیث لجر می‌نویسد

    فقط جرد لتو بقیه الکی برا خودشون صورت رنگ کردن

  12. . می‌نویسد

    به نظر من بهترین جوکر هیث لجر و بعد ایشون واکین فینیکس هستش بقیشون هم در جایگاه ها بعدی ولی هیچکسی به پای این دو نفر نمیرسه مخصوصا به پای هیث لجر

  13. مهدی می‌نویسد

    دوستان سر چی بحث میکنید خب معلومه هیث لجر از همه بهتره چچه در گیریم چه در لحن حرف زدن زبان بدنش و شرارت خاصی که در صورتش داره اون رو از همه بهتر میکنه و نکته دیگه گریم صورت هست با اینکه برای سال ۲۰۰۸ و سال ساختش قدیمی تر از فیلم جوکر و جوخه انتحار هست گریم بییی نظیر صورتش رو میبینید که انگار واقعا با چاقو دور لب هاش رو بریدن

  14. Hf می‌نویسد

    توی فیلم جوخه انتحار خیلی از سکانسای جرد لتو رو حذف کردن به خاطر همینم هست که جایگاه اخرو داره وگرنه از لحاظ گریم و اخلاق یه چیز کاملا جدید بود

  15. Harley می‌نویسد

    من فکر میکنم جرد لتو بهتره ظاهر فوق العاده ای داشت
    و همینطور هارلی کویین هم واقعا عالی بود و با هم یکی از بهترین زوج های DC رو ساختن ابهت و نفوذ جوکر در جوخه انتحار واقعا عالی بود بی صبرانه منتظر اکران جوخه انتحار ۲ هستم

  16. Harley می‌نویسد

    من فکر میکنم جرد لتو بهتره ظاهر فوق العاده ای داشت
    و همینطور هارلی کویین هم واقعا عالی بود و با هم یکی از بهترین زوج های DC رو ساختن ابهت و نفوذ جوکر در جوخه انتحار واقعا عالی بود

  17. هارلی کویین می‌نویسد

    ببخشید دوبار فرستادم

  18. هارلی کویین می‌نویسد

    من زیاد با هیث لجر اشنایی ندارم اما جرد لتو واقعا خیلی خوب تو نقش جوکر فرو رفت جوری که من حس نمیکردم که بازیگر داره نقش جوکرو بازی میکنه عاشق جوکر و هارلیم ^_^

  19. هارلی کویین می‌نویسد

    من زیاد با هیث لجر اشنایی ندارم اما جرد لتو واقعا خیلی خوب تو نقش جوکر فرو رفت جوری که من حس نمیکردم که بازیگر داره نقش جوکرو بازی میکنه

  20. مهرپویا می‌نویسد

    فقط هیث لجر

  21. زی زی می‌نویسد

    جوکر تو تمام این فیلم ها کنار بتمن نقش داشته فقط و فقط یه شخصیت شرور بوده که باعث قهرمان شدن شخصیت اصلی میشه. ولی نقش جوکر فینیکس تنها خودش بود ادم شرور و قهرمان فیلم خود جوکر بود. در این که اجر بازیگر ماهری بود شکی نیست ولی شخصیت جوکر لجر کنار بتمن مکمل بود. ولی فینیکس جوکر و آرتور که هر دو یک نفر بودن مکمل هم بودن

  22. جوکر می‌نویسد

    اقای مسعود

  23. جوکر می‌نویسد

    درسته.

  24. جوکر می‌نویسد

    بهترین جوکر باید فینیکس می بود چونکه نیازی به بتمن نداشت و خیلی واقع گرایانه تر بود

    1. مسعود می‌نویسد

      تا زمانیکه نام هیث لجر هست هیچکس مقام اول نخواد بود… واکین مقام دوم وبعد ازهیث لجر

  25. واکین لجر می‌نویسد

    وقتی جوکر واکین فینیکس به نهایت تکامل خود برسه تبدیل به جوکر لجر فقید میشه
    بنابرین واکین فینیکس در جوکر سیر تکاملی و گذشته هیث لجر فقید رو به تصویر میکشه

  26. مسعود می‌نویسد

    فقط و فقط و فقط هیث لجر بهترین جوکر بود وهست وخواهد بود وهیچکس حتی غیر قابل قیاس با او نیست همه ی بازیگران و صدا پیشگان جوکر باید دربرابر هیث لجرکبیرو جوکرفوق العادش سرخم کرده و با ادب برخورد کنن چون چندین رتبه پایین تر از او هستن

    1. هیث لجر می‌نویسد

      دقیقا هیچ بازیگر دیگه ای تا اخر دنیا نمیتونه جوکری مثل هیث لجر رو برامون بسازه و جای خالی اون همیشه احساس خواهد شد….

fosil