پرستارهترین شب هالیوود بالاخره از راه رسید؛ نودودومین مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار میتواند از بسیاری جهات تاریخی و بهیادماندنی باشد.
برندگان اسکار ۲۰۲۰ چه کسانی خواهند بود؟ فیلیموشات با پوشش لحظه به لحظه این رویداد در کنار شما خواهد بود.
اگر «پاراسایت» موفق شود جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند، برای اولین بار در طول تاریخ اسکار، یک فیلم خارجی چنین عنوانی را به دست آورده است؛ این موفقیت در تاریخ سینمای کره هم بی سابقه خواهد بود. نتفلیکس دو شانس دارد تا با دست پر، مراسم را ترک کند: «مرد ایرلندی» مارتین اسکورسیزی و «داستان ازدواج» نوآ بامباک.
«جوکر» تاد فلیپس، در ۱۱ رشته نامزد است و میتواند اولین فیلم بر پایه کتابهای کمیک باشد که اسکار را به خانه میبرد. کوئنتین تارانتینو، سم مندس، جیمز منگولد، تایکا وایتیتی و گرتا گرویک هم در رقابتی تنگاتنگ به سر میبرند. نتیجه چه خواهد شد؟
برندگان اسکار ۲۰۲۰
- بهترین فیلم: «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
- بهترین فیلمنامه اُرجینال: «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
- بهترین فیلم بینالمللی: «انگل» از کشور کره جنوبی با عنوان اصلی «Parasite»
- بهترین کارگردانی: بونگ جون-هو برای فیلم «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
- بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: برد پیت برای «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- بهترین طراحی صحنه: «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- بهترین انیمیشن بلند: «داستان اسباب بازی ۴» با عنوان اصلی «Toy Story 4»
- بهترین انیمیشن کوتاه: «عاشق مو» با عنوان اصلی «Hair Love»
- بهترین ترانه: «راکتمن» با عنوان اصلی «Rocketman»
- بهترین فیلمنامه اقتباسی: «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- بهترین فیلم کوتاه: «پنجره همسایه» با عنوان اصلی «The Neighbors’ Window»
- بهترین طراحی لباس : «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
- بهترین مستند بلند: «کارخانه آمریکایی» با عنوان اصلی «American Factory»
- بهترین مستند کوتاه: «یادگیری اسکیت در منطقه جنگی (اگر یک دختر هستی)» با عنوان اصلی « Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)»
- بهترین بازیگر نقش مکمل زن: لارا درن برای فیلم «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
- بهترین تدوین صدا: «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- بهترین تدوین: «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- بهترین صداگذاری: «۱۹۱۷»
- بهترین فیلمبرداری: راجر دیکینز برای فیلم «۱۹۱۷»
- بهترین جلوههای ویژه: «۱۹۱۷»
- بهترین گریم:«بامبشل» با عنوان اصلی «Bombshell»
- بهترین موسیقی متن: «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- بهترین بازیگر نقش اول مرد: واکین فینیکس برای فیلم «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
بهترین بازیگر نقش اول زن: رنی زلوگر برای فیلم «جودی» با عنوان اصلی «Judy»
نامزدهای نهایی دریافت جایزه اسکار ۲۰۲۰ معرفی شدند؛ جوکر ۱۱ شانس دارد
جان چو و ایسا رئی، در سالن تئاتر ساموئل گلدوین در بورلیهیلز، میزبان نود و دومین مراسم معرفی نامزدهای جوایز آکادمی (Academy Awards) یا جایزه اسکار ۲۰۲۰ بودند تا نامزدهای دریافت مجسه طلایی را برای بهترین فیلمها و بازیها اعلام کنند. مراسم جایزه اسکار، ۹ فوریه ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.
نود و دومین مراسم جوایز آکادمی که با نام مراسم جایزه اسکار نیز شناخته میشود، قرار است در تاریخ ۹ فوریه در سالن تئاتر دالبی در هالیوود برگزار شود و مراسم جایزه اسکار ۲۰۲۰، برای دومین سال متوالی است که بدون میزبان برگزار خواهد شد. این اتفاق به دنبال انصراف کوین هارت، کمدین آمریکایی، از مراسم اسکار ۲۰۱۹ است. بعد از اینکه چند توییت قدیمی از این بازیگر و کمدین با مطالب و شوخیهای نامناسبی درباره همجنسگرایان در فضای مجازی پخش گردید، او مجبور شد از مسئولیت میزبانی مراسم اسکار ۲۰۱۹ کنارهگیری کند و اینطور که به نظر میرسد، امسال هم در این جایگاه نخواهد بود و جایگزینی هم برای او انتخاب نشده است. گویا با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، قرار است مراسم اسکار ۲۰۲۰ با اجرای زنده بردلی کوپر و لیدی گاگا و همچنین اجراهای کمدی تینا فی و ایمی پولر، مجریان گلدن گلوب ۲۰۲۱ پیش برود.
نامزدهای بهترین فیلم
- «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
- «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد
- آنتونیو باندراس برای فیلم «درد و شکوه» با عنوان اصلی «Pain and Glory»
- لئوناردو دی کاپریو برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- واکین فینیکس برای فیلم «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- جاناتان پرایس برای فیلم «دو پاپ» با عنوان اصلی «The Two Popes»
- آدام درایور برای فیلم «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن
- شارلیز ترون برای فیلم «بامبشل» با عنوان اصلی «Bombshell»
- اسکارلت جوهانسون برای فیلم «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
- سورشا رونان برای فیلم «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
- رنی زلوگر برای فیلم «جودی» با عنوان اصلی «Judy»
- سینتیا اریو برای فیلم «هریت» با عنوان اصلی «Harriet»
نامزدهای بهترین کارگردانی
- مارتین اسکورسیزی برای فیلم «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- تاد فیلیپس برای فیلم «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- کوئنتین تارانتینو برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- بونگ جون-هو برای فیلم «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
- سم مندس برای فیلم «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
- برد پیت برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- آل پاچینو برای فیلم «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- جو پشی برای فیلم «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- تام هنکس برای فیلم «یک روز زیبا در محله» با عنوان اصلی « A Beautiful Day in the Neighborhood»
- آنتونی هاپکینز برای فیلم «دو پاپ» با عنوان اصلی «The Two Popes»
نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن
- لارا درن برای فیلم «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
- اسکارلت جوهانسون برای فیلم «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- مارگو رابی برای فیلم «بامبشل» با عنوان اصلی «Bombshell»
- کتی بیتس برای فیلم «ریچارد جول» با عنوان اصلی «Richard Jewell»
- فلورنس پیو برای فیلم «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
نامزدهای بهترین فیلم بین المللی
- «سرزمین عسل» از کشور مقدونیه شمالی با عنوان اصلی «Honeyland»
- «انگل» از کشور کره جنوبی با عنوان اصلی «Parasite»
- «درد و شکوه» از کشور اسپانیا با عنوان اصلی «Pain and Glory»
- «بینوایان» از کشور فرانسه با عنوان اصلی «Les Misérables»
- «کورپس کریستی» از کشور لهستان با عنوان اصلی «Corpus Christi»
نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی
- «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
- «دو پاپ» با عنوان اصلی «The Two Popes»
نامزدهای بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی
- «چاقوکشی» با عنوان اصلی «Knives Out»
- «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
نامزدهای بهترین انیمیشن بلند
- «داستان اسباب بازی ۴» با عنوان اصلی «Toy Story 4»
- «کلاوس» با عنوان اصلی «Klaus»
- «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای نهان» با عنوان اصلی « How to Train Your Dragon: The Hidden World»
- «بدنم را گم کردهام» با عنوان اصلی «I Lost My Body»
- «حلقه گمشده» با عنوان اصلی «Missing Link»
نامزدهای بهترین مستند
- «کارخانه آمریکایی» با عنوان اصلی «American Factory»
- «غار» با عنوان اصلی «The Cave»
- « لبه دموکراسی» با عنوان اصلی «The Edge of Democracy»
- «برای سما» با عنوان اصلی «For Sama»
- «سرزمین عسل» با عنوان اصلی «Honeyland»
نامزدهای بهترین مستند کوتاه
- «در غیبت» با عنوان اصلی «In the Absence»
- «یادگیری اسکیت در منطقه جنگی (اگر یک دختر هستی)» با عنوان اصلی « Learning to Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl)»
- «زندگی از من سبقت میگیرد» با عنوان اصلی «Life Overtakes Me»
- «سورمن سنت لوئیس» با عنوان اصلی «St. Louis Superman»
- «قدم بزن بدو چاچا» با عنوان اصلی «Walk Run Cha-Cha»
نامزدهای بهترین انیمیشن کوتاه
- «عاشق مو» با عنوان اصلی «Hair Love»
- «کیتبول» با عنوان اصلی «Kitbull»
- «خواهر» با عنوان اصلی «Sister»
- «بهیادماندنی» با عنوان اصلی «Memorable»
- «دختر» با عنوان اصلی «(Dcera (Daughter»
نامزدهای بهترین فیلم کوتاه
- «برادری» با عنوان اصلی «Brotherhood»
- «باشگاه فوتبال نفطه» با عنوان اصلی «Nefta Football Club»
- «پنجره همسایه» با عنوان اصلی «The Neighbors’ Window»
- «ساریا» با عنوان اصلی «Saria»
- «یک خواهر» با عنوان اصلی «A Sister»
نامزدهای بهترین تدوین
- «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
- راجر دیکنز برای فیلم «۱۹۱۷»
- رابرت ریچاردسون برای فیلم «روزی روزگاری در هالیوود»
- رودریگو پریتو برای فیلم «مرد ایرلندی»
- فدون پاپامیشل برای فیلم «فانوس دریایی»
- لارنس شر برای فیلم «جوکر»
نامزدهای بهترین موسیقی متن
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «داستان ازدواج» با عنوان اصلی «Marriage Story»
- «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
- «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» با عنوان اصلی «Star Wars: The Rise of Skywalker»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه
- «شیر شاه» با عنوان اصلی «The Lion King»
- «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» با عنوان اصلی «Star Wars: The Rise of Skywalker»
- «انتقامجویان: پایان بازی» با عنوان اصلی «Avengers: Endgame»
نامزدهای بهترین طراحی تولید
- «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «انگل» با عنوان اصلی «Parasite»
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
نامزدهای بهترین گریم
- «بامبشل» با عنوان اصلی «Bombshell»
- «مالفیسنت: سردسته اهریمنان» با عنوان اصلی «Maleficent: Mistress of Evil»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- «جودی» با عنوان اصلی «Judy»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
نامزدهای بهترین طراحی لباس
- «مرد ایرلندی» با عنوان اصلی «The Irishman»
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- «زنان کوچک» با عنوان اصلی «Little Women»
- «خرگوش جوجو» با عنوان اصلی «Jojo Rabbit»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
نامزدهای بهترین صداگذاری
- «به سوی ستارگان» با عنوان اصلی «Ad Astra»
- «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
نامزدهای بهترین تدوین صدا
- «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» با عنوان اصلی «Star Wars: The Rise of Skywalker»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
نامزدهای بهترین ترانه
- «منجمد ۲» با عنوان اصلی «Frozen II»
- «راکتمن» با عنوان اصلی «Rocketman»
- «موفقیت» با عنوان اصلی «Breakthrough»
- «هریت» با عنوان اصلی «Harriet»
- «داستان اسباب بازی ۴» با عنوان اصلی «Toy Story 4»
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
- «روزی روزگاری در هالیوود» با عنوان اصلی «Once Upon a Time in Hollywood»
- «۱۹۱۷» با عنوان اصلی «۱۹۱۷»
- «فورد در برابر فراری» با عنوان اصلی «Ford v Ferrari»
- «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» با عنوان اصلی «Star Wars: The Rise of Skywalker»
- «جوکر» با عنوان اصلی «Joker»
در جستوجوی فریده نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ خواهد بود
هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار بالاخره فیلم «در جستوجوی فریده» را بهعنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۰ معرفی کرد. فیلم در جستوجوی فریده توسط «آزاده موسوی» و «کوروش عطایی» ساخته شده که قرار است در بخش بینالمللی اسکار سال ۲۰۲۰ رقابت خواهد کرد.
داستان فیلم درباره زنی به نام فریده است. فریده چهل سال پیش در حرم امام رضا رها میشود که توسط زن و شوهری هلندی به فرزندی گرفته میشود و ایران را به مقصد هلند ترک میکند. فریده به دلیل ترس از بازگشت به ایران در طول این چهل سال به کشور بازنگشت. او تصمیم میگیرد که از راه دور به دنبال خانوادهاش بگردد و ماجرا به شکلی پیش میرود که مجبور میشود به ایران بیاید. او در ایران به زادگاهش میرود و قصد دارد با سه خانواده که میگویند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند.
در جستوجوی فریده جوایز مختلفی هم برده و در جشنوارههای مختلف به نمایش درآمده است. خوشساخت بودن این فیلم باعث شده که در جستوجوی فریده در جشنوارههایی مانند Big Sky Documentary Film Festival، جشنواره بینالمللی فیلم استانبول، Kazan International Festival of Muslim Cinema، جشنواره فیلمهای ایرانی در کلن، پراگ و زویخ به نمایش درآمد.
این اولینبار است که یک فیلم مستند از ایران راهی اسکار میشود. ایران قبلا دو بار برنده اسکار شده بود. اصغر فرهادی برای ساخت دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» برنده اسکار شده بود.
دکتر رائد فریدزاده درباره انتخاب در جستوجوی فریده میگوید: در ابتدا فهرستی اولیه متشکل از ۱۰ فیلم در جلسه انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار از میان ۷۰ فیلم اکران شده که شرایط لازم برای شرکت در مراسم اسکار را داشتند، انتخاب شدند.
تحلیل نهایی نامزدهای بخش موسیقی متن و ترانههای اسکار ۲۰۲۰
فهرست نامزدهای جایزه اسکار بهترین موسیقی متن و ترانه فیلم ، طیف وسیعی از موسیقیدانان را در برمیگیرد؛ از رندی نیومن با ترانه «I Can’t Let You Throw Yourself Away» تا هیلدر گودنادوتیر با موسیقی فیلم «جوکر». فقط چند ساعت تا شروع مراسم جوایز اسکار ۲۰۲۰ باقی مانده است و نگاهی به این آثار و خواندن صحبتهای تعدادی از نامزدهای بخش موسیقی خالی از لطف نیست؛ با فیلیموشات همراه باشید.
از میان پنج کاندیدای بهترین ترانه فیلم، چهار ترانه توسط تنظیمکنندگان کهنهکار موسیقی فیلم ساخته شده است و چهار نامزد هم سابقه بردن این جایزه را در کارنامه خود دارند، اما این موارد در سالهای اخیر به ندرت در آرای داوران موثر بوده است؛ آنها معمولاً به آهنگهایی رای دادهاند که از نظر احساسی رویشان اثرگذار بودهاند و یا پس از ترک سالن سینما درذهنشان باقی ماندهاند.
در لیست تعداد زیادی ازپیش بینی کنندگان نتایج اسکار، التونجان و برنی تاوپین با ترانه «I Gonna Love Me Again» و جان بیوپیک با ترانه پایانی فیلم «راکتمن» که بسیار هم محبوب شده است، در صدرفهرست اسامی قرار دارند. ترانه فیلم «راکتمن» حاصل همکاری گروهی است که به مدت ۵۲ سال با یکدیگر کار کردهاند؛ اگر چه حاصل این همکاری در تمام این مدت، دریافت هیچ جایزه مهمی به جز گلدن گلوب امسال نبوده است. التونجان در سال ۱۹۹۴ برای موسیقی فیلم «شیرشاه» برنده اسکار شد؛ اما برای تاوپین، این اولین تجربه نامزدی اسکار به شمار میآید. شاید بتوان گفت مهمترین رقیب آنها ترانه «Stand Up» از فیلم جدی «هریت» است که داستانی درباره هریت تابمن از رهبران مبارزه علیه برده داری را روایت می کند. دراین فیلم، سینتیا آریوو سرودهایی مذهبی وترانههایی بسیار الهامبخش را اجرا کرده است که نوشته آریوو و جاشوا کمپ بل هستند. با توجه به نامزدی آریوو برای اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن، شانس انتخاب او برای بهترین ترانه فیلم هم بسیار بالاست.
یکی دیگر از مدعیان امسال در این بخش، ترانه «Into the Unknown» از فیلم «منجمد ۲» است. رابرت لوپز و کریستن اندرسون لوپز (دو آهنگساز و نویسنده ترانه برنده اسکار)، که ترانه «Let It Go» آنها برای قسمت اول «منجمد» به پدیدهای جهانی تبدیل شد، حالا با ترانه دیگری با اجرای ایدینا منزل برای قسمت دوم این داستان به رقابت اسکار بازگشتهاند.
نیومن، آهنگساز بزرگ و برنده دو جایزه اسکار هم با ترانه فیلم «داستان اسباببازی ۴» در میان نامزدهای جایزه اسکار موسیقی فیلم حضور دارد. « I Can’t Let You Throw Yourself Away » نام ترانه زیبایی است که برای فورکی شخصیت جدید «داستان اسباببازی» نوشته شده است که تصمیم دارد خودش را بکشد! هر دو فیلم قبلی برنده اسکار نیومن (یعنی «کارخانه هیولاها» و «داستان اسباببازی ۳») مانند فیلم «داستان اسباببازی ۴» محصول استودیو انیمیشن پیکسار هستند.
پدیده امسال اسکار بدون شک دایان وارن خواهد بود. او که علیرغم داشتن ترانههای محبوبی مانند «I Don’t Want to Miss a thing» و «Till It Happens to You» و داشتن سابقه یازده بار نامزدی، هیچگاه برنده اسکار نشده است، ترانه «I’m Standing With You» را برای فیلم «خطشکنی» نوشته که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است. این ترانه درباره مادری است که پس از یک سانحه، برای زنده نگهداشتن فرزندش تلاش میکند اما متاسفانه فیلم چندان دیده نشد. وارن در همه جشنوارهها حضور فعال دارد و شاید امسال پاداش تلاشهایش را بگیرد.
رایدهندگان اسکار امسال برای انتخاب بهترین موسیقی اصلی گزینههای زیادی برای انتخاب دارند که درباره بعضی از آنها چنانکه باید صحبت نشده است. از پنج نامزد این بخش، ۴ فیلم مدعی جدی بردن اسکار به شمار میآیند. جان ویلیامز با فیلم «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» برای پنجاهودومین بار درزمینه موسیقی نامزد میشود که این، خود یک رکورد چشمگیر است؛ او تابهحال پنج بار برای فیلمهای مثل «آروارهها» و «ای.تی» برنده اسکار شده است؛ اما طرفداران متعصبش معتقدند که ۹ موزیک متن او برای فیلمهای جنگ ستارگان، «بزرگترین دستاورد تاریخ موسیقی فیلم» است و او باید برای این آثار حماسی موردتقدیر ویژه قرار گیرد.
مدعی قدرتمند دیگر برای اسکار بهترین موسیقی فیلم ، توماس نیومن با فیلم حماسی «۱۹۱۷» ساخته سم مندز است. اگر نیومن برای موسیقی متن این فیلم که از صداهای محیطی پسزمینه تا موسیقی عظیم نواخته شده توسط یک ارکستر را شامل میشود اسکار بگیرد، بعد از بیستوپنج سال و پانزده نامزدی به اولین موفقیت بزرگ خود دست یافته است.
جالب است بدانید که پسرعموی نیومن، رندی نیومن هم در بخش ترانه و هم در بخش بهترین موسیقی اصلی فیلم از مدعیان اسکار است. او پیشازاین، دو اسکار را برای فیلمهایی از استودیو انیمیشن پیکسار به خانه برده است. حالا موسیقی متن او برای فیلم «داستان ازدواج» روایتگر احساسات یک زوج نیویورکی است که در کشاکش طلاق و جدایی دستوپا میزنند.
در نقطه مقابل، الکساندر دسپلا موسیقیدان فرانسوی ایستاده است. او که دو بار طعم بردن اسکار را چشیده، حالا برای فیلم «زنان کوچک» موسیقی متنی بسیار پراحساس با ارکستری کوچک ساخته است؛ استفاده دسپلا از سازهای زهی، دو پیانو، چنگ، فلوت و کلارینت، این را به ذهن متبادر میکند که موتزارت را الگوی خود قرار داده باشد.
به همه اینها، تنها زن نامزد شده برای جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را هم اضافه کنید! هیلدر گودنادوتیر، متولد ایسلند و ساکن برلین، یکی از پنج زنی است که تاکنون در بخش موسیقی نامزد جایزه اسکار شدهاند . گودنادوتیر برای فیلم «جوکر»، با توجه به داستان و شخصیت اول فیلم، موسیقی غمگین و تیرهای ساخته است که وقتی کارگردان (تاد فیلیپس) آن را به فیلم اضافه میکند، واکین فینیکس روی صحنه به رقص درمیآید و صدای ویولنسل الکترو آکوستیک گودنادوتیر به صدای جوکرِ مجنون بدل میشود.
در ادامه، جملاتی از نامزدهای اسکار بهترین موسیقی فیلم را درباره چگونگی ساختهشدن اثرشان مرور میکنیم:
ترانه « I Can’t Let You Throw Yourself Away » از فیلم «داستان اسباببازی ۴»
موسیقی ومتن ترانه: رندی نیومن
اجرا: رندی نیومن
رندی نیومن: «من بسیار تحت تاثیر شخصیت های فیلم بودم و این بازگشت به دنیای آنها خیلی لذتبخش بود. فورکی (اسباب بازی جدید بانی) احساس میکند که به دردنخور است و سعی میکند خودش را در سطل زباله بیندازد؛ وودی برای منصرف کردن فورکی احساس مسئولیت میکند و سعی میکند تا مانع او شود.»
ترانه «I’m Gonna Love Me Again» از فیلم «راکتمن»
موسیقی: التون جان
متن ترانه: برنی تاوپین
اجرا: التون جان و تارون اگرتون
برنی تاوپین: «ساختن ترانه ای کاملاً دستاول و جدید، بسیار عالی بود؛ ترانهای که داستان فیلم را روایت کند: داستان یک فداکاری و نجات را. ترانه، تداعیکننده فیلم است اما درعینحال پیشرو و امیدبخش هم هست. و البته کار با التون جان بهعنوان یک همکار حرفهای و تجربه با او بودن در زندگی واقعی هم بسیار خاص بود.»
ترانه «I’m Standing With You» از فیلم «خط شکنی»
موسیقی و ترانه : دایان وارن
اجرا: کریسی متز
دایان وارن: «یکی از صحنهها برای من واقعا الهامبخش بود؛ آنجا که همه در کلیسا برمیخیزند… این صحنه، در فیلم کاملا بهجاست اما برای من بسیار برجسته شد. آنجا که میخوانند: «هر چه که تو بخواهی انجام دهی، من در کنارت خواهم ایستاد.» این «هر چه» واقعاً پرمعناست. من نمیخواستم یک ترانه متاثرکننده بنویسم اما وقتی که به ترجیعبند ترانه رسیدم، اشک ریختم. جمله سادهای است، اما بسیار پرمعناست.»
ترانه «Into the Unknown» از فیلم «منجمد ۲»
ترانه و موسیقی: کریستن اندرسن لوپز و رابرت لوپز
اجرا: ایدینا منزل
رابرت لوپز: «السا اشتیاقی دارد که بیپاسخ مانده است. او ابتدا وانمود میکند که خوشحال است و در برابر ندایی که او را میخواند مقاومت میکند؛ اما وقتی که به آن پاسخ می دهد، داستان آغاز میشود.»
کریستن لوپز: «ایدینا الهه فیلم است. او درنقش السا، ظریف و شکننده است. ما وجه دیگری از السا را میبینیم که پرسشگر و پخته است؛ این تجربه، با ایدینا بسیار هیجانانگیز بود.»
ترانه «Stand Up» از فیلم «هریت»
موسیقی و ترانه: جاشوا برایان کمپبل و سینتیا آریوو
اجرا: سینتیا آریوو
سینتیا آریوو: « بعد از مدتی طولانی که با داستان «هریت» همراه بودیم، من احساس کردم که لازم است ترانهای درباره کاری که او انجام داد در فیلم داشته باشیم. ما میخواستیم ترانهای الهامگرفته از سرودهای انجیل و یادآور موسیقی سیاهپوستان باشد، اما لازم بود سرخوشی سبک R&B را نیز به آن اضافه کنیم تا مدرنتر به نظر برسد. بنابراین از هنر تعداد زیادی نوازنده و یک گروه کر استفاده کردیم تا به آنچه که میخواستیم برسیم.»
اسکار ۲۰۲۰ و ۲۷ فیلم فوقالعاده که در هیچ رشتهای نامزد نشدند
فهرست نامزدهای نودودومین دوره جایزه اسکار در سال ۲۰۲۰ مدتی قبل اعلام شد و فیلمهایی همچون «مرد ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، «۱۹۱۷» اثر هنرمندانه سم مندس، «جوکر» به کارگردانی تاد فیلیپس، «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو و «داستان ازدواج» ساخته نوآ بامباک همانطور که انتظار میرفت در چند بخش نامزد دریافت جایزه شدند. مثل همیشه، امسال هم چند مورد از بهترین فیلمهای سال از نگاه رایدهندگان آکادمی پنهان ماندند. ناامیدکننده است که فیلمهایی همچون «میدسامر»، «وداع»، «بوی او»، «پرتره دوشیزهای شعلهور»، «بوک اسمارت» و «جواهرات تراشنخورده» در هیچ شاخهای نامزد دریافت جایزه نشدهاند.
اسکار، فقط یک جایزه است و هرسال فیلمهای فوقالعادهای نادیده گرفته میشوند. وبگاه خبری ایندیوایر در گزارش سالانه خود به معرفی فیلمهایی پرداخته است که در هیچ دستهای شانس حضور در فهرست نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۰ را پیدا نکردند. در معرفی ۲۷ فیلم فوقالعاده که در هیچ رشتهای نامزد دریافت جایزه اسکار نشدند، با فیلیموشات همراه باشید.
۱- «جواهرات تراشنخورده» با عنوان اصلی «Uncut Gems»
«جواهرات تراشنخورده» یکی از بهترین و موفقترین فیلمهای مستقل سال ۲۰۱۹ است. فیلم، با بودجهای کمتر از ۲۰ میلیون دلار توانست حدود ۵۰ میلیون دلار در گیشه آمریکا فروش داشته باشد؛ اما بااینحال، آکادمی تصمیم گرفت فیلمهای مطرحتری همچون «مرد ایرلندی» و «روزی روزگاری در هالیوود» را به مراسم دعوت کند. «جواهرات تراشنخورده» در تعطیلات کریسمس اکران شد و نسبت به دیگر آثار، زمان کمتری برای دیده شدن داشت. با وجود این، آدام سندلر با بازی کمنظیر خود مستحق حضور در بین نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد بود. او پس از برنده شدن جایزه هیئت ملی بازبینی فیلم، تهدیدی جدی برای سایر رقبا محسوب میشد. برادران سفدی نیز پس از برنده شدن جایزه بهترین کارگردانی از حلقه منتقدان فیلم نیویورک و جایزه بهترین فیلمنامه از هیئت ملی بازبینی فیلم، شانس زیادی برای برنده شدن جایزه اسکار ۲۰۲۰ داشتند اما داوران، فیلم آنها را بهطور کامل نادیده گرفتند. فیلمبرداری داریوش خنجی، حس اضطراب را به خوبی به مخاطب القا کرده است و او نیز شایسته حضور در جمع نامزدها بود.
۲- «وداع» با عنوان اصلی «The Farewell»
لولو وانگ (کارگردان فیلم «وداع»)، امسال پای ثابت جشنوارههای فیلم در سرتاسر دنیا بوده است. فیلمنامه او شانس بالایی برای حضور در میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ داشت اما بخت، فقط با کوئنتین تارانتینو، نوآ بامباک، ریان جانسون، بونگ جون-هو و هان جین وون، سم مندس و کریستی ویلسون-کیرنز یار بود. «وداع»، داستان خانوادهای چینی را روایت میکند که دور هم جمع میشوند تا در آخرین روزهای عمر مادربزرگشان کنار او باشند، اما مسئله این است که مادربزرگ از وخامت بیماریش خبر ندارد. آکوافینا که برای بازی در فیلم «وداع» برنده جایزه گلدن گلوب شده بود نیز فرصت رقابت با دیگر بازیگران زن را پیدا نکرد. این فیلم، حتی میتوانست در رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن نماینده داشته باشد ولی داوران آکادمی، ژائو شوژن را نادیده گرفتند.
۳- «پسر عزیز» با عنوان اصلی «Honey Boy»
آلما هارل، کارگردان فیلم «پسر عزیز» یا «هانی بوی» امسال توانست در رشته بهترین فیلم بلند نامزد دریافت جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شود اما از همان ابتدای فصل جوایز، احتمال حضورش در میان رقبای شاخه بهترین کارگردانی بسیار اندک بود. شاید اگر آکادمی اسکار برای اولین فیلم بلند کارگردانان، جایزهای در نظر داشت آلما جزو رقبای شاخص امسال بود. فیلمنامه «پسر عزیز» توسط شایا لباف نوشته شده است. فیلمنامه جسورانه لباف، داستان پسری را روایت میکند که در کنار مسئولیتهای یک بازیگر خردسال باید با مشکلات پدر معتاد به الکل خود نیز کنار بیاید. «هانی بوی» هیچگاه حواشی موردنیاز برای جلبتوجه اسکار را نداشت و به همین دلیل، بازی لباف در نقش کاراکتری بر اساس پدرش به خوبی دیده نشد. خوشبختانه لباف فصل جوایز را با ناامیدی مطلق ترک نکرد؛ او و نوآ جوپ در جشنواره فیلمهای مستقل «ایندیپندنت اسپیریت» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل شدند و هارل نیز در شاخه بهترین کارگردان با نامزدهای دیگر رقابت کرد.
۴- «آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو» با عنوان اصلی «The Last Black Man in San Francisco»
اولین فیلم بلند جو تالبوت، «آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو» اولین بار در فستیوال فیلم ساندنس به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین کارگردانی فیلم درام آمریکایی را بدست آورد. این جایزه و محبوبیت فیلم میان مردم و منتقدان، نویدبخش حضور تالبوت در میان نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۰ بود اما این اتفاق رخ نداد. با توجه به کارگردانی پرجنبوجوش جو تالبوت، بازی احساسی جاناتان ماجورز و فیلمبرداری خلاقانه آدام نیوپورت-برا درخواست زیادی نبود که این فیلم حداقل در یکی از این بخشها نامزد دریافت جایزه اسکار شود. پیش از نادیده گرفتهشدن توسط آکادمی، «آخرین مرد سیاهپوست در سان فرانسیسکو» در سه رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد، نامزد دریافت جایزه جشنواره فیلمهای مستقل گاتهام شده بود. این فیلم در فستیوال فیلمهای مستقل (ایندیپندنت اسپیریت) نیز توانست در شاخههای بهترین فیلم اول، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و فیلمساز بااستعداد نامزد دریافت جایزه شود.
۵- «دایان» با عنوان اصلی «Diane»
«دایان» به کارگردانی کنت جونز، برنده بزرگ فستیوال فیلم ترایبکا در سال ۲۰۱۹ بود. این فیلم، در جشنواره فیلمهای مستقل (ایندیپندنت اسپیریت)، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن برای مری کی پلیس شده بود. «دایان»، داستان زنی را روایت میکند که دائماً در حال کمک به دیگران است و سعی دارد با پسر معتادش ارتباط عمیقتری برقرار کند. این اثر، جزو نامزدهای دریافت جایزه بهترین کارگردان موفق و بهترین بازیگر زن جشنواره فیلمهای مستقل گاتهام قرار گرفت. انجمن منتقدان فیلم لسآنجلس، لقب بهترین بازیگر زن سال را برازنده مری کی پلیس دانستند و شاید در دنیایی ایدهآل شاهد رقابت او برای جایزه اسکار ۲۰۲۰ بودیم.
۶- «شیادان» با عنوان اصلی «Hustlers»
یکی از بزرگترین بیاعتناییهای اسکار امسال در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل زن اتفاق افتاد؛ جایی که جنیفر لوپز در فیلم «شیادان» به کارگردانی لورین اسکافاریا، علیرغم بازی بینظیرش نتوانست رضایت داوران آکادمی را جلب کند. این فیلم که بر اساس یکی از مقالات منتشرشده در مجله نیویورک ساخته شده است، داستان گروهی از زنان را روایت میکند که قصد دارند از افراد پولدار اخاذی کنند. جنیفر لوپز از سوی بسیاری از جشنوارهها همچون گلدن گلوب، انجمن گزینش منتقدان و انجمن بازیگران فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد و این موضوع خبر از بازی خیرهکننده او میداد. تقریباً تمامی اهالی سینما تردیدی نداشتند که لوپز شایسته حضور در جمع نامزدهای نهایی جایزه اسکار ۲۰۲۰ است اما آکادمی بار دیگر همه را شگفتزده کرد. امیدواریم روزی شاهد اولین نامزدی جنیفر لوپز در مراسم اسکار باشیم.
۷- «امواج» با عنوان اصلی «Waves»
تری ادوارد شولتز با ساخت فیلم «امواج»، اثری درخور توجه را به مخاطب عرضه کرده است اما شاید این فیلم بیشازحد به نگاه داوران آکادمی نزدیک بود و همین موضوع باعث شد آنها از دیدنش غافل شوند. فیلم «امواج»، داستان یک خانواده حومهشهری با پدری خوشقلب اما مستبد را روایت میکند که پس از اتفاقات ناگوار، درگیر مضامینی همچون عشق، بخشش و اتحاد میشوند. کلوین هریسون جونیور در نقش شخصیتی مجروح و زخمخورده، یکی از برجستهترین بازیهای سال را ارائه داده است. کارگردانی شولتز و فیلمبرداری درو دانیلز نیز شایسته حضور پررنگتری در فصل جوایز بودند. دوربین در فیلم «امواج»، آزادانه و بیبندوبار حرکت کرده و اثری تازیانهوار بر پیکر مخاطب ایجاد میکند تا او بهطور کامل حس کاراکترها را درک کند.
۸- «بوک اسمارت» با عنوان اصلی «Booksmart»
حتی پس از دریافت بهترین نقدهای سال، نامزدی گلدن گلوب برای بنی فلداستین در شاخه بهترین بازیگر زن فیلمهای کمدی یا موزیکال و نامزدی انجمن نویسندگان آمریکا در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی، فیلم کمدی کلاسیک اولیویا وایلد توسط اسکار بهکلی نادیده گرفته شد. این موضوع، زمانی دردناکتر میشود که بازی بیلی لورد را یکی از بهترین عملکردهای سال ۲۰۱۹ در نظر بگیریم. «بوک اسمارت» فیلمی طنز با مضمون بلوغ است که داستان دو دختر در آستانه فارغالتحصیلی را روایت میکند. امی و مولی پس از چند سال تلاش و درس خواندن متوجه میشوند که باید بیشتر تفریح میکردند و زمان کمتری را به درس اختصاص میدادند. حالا آنها میخواهند تفریح تمام این چهار سال را در یک شب جبران کنند. اولین تجربه اولیویا وایلد در کارگردانی یک فیلم بلند به اثری پرنشاط و شیرین با بازی درخشان کیتلین دیور و بنی فلداستین تبدیل شده است که شایسته حضور در میان نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۰ بود.
۹- «میدسامر» با عنوان اصلی «Midsommar»
به نظر میرسید آخرین ساخته آری استر، کارگردان فیلم موفق «موروثی» با عنوان اصلی «Hereditary» بیشتر موردتوجه هیئتداوران آکادمی اسکار قرار گیرد، اما این اتفاق رخ نداد. «میدسامر» داستان زوج جوانی را روایت میکند که برای فستیوال میدسامر به سوئد میروند اما با اضافه شدن افرادی عجیب به این مراسم، سفر تفریحی آنها به فاجعهای وحشتناک تبدیل میشود. فلورنس پیو در این فیلم بازی تحسینشدهای ارائه داده است اما او امسال برای بازی در فیلم خارقالعاده «زنان کوچک» به کارگردانی گرتا گرویگ نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. فلورنس پیو برای بازی در فیلم «میدسامر» در بیست و نهمین دوره جوایز گاتهام نامزد دریافت جایزه شده بود اما بازی او در این فیلم توجه اسکار را جلب نکرد.
۱۰- «رحم» با عنوان اصلی «Clemency»
شرکت توزیعکننده فیلم نئون (Neon) امسال مسئول پخش یکی از بزرگترین مدعیان اسکار، یعنی فیلم «انگل» با عنوان اصلی «Parasite» به کارگردانی بونگ جون-هو است؛ اما «پاراسایت» تنها فیلم این توزیعکننده در سال ۲۰۱۹ نبود و «رحم» به کارگردانی چینونی چاکو نیز توانست در فستیوال فیلم ساندنس، جایزه بزرگ هیئتداوران در شاخه فیلمهای درام آمریکایی را دریافت کند. «رحم»، داستان زنی به نام برنادین (با بازی الفری وودارد) را روایت میکند که مسئول اجرای حکم اعدام زندانیان است؛ ماجرا زمانی آغاز میشود که او برای اعدام یکی از زندانیان دچار مشکلات روانی و احساسی میشود. بازی الفری وودارد به جرئت شایسته رقابت در میان نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ بود. وودارد در جشنواره فیلمهای مستقل و بیست و نهمین دوره جوایز گاتهام نامزد دریافت جایزه شد اما آکادمی اسکار نسبت به او بیاعتنا بود. فیلم «رحم» در جشنواره ایندیپندنت اسپیریت نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال شد اما نتوانست آن را تصاحب کند. بازی حیرتانگیز آلدیس هاج نیز شانس زیادی برای حضور در میان نامزدهای بخش بازیگر نقش مکمل مرد داشت.
۱۱- «پرتره دوشیزهای شعلهور» با عنوان اصلی «Portrait of a Lady on Fire»
آخرین ساخته سلین سیاما، کارگردان فرانسوی فیلمهایی همچون «دختربچگی»، «تامبوی» و «نیلوفرهای آبی»، توانست جایزه بهترین فیلمنامه را از سوی جشنواره فیلم کن دریافت کند. «پرتره دوشیزهای شعلهور»، یکی از تحسینشدهترین فیلمهای سال ۲۰۱۹ است اما متأسفانه کشور فرانسه تصمیم گرفت فیلم «بینوایان» را برای رقابت در اسکار انتخاب کند. «پرتره دوشیزهای شعلهور»، داستان زنی به نام ماریان در قرن هجدهم را روایت میکند که وظیفه دارد سیمای زنی جوان در مراسم عروسی را نقاشی کند. اگرچه این فیلم شانس حضور در میان رقبای بخش بهترین فیلم بینالمللی را پیدا نکرد اما مستحق نامزدی در شاخههای بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر زن بود. افسوس که آکادمی اسکار نسبت به نامزد کردن فیلمهای خارجیزبان در شاخههایی غیر از فیلم بینالمللی تردید دارد. بااینحال، امسال میتوان خوشحال بود که فیلم «انگل» در چند شاخه نامزد دریافت جایزه شده است.
۱۲- «بلبل» با عنوان اصلی «The Nightingale»
«بلبل» به کارگردانی جنیفر کنت برای رأیدهندگان اسکار بیشازحد بیرحمانه است اما بازی اشلینگ فرنچوسی مستحق توجه بیشتری بود. فرنچوسی نقش زنی را ایفا میکند که پس از کشتهشدن شوهر و فرزندش توسط سربازان در زمان اشغال استرالیا سعی دارد انتقام خون آنها را بگیرد. او با بازی احساسیاش به اعماق قلب مخاطب نفوذ میکند و یکی از برجستهترین بازیهای سال را ارائه میدهد. پیشرفت غیرمنتظره اشلینگ در امر بازیگری پس از ایفای نقش لیانا استارک در سریال «بازی تاجوتخت» باعث شد داوران جایزه گاتهام او را لایق نامزدی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن بدانند.
۱۳- «یک زندگی پنهان» با عنوان اصلی «A Hidden Life»
فیلم «درخت زندگی» با عنوان اصلی «Tree of Life» به کارگردانی ترنس مالیک در سال ۲۰۱۱ توانست در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه اسکار شود اما آخرین اثر او، «یک زندگی پنهان»، نتوانست به مراسم اسکار راه یابد. «A Hidden Life» داستان یک کشاورز آلمانی را روایت میکند که در بحبوحه جنگ جهانی دوم از نبرد برای هیتلر سر باز میزند. منتقدان زیادی عقیده دارند که این درام تاریخی مذهبی قویترین دستاورد مالیک پس از فیلم «درخت زندگی» است. شرکت فاکس سرچلایت پیکچرز، برای این فیلم ۱۴ میلیون دلار هزینه کرد تا تمام توجهات را به سمت آن جلب کند؛ اما این هزینهها نتوانست «یک زندگی پنهان» را وارد مراسم اسکار ۲۰۲۰ کند.
۱۴- «لوس» با عنوان اصلی «Luce»
کلوین هریسون جونیور، یکی از بدشانسترین بازیگران امسال است. بازی او در فیلم «امواج» مورد بیاعتنایی آکادمی قرار گرفت و این موضوع، برای فیلم «لوس» نیز رخ داد. فیلم «لوس» به کارگردانی ژولیوس اونا درباره یک نوجوان دبیرستانی به نام لوس است که اگرچه شاگرد اول مدرسه و پسری جذاب و متواضع است اما شک و تردید یکی از معلمها (با بازی اکتاویا اسپنسر) باعث میشود با مشکلاتی پیچیده روبرو شود. والدین لوس (با بازی نائومی واتس و تیم روث) او را به فرزندخواندگی پذیرفته بودند و تلاش زیادی برای برقراری ارتباط با او داشتند؛ اما حالا پیشآمدن مسائل و مشکلات عجیبوغریب، آنها را نگران کرده است. برای بسیاری از منتقدان، کلوین هریسون جونیور یکی از بهترین بازیگران سال ۲۰۱۹ بود و امید زیادی وجود داشت که امسال شاهد حضور این ستاره جوان در میان نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۰ باشیم؛ اما داوران اسکار نسبت به او بیاعتنا بودند.
۱۵- «بوی او» با عنوان اصلی «Her Smell»
تا پیش از اعلام فهرست نهایی نامزدهای اسکار، نام الیزابت ماس بهعنوان یکی از شانسهای مسلم حضور در مراسم اسکار نقل محافل بود اما آکادمی، بار دیگر ما را غافلگیر کرد. بازی احساسی او در نقش کاراکتری غوطهور در درد و رنج ما را با فیلمی درام در مورد اعماق روح انسان روبرو کرده است. «بوی او» داستان نوازندهای به نام بکی را روایت میکند که رفتارهایش او را به سمت انزوا کشانده و حالا گروه موسیقیاش نیز در آستانه نابودی است. الکس راس پری (نویسنده و کارگردان فیلم «بوی او»)، در بازی گرفتن از ماس بسیار موفق عمل کرده است اما متأسفانه آکادمی توجهی به این بازی نداشت.
۱۶- «بطری ساحلی» با عنوان اصلی «The Beach Bum»
هارمونی کورین، کارگردان فیلم «بطری ساحلی» و رأیدهندگان اسکار سلیقههای یکسانی ندارند، اما تمام فستیوالها در فصل جوایز ۲۰۲۰-۲۰۱۹ مجذوب فیلمبرداری بنوا دبی شده بودند. کورین همانند فیلم قبلیش، «تعطیلات بهاری»، بار دیگر سراغ مضمونی مشابه رفته است و تصاویر نئونی بنوا دبی رنگهایی شفاف و پرنشاط به دنیای دیوانهوار او بخشیدهاند تا مخاطب حس بیحدوحصر بودن را درک کند. داستان فیلم «بطری ساحلی» در مورد مردی به نام مونداگ (با بازی متیو مککانهی) است که مطابق با قوانین منحصربهفرد خود زندگی میکند. بازی متیو مککانهی و مارتین لارنس کاملاً بینقص است و تمام اینها نشاندهنده شایستگی «بطری ساحلی» برای نامزدی در فستیوالهای مختلف است.
۱۷- «چمن سبزتر» با عنوان اصلی «Greener Grass»
مطمئناً کمدی حومهشهری «چمن سبزتر» به کارگردانی جاسلین دبوئر و داون لوب برای داوران اسکار بیشازحد عجیبوغریب و سورئال بود که آن را برای حضور در مراسم دعوت کنند اما این بیاعتنایی باعث شد یکی از چشمنوازترین طراحیهای صحنه نادیده گرفته شود. فیلم «Greener Grass» به یک شعر کمدی با سبک توهمی دیوید لینچ شباهت دارد. این هنرنمایی در طراحی صحنه، با توجه به بودجه بسیار پایین فیلمهای مستقل بهطور حتم یک دستاورد بزرگ است. «چمن سبزتر»، داستان چند مادر حومهشهری را روایت میکند که زمان زیادی برای تشویق فرزندانشان هنگام بازی فوتبال صرف میکنند. زندگی خصوصی این مادران، رقابتی میان آنها شکل داده است اما فرزندانشان اختلافات خود را در میدان بازی حلوفصل میکنند.
۱۸- «پرنده بلندپرواز» با عنوان اصلی «High Flying Bird»
نمیتوان نتفلیکس را سرزنش کرد که چرا فیلم «مرد ایرلندی» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و فیلم «داستان ازدواج» به کارگردانی نوآ بامباک را بهعنوان مدعیان اصلی خود در فصل جوایز معرفی کرده است، اما درام ورزشی «پرنده بلندپرواز» به کارگردانی ماهرانه استیون سودربرگ شایسته تبلیغاتی بود که برای فیلمهای همچون «دو پاپ» و «دولمایت اسم من است» انجام شد. «پرنده بلندپرواز»، داستان یک مدیر ورزشی (با بازی اندره هلند) در رشته بسکتبال را روایت میکند که بازیکنی تازهکار را به یک بازیکن جنجالی و موردتوجه رسانهها تبدیل میکند. خوشبختانه داوران مراسم گاتهام اواردز (Gotham Awards) بهقدری باهوش بودند که این فیلم را در شاخه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه نامزد دریافت جایزه کنند. تارل الوین مکرینی، فیلمنامه نویس فیلم «پرنده بلندپرواز»، پیشازاین طرح اصلی فیلمنامه «مهتاب» با عنوان اصلی «Moonlight» را نوشته بود که درنهایت به برنده شدن جایزه اسکار ختم شد. مکرینی برای برنده شدن جایزه بهترین فیلمنامه در فستیوال فیلمهای مستقل ایندیپندنت اسپیریت نیز رقابت خواهد کرد.
۱۹- «کوئین و اسلیم» با عنوان اصلی «Queen and Slim»
«کوئین و اسلیم»، به کارگردانی ملینا متسوکس، فیلمی با سبک منحصربهفرد است که فیلمبردار آن، تات ردکلیف، بیشک شایسته توجه بیشتر بود. همچنین عملکرد موفق جودی ترنر-اسمیت در خلق یکی از چندبعدیترین کاراکترهای اصیل هالیوود میتوانست مورد بیاعتنایی قرار نگیرد. فیلم «کوئین و اسلیم» داستان فردی به نام اسلیم (با بازی دنیل کالویا) را روایت میکند که اولین قرار ملاقاتش با کوئین (با نقشآفرینی جودی ترنر-اسمیت) پس از متوقف شدن توسط پلیس به مسیری غیرمنتظره کشیده میشود.
۲۰- «مونوس» با عنوان اصلی «Monos»
فیلم «مونوس» به کارگردانی الخاندرو لاندس امسال از سوی کلمبیا برای آکادمی اسکار فرستاده شد اما نتوانست به لیست کوتاه نامزدهای شاخه بهترین فیلم بینالمللی راه پیدا کند. اریک کوهن، منتقد ارشد وبسایت ایندیوایر، «مونوس» را یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۹ خطاب کرده است که بهسادگی باید جزو ۵ فیلم برتر خارجیزبان سال قرار میگرفت. فیلمبرداری جاسپر وولف و موسیقی متن میکا لویی (میکاچو) جزو رشتههایی بود که این فیلم شایستگی زیادی در آنها داشت. «مونوس» داستان گروهی از کودکان مسلح را روایت میکند که در کوهستانی دورافتاده از یک گاو شیرده و یک گروگان مراقبت میکنند.
۲۱- «گزارش» با عنوان اصلی «The Report»
درام سیاسی «گزارش» به کارگردانی اسکات زد.برنس در فستیوال فیلم ساندنس حواشی زیادی به پا کرد. بازی آدام درایور و آنت بنینگ در این فیلم بسیار برجسته است. شرکت آمازون امسال سال سختی را گذراند و این باعث شد که فیلم «گزارش» را پیش از استریم در شبکه خود، تنها برای دو هفته در سینماها اکران کنند. آنت بنینگ در شاخه بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد دریافت گلدن گلوب شد اما این برای داوران اسکار کافی نبود تا او را برای دریافت جایزه اسکار نامزد کنند. «گزارش» داستان یک کارمند مجلس سنای آمریکا به نام دنیل جونز را روایت میکند که وظیفه دارد در مورد برنامه بازداشتها و بازجوییهای CIA پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تحقیق کند.
۲۲- «رز وحشی» با عنوان اصلی «Wild Rose»
بازی درخشان جسی باکلی در فیلم «رز وحشی» مثالزدنی است؛ باکلی به طرزی باورنکردنی نقش یک زن اسکاتلندی را ایفا کرده است که رویای تبدیلشدن به یک خواننده سبک کانتری را در سر میپروراند. او تمامی آهنگها را با احساس اجرا کرده است و این نشاندهنده استعداد او در خوانندگی است. جشنواره بفتا امسال نتوانسته بهترین آثار را نامزد دریافت جایزه کند اما یکی از شایستهترین انتخابها، نامزدکردن باکلی در رشته بهترین بازیگر زن است. «رز وحشی» به کارگردانی تام هارپر در بریتانیا بسیار موردتوجه قرار گرفت اما متأسفانه این توجه در مراسم اسکار نصیب فیلم نشد.
۲۳- «گلوریا بل» با عنوان اصلی «Gloria Bell»
بازی شگفتانگیز جولیان مور در بازسازی انگلیسی سباستین للیو از فیلم شیلیایی «گلوریا»، چقدر زود برای بسیاری از داوران اسکار فراموش شد. اگرچه «گلوریا بل» مضامینی درام دارد اما جولیان مور مستحق واقعی نامزدی در مراسم گلدن گلوب برای جایزه بهترین بازیگر زن در یک فیلم کمدی بود. اریک کوهن در نقد خود از این فیلم نوشته است: «بازی دلسوزانه مور نقاط قوت فیلم اصلی و قهرمان جهانی فیلم «گلوریا بل» را به خوبی برجسته ساخته است. این فیلم بازسازیشده اثبات میکند که داستانهای خوب را میتوان تا ابد روایت کرد، اما بهشرط آن که روایتگر مهارت خود را حفظ کند.». فیلم «گلوریا بل» اگرچه تقریباً تمام صحنهها را از فیلم اصلی کپی کرده است اما مضامین کمیک بیشتری ارائه میدهد. سباستین للیو داستان زنی را روایت میکند که در پنجمین دهه زندگی خود، عشق را در کلوبهای لسآنجلس جستجو میکند.
۲۴- «آپولو ۱۱» با عنوان اصلی «Apollo 11»
شرکت توزیعکننده نئون، امسال با مستند «سرزمین عسل» با عنوان اصلی «Honeyland» در دو رشته بهترین فیلم خارجیزبان و بهترین مستند در میان نامزدهای دریافت جایزه اسکار ۲۰۲۰ قرار گرفته است. نامزدی این مستند همزمان در دو شاخه، امری تاریخی است که در نودودومین مراسم اسکار رخ داد. اما امسال یکی دیگر از مستندهای فوقالعاده این استودیو با عنوان «آپولو ۱۱» نیز منتشر شد که نتوانست به اسکار ۲۰۲۰ راه پیدا کند. تاد داگلاس میلر ساعتها فیلم بایگانیشده از اولین سفر انسان به ماه در سال ۱۹۶۹ که تابهحال دیده نشدهاند را جمعآوری کرده تا یکی از صمیمانهترین مستندهای تاریخی جهان را خلق کند. این فیلم شاید نسبت به دیگر مستندهای امسال زرقوبرق کمتری داشته باشد (زیرا بهطورکلی از فیلمهای واقعی قدیمی ساخته شده است) اما تأثیر دیدن آن، یک تجربه سینمایی واقعی را به مخاطب القاء میکند.
۲۵- «ملت تکفرزندی» با عنوان اصلی «One Child Nation»
مستند «ملت تکفرزندی» به کارگردانی نانفو وانگ نگاهی ویرانگر به سیاست تکفرزندی چین از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ انداخته است. این فیلم، برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس اکران شد و تحسین منتقدان را برانگیخت. بسیاری از صاحبنظران پس از نامزد شدن «ملت تکفرزندی» در شاخه بهترین کارگردانی در یک فیلم مستند از سوی انجمن کارگردانان آمریکا بر این عقیده بودند که نامزدی این مستند در مراسم اسکار ۲۰۲۰ قطعی است. اما این قطعیت به واقعیت تبدیل نشد تا شرکت آمازون استودیوز یکی دیگر از شانسهای خود برای دریافت جایزه اسکار را از دست بدهد.
۲۶- «دولمایت اسم من است» با عنوان اصلی «Dolemite Is My Name»
کارنامه بازیگری ادی مورفی به لطف فیلم «دولمایت اسم من است» بار دیگر شاهد اثری درخشان شده است. این فیلم، درام زندگی یک موسیقیدان، استندآپ کمدین و نماد سینمای تجارتی سیاهان به نام رودی ری مور را روایت میکند. مورفی برای بازی در این فیلم، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده بود و این موضوع شانس او برای حضور در میان نامزدهای جایزه اسکار ۲۰۲۰ را بیشتر کرده بود. او برای بازی در فیلم «دختران رویایی» با عنوان اصلی «Dreamgirls» تنها یک گام با برنده شدن اسکار فاصله داشت اما این افتخار نصیبش نشد. در مراسم اسکار ۲۰۰۷، ادی مورفی رقابت برای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به آلن آرکین برای بازی در فیلم «میس سانشاین کوچولو» با عنوان اصلی «Little Miss Sunshine» واگذار کرد. «دولمایت اسم من است» میتوانست این طنزپرداز بزرگ را وارد بزرگترین جشنواره فیلم دنیا کند اما داوران آکادمی او را نادیده گرفتند.
«آتلانتیک» با عنوان اصلی «Atlantics»
«آتلانتیک» به کارگردانی متی دیوپ در فستیوال فیلم کن ۲۰۱۹ تاریخساز شد زیرا این اثر اولین فیلمی است که یک کارگردان زن سیاهپوست را وارد رقابت در بخش اصلی جشنواره کن کرد. پس از برنده شدن جایزه بزرگ این جشنواره، نتفلیکس با تقویت بودجه تبلیغاتی سعی کرد نگاههای بیشتری را به سمت به این فیلم معطوف کند. حلقه منتقدان فیلم نیویورک، «آتلانتیک» را بهترین اثر یک کارگردان فیلماولی در سال ۲۰۱۹ خطاب کرد اما این تعریف و تمجیدها نتوانست فیلم را وارد رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار کند؛ اگر این فیلم میتوانست بلیت حضور در مراسم اسکار را برای خود رزرو کند، به اولین فیلم سنگال در این مراسم بزرگ تبدیل میشد.
فیلم های ابرقهرمانی و اسکار؛ آیا ۲۰۲۰ سال شکسته شدن طلسم خواهد بود؟
آکادمی اسکار در سال ۲۰۰۹ مرتکب اشتباه بزرگی شد. رقابت بر سر عنوان بهترین فیلم سال، بین فیلمهایی مانند «میلیونر زاغهنشین» از دنی بویل (که برنده جایزه هم شد) و «میلک» از گاس ون سنت بود که زندگینامه یک فعال حقوق همجنسگرایان را روایت میکرد؛ اما در بین پنج نامزد نهایی، هیچ اثری از «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان نبود. این فیلم در چند رشته نامزد بود و هیث لجر هم پس از مرگش برنده جایزه شد اما با نهایت تاسف این فیلم موفق، از نظر داورها در جمع برترین فیلمهای سال ۲۰۰۸ جایی نداشت که اشتباه بزرگی به نظر میرسد. آکادمی اسکار در واکنش به این موضوع، سنت ۶۴ ساله خود را تغییر داد و حداکثر تعداد فیلمهایی که میتوانند نامزد نهایی عنوان بهترین فیلم سال شوند را به ۱۰ رساند تا به گفته رییس سابق آکادمی، سید گانیس، از حذف شدن فیلمهای شایسته تقدیر جلوگیری شود. اما ماجرای فیلم های ابرقهرمانی و اسکار به کجا رسید؟
طی یک دهه بعد، تنها چند فیلم ابرقهرمانی توانستهاند در زمینههایی غیر از موارد فنی، توجه داوران را به خود جلب کنند؛ درحالیکه آثار این ژانر، بهصورت مداوم مشغول فتح گیشههای بلیطفروشی بودند و ارقامی نجومی را به نمایش میگذاشتند. سال ۲۰۲۰ میتواند متفاوت باشد؛ چراکه بهعنوان مثال، در فستیوال فیلم ونیز، «جوکر» به کارگردانی تاد فلیپس موفق شد جایزه بهترین فیلم فستیوال را برنده شود و شیر طلایی ونیز را با خود ببرد. با گذاشتن این جایزه در کنار نقد و بررسیهای بسیار مثبت از سوی منتقدان مختلف، بازی درخشان واکین فینیکسوا که سه بار نامزد جایزه اسکار شده است و استقبال کمنظیر مردم از آن، میتوان اینطور فرض کرد که در سال ۲۰۲۰ شاهد آغاز رابطهای جدید بین فیلم های ابرقهرمانی و اسکار خواهیم بود.
اگر شیر طلایی ونیز، تضمینی برای بردن جایزه اسکار نباشد، حداقل شانس آن را کمی افزایش میدهد. این جایزه، دو سال پیش به «شکل آب» از گیرمو دل تورو رسید که مدتی بعد، جایزه «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» را هم در بزرگترین فستیوال فیلم هالیوود برنده شد. بردن جایزه برای «شکل آب» هم به دلایلی بعید بود؛ «شکل آب» فیلم معتبری بود اما داستانی خیالی داشت که در آن یک زن، عاشق یک مرد ماهی میشد. «کوهستان بروکبک» از انگ لی هم قبل از این که در اسکار نامزد عنوان «بهترین فیلم» شود و جایزه «بهترین کارگردانی» را ببرد، شیر طلایی ونیز را برنده شده بود. اگر نشانهای برای فیلمهای پیشرویی که قرار است وارد اسکار شوند وجود داشته باشد، شیر طلایی ونیز را میتوان همان نشانه دانست.
البته بسیار بعید است که معیارهای فیلم های ابرقهرمانی و اسکار چنان به هم نزدیک شوند که جایزه «بهترین فیلم» نقطه تلاقی آنها باشد؛ اما «جوکر» فیلمی است که تا جای ممکن از منبع اصلی خود فاصله دارد و چندین دهه روایت کتابهای مصور را نادیده گرفته است. «جوکر» یک فیلم جدی با فضای تاریک و ردهبندی سنی بزرگسالان است که درواقع، زندگی یک مرد رنگپریده بیچاره را روایت میکند که بیشتر به مارتین اسکورسیزی مدیون است تا تیم برتون یا جوئل شوماخر. همین موضوع میتواند برای داوران سنتی آکادمی، جذاب باشد؛ بهخصوص که پیش از این، «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان با چنین ویژگیهایی باعث شده بود که آکادمی به اشتباه خود اعتراف کند.
فیلم دیگری که باید بهعنوان گامی روبهجلو برای رابطه بین فیلم های ابرقهرمانی و اسکار در نظر گرفته شود، «انتقامجویان: پایان بازی» است؛ این احتمال وجود دارد که «اونجرز» در اسکار جدی گرفته شود. تاریخ به ما نشان داده است که آکادمی، برای موفقیت تجاری ارزش زیادی قائل است؛ چه فیلم «تایتانیک» که بعد از تبدیلشدن به پرفروشترین فیلم تاریخ، نامزد دریافت ۱۴ جایزه و برنده ۱۱ جایزه شد، چه «آواتار» که پس از تلاش زیاد جیمز کامرون، نامزد دریافت ۹ جایزه شد و البته در رقابت برای عنوان «بهترین فیلم» و «بهترین کارگردانی» به «مهلکه» از کاترین بیگلو باخت. از فروش جهانی ۲.۷۹ میلیارد دلاری «انتقامجویان: پایان بازی» نمیتوان بهراحتی چشمپوشی کرد، چون این عنوان پر سروصدا به فیلمی تعلق دارد که نقاط اوج احساسی و روایتی عالی حول محور ابرقهرمانان آمریکایی دارد. با وجود این که فیلمهای دنیای سینمایی مارول بهندرت به بحث محفل اسکار تبدیل میشوند، به نظر میرسد «پایان بازی» قرار است پا جای پای «بازگشت پادشاه» بگذارد که وضعیتی مشابه داشت و تمام قلههای زمان خود را فتح کرد.
نشانهها حاکی از این است که آکادمی، از مدتها پیش در حال آمادهسازی برای این ماجرا بوده است. در سال ۲۰۱۸، «لوگان» با بازی هیو جکمن، کاملا به حق برنده جایزه «بهترین فیلمنامه اقتباسی» شد و همین امسال هم «پلنگ سیاه» اولین عنوان مهم استودیو مارول بود که با نامزد شدن در زمینه «بهترین فیلم»، وارد این قلمرو شد. البته سه جایزهای که «پلنگ سیاه» برنده شد، همگی به موارد فنی مانند «بهترین موسیقی»، «بهترین طراحی لباس» و «بهترین طراحی صحنه» مربوط بودند اما تمایل آکادمی را برای پرداختن بیشتر به فیلمهای ابرقهرمانی آشکار کردند.
دلیل این رویکرد جدید، میتواند تغییرات ساختار آکادمی هم باشد؛ در سالهای ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۲۳۵۸ داور جدید به مجموعه افزوده شدهاند که شامل زنها و رنگینپوستان بیشتری هستند. این اقدام، تلاشی در جهت ایجاد تعادل در سازمانی است که از نظر خیلیها، در اصل از پیرمردهای سفیدپوست تشکیل شده است. در پی این تغییرات، شاهد به رسمیت شناخته شدن فیلمهایی مانند «برو بیرون»، «شکل آب»، «بلکککلنزمن» و «پلنگ سیاه» بودیم که فیلمهایی با چهرههای جدید (چه جلوی دوربین، چه پشت آن)، بودند و هنر فیلمسازی را بهگونهای به نمایش گذاشتند که شاید در سالهای گذشته نادیده گرفته شده بود.
برای کسانی که به احتمال آشتی فیلم های ابرقهرمانی و اسکار خوشبین نیستند، تصور برنده شدن «جوکر» یا «پایان بازی» ممکن است خندهدار به نظر برسد اما در ماه فوریه معلوم خواهد شد که چه کسی باید بخندد.