درباره سریال ونزدی که تبدیل به پدیده شد

داروی ماوراء‌الطبیعه برای شب‌های کسالت‌بار

چهارشنبه‌ها؛ سریال‌بازی

همه چیز درباره سریال ونزدی

اگر زندگی برایتان بیش از حد یکنواخت شده، اگر از فشارهای روانی و مصائب دائمی به تنگ آمده‌اید و اگر فکر می‌کنید دنیا دیگر برایتان چیز جذاب و تکان‌دهنده‌ای ندارد، پیشنهاد من به شما این است که اپیزود اول سریال ونزدی Wednesday را پلی کنید. البته اینکه سریال مورد پسندتان قرار بگیرد یا نه، مثل نتیجه مسابقه فوتبال غیرقابل پیش‌بینی است؛ اما اگر از کسانی که ونزدی را دیده‌اند بپرسید، اغلب‌شان به شما خواهند گفت که اینجا با پدیده‌ای متفاوت مواجهید که به احتمال زیاد، رضایت شما را با هر سلیقه‌ای جلب خواهد کرد.

برای تایید این نکته کافی است به آمار نتفلیکس نگاه کنید و این که تماشاگران سریال Wednesday رکورد بیشترین استقبال را که پیش از این، دست بینندگان سیزن ۴ Stranger Things بود شکسته‌اند. همین جا شاید بد نباشد در مقایسه سریال ونزدی با سریال اتفاقات عجیب بگوییم، اگر در سریال چیزهای عجیب و غریب با هیولاها و فانتزی و نوجوانان ماجراجو و داستانی درگیرکننده مواجه بودید، اینجا در Wednesday با دنیایی دارک‌تر و در عین حال کمیک‌تر طرفید. کمی از حال و هوای هری‌پاتر و نیروهای فراانسانی جادوگران، کمی از التهاب فرانچایزهای محبوب و مقدار زیادی ایده درجه‌یک که بخشی از کتاب اصلی و بخشی از کله موفرفری تیم برتون آمده‌اند.

سریال ونزدی تا همین جای کار توانسته طرفداران متعصب و بیشمار خود را در سراسر دنیا پیدا کند. اتفاقی که فقط با سریال‌هایی مثل همان Stranger Things و GOT و معدودی دیگر قابل مقایسه است. جنا اورتگا بازیگر نقش اول سریال یا همان ونزدی آدامز با همین سریال راه صد ساله را رفته و تبدیل به یک سوپراستار شده است. خود کتاب، موسیقی مشهوری که رقص مشهور ونزدی را به همراه دارد و پدیده‌های دیگری از فیلم به همراه آن ترند شده‌اند و بازار را به اشغال خود درآورده‌اند. اما همچنان سوال این است که همه این‌ها چطور اتفاق افتاده و در Wednesday با چی طرفیم. داستان سریال را ممکن است شنیده باشید. مطمئن باشید تعریف کردن آن هم اصلا مهم نیست. اینجا از آن جاهایی است که جزییات و اجرا و حال و هوای سریال هستند که حرف اول را می‌زنند، اگرنه قبلا همه نسخه‌های زیادی از همین داستان و کتاب ساخته شده ولی اینطوری دنیا را تکان نداده.

به هر حال! ونزدی آدامز دختر ۱۶ ساله یک خانواده عجیب و غریب است که به دلیل آزار همکلاسی‌هایش از مدرسه اخراج شده و حالا خانواده او را به مدرسه کودکی خودشان آورده‌اند. جایی که طردشدگان هیولایی تحصیل می‌کنند. (فهمیدید طردشدگان هیولایی یعنی چی؟ نه! خب قضیه همین است!) از اینجاست که قصه شروع می‌شود. ونزدی با بچه‌های دبیرستان هم درگیر می‌شود و می‌فهمد که شهر، اسرار و هیولایی دارد که همه را ذله کرده. بعد هم پی می‌برد نیروهای افسانه‌ای دارد که از مادرش به ارث برده و می‌تواند علیه هیولا دست به کار شود و دنیا را نجات دهد. روایتی که کاملا مبهم و البته کلیشه‌ای به نظر می‌رسد. ولی سریال چیز دیگری است.

جنا اورتگا در سریال ونزدی

چرا توصیه می‌کنم سریال ونزدی را ببینید؟

تیم برتون فقط ۴ اپیزود از سریال را کارگردانی کرده و بعد رفته دنبال کار و کاسبی خودش. اما سریال کاملا ملهم از افکار و ایده‌های مالیخولیایی اوست. جایی که خیر و شر با هم درگیرند و البته مثل اغلب آثار سال‌های اخیر هالیوود سفیدهای بی‌شرف می‌خواهند اقلیت‌های رنگین‌پوست و غیرمعمولی را نابود و بیچاره کنند، اما سیاهی بر سفیدی پیروز می‌شود!

جالب این که با شروع پخش سریال به خاطر نقش‌هایی که بازیگران رنگین‌پوست داشتند، کلی به تیم برتون حمله شد که نژادپرست است. او البته قبل‌تر هم با چنین اتهاماتی مواجه بوده. اگرچه در ادامه سریال معلوم می‌شود که قضیه چیز دیگری است. تازه خود نقش اول، یعنی ونزدی آدامز یا جنا اورتگا هم لاتین‌تبار است. بازیگری که خیره‌کننده ظاهر شده و یکی از جذابیت‌های سریال است. بقیه بازی‌ها هم در بالاترین سطح است. دیدن خانم کاترین زیتا جونز هم در هیبتی متفاوت در سریال ونزدی جالب است.

Wednesday از آن سریال‌هایی است که اگر با آن ارتباط بگیرید، یک نفس تا آخرش خواهید رفت. استفاده به‌جا و شگفت‌انگیز تکنیک‌های سینمایی، ایده‌ها و شخصیت‌های متنوع و داستانی با ریتم تند و گره‌های معمایی که یک به یک باز می‌شوند، مجموعه‌ای را پدید آورده که از ۹ تا ۹۹ ساله می‌توانند تماشایش کنند و از دیدنش لذت ببرند. اوج ماجرا هم صحنه رقص جناست که احتمالا در نسخه منتشر شده رسمی در ایران با چیز متفاوتی طرف بوده‌ایم. صحنه‌ای که در اپ تیک‌تاک توفان به پا کرد و میلیون‌ها نفر به تقلید از آن پرداختند. این سریالی است هم ترسناک و هم خوشرنگ و لعاب. اگر کاراکتر «دست» را دیدید و شیفته‌اش شدید، قرار بگذارید همدیگر را ببینیم!

چرا ممکن است سریال Wednesday به مذاق‌تان خوش نیاید؟

طبیعی است که سریال نمی‌تواند همه را راضی کند. خیلی از منتقدها هم با آن همراه نشده‌اند و نمره بالایی به سریال نداده‌اند. بعضی گفته‌اند سریال ضعف‌های داستانی دارد و بعضی هم به شخصیت‌هایی اشاره کرده‌اند که در پرداخت مشکل دارند و تکلیف‌شان روشن نیست. قدیمی‌ترها و کسانی که داستان خانواده آدامز را در محصولات قبلی هالیوود دیده‌اند هم می‌گویند این نسخه وفاداری نیست و نتوانسته به شکل کلاسیک و با ابهت لازم، قدر و ارزش داستان را به جا بیاورد. عده‌ای هم می‌گویند این یکی دیگر از داستان‌های تکراری در سریال‌های نتفلیکس است. دختری که در مدرسه می‌چرخد و با توانایی‌هایش بدمن‌های مدرسه را ادب می‌کند. سریالی که عمق لازم و ارزش‌های زیبایی‌شناختی سینمایی زیادی ندارد و برای سرگرمی و در رده PG-13 ساخته شده.

همه این‌ها هم درست باشد، بسیاری از تماشاگران دنیای فیلم و سریال منتظر فصل‌های بعدی هستند و می‌خواهند ببینند جنا اورتگای معجزه‌گر دیگر چه در چنته دارد. Wednesday سریالی است که مثل یک داروی ماوراءالطبیعه می‌تواند در شب‌های کسالت‌بار شما را به زندگی بازگرداند.

تماشای آنلاین سریال ونزدی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil