فیلم کنجکاوی‌برانگیزی ببینید درباره دستیار بیچاره دراکولا!

معرفی و نقد فیلم رنفیلد

نیکلاس کیج و نیکلاس هولت در فیلم کریس‌ مک‌کی بازی می‌کنند

دراکولا از مدت‌ها قبل یکی از آیکونیک‌ترین شخصیت‌ها در سینما، ادبیات و یا هر رسانه دیگری که فکرش را بکنید بوده، است. اما در مورد دستیار بیچاره و تحت ستم او رنفیلد چطور؟ بنظر می‌رسد فیلم جدید رنفیلد Renfield تمام مشکلات این رابطه کاری را با یک چرخش کمدی-اکشن پیگیری می‌کند. پیشینه دراکولا و رنفیلد روی پرده به فیلم نوسفراتو در سال ۱۹۲۲ برمی‌گردد، اما با کنار هم قرار گرفتن نیکلاس هولت و نیکلاس کیج برای ایفای این ۲ نقش (به ترتیب رنفیلد و دراکولا)، رنفیلد پویایی بسیار متفاوتی را میان این ۲ شخصیت نشان می‌دهد. اینجا نقد و بررسی این فیلم درباره دستیار دراکولا را می‌خوانید.

قدمت شخصیت رنفیلد Renfield به رمان اصلی دراکولای برام استوکر در سال ۱۸۹۷ بازمی‌گردد؛ دستیاری که برای تبدیل دیگران به خون‌آشام در خدمت دراکولا است. این شخصیت از آن زمان و برای بیشتر از یک قرن در فیلم‌های مختلفی از نوسفراتو و دراکولا ۱۹۳۱ گرفته تا آثار مدرن‌تری مانند دراکولای سال ۱۹۹۲ فرانسیس فورد کاپولا و مجموعه داستان عامه‌پسند (Penny Dreadful)، ظاهر شده است. در فیلم رنفیلد، انتظار مواجهه با نسخه معاصرتری از این شخصیت را داریم. باید ببینیم که این فیلم چه برداشت تازه‌ای از این شخصیت و رابطه او با دراکولا ارائه می‌دهد؟ و او را در برخورد با دنیای مدرن چگونه به تصویر می‌کشد؟

فهرست ترسناک ترین فیلم های جهان

خلاصه داستان فیلم رنفیلد

نیواورلئان. رنفیلد (نیکلاس هولت)، دستیار دیرینه خون‌آشام خونخوار کنت دراکولا (نیکلاس کیج)، که مدت‌هاست به او دستور داده شده است قربانیان بیگناه را نزد اربابش بیاورد، به یک گروه خودیاری برای افرادی که در روابط سمی هستند می‌پیوندد. او پس از قرن‌ها بندگی برای خود شیفته‌ترین رئیس تاریخ آماده است ببیند که آیا زندگی بیرون از سایه شاهزاده تاریکی وجود دارد یا خیر. آیا او می‌تواند به این طلسم پایان بدهد و زندگی تازه‌ای برای خود شروع کند؟

 

کدام بازیگران در فیلم رنفیلد حضور دارند؟

نیکلاس کیج و نیکلاس هولت به ترتیب در نقش دراکولا و دستیارش رنفیلد حضور دارند. کیج عملا نیازی معرفی ندارد. بازیگری با استعدادی غیرقابل انکار که در طیف بسیار متنوعی از نقش‌ها و فیلم‌های مختلف هنرنمایی کرده است. شاید کم‌تر بازیگری بتوان نام برد که اینچنین انتخاب‌های گسترده‌ در مسیر شغلی خود داشته‌ و سبک‌های مختلف بازیگری را تجربه کرده‌ باشد. بازیگری که این توانایی را دارد که حتی در یک فیلم از وحشتناک تا شگفت‌انگیز تغییر کند. این اولین بار نیست که کیج نقش یک خون‌آشام را بازی می‌کند. او در سال ۱۹۸۹ در فیلم بوسه‌ خون‌آشام (Vampire’s Kiss) نیز بازی کرد. فیلمی که در گیشه شکست‌ خورد، اما بعدا به یک فیلم کالت تبدیل شد. علاوه بر بلا لوگوسی در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ و کریستوفر لی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، بیش از بیست بازیگر دیگر از جمله جان کارادین، فرانک لانگلا، گری اولدمن، جرارد باتلر، لوک ایوانز و حتی مورگان فریمن در نقش دراکولا بازی کرده‌اند. باید ببنیم که کیج در ادامه نقش آفرینی‌های عجیب و غریب خود، یک دراکولای منحصربفرد و تماشایی برای مخاطبان به ارمغان آورده است یا خیر.

نیکلاس کیج در فیلم رنفیلد

هولت نیز که از کودکی تجربه حضور مقابل دوربین را دارد، در سال‌های اخیر بیش‌تر بخاطر نقش‌آفرینی‌های کمیکش در فیلم‌هایی مانند بدن‌های گرم (Warm Bodies)، مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road)، ددل پول ۲ (Deadpool 2)، سوگلی (The Favourite) و صورت‌غذا (The Menu)، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

آکوافینا نیز در نقش افسر پلیس پرخشاگر راهنمایی و رانندگی بازی می‌کند که رنفیلد را مجذوب خود می‌سازد و به او شجاعت برای تغییر زندگی‌اش می‌دهد. این کمدین پیش از حضور در فیلم‌هایی مانند آسیایی‌های خرپول (Crazy Rich Asians) و وداع (The Farewell)، کار خود را به عنوان خواننده رپ آغاز کرد. شهره آغداشلو و بن شوارتز در نقش دو جنایتکار و از آنتاگونیست‌های اصلی فیلم هستند. از دیگر بازیگران رنفیلد می‌توان به آدریان مارتینز، جیمز مورس بلک، بس روس، کارولین ویلیامز و براندون اسکات جونز، اشاره کرد.

 

فرایند تولید رنفیلد

کریس مک‌کی که در کارنامه‌اش کارگردانی فیلم سینمایی جنگ فردا (The Tomorrow War) و انیمیشن فیلم لگو بتمن (The Lego Batman Movie)  دیده می‌شود، رنفیلد را با فیلمنامه‌ای از رایان ریدلی که خود بر مبنای داستانی از رابرت کرکمن به نگارش درآمده، مقابل دوربین برده است. کرکمن بخاطر نگارش کمیک‌هایی مانند مردگان متحرک و کاپیتال مارول شناخته می‌شود. همچنین مک‌کی به همراه کرکمن و دیوید آلپرت، سامانتا نیسنبویم و برایان و شان فورست، رنفیلد را تولید کرده‌اند. فیلمبرداری رنفیلد از ۳ فوریه ۲۰۲۲ در نیواورلئان آغاز شد و در ۱۴ آوریل ۲۰۲۲، دقیقا یک سال قبل از زمان اکران برنامه‌‌ریزی شده، به پایان رسید. این فیلم از ۱۴ آوریل ۲۰۲۳ اکران خود را در سینماها آغاز کرده است.

جهان تاریک یونیورسال

استودیو یونیور سال در سال‌های اخیر تلاش کرده است با ساخت فیلم‌هایی که در یک جهان سینمایی بهم‌پیوسته به نام جهان تاریک (The Dark Universe) اتفاق می‌افتند، معروف‌ترین هیولاهای سینمایی عصر طلایی خود را احیا و بروز رسانی کند (هیولاهایی مانند دراکولا، مومیایی، مرد نامرئی، مرد گرگ‌نما و غیره). متاسفانه اما شرایط خوب پیش نرفت. بازسازی مومیایی در سال ۲۰۱۷ با بازی تام کروز در نقش اصلی به همان اندازه فیلم مرد گرگ‌نمای سال ۲۰۱۰ با بازی بنیسیو دل‌تورو با رگبار نقدها و نظرات منفی مواجه شد. تنها فیلم مرد نامرئی که در سال ۲۰۲۰ توسط بلوم‌هاوس پروداکشنز ساخته شد، با موفقیت انتقادی همراه بود.

نیکلاس کیج در فیلم رنفیلد

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم رنفیلد

کلایدر | امتیاز: ۸۳ از ۱۰۰

مگی بوچلا | بنظر می‌رسد کریس مک‌کی کارگردان، تعادل ویژه میان وحشت و زیبایی‌شناسی کمپ را درک می‌کند و این همان چیزی است که باعث می‌شود تماشای رنفیلد لذت‌بخش باشد.

گیمزریدار+ | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

جیمی گراهام | اگرچه رنفیلد قدرت ماندگاری فیلمی مانند مرد نامرئی (The Invisible Man) را ندارد، اما یک تجربه سرگرم‌کننده برای شما به ارمغان می‌آورد.

Original Cin | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

جیم اسلوتک | اگر رنفیلد یک فیلم جدی بود، تمام صحنه‌های کشتار و درگیری‌های خونین آن، غیرضروری و افراطی بنظر می‌رسیدند، اما با توجه به خنده‌های تماشاگران در طول تماشای فیلم، استفاده از این مصالح تصمیم درستی بوده است.

TheWrap | امتیاز: ۶۵ از ۱۰۰

کریستن لوپز | جذابیت و شیرینی هولت با اجرای دیوانه‌وار و جلوه‌گرانه کیج در نقش دراکولا تعدیل می‌شود. افسوس اینکه صحنه‌های بیش‌تری وجود ندارد که این دو در آن‌ها با هم حضور داشته باشند.

سی‌ان‌ان | امتیاز: ۵۵ از ۱۰۰

برایان لوری | بنابراین، آنچه که به عنوان یک کمدی ترسناک معرفی می‌شود نمی‌تواند بطور کامل تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد در این طیف قرار بگیرد یا خیر. رنفیلد بدون آنکه روی قدرت کامل بازیگری کیج سرمایه‌گذاری کند از آزادی عملی که به او داده است، بهره می‌برد.

مجله پیست | امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

برایانا زیگلر | رنفیلد مایل نیست در راستای پوچی مفهوم خود به اندازه کافی مضحک و افسارگسیخته باشد و در صحنه‌های مبارزه ماهرانه‌ای که می‌خواهد شما را تحت تاثیر قرار بدهد به اندازه کافی جالب نیست. همچنین به اندازه کافی لیاقت کیج در نقش دراکولا را ندارد (ستاره واقعی این نمایش).

پولیگان | امتیاز: ۳۰ از ۱۰۰

سیدانت آدلاخا | لحن و زبان مستبدانه تنها مشکل فیلم نیستند. داستان آن نیز بطور مشابه نسنجیده و سرسری است. اشاره‌‌های بسیاری درباره غلبه بر شیاطین و یافتن قدرت درونی در آن وجود دارد که بجای اینکه بصورت دراماتیک یا حتی کمدی بیان بشوند، تنها به زبان می‌آیند.

معرفی فیلم رنفیلد

نقد فیلم از سایت امپایر

کیم نیومن | سنت فیلم‌های هیولایی یونیورسال پیکچرز که براساس آثار موفق تعریف کننده ژانر در اوایل دهه ۳۰ بنا شد (فیلم‌هایی مانند دراکولا تاد براونینگ با حضور بلا لوگوسی یا فرانکنشتاین جیمز ویل با بازی بوریس کارلوف)، در دهه‌های اخیر در حال کشمکش و تقلا برای حفظ خود بوده است. علی رغم عرضه هزاران کالای هالووین در هر سال، یونیورسال مجبور شده است با برداشت‌های آفرینش‌گران دیگر در مورد مخلوقاتی که خارج از چارچوب کپی رایت قرار می‌گیرند، رقابت کند. تلاش‌های داخلی آن‌ها برای احیای هیولاهای اصلی‌شان به آثار ناامیدکننده تا فاجعه‌باری مانند ون هلسینگ (Van Helsing) و جدیدترین بازسازی مومیایی (The Mummy) منجر شده است. رنفیلد کریس مک‌کی، دراکولا (نیکلاس کیج) را به عنوان بدترین رئیس دنیا معرفی می‌کند و رنفیلد (نیکلاس هولت) را به عنوان سوگلی‌ای که در یک رابطه آسیب‌زننده به شدت وابسته با شاهزاده تاریکی گیر افتاده است.

دراکولا برای مک‌کی که خون‌آشام را در سریال تلویزیونی مرغ ربات (Robot Chicken) و فیلم لگو بتمن به تصویر کشیده، به وضوح کارکردی شبیه یک توتم دارد و رنفیلد نیز سرشار از عشق به سنت بزرگ وحشت است. مونتاژ ابتدایی بیانگر فیلم، هولت و کیج را بر روی دوایت فرای و بلا لوگوسی در فوتیج‌هایی از دراکولای ۱۹۳۱ فتوشاپ می‌کند و به نوعی آن را به عنوان اولین دنباله واقعی از زمان دختر دراکولا (Dracula’s Daughter) معرفی می‌کند. هولت یک یا دو بار خس خس کردن‌‌های فراموش‌نشدنی فرای را دست می‌اندازد و قطعه دریاچه قو را – که در ابتدای دراکولای اصلی پخش می‌شود – به یک موسیقی شلوغ تبدیل می‌کند. همچنین کیج در حالیکه با یک دندان کوسه (و یک کلاه مردانه استوانه‌ای) از ظاهر لان چینی در فیلم قبل‌تر براونینگ، فیلم خون آشامی گمشده لندن پس از نیمه شب (London After Midnight) تقلید می‌کند (فیلمی که در آن چینی نوع بسیار متقاوتی از این موجود را خلق کرد)، همزمان ادای احترامی به بلا لوگوسی بجا می‌آورد. پس از دهه‌ها خون‌آشام‌هایی که یا در ردیف شخصیت‌های عاشق محکوم به فنا یا معتادان بی‌رحم به دام می‌افتادند، کیج دراکولایی را به ما می‌دهد که در تمام سطوح شرور است. موجودی حقیر و طعنه‌زن که با نوکر آزاردیده‌اش رفتاری کنترل‌گرانه دارد و همچنین جاه‌طلب زیرا قصد دارد با خانواده جنایتکار نیواورلئان ارتباط برقرار کند و بر جهان مسلط شود.

معرفی فیلم رنفیلد

معجون رنفیلد کاملا التقاطی است. در واقع رنفیلد علاوه بر اینکه پاستیشی (تقلید آگاهانه و ستایشگرانه) از  ترسناک‌های کلاسیک و یک کمدی سیاه محل کار (Workplace Comedy) بنظر می‌رسد، یک فیلم اکشن به سبک  خونریزی قهرمانانه (Heroic bloodshed) فیلم‌های مبارزه خیابانی دهه هفتادی یا حتی فرانچایز شورش (Raid) اخیر است. رنفیلد اساسا دوست‌داشتنی و در عین حال ویرانگر هولت (خون دراکولا به او قدرت مبارزه فوق‌العاده‌ای می‌بخشد)، با پلیسی مجرد و درستکار با بازی آکوافینا وارد رابطه می‌شود تا قبل از اینکه با دراکولا روبرو شوند با کارتل جنایتکار لوبو – به رهبری شهره آغداشلو و بن شوارتر به عنوان پسر شماره یک خراب کار – و فساد ریشه یافته همکاران پلیس او مقابله کنند. این یک فیلم کمدی ترسناک پر از خون‌وخونریزی و تعداد زیادی آدم‌ بد‌های تکه تکه شده است. اما گاهی اوقات برای نمایش لحظاتی حزن‌انگیز درباره زندگی‌ای که رنفیلد با فرمانپذیری در برابر اربابش از دست داده است و همچنین برای به تصویر کشیدن چرخش‌های غیرمعمول در افسانه خون‌آشام، مکث می‌کند. کیج که در حین بازی در بوسه خون‌آشام  یک سوسک واقعی خورد، بطور واضحی همه عمرش منتظر چنین نقشی بوده است و در هر لحظه‌ با اشتهایی سیری‌ناپذیر ظاهر می‌شود. اما هولت و آکوافینا به فیلم شور و احساس می‌بخشند.

رنفیلد بجای اینکه یک فیلم گوتیک اسرارآمیز باشد یک اکشن-کمدی تاریک است. فیلمی که برای خشنود ساختن طرفداران دیرینه دراکولا ساخته شده و در عین حال به نسل‌های جدید یادآوری می‌کند که این کنت اولین و بدون شک بهترین شرور هیولا در تاریخ ترسناک هالیوود بوده است.

 

امتیازهای فیلم رنفیلد

تا زمان انتشار مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۶.۸ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۸ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۶۰ درصد بر اساس ۱۷۸ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۸۱ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۴ درصد براساس ۴۱ نقد

 

گفت‌وگو با کارگردان فیلم دستیار دراکولا

  • وقتی کیج گریم می‌شد و لباس به تن می‌کرد، مانند ترکیب عجیبی از کریستوفر لی و بلا لوگوسی بنظر می‌رسید. من از اینکه چقدر شبیه بنظر می‌رسید شوکه شدم.
  • پدر کیج وقتی کیج ۵ ساله بود فیلم نوسفراتو را برایش بازی کرد. فکر می‌کنم خون‌آشام‌ها و فیلم‌های گوتیک و بازی در فیلم‌های صامت بطرزی پاک نشدنی در دوران نوجوانی او نقش بسته بودند.
  • فکر می‌کنم درباره برخی پارچه‌ها، مخمل‌ها و بدلیجات‌ها نظر داد، زیرا کیج ایده راک اند رول بودن دراکولا را دوست داشت. دراکولایی که هذیان‌ عظمت داشت، یک خودشیفته باورنکردنی بود و چیزهای ظریف را دوست داشت و می‌خواست احساس انحطاط کند.
  • حتی اگر دراکولا: مرده و دوستداران آن (Dracula: Dead and Loving It) فیلم سرگرم‌کننده و خوبی در نظر بگیریم، من لزوما نمی‌خواستم این یک پارودی مستقیم از آن باشد. فیلمی که در آن لسلی نیلسن در نقش دراکولا و پیتر مک‌نیکول در نقش دراکولا بسیار سرگرم‌کننده هستند.
  • سم ریمی تاثیر زیادی روی من داشت، بنابراین مرده شریر ۲ (Evil Dead II)، مطمئنا جزء منابع الهامم بود. فیلم‌های اولیه پیتر جکسون مانند مخ‌تعطیل (Braindead) که برخی آن را می‌شناسند و همانطور گرگ‌نمای آمریکایی در لندن (An American Werewolf in London) و شان می‌میرد یا شان مردگان (Shaun of the Dead)، تاثیر بزرگی داشتند. این‌ها برای من فیلم‌های معیار بزرگی هستند.

تماشای آنلاین فیلم رنفیلد در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil