به‌خاطر همه‌چیز گریه کن

معرفی انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند

انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند Children Who Chase Lost Voices (2011) به کارگردانی و نویسندگی ماکوتو شینکای تهیه شده است. موسیقی این انیمه را تنمون آهنگسازی کرده، او یکی از برجسته‌ترین آهنگسازهای ژاپنی است که مهارتش را در این زمینه به‌صورت کاملا خودآموز به‌دست آورده است.

ماکوتو شینکای، کارگردان انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند، پس از ساختن انیمه نام تو your name شهرت جهانی پیدا کرد. او کارگردانی انیمه‌های آواهایی از ستاره دوردست، محل قرار روزهای اول آشنایی، ۵ سانتی‌متر در ثانیه، باغ کلمات و فرزند آب‌وهوا را نیز برعهده داشته است. ماکوتو شینکای را به دلیل تخیل فعال و تولید قصه‌های متفاوت، میازاکی جدید می‌نامند. او اعتراف می‌کند که امید دارد روزی چیزی بسازد که آن بار احساسی‌ای که میازاکی به مخاطبش نشان می‌دهد را در بطن داشته باشد. پس از تماشای انیمه‌های زیبای شینکای، می‌شود تصور کرد که او تا حدودی به آرزوی قلبی‌اش رسیده است.

بهترین انیمه های ژاپنی سینما

خلاصه داستان

انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند ماجرای دختری نوجوان به نام آسوناست که سرگرمی‌اش تنظیم موج فرکانس رادیوی پدرش است. او روی مرتعی سبز در اطراف خانه‌اش می‌رود و شروع می‌کند به تنظیم موج رادیویی که گاهی صداهای عجیبی از آن می‌شنود. یک روز آسونا در مسیرش به سمت خلوتگاه همیشگی با موجودی عجیب روبه‌رو می‌شود که شمایل یک غول را دارد. این جانور ترسناک به سمت آسونا حمله می‌کند و یک پسر جوان به فریاد او می‌رسد. قصه از اینجاست که آغاز می‌شود. ورود پسر جوانی که شان نام دارد و متعلق به زمین نیست. او از سرزمینی اسرارآمیز می‌آید که آگارتا نام دارد و به سرزمین مردگان معروف است. آسونا و شان در مسیری قرار می‌گیرند که نوعی رابطه عاطفی بین آن‌ها شکل می‌گیرد؛ اما این رابطه عمری کوتاه دارد و با مرگ شان به پایان می‌رسد.

آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند نمونه نوجوانی تنهاست که زندگی مدام پیش پایش چاله می‌کند. او پس از فوت پدرش تنها شد و وقتی مادرش ناچار بود بیشتر کار کند و کمتر درکنارش باشد، تنهاتر شد؛ اما با مردن شان تنهایی آسونا شکل دیگری گرفت. کسی که برای التیام تنهایی‌اش پناه او شده بود حالا مرده و آسونا با فقدانی جبران ناپذیر روبه‌رو شده است. مرگ شان، آسونا را به سمت مسیر جدیدی می‌کشاند که آشنایی با دنیای آگارتا را برای او به ارمغان می‌آورد. آسونا به همراه برادر شان، که بسیار شمایل شان را تداعی می‌کند، طی حادثه‌ای وارد سرزمین آگارتا می‌شود.

در این ماجرا معلم آسونا، مردی جوان به نام آقای موریساکی، وارد آگارتا می‌شود. آقای موریساکی، یک معلم عجیب است که از فقدان همسرش رنج می‌برد. او برای زنده کردن همسرش تصمیم دارد به دره مرگ برود تا از خدای آگارتا درخواست کند همسرش را به او برگرداند. هیجان و افت‌وخیز قصه این انیمه در همین مسیر اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که آگارتا سرزمینی محافظت شده و پنهان شده از انسان‌هاست، ورود آسونا و آقای موریساکی به این محیط با چالش‌های زیادی همراه می‌شود. آن‌ها با موجوداتی عجیب روبه‌رو می‌شوند که شمایل برخی از آن‌ها تداعی کننده ربات‌های انیمه لاپوتا قلعه‌ای در آسمان، هستند. آقای موریساکی پس از رسیدن به دره مرگ ناچار می‌شود با خدا معامله‌ای کند. آسونا ناخواسته درگیر این معامله می‌شود و ادامه ماجرا به این بستگی دارد که چقدر به زندگی وصل باشد و برای ادامه دادن به آن اشتیاق داشته باشد. آیا این دختر نوجوان که دچار فقدان عشق شده حاضر است زندگی‌اش را با عشق طاق بزند و برای همیشه در کنار شان بماند یا خیر؟

شان در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند

نقد و بررسی انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند

انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند نمایشی از رنگ و رنگ است که برپا در دیده می‌کند. جزییات به‌روش زیبا و قابل ملاحظه‌ای دقیق و ظریف پرداخته شده‌اند. تماشای هر تصویر اما تداعی کننده قصه‌ها و تصاویری است که در انیمه‌های دهه ۹۰ ژاپن تماشاگر آن بوده‌ایم. ماکوتو شینکای کارگردان قابلی که پیش از این انیمه نام تو را از او دیده‌ایم به‌نظر می‌آید عنصر خلاقیتش را آن‌طور که باید در انیمه بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند، هزینه نکرده است! آن تازگی و تماشای هیجانی که هیچوقت تکرار و رخوت در آن جایی ندارد را در این انیمه نمی‌بینیم. درحالی‌که در نام تو چنین تازگی و هیجانی به‌وضوح قابل مشاهده بود.

همچنین ماجرای عاشقانه‌ای که در این انیمه به آن پرداخته شده کمی بی‌رمق و سست به‌نظر می‌رسد. اینکه داستان عاشقانه‌اش طوری باشد که مخاطب احساس کند که شوری در جریان است که او هم خواهان تجربه‌اش باشد، خیر، چنین احساسی در این داستان در جریان نیست. درواقع انیمه بچه‌هایی که آواهای گمشده را دنبال می‌کنند یک اثر قابل توجه است که کمتر می‌تواند نام کارگردانش را بلند نگهدارد یا معرف اثری بی‌همتا باشد. این انیمه برای همیشه در مرتبه‌ای بسیار پایین‌تر از انیمه نام تو قرار می‌گیرد و هیچوقت درخورد رقابت با این اثر نخواهد بود.

آنچه پدر و مادرها درباره این انیمه لازم است بدانند این است که تماشای آن برای کودکان توصیه نمی‌شود. سفر دخترکی نوجوان به سرزمین مرده‌ها و تیراندازی و روبه‌رو شدن با موجوداتی که قصد از بین بردن او را  دارند تصاویری مناسب برای کودکان نیست. همچنین شمایل موجوداتی که در سرزمین آگارتا زندگی می‌کنند ممکن است برای ککودکان ایجاد وحشت کند.

 

امتیازهای سایت های معتبر سینمایی برای Children Who Chase Lost Voices

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۷ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۹۳ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۷۶ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۷۷ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۷ از ۱۰

انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند شان در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند آسونا در انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند

تماشای آنلاین انیمه بچه هایی که آواهای گمشده را دنبال می کنند

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. Emma می‌نویسد

    وقتی کوچیک بودم اینو دیدم و چند شب دچار مشکلات روحی شدم. بنظرم ترسناک و خشن بود و اصلا شباهتی به آثار دیگه ی استاد شینکای نداشت. من که خوشم نیومد اما بقیه آثار شینکای شاهکارن

fosil