حالا با مقابله ۲ عنصر آب و آتش مواجه می‌شویم

همه چیز درباره انیمیشن المنتال + نقد و بررسی

اگر می‌خواهید بدانید در فیلم پیکساری Elemental با چی مواجهیم، این مطلب را بخوانید

انیمیشن کمدی-درام و عاشقانه المنتال که در برخی کشورها با عنوان «نیروهای طبیعت» Forces of Nature هم عرضه شده است، تولیدی از کمپانی‌های «والت دیزنی پیکچرز» و «پیکسار انیمیشن استودیوز» است. بیست‌وهفتمین انیمیشن بلند پیکسار را پیتر سون کارگردانی کرده است. البته او بجز کارگردانی، انیماتور و صداپیشه پیکسار هم هست. المنتال به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره کن ۲۰۲۳ اولین نمایش جهانی‌اش را تجربه کرد. منتقدان این فیلم را به خاطر پویانمایی‌اش تحسین کرده‌اند اما از نظر فیلمنامه و در قیاس با آثار قبلی پیکسار، نقدهایی به آن وارد کرده‌اند.

بهترین انیمیشن های دوبله فارسی جهان

خلاصه داستان المنتال Elemental

سایت‌های سینمایی داستان انیمیشن بنیادین یا المنتال Elemental را اینطور گفته‌اند: عناصر آتش به نام‌های برنی و سیندِر لومِن به شهر الِمِنت مهاجرت می‌کنند ولی در آنجا با موجی از بیگانه‌هراسی از سوی دیگر عناصر روبه‌رو می‌شوند و در یافتن جایی به عنوان خانه با مشکل روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها دختری به نام اِمبِر دارند و دست‌آخر فروشگاهی با عنوان فایرپلِیس راه می‌اندازند و شعله‌ای آبی برپا می‌کنند که نماینده میراث و سنت‌های‌شان است؛ و در طول زمان مشتریان زیادی را برای‌شان به ارمغان می‌آورد. برنی می‌خواهد پس از بازنشستگی فروشگاه را به امبر بدهد اما او ابتدا باید مزاج آتشی‌اش را کنترل کند. وقتی برنی در نهایت اداره فروشگاه را به امبر می‌سپارد او با سیل مشتریان و کارها روبه‌رو می‌شود و طغیان مزاج آتشی‌اش باعث شکستن لوله آبی می‌شود که زیرزمین فروشگاه را در آب فرو می‌برد و یک عنصر آب و بازرس شهر به نام وِید ریپل را فرا می‌خواند. او لوله‌کشی معیوب را گزارش می‌کند و با اکراه به شهرداری می‌رود تا گزارش تخلف را به کارفرمای عنصر هوا (یا باد) با نام گیل کیومیلس ارسال کند  که فایرپلیس را تعطیل خواهد کرد. امبر دنبال وید می‌رود تا شاید بتواند او را متقاعد کند ولی برای این کار خیلی دیر شده است. با وجود این، وید دلش برای امبر می‌سوزد و راهی جلوی پای او می‌گذارد.

 

دوبله فیلیمو همزمان با عرضه جهانی انیمیشن المنتال

انیمیشن Elemental المنتال یا عنصر بنیادین یا ترجمه‌هایی از این دست، همزمان با پخش جهانی، با دوبله اختصاصی از فیلیمو پخش شد. صداپیشگان دوبله به مدیریت دوبلاژ اشکان صادقی از این قرار است؛ هومن حاجی عبدالهی، مریم نوری درخشان، علی باقرلی، الهه پورجمشید، مریم خلقتی، علیرضا سالار کیا، محمد ترکاشوند، حمید صلاحی، مرضیه ابراهیمی و سارا نیرومند.

دانلود دوبله انیمیشن المنتال از فیلیمو

فهرست عوامل و بازیگران انیمیشن المنتال Elemental

کارگردان: پیتر سون، فیلمنامه‌نویس: جان هوبرگ، کت لیکِل و برندا هسو، مدیران فیلمبرداری: دیوید بیانچی و ژان-کلود کالاچی، تدوینگر: استیون شِیفِر، آهنگساز: تامس نیومن، صداپیشگان: لیا لوییس (اِمبر لومِن)، مَمودو اَتی (وِید ریپل)، رونی دل کارمن (برنی لومن)، وِندی مک‌لِندن-کاوِی (گِیل کیومیلِس)، کاترین اوهارا (بروک ریپل) و…

 

آیا می‌دانید؟

  • المنتال بر اساس زندگی کارگردانش پیتر سون شکل گرفته است که با والدینش از کره به ایالات متحده مهاجرت کرد و در آن زمان که در محله برانکس نیویورک ساکن شدند، حتی یک کلمه هم نمی‌توانست انگلیسی صحبت کند. خانواده سون هم خواربارفروشی به نام «میوه‌ها و سبزیجات سون» باز کرد که بی‌شباهت به فروشگاه خانواده امبر در این انیمیشن نیست.
  • پیکسار برای ساخت این انیمیشن مجبور شد رایانه‌های بیش‌تری بخرد و از نظر فنی ارتقا پیدا کند. برای ساخت المنتال بیش از ۱۵۱ هزار هسته پردازشگر (Core) در سه اتاق بزرگ در محوطه پیکسار مورد استفاده قرار گرفتند. برای این‌که دقیق‌تر متوجه مقیاس عظیم پروژه شوید باید بدانید که «داستان اسباب‌بازی» (Toy Story) محصول ۱۹۹۵ با ۲۹۴ هسته، «کمپانی هیولاها» (Monsters, Inc.) محصول ۲۰۰۱ با ۶۷۲ هسته و «یافتن نیمو» (Finding Nemo) محصول ۲۰۰۳ با ۹۲۳ هسته تولید شدند.
  • تولید این فیلم ۷ سال زمان برد که بخشی از آن به خاطر فراگیری جهانی کووید-۱۹ در خانه‌ها صورت گرفت. جیسن کَتز که یکی از هنرمندان المنتال است در مصاحبه‌ای اشاره کرد که گروه داستان‌نویسی کارشان را در روزگار قرنطینه و از راه دور به پایان رساندند.
  • شخصیتی در فیلم هست به نام جیبلی، که به عنوان ادای دین به استودیو انیمیشن مشهور ژاپنی به همین نام، چنین نام‌گذاری شده است.
  • گروه سازندگان فیلم به جای بازدید از کشورهای مختلف به منظور تحقیق، زمان زیادی را صرف تماشای گشت‌های نمای نقطه نظر از شهرهای مختلف در یوتیوب مثل ونیز و آمستردام کرد تا الهام بگیرد.
  • این چهارمین موسیقی متن تامس نیومن برای فیلم‌های انیمیشن است و اولین فیلم پیکسار او که اندرو استنتِن کارگردانش نیست. سه‌تای قبلی عبارتند از: «یافتن نیمو»، «وال-ای» (E) و «یافتن دوری» (Finding Dory).
  • اولین فیلم پیکسار پس از فرنچایز «خودروها» (Cars) که هیچ انسانی را در آن نمی‌بینیم.
  • اولین فیلم اریژینال پیکسار که پس از سه سال فراگیری کووید-نوزده مستقیم در سینماها روی پرده رفته است. سه فیلم قبلی پیکسار یعنی «روح» (Soul)، «لوکا» (Luca) و «قرمز شدن» (Turning Red) به‌ترتیب محصول ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به صورت مستقیم فقط در «دیزنی پلاس» عرضه شده بودند.
  • داستان با الهام از فیلم‌های عاشقانه‌ای مثل «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» (Guess Who’s Coming to Dinner)، «ماه‌زده» (Moonstruck) و «آملی» (Amelie) به‌ترتیب محصول سال‌های ۱۹۶۷، ۱۹۸۷ و ۲۰۰۱ شکل گرفته است.
  • المنتال ششمین فیلم پیکسار است که پروتاگونیستی مونث دارد و اولین فیلم اریژینال این کمپانی انیمیشن‌سازی که پروتاگونیست مونث آن، عاشقی دارد.

فیلم بنیادین

نقد و بررسی انیمیشن المنتال

نیویورک تایمز | امتیاز ۹۰ از ۱۰۰

اِیمی نیکلسن  | جاه‌طلبی در طراحی چشم‌نواز و خیره‌کننده این فیلم انیمیشن، جبران‌کننده کیفیت عادی پیرنگ است که البته به نوبه خودش تاثیرگذار هم هست.

سی‌اِن‌اِن | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

براین لَوئری | المنتال در زمره بهترین آثار استودیو پیکسار قرار نمی‌گیرد اما لحظه‌های جادویی و زیبای خودش را دارد – که هم به تجربه مهاجرت می‌پردازد و هم قدرت عشق را به نمایش می‌گذارد – و به هر حال شایسته میراث پیکسار است.

ایندی‌وایر | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

سیدانت اَدلکا |  المنتال با وجود جهان داستانی سردرگم و بیش از حد پرمصالحش به اندازه کافی لحظه‌های فریبنده‌ای دارد که شما را درگیر کند؛ ولو این‌که معنایش کم‌تر از حکایت مهاجرت ضعیفش برمی‌آید و بیش‌تر در درام شخصی‌ای ریشه دارد که چند لایه زیر آن قرار گرفته است.

تلگراف | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

رابی کالین | المنتال فیلم پیکساری است که باید به تماشاگرش یادآوری کند که فیلم پیکساری چیست.

ورایتی | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

پیتر دبروژ | المنتال شاعرانگی و روح دارد اما هر دو ویژگی، به دلیل تعدد کارهایی که فیلم می‌خواهد انجام‌شان بدهد به‌شدت ضعیف شده‌اند. در خصوص آثار پیکسار، خلوص و صمیمیت حرف اول را می‌زند و بنیادین است؛ و متاسفانه اینجا چیزهای زیادی برای حواس‌پرتی از این امر وجود دارد.

سن فرانسیسکو کرانیکل | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

میک لاسیل | ما اینجا با پرداخت بصری باشکوه و کاملا شگفت‌انگیز ایده‌ای نیمه‌پخته روبه‌رو هستیم. از این رو، فیلم تا جایی می‌تواند به‌واسطه قدرت بصری‌اش تماشاگر را با خود همراه کند اما در نهایت، چیزهایی مثل داستان و منطقی بودن موقعیت‌ها اهمیت پیدا می‌کنند و اینجاست که فیلم زمین می‌خورد.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

جردن مینتزر | پیکسار باید با چنین داستان و خط پیرنگی بیش‌تر خطر (ریسک) می‌کرد اما این هم منطقی به نظر می‌رسد که در آن صورت، تماشاگران کم‌تری می‌داشت؛ و چنین پروژه‌ای باید سودآور باشد. به هر حال پیکساری‌ها به این هم فکر می‌کردند که فیلمی در حد و اندازه اعتبارشان عرضه کنند و مشکل از همین رویکرد دوگانه برمی‌آید.

دانلود دوبله انیمیشن المنتال از فیلیمو

نقد و بررسی اینترتیمنت

کلاریس لافری | هنگامی که در ماه مه انیمیشن المنتال در جشنواره کن منتشر شد، نظر منتقدان در مجموع متوسط اعلام شد. این سطح از توجه مورد انتظار پیکسار نبود و در ادامه مشخص شد که انتظار مخاطب نیز از انیمیشن تولید شده توسط پیکسار، برآورده نشده است. پیت داکتر، رییس استودیو در آن زمان به ورایتی گفت: «به نظر می‌رسد که ما نه با تولیدهای گذشته خود بلکه با دیگران مقایسه می‌شویم و این درست نیست.» از طرفی، او به طریقی مخاطبان را در مقابل منتقدان قرار می‌دهد و هر انتقادی را یک توهین برداشت می‌کند.

کمپانی پیکسار که پس از نزدیک به سه دهه تماشاگرانش را مجبور به خفه کردن هق هق‌های خود کرده است، اکنون با معمایی مواجه است: اگر یکی از فیلم‌های آن‌ها نتواند یک بحران وجودی ایجاد کند، آیا می‌تواند مانند یک خیانت به نظر برسد؟ و البته که چنین شرایطی شبیه به یک نفرین است که خود استودیو آن را ساخته است. آنها یک انیمیشن را کاملا منطبق بر احساسات خالص ساخته‌اند. انیمیشن Elemental، بیست و هفتمین فیلم آنها، ملایم و انسانی است اما از نظر من هرگز خام و آسیب پذیر نیست.

این انیمیشن نیز مانند دیگر آثار پیکسار  که تمایل دارند بر اساس یک تمرین فکری نیمه فلسفی پیش برود،به ابن‌ترتیب پیش می‌رود که فرض کنید عناصر شعور، احساس و توانایی پرداختن به روابطشان را دارند. اگر عنصرهای آب و آتش عاشق یکدیگر بشوند با چه ماجرایی روبرو می‌شویم؟ شاید فکر کنید با قصه‌ای شبیه داستان اسباب‌بازی‌ها یا انیمیشن درون بیرون روبرو هستیم اما نه کاملا. انیمیشن المنتال هیچ چیز را ساده نگرفته و در بیان ساده ماجرا چنان تلاشی نکرده، می‌توانم به‌عنوان یک جمله در توصیف این فیلم بنویسم که المنتال یک ماجرای سلیس و قصه‌ای ملموس برای مخاطبانش نخواهد بود. هرچند در این انیمیشن همه‌چیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. از تضادهای و نژادپرستی سیستماتیک در زیرساخت‌های شهر گرفته تا انتظاراتی که والدین مهاجر از فرزندانشان دارند.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای انیمیشن المنتال Elemental

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان (تا تاریخ هفدهم مرداد ۱۴۰۲) می‌توانید بخشی از نظرهای هفت منتقد مطرح را هم مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۷.۱ از ۱۰ ۲۹ هزار کاربر
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۵۸ از ۱۰۰ بر اساس ۴۵ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۶.۴ از ۱۰ بر اساس ۲۴۵ نقد

 

پوستر و تیزر رسمی انیمیشن بنیادین Elemental

پوستر انیمیشن المنتال

پوستر انیمیشن المنتال پوستر انیمیشن المنتال

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

24 نظر
  1. NoorNazari می‌نویسد

    سلام به همه ی شماها آره انیمیشن عالی بود ولی این انیمیشن ها چرا در باره کلاس نیس و چرا من نگاه میکنم انیمیشن های زیادی را ولی هیچ کدوم درباره کلاس نیس آره بعضی هست ولی خیلی تنبل بازی در میاره اینا به نسل امروزی خیلی عصر داره اینو بفهمید ممنون

  2. Ahmad می‌نویسد

    سلام به همه ی شماها آره انیمیشن عالی بود ولی این انیمیشن ها چرا در باره کلاس نیس و چرا من نگاه میکنم انیمیشن های زیادی را ولی هیچ کدوم درباره کلاس نیس آره بعضی هست ولی خیلی تنبل بازی در میاره اینا به نسل امروزی خیلی عصر داره اینو بفهمید ممنون

  3. Ahmad می‌نویسد

    سلام به همه ی شماها آره انیمیشن عالی بود ولی این انیمیشن ها چرا در باره کلاس نیس و چرا من نگاه میکنم انیمیشن های زیادی را ولی هیچ کدوم شوند درباره کلاس نیس آره بعضی خاش هس ولی خیلی تنمبل بازی در میاره اینا به نسل امروزی خیلی عصر داره اینو بفهمید ممنون

  4. یه نفر می‌نویسد

    مردم رد دادن دیگه ایران درست نمیشه باید فرار کرد
    (خطاب به کاربر Ershad_1380 و …)
    بعدشم یه چیز دیگه
    چجوری اون طومار اسیدو تونستی تایپ کنی یه خطشو خوندم سه ساعته فقط دارم می خندم
    کل چیزایی که من تو عمرم تایپ کردم و بزارن کنار هم اینهمه نمیشه..
    و اگه یکی کل اون متنو خوند بهش تبریک میگم از ماتریکس خارج شده

  5. امید می‌نویسد

    قابل توجه اون کاربری که اومده و موضع منفی گرفته.
    از دیرباز خیلی از فرهنگ های جدید پدید امدن و رشد کردن و خیلی ها هم حذف شدن در واقع بهش میگن حل شدن خرده فرهنگ. چرا این اتفاق میفته خوب معلومه فرهنگهای بهتر (میل ذاتی انسان به تجربه بهتر) جایگزین قبلی میشن. پس نمیشه با فرهنگ بیگانه جنگید. فرهنگ بیگانه اگه خوب باشه چه بخواهید و چه نخواهید پذیرش میشه اگر هم نه رد میشه و به تدریج هم حذف. نیازی هم نیست که به زور جلوشو بگیرید که مبادا فرهنگ کنونی از بین بره(البته که نمیتونید آن هم در دورانی که فناوری های مهمی مثل متاورس و … همه مردم رو میاره توی یک اتاق و مقابل هم).

  6. زهرا راستروان می‌نویسد

    سلام، ضمن احترام به نظر همه ، میتونه خیلی از نظرات درست باشه حتی سیاسی البته شاید، ولی من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم و فیلم بسیار زیبایی بود و واقعا عشق بی همتاست. برداشت من حداقل امروز اینه که خیلی از آدم ها عشق رو نمیتونن درست تجربه کنن چون به ترس ها و افکار و سنت های اشتباه چسبیدن و به خواسته های نادرست والدین.
    درست لحظه ای که میخواد عشق اتفاق بیفته یه نفر از اطرافیان شروع به سنگ اندازی به هر دلیل میکنه ( حسادت یا درماندگی و ناکامی از گذشته ) چون نتونسته توی زندگی زناشویی خودش اون عشق بی همتا رو تجربه کنه پس ناکامی های درونش رو به فرزندش انتقال میده عمدی یا غیر عمد و یا افکار اشتباه والدین در ذهن فرزند بزرگ میشه و فرزند نمیتونه در آتش عشق زوجش، ذوب بشه. در حالیکه به نظر من یکی از مسیرهای درک عشق خداوند از عشق به همسر میگذره ،عشق بی قید و شرط نسبت به همسر از مراتب بسیار والای عشق انسانیه و هرکسی ازون برخوردار نیست. اتفاقا فیلم به نظر من نشون داد که میشه ضمن احترام به بزرگ ترها و والدین ،خود خودت باشی و عاشقانه زندگی کنی و اگر والدین درک بالا داشته باشن و خودخواه نباشن با رفتارشون آزادی رو برای فرزند سلب نمی کنن و حس عذاب وجدان در فرزند ایجاد نمی کنند بلکه اون رو همراهی میکنن بدون متشنج کردن شرایط.
    و عشق ماهیت هرچیز را تغییر می دهد و با عشق هرچیز ممکن است و معجزه رخ می دهد .
    خداوند عشق است و عشق پاک و بی انتهاست.
    باید به عشق احترام گذاشت و باید تغییراتی که در خصوصیات فرزند پس از ازدواج رخ می دهد را پذیرفت . عشق فراموش کردن آدم های مهم دیگر نیست اما اولویت قرار دادن احساس همسر است و این حقیقتی است شیرین برای انسان های مومن و قوی و حقیقت جو…..‌
    ان شاءالله نور حقیقت به دلمان بتابد و حقایق را بیش از پیش درک کنیم.

  7. keyke ya vageiiye می‌نویسد

    کاربر … ، حاجی خیلی مغزت تهی و پوکه… احساس میکنم ازین […] که میپرن پاچه میگیرن…!

  8. ... می‌نویسد

    که این انیمیشن رو افرادی که کمتر از یه سن معمول هستن نگاه کنن
    یعنی پیکسار و دیزنی یه بودجه دویست میلیون دلاری رو خرج کنه ، فیلمش نگیره ، کلی ضرر کنه ، تا مرز ورشکستگی بره اما بازم بیاد بکه من این فیلم رو بطور رایگان به شرق اهدا میکنم تا ببینن و عشق کنن
    ما هم ببینیم و بگیم به به
    نه
    اونها میخوان رو ناخودآگاه ذهن بچه ها کار کنن تا مثلا اونها هم بزرگ شدن بگن اره چه اشکال داره ما هم بریم تو خیابون دست یکیو بگیریم بیاریم خونه
    این یک فیلم نیست
    یک جنگ سیاسی و جنگ فرهنگیه

  9. ... می‌نویسد

    شما این فکر رو میکنید و نظرتون هم قابل احترامه
    ولی برای ساختش چرا به کشور هایی از جمله چین ، ژاپن و کره جنوبی و خیلی از کشور های غربی سفر کرده اند . فقط هم برای تحقیق درباره کشور های شرقی
    و البته این فیلم دو جنبه داره و ۷۰ درصد اینها جنبه منفی داره
    این حرف ها برای یه سری انسان های زودباور که هر چیزی رو یبینن قبول کنن نیس
    برای انسان هایی که قبل از اینکه هر چیزی رو قبول کنن پشتش فکر میکنن

  10. جابورا مانیتونگا می‌نویسد

    آقا تمومش کنین تورو خدا… الان پیکسار برای رشد مجددش یه انیمیشنی رو با سبک و کلاس قدیمی خودش اما داستانی عاشقانه و متفاوت ارائه کرده و تقریبا تونسته خودشو از منجلابی که توشه بیرون بکشه (البته که باید بیشتر تلاش کنه تا درست بشه). بعد تو همچین اوضاع بدی میان این انیمیشن رو به خاطر تحمیل ایده هاشون روی ما میسازن و لفتش میدن؟؟؟!!! ببخشید، ولی خیلی دیگه دارین چرند میگین…! اینکه ساختش انقدر طول کشید به دلیل کرونا بود که پروژه موند روی کار و برای طراحی مجددش پلن رو کمی عوض کردن. خواهش میکنم قبل حرف زدن یکم فکر کنین… آقایون “…” و “Ershad_1380”

  11. ... می‌نویسد

    ۵که این انیمیشن رو افرادی که کمتر از یه سن معمول هستن نگاه کنن
    یعنی پیکسار و دیزنی یه بودجه دویست میلیون دلاری رو خرج کنه ، فیلمش نگیره ، کلی ضرر کنه ، تا مرز ورشکستگی بره اما بازم بیاد بکه من این فیلم رو بطور رایگان به شرق اهدا میکنم تا ببینن و عشق کنن
    ما هم ببینیم و بگیم به به
    نه
    اونها میخوان رو ناخودآگاه ذهن بچه ها کار کنن تا مثلا اونها هم بزرگ شدن بگن اره چه اشکال داره ما هم بریم تو خیابون دست یکیو بگیریم بیاریم خونه
    این یک فیلم نیست
    یک جنگ سیاسی و جنگ فرهنگیه

  12. ... می‌نویسد

    واقلا از نظراتت لذت بردم
    صد در صد موافق هستم
    و همه ی ما میدونیم که این یک عادی سازی است اما نه یک عادی سازی معمولی
    بنظر شما چرا ساخت یک انیمیشن باید هفت سال طول بکشه
    اونها دارند فرهنگ خود تازه به دوران رسیده شون رو به ما که ریشه در عقایدمون داریم منتقل میکنن و باعث نابودی ما بشن
    خود کشور های مثل امریکا و المان بچه هاشون اجازه ندارن

  13. محمد نوبری می‌نویسد

    تمام انیمیشن های کمپانی دیزنی و پیکسار و دریم ورد …. را نگاه کردم.فوق العاده ترین انیمیشنی بود که تا به الان دیدم.

  14. talab می‌نویسد

    عالی بود و خیلی عاشقانه و جذاب… و کاربر Ershad_1380 چقد به خودت فشار آوردی که از تو این فیلم به این قشنگی یه همچین چرتایی در بیاری؟!😂

  15. manamamanam می‌نویسد

    عالی

  16. ershad_1380 می‌نویسد

    سلام
    کسانی که اعتقادی به دین و مذهب ویا فرهنگ وآداب رسوم کشورشون ندارد و یا خدا ناباوریاشیطان پرست هستند خواندن این مطلب من براشون سودی نداره با اونها بحثی ندارم صحبت من برای اونهاست که اعتقادات مذهبی دارند . نقد من بدرد اونها می خوره همین اول گفتم که اگر دوست ندارند ادامه اش را نخوانند .
    این کارتون مثل اکثر کارتون های دیزنی مملو از بد آموزی برای کودکان است . تهاجم فرهنگی که میگن نمونه اش همین هاست . تبلیغ فرهنگ غربی و مخصوصا آمریکایی و ایجاد توهم رویای آمریکایی .
    ۱. ما در این کارتون یک خانواده آتشین داریم که از نوع رفتار و آداب و رسوم می فهمیم که مشابه فرهنگ شرقی ها هستند مثل چین یا ژاپن و … می بینیم به خانواده و پدر و مادر احترام زیادی قایل هستند و برای احترام تعظیم و سجده می کنند . حتی پدر خانواده دارای عذاب وجدان هستش که چرا پشت به خانواده پدری کرده و نتونسته رضایت و دعای خیر پدر و مادرش رو جلب کنه .
    ۲. این خانواده از کشورشون یا شهرشون مثلا شرق به دلیل وضع بد اقتصادی و فقری که در کشورشون دچار شدند ناچار مهاجرت می کنند . به کجا ؟ سرزمین آب که مشابه غرب و آمریکاست . می بینیم در سرزمین آتش فقط مردمان آتشین زندگی می کنند ولی در سرزمین آب همه اقوام مختلف مثل آب و آتش و باد و خاک (۴عنصر اصلی) در کنار هم با صلح و صفا زندگی می کنند .
    ۳. این خانواده آتشین یک شعله آتش آبی مقدس همراه خود دارند که براشون خیلی مهمه که می تونیم بگیم این شعله استعاره از دین و مذهب و اعتقادات آنهاست و به شدت مذهبی هستند و حالات روحانی هم دارند (مادر خانواده فال میگیره و عود روشن میکنه و … ) و پایبند به آداب و رسوم خودشان هستند . مادره حتی یواشکی دنبال دختره می رفت ببینه کجا میره و کنترل نا محسوس می کرد .
    ۴. در اونور ما یک جوان آبی داریم که خیلی خوش و شاد و راحته . عشق و حال میکنه . نمی بینیم که به چیزی یا آداب و رسوم خاصی اعتقاد داشته باشه . مثل یک جوان غربی و آمریکایی . خانواده ای داره که اونا هم اعتقادات خاصی ندارند لااقل ما چیزی نمی بینیم و تقریبا همشون سطح بالا و در رفاه هستند خانه بزرگ و مدرن استخر دار و همه هنرمند و باسواد . مثلا خیلی امروزی و باکلاس که به راحتی و عادی دختر آتشین را کنار خود قبول می کنند و اصلا براشون مهم نیست از یک جنس دیگه است یا دین و اعتقادات و فرهنگش چیه ، وضع مالی پدرش چطوریه و …
    ۵. دختر آتشین به شدت وابسته و علاقمند به خانواده است و پایبند به عقاید سرزمین خودش . (حتی در فرهنگ آتشی ها آنها به شدت با آبی ها ضدیت دارند و سایرین هم نسبت به آتشی ها رفتار محبت آمیزی ندارند و تبعیض کاملا مشخصه) . ولی پسر آبی بهش دایم میگه که این اعتقادات مانع پیشرفت اون میشه و باید دختر پشت کنه به اعتقادات و آداب و رسوم خانواده . باید بره دنبال عشق و حال و علاقه خودش، باید خانواده و پدر و مادر پیرش رو ول کنه . و ظیفه محقق کردن آرزوهای پدرش رو نداره و اصرار داره که با اون باشه و با هم زندگی کنند . (تقابل سنت و مدرنیته ). فیلم جدایی نادر از سیمین چی می خواست بگه ؟ پسر پایبند به سنت ها بود و از پدر پیرش نگهداری و مراقبت می کرد ولی زن می خواست بره خارج . خیلی ها خیلی از موقعیت ها را به خاطر پدر و مادر و خانواده و زن و بچه ول کردند و نرفتند دنبال آرزوها چون اصولا ارزش ها را در چیزهای دیگری می دیدند مثلا در عرفان و صواب و اجر در دنیای آخرت و خوشبختی و برکت با دعای خیر والدین
    ۶. پسرآبی بالاخره مخ دختر رو میزنه و دختر را برمیداره با هم می روند به یک کشور دیگر ( مثلا اینجا برای اینکه ضایع نشه رفتن برای ادامه تحصیل به خارج ) ما هیچ مراسم ازدواجی از این دو نفر نمی بینیم ولی صحنه ماچ آرتیستی و عشق اینها به هم را می بینیم . یعنی دوست پسر دوست دختری رفتند باهم مسافرت سانفرانسیسکو
    ۷. دختر پدر و مادر پیر خودش رو ول کرد به امان خدا و با یه نره خر رفت دنبال ارزوها و عشق و حال خودش . نگفت الان کی از این پدر و مادر پیر من مراقبت میکنه . کاش لا اقل اونا رو میزاشت سرای سالمندان . مغازه را اجاره دادند و مثلا بابای پیر بازنشسته شد . تازه بابا رو هم شاد و خوشحال و راضی نشون میداد . یعنی به بچه ها می گفت پدر و مادر ها نباید جلوی رفتن دخترها رو بگیرند نباید محدودشون کنند ، باید تک دخترشونو رو فرتی پر بدن بره . بره دنبال ارزوها و تجربه کنه و سرش بخوره به سنگ و شکمش بیاد بالا با یه بچه بی پدر برگرده خانه بابا
    ۸. لازم نبود دختر خودش توی مغازه پدرش پشت دخل فروشندگی کنه . اخلاق و روابط عمومی خوبی نداشت می تونست یه فروشنده استخدام کنه . می تونست در کنار پدر و مادر کار شیشه گری خودش رو هم به عنوان شغل دوم یا سرگرمی و هنر ادامه بده .
    ۹. ما شاهد بودیم دو جنس مخالف هم از دو جنس ضدهم آتیش و آب با هم دوست پسر و دوست دختر شدند . دو نفر با دو فرهنگ متفاوت دو عقیده متفاوت با دو سطح اجتماعی و اقتصادی متفاوت به هم وصل شدند . آیا چنین زندگی و ارتباطی شدنی و پایدار هستش ؟؟؟ همان افسانه های عامیانه و فریبکارانه خواستگار شاهزاده سوار بر اسب سفید و دختر فقیر وپسر پولدار و یا دختر شاهزاده و پسر گدا و …
    بماند که آب و آتیش همدیگر را نابود می کنند و با هم ادغام نمی شوند .
    ۱۰. اصولا ازدواج هایی پایدار هستند که موقعیت های اجتماعی . مذهبی . فرهنگی . اقتصادی . قومیتی و … دختر و پسر مشابه یا در یک سطح باشند . کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز
    در اسلام روایت داریم دختر و پسر بهتره هم کفو باشند .ولی اینجا ما ندیدیم که اینها هم دین یا هم اعتقاد بشوند . لااقل بهتر بود پسر به دین دختره مشرف میشد یا دختره به دین نداشته پسره .ولی در اینخصوص چیزی نشون ندادند .
    ۱۱. قبلا هم گفته بودم شیطان از نسل اجنه بود و از عنصر آتش . انسان از عنصر خاک . و خدا از روح خود در کالبد انسان دمید و انسان شد اشرف مخلوقات عالم . شیطان کبرو غرور ورزید و بر انسان سجده نکرد و از فرمان خدا اطاعت نکرد و گفت من از جنس آتش هستم من از انسان و خاک بالاترم . شیطان انسان ها را فریب می دهد و کافر می کند دشمن انسانهاست و می خواهد انسان ها را نابود کند . با فریب ، مردم های زیادی را جن پرست و شیطان پرست نموده است . عده زیادی دنبال ارتباط و تسخیر اجنه هستند .در این کارتون هم دختری می بینیم که از جنس اتش است . و چرا دختر را از جنس آتش درست کردند ؟ چون به نظرم در بهشت ابتدا این حوا بود که گول شیطان را خورد و حوا بود که آدم را به اشتباه و گناه انداخت . ضمنا در بین کشورهای مختلف این اعتقاد وجود داره که می شود بین انسان و اجنه وصلت بوجود بیاد و بچه دار هم بشوند. که اصلا کار صحیحی نیست و حرام است . امام صادق علیه السلام هم درروایتی به این مورد اشاره نموده است .

  17. Am می‌نویسد

    سلام
    ببخشید دانلود مستقیگش هم دوبله هستش؟؟؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      دوبله از کجا؟

  18. امیر می‌نویسد

    سلام
    ببخشید این نسخه ایی که دوبله کردین کیفیتش خوبه یا پرده اییه؟؟؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      بهترین کیفیت موجوده. فیلیمو و پرده‌ای؟

  19. ریحانه می‌نویسد

    خیلی احساسی وزیبا بود من ده از ده

  20. Mia می‌نویسد

    وای عالیه لطفا سینماییشوبسازییید

  21. MLP Lover می‌نویسد

    کامنتی که گفتی مسخره اول انیمیشن رو ببین بعد حرف بزن

  22. 😐 می‌نویسد

    مسخره

fosil