رستگاری در جهان بازی!

معرفی فیلم شهر ساختگی

عید نوروز با فیلیمو

فیلم کره‌ای هیجان‌انگیز شهر ساختگی Fabricated City محصول سال ۲۰۱۷ یک پیشنهاد مناسب برای طرفداران فیلم سرآغاز (Inception) کریستوفر نولان است. یکی از مشهورترین بازیگران فیلم‌های اکشن کره‌ای به نام جی چانگ—ووک در کنار شیم اون-کیونگ در این فیلم به کارگردانی پارک کوانگ هیون بازی کرده‌اند. فیلمی که می‌تواند برای طرفداران بازی‌های ویدئویی و فناوری‌های پیشرفته و علاقه‌مندان به اکشن‌های هیجان‌انگیز کره‌ای به یک اندازه جذاب باشد. معرفی کامل این فیلم کره‌ای را اینجا بخوانید.

فهرست بهترین سریال های کره ای را هم ببینید

خلاصه داستان فیلم شهر ساختگی

فیلم شهر ساختگی را می‌توان معجونی از سبک‌ها و ژانر‌های مختلف در نظر گرفت. مقدمه پرشتاب فیلم در دنیای جعلی و ساختگی یک بازی رخ می‌دهد که البته کمی‌ بعدتر به جعلی بودن آن پی می‌بریم. یک درگیری پرتنش به سبک فیلم‌های بلاک باستری ابرقهرمانی که در آن قهرمان داستان و پیروان وفادارش در قالب بازی معرفی می‌شوند.

این صحنه آغازین اگرچه به نوعی جهان فیلم شهر ساختگی را پایه‌ریزی می‌کند اما تا حدی بی‌معنی بنظر می‌رسد زیرا مشخص نیست که این افراد برای چه می‌جنگند و ما چرا باید به آن‌ها اهمیت بدهیم. اما کمی بعد این جهان ساختگی کنار می‌رود و وارد دنیای واقعی می‌شویم. از همین مقدمه این فرضیه مطرح می‌شود که با یکی از آن فیلم‌های سایبر پانک مبتنی بر جهان بازی که مرز میان دنیای مجازی و واقعی را مختل می‌سازند روبرو خواهیم بود. اما مدتی طول می‌کشد تا فیلم به این فرض اولیه بازگردد. زیرا پس از این مقدمه با شخصیت اصلی فیلم که یک گیمر حرفه‌ای است همراه می‌شویم. جایی که با یک نوجوان تنها به نام کوان یو آشنا می‌شویم که در حالیکه با دوستان مجازی خود خداحافظی می‌کند از بازی خارج می‌شود. اما خیلی زود از طریق چند صحنه گیج کننده کوان ناگهان درگیر یک ماجرای قتل می‌شود و ناخواسته سر از زندانی فوق امنیتی درمی‌آورد.

او خیلی زود متوجه می‌شود که توطئه‌ای پشت این ماجراها است. از اینجا به بعد تلاش‌های این گیمر ناامید را برای کشف حقیقت دنبال می‌کنیم که از جایی به بعد دوستان مجازی‌اش نیز در دنیای واقعی به او می‌پیوندند. به این ترتیب مبارزه آن‌ها از دنیای مجازی وارد دنیای واقعی می‌شود. پیرنگ داستانی فیلم از جهاتی شبیه نسخه بروز شده‌ای از فیلم اولدبوی (Old Boy) پارک چان-ووک است که داستان آن در دنیای بازی‌های ویدئویی آنلاین اتفاق می‌افتد. اما در یک توصیف دقیق‌تر این اکشن هیجان‌انگیز و معمایی وامدار دنیای فیلم‌های سایبرپانک که درون خود داستانی صمیمانه از دوستی و رستگاری را نیز به تصویر می‌کشد، شبیه آمیزه‌ای از جهان دو فیلم سرآغاز نولان و اولدبوی پارک چان-ووک است.

فیلم شهر ساختگی

بازیگران و عوامل اصلی شهر ساختگی

شهر ساختگی اولین حضور جی چانگ-ووک در نقش اصلی محسوب می‌شود. او در اینجا نقش شخصیت کوان یو را بازی می‌کند. اوه-جونگ سه در نقش شخصیت منفی اصلی فیلم، یک وکیل جاه‌طلب و شرور به نام مین چئون-سانگ، حضور دارد. در واقع او کسی است که نقشه زندانی شدن کوان یو را کشیده است. کیم سانگ هو یک زندانی به نام ما دوک-سو است که برای مین چئون کار می‌کند و در داخل و بیرون زندان به دنبال نابود کردن کوان است. شیم اون-کیونگ، کیم مین-کیو، آن-جه هونگ و کیم گی‌-چئون، دوستان مجازی کوان هستند که بعدها در دنیای واقعی در کنار او قرار می‌گیرند. چوی گی هوا، کیم سول-گی، پارک کیونگ-هه، هان جی-اون، لی هانی و وو هیون، از دیگر بازیگران شهر ساختگی هستند.

آشنایی با کارگردان شهر ساختگی پارک کوانگ هیون

شهر ساختگی، دومین فیلم پارک کوانگ بعد از یک وقفه ۱۲ ساله محسوب می‌شود. هیونگ بیش‌تر بخاطر نویسندگی و کارگردانی اولین فیلم بلند موفقش به نام به دانگ مک گال خوش‌آمدید (Welcome to Dongmakgol) شناخته می‌شود. این فیلم جنگی محصول سال ۲۰۰۵ که داستان آن در زمان جنگ کره اتفاق می‌افتد با موفقیت تجاری و انتقادی گسترده‌ای روبرو شد، بطوری که در آن زمان به عنوان چهارمین فیلم پرفروش تاریخ کره جنوبی شناخته شد. این فیلم همچنین نماینده کره جنوبی برای رقابت در هفتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار بود. اما با اینحال، علی رغم موفقیت گسترده به دانگ مک گال خوش‌آمدید، دوازده سال طول کشید تا کوانگ بتواند دومین فیلم خود شهر ساختگی را به روی پرده سینماها بیاورد. شهر ساختگی اگرچه موفقیت همه جانبه فیلم قبلی کوانگ را تکرار نکرد، اما با اینحال یک اکشن دلهره‌آور جذاب است که اکران موفقی را در سینماها پشت‌سر گذاشت و با استقبال خوبی از جانب مخاطبان همراه شد.

فیلمبرداری شهر ساختگی در ۱ جولای ۲۰۱۵ در یونگسان سئول شروع شد و در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۵ در سئول به پایان رسید. این فیلم در ۹ فوریه ۲۰۱۷ اکران شد

 

فیلم به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

فیلم شهر ساختگی بطور خلاصه به موضوعاتی مانند از خود بیگانگی، فرهنگ بازی در کره جنوبی، نقص‌های سیستم عدالت کیفری و مقاومت در مقابل نابرابری‌ها و تلاش برای کشف حقیقت در یک دنیای دستکاری شده شریرانه و منعفت‌طلبانه، می‌پردازد.

فیلم کره‌ای شهر ساختگی

بازخوردهای نمایش فیلم

این فیلم در زمان اکران خود در صدر باکس‌آفیس داخلی قرار گرفت و در اولین آخر هفته اکران خود بیش از یک میلیون بلیط فروخت. هرچند فیلم در نهایت نقدها و نمرات متوسطی دریافت کرد. شهر ساختگی در سایت IMDB از مجموع نزدیک به شش هزار رای امتیاز متوسط ۶.۸ و در سایت راتن تومیتوز از نگاه منتقدان (از مجموع ۶ نقد) و مخاطبان به ترتیب میانگین رضایت ۶۷ و ۷۴ درصدی را کسب کرده است. جاستین لوو از هالیوود ریپورتر فیلم را بخاطر صحنه‌های اکشن آن تحسین کرد اما داستان را غیرجذاب دانست. نویسنده لس‌آنجلس تایمز فیلم را یک فانتزی انتقام‌جویانه با سبک بصری یک بازی ویدئویی توصیف کرده است که بخاطر تغییر مسیرهای متعدد و ریتم شتاب‌زده‌اش‌اش آسیب می‌بیند. راب هانتر از Film School Rejects نیز دنیای شهر ساختگی را تقریبا کلیشه‌ای و آشنا توصیف می‌کند که به دلیل بهره‌گیری از کاراکترهای تقریبا درگیرکننده و اکنش هیجان‌انگیز و سبک‌پردازی‌ شده‌اش، هرگز خسته کننده نمی‌شود.

 

نقدی بر فیلم شهر ساختگی

همانطور که گفتیم شهر ساختگی معجونی جالب از همه ژانرهای سرگرم کننده است. لحن فیلم نیز در جاهایی میان یک لحن جدی تاریک و یک کمدی ماجراجویانه در نوسان است. به عنوان نمونه‌های صحنه‌های زندان با خشونت زیاد خود لحنی بی‌رحمانه دارند اما بلافاصله با فرار کوان از زندان و پس از آشنایی او با یک زوج سیاه‌پوست توریست فیلم لحنی کمدی به خود می‌گیرد. این لحن کمدی در سراسر فیلم‌ و در موقعیت‌های مختلف به چشم می‌خورد و به هاله تراژیک پیرامون دنیای فیلم طعم و مزه جذابی می‌بخشد.

یکی از ایده‌های فیلم روند تغییر کوان از یک شخصیت مطرود به یک قهرمان است. او به دلایل زیادی گویی عضوی از جامعه پیرامون خود نیست. او یک آدم بیکار و معتاد به بازی‌های ویدئویی است و تقریبا هیچ دوستی در دنیای واقعی ندارد. بنابراین این سوال پیش می‌آید که او چگونه می‌تواند بر شرایط ناخوشایند و ظالمانه‌ای که در آن گیر افتاده است غلبه کند؟ همچنین این سوال مطرح می‌شود که چنین شخصی هدف چه نقشه و توطئه‌ای می‌تواند قرار بگیرد؟ زیرا از جایی به بعد متوجه می‌شویم که او صرفا یک آدم اشتباهی نیست. کوان پس از مرگ مادرش برای اثبات بی‌گناهی خود با کمک‌ مهارت‌های ویژه‌اش در تکواندو و با همراهی دنبال کنندگان آنلاین خود و دوستان مجازی‌اش، به آرامی ورق را برمی‌گرداند و شهر ساختگی را به داستانی رضایت‌بخش تبدیل می‌کند. فیلم همچنین از طریق این خط داستانی خود نگرش عموما منفی و بدبینانه به نسل جدید و فرهنگ بازی را مورد سوال قرار می‌دهد.

اما علیرغم احترامی که فیلم برای فرهنگ بازی‌های ویدئویی قائل است و تاثیرپذیری‌اش از آن‌ها، گاهی اینطور بنظر می‌رسد که سازندگان فیلم چندان با دنیای بازی‌های ویدئویی آشنا نیستند. این مسئله می‌تواند برای علاقه‌مندان سرسخت بازی‌های ویدئویی ناامیدکننده باشد. حتی دوستان مجازی کوان هیچ‌کدام شبیه گیمرهای معمولی بنظر نمی‌رسند: یکی جوان، دیگری میانسال و یکی دیگر عملا مانند پدربزرگ‌ها است. همچنین فناوری در بیش‌تر موارد به عنوان ترفندی برای پوشاندن حفره‌های طرح داستانی فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیرنگ داستانی‌ فیلم گاهی فوق‌العاده شتاب‌زده و گنگ پیش می‌رود. علاوه بر این توانایی‌های خارق‌العاده‌ای که شخصیت‌ها گاهی از خود نشان می‌دهند معلوم نیست از کجا کسب شده‌اند. به عنوان نمونه اینکه کوان بداند در درگیری‌های فیزیکی چطور باید عمل کند باتوجه به سابقه او در تکوانده منطقی است، اما توانایی فوق‌العاده او در رانندگی که ناگهان در پایان فیلم بروز پیدا می‌کند از کجا آمده است؟ ارتباط دادن این مسئله به زمانی که او صرف رانندگی در بازی‌های ویدئویی کرده، بسیار کلیشه‌ای و بیش از حد سهل‌انگارانه است. البته تلاش زیاد فیلم برای پیوند دادن دنیای بازی‌های ویدئویی به دنیای واقعی همانقدر که گاهی خنده‌دار و مضحک بنظر می‌رسد، کیفیتی سرگرم‌کننده و جذاب به آن بخشیده است.

از سوی دیگر، در نظر گرفتن شهر ساختگی به عنوان یک درام جنایی اکشن نیز باعث شکست آن می‌شود. زیرا تاکید بیش از حد فیلم بر استفاده از فناوری برای خارج کردن کوان و همراهانش از مخمصه‌هایی که در آن‌ها گیر افتاده‌اند، به منطق خط داستانی ژانریک فیلم لطمه وارد کرده است. در نهایت شهر ساختگی مانند فیلمی از کارگردانی است که سعی کرده کار متفاوتی انجام بدهد. نتیجه آنکه می‌توان آن را به عنوان یک تجربه تازه در بازی با امکانات ژانری یا یک آشفتگی کامل دید. همه چیز به این بستگی دارد که چقدر بتوانید با معجونی که فیلمساز برایتان تدارک دیده است همراه شوید. در واقع رمز لذت بردن از فیلم همان چیزی است که می‌تواند عامل شکست آن باشد: اینکه آن را به عنوان ملغمه‌ای نه چندان حساب‌شده و بکر از ژانرهای مختلف ببینید. در نهایت شهر ساختگی یک فیلم سرگرم‌کننده است  که اگرچه ضعف‌ها و کاستی‌های خاص خودش را دارد، اما از تماشای آن پشیمان نخواهید شد.

دانلود فیلم شهرساختگی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil