کمدی جذابِ یک خانواده غیرعادی به روایت انیمه

درباره سریال خانواده جاسوس بیشتر بدانید

سریال انیمه «جاسوس × خانواده» Spy × Family -که بر خلاف سبک طراحی عنوانش در انگلیسی به‌سادگی «خانواده جاسوس» (Spy Family) هم گفته می‌شود- بر اساس مانگایی به قلم و با تصویرگری تاتسویا اِندو ساخته شده است؛ مانگای محبوبی که تا دسامبر ۲۰۲۲ (آذر-دی ۱۴۰۱) بیش از ۲۹ میلیون نسخه از آن منتشر شده بود و برای داستان‌گویی، کمدی و کار هنری صورت گرفته در آن تحسین شده است. بی‌شک برای همین محبوبیت بود که در ماه دسامبر ۲۰۲۲ اعلام شد که فصل دوم این سریال و فیلمی انیمه‌ای در ادامه «جاسوس × خانواده» ساخته می‌شوند و هر دو در سال میلادی جاری (۲۰۲۳) عرضه خواهند شد.

فهرست بهترین انیمه های سینما

سریال انیمه‌ای انیمه جاسوس × خانواده Spy × Family را کازوهیرو فوروهاشی ۶۲ ساله کارگردانی کرده است که یکی از بهترین کارگردانان انیمه به شمار می‌رود و پیش از این آثاری چون سریال کنشین سرگردان Rurouni Kenshin، گِت‌بَکرها GetBackers و دورورو Dororo را در کارنامه دارد. فصل اول سریال جاسوس خانواده از ۲۵ قسمت تشکیل شده است که در ۲ بخش عرضه شد. این سریال در جوایز انیمه کرانچی‌رول ۲۰۲۳ برنده ۵ جایزه از ۱۷ نامزدی‌اش شد از جمله در رشته‌های بهترین سریال جدید، بهترین کمدی و بهترین فصل پایان‌بندی؛ و جایزه انیمیشن سال را هم از جوایز انیمه توکیو ۲۰۲۳ دریافت کرد.

خلاصه داستان سریال جاسوس خانواده

جاسوسی که فقط با عنوان توآیلایت شناخته می‌شود یک خانواده نیاز دارد تا بتواند ماموریت مخفی تازه‌اش را به سرانجام برساند. از این رو به‌سرعت با یکی از کارمندان ساختمان شهرداری ازدواج می‌کند و بچه و سگی را هم به فرزندی می‌پذیرد. او خبر ندارد اما اعضای خانواده جدیدش هم برای خود رازهایی دارند: همسرش یوری یک آدمکش مخفی است و دخترش آنیا ذهن‌خوانی می‌کند و فراری است. جالب‌تر این‌که سگ او هم از آزمایشگاهی بیرون آمده که قدرت پیشگویی را نصیب او کرده است! این ۴ موجود باید به عنوان خانواده با هم بُر بخورند تا بتوانند از پس اهداف خودشان برآیند؛ پس همگی می‌کوشند به بهترین شکل ممکن عضوی از خانواده‌شان باشند.

 

فهرست عوامل سریال انیمه جاسوس خانواده

کارگردان سریال جاسوس خانواده: کازوهیرو فوروهاشی، فیلمنامه‌نویسان: تومومی کاواگوچی و رینو یامازاکی بر اساس مانگای تاتسویا اِندو، فیلمبردار: آکِی فیوشی‌هارا، تدوینگر: آکاری سایتو، آهنگسازان: نو نِیم (بی‌نام)، ماکوتو میازاکی و شوهی موتسوکی، صداپیشگان: تاکویا ایگوچی (لوید فورجِر)، آتسومی تانِزاکی (آنیا فورجر)، سائوری هایامی (یوری فورجر)، کن‌ایچیرو ماتسودا (راوی) و…

انیمه Spy Family

آیا می‌دانید:

  • نام خانوادگی فورجر (Forger) که برای نقش‌های اصلی و خانواده صوری داستان در نظر گرفته شده است به معنی ادای دیگری را درآوردن و بدل‌سازی هم هست.
  • طراحی شخصیت آنیا شباهت چشمگیری به شخصیت اصلی مانگایی دارد که تاتسویا اِندو (نویسنده جاسوس × خانواده) پیش از این نوشته بود. شخصیت مورد اشاره – که رِنگوکو نو اَش نام دارد – و آنیا، موهای صورتی دارند و سبک و تزیینات موهای‌شان هم تقریبا یکی است، هرچند اَش سن‌وسال بیش‌تری دارد و همین‌طور شخصیتی سرسخت‌تر به حساب می‌آید.
  • کتاب راهنمای «پویانمایی × اولین ماموریت» (Animation × ۱st Mission) به عنوان ضمیمه این انیمه عرضه شد که طراحی شخصیت‌ها، استوری‌برد، پویانمایی‌های مهم، تصاویر تبلیغاتی، مصاحبه‌ها و نظرهای سازندگان و صداپیشگان را در بر می‌گیرد. این کتاب، راهنمایی اولیه است و بجز دو قسمت ابتدایی جزییات چندانی را درباره قسمت‌های بعدی شامل نمی‌شود. دومین کتاب راهنما، دوم سپتامبر منتشر شد و جزییاتی درباره نیمه اول سریال (دوازده قسمت اول) را در بر می‌گیرد.

 

امتیازهای تماشاگران و منتقدان به انیمه سریال

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و امتیازهای منتقدان و مخاطبان سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان «راتن تومیتوز» می‌توانید بخشی از نظرهای پنج منتقد سایت نام‌برده را هم مطالعه کنید:

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۸.۵ از ۱۰ ۲۷ هزار و ۴۱۴ کاربر
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۹ از ۱۰ بر اساس ۵ نقد
مخاطبان راتن تومیتوز کاربران ۴.۴ از ۵ ستاره بر اساس ۱۰۷ امتیاز

 

منتقدان درباره جاسوس خانواده چه می‌گویند؟

اِسپیناف | امتیاز ۴.۵ از ۵

ماریلو دِلگادو | کمدی جذابی درباره یک خانواده نامعمول و غیرعادی که می‌کوشد بهترین عملکرد خود را داشته باشد؛ و این در حالی است که اعضایش خیلی نگران حال یکدیگرند.

پاجیبا

آلیسن جانسن | بزرگ‌ترین تعریفی که می‌توان از این سریال انیمه کرد – و موردی هم هست که باید بدیهی به نظر برسد – این است که چقدر بامزه و مفرح است؛ و احتمالا بهترین سریال امسال از نظر خنده‌های نابی است که از تماشاگرش می‌گیرد.

سی‌بی‌آر

مایکل لِیسِرنا | «جاسوس × خانواده» را اگر فقط بر اساس کمدی دقیق و درستش، و اکشنی که دارد قضاوت کنیم، به‌راحتی می‌تواند برای کسب عنوان بهترین سریال دهه اخیر رقابت کند؛ اما لحظه‌های صمیمانه سریال، جایگاه آن را به یکی از بهترین انیمه‌ها و سریال‌های مانگایی تاریخ ارتقا بخشیده است.

آی‌جی‌اِن موویز | امتیاز ۹ از ۱۰

رافائل موتامایور | «جاسوس × خانواده» با قسمتی هیجان‌انگیز، بامزه و دلگرم‌کننده ورودی باشکوه را ثبت می‌کند؛ نمایشی که در آن با چند لحن و ژانر مختلف تردستی بی‌نقصی صورت می‌گیرد.

انیمه سریالی خانواده و جاسوس

پالیگان

کَمبول کمبل | مامور مخفی سرد و بی‌روح «جاسوس × خانواده» که با اسم رمز توآیلایت شناخته می‌شود، مدت کوتاهی پس از این‌که فرزندخوانده‌اش را واقعا در آپارتمان جدیدش حبس می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که مقوله سرپرستی و والد بودن، به آسانی تارومار کردن گروهی تبهکار مسلح نیست. بدین ترتیب، این سریال اکشن-کمدی از تلفیق درام‌های جاسوسی روزگار جنگ سرد با دردسرهای خانوادگی و روزمره بزرگ کردن یک بچه، شوخی‌هایش را استخراج کرده است. از سوی دیگر، آدم وسوسه می‌شود «جاسوس × خانواده» را یک کمدی برشی از زندگی در لباس مبدل بنامد چون با این‌که پای لحظه‌های اکشن و یک روایت جاسوسی غالب در میان است، داستان بیش‌تر درباره مردی است که با نقش جدیدش «تازه پدر» سروکله می‌زند.

«جاسوس × خانواده» سریالی واقعا بامزه و مفرح است به‌خصوص زمانی که ترکیبی از ابسوردیسم و کمدی سیاه را بی‌پرده به نمایش می‌گذارد… اما باحال‌ترین بخش سریال همان دیدن قوی‌ترین و باحال‌ترین آدم‌های داستان است که درگیری روزافزون‌شان با مصایب بزرگ کردن بچه، آن‌ها را ضعیف کرده است. لوید فورجر (اسم مستعار توآیلایت در کانون خانواده‌اش) که ابتدا به‌راحتی قلب زنی زیبا را می‌شکند که برای ماموریت به او نزدیک شده بود، در حفظ رویکردی مشابه و نزدیک نشدن احساسی به دخترخوانده‌شان ناتوان به نظر می‌رسد. به‌سادگی می‌شود فهمید که چرا توآیلایت در مواجهه با آنیا این‌قدر سریع تسلیم می‌شود. او بخشی از خودش و دوران کودکی مصیبت‌بارش به عنوان یتیم روزگار جنگ را در این دختر می‌بیند و برای همین نمی‌تواند رشته پیوند عاطفی‌اش را قطع کند و بگریزد. علاوه بر این، آنیا دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت در کتاب‌های مصور چند سال اخیر است که دست‌کم نیمی از لحظه‌های کمدی سریال را به ارمغان آورده است.

در مانگای «جاسوس × خانواده» زمانی که توآیلایت صاحب خانواده جدیدش می‌شود، داستان ضرباهنگ صبورانه‌ای پیدا می‌کند و محتوایی شامل کمدی موقعیت و درام خانوادگی متمرکز بر رابطه والدین با فرزند بر موقعیت‌های اکشن تمام‌عیار اولویت و برتری پیدا می‌کند. اگر انیمه هم از چنین فرمولی پیروی کند، احتمالا مهم‌ترین تماشاگرانش کسانی خواهند بود که نمی‌توانند قید آثار اکشن را بزنند اما در جست‌وجوی نمونه‌هایی هستند که کمی نگاه جدی‌تر و درونی‌تر به شخصیت‌ها دارند. پس از دیدن قسمت اول و با توجه به آنچه از داستان مانگا می‌دانیم، دلایل زیادی برای هیجان‌زدگی وجود دارد؛ ‌هرچند باید صبر کرد و دید که این محصول مشترک کمپانی‌های «ویت استودیو» و «کلاور وورک» در طول یک فصل چطور عمل خواهد کرد.

تماشای انیمیشن جاسوس. خانواده در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. مژگان می‌نویسد

    قسمت بعدش نمیاد بدون سروته تموم شد

  2. Drina می‌نویسد

    Hello, I am 16 years old. It was a really good anime. It was really great

fosil