نگاهی به برترین نقش آفرینی‌های افسانه کمدی آمریکا

۶ فیلم جک لمون که حتما باید ببینید

۸ فوریه سالروز تولد این بازیگر محبوب سینما است

جک لمون که یکی از بزرگترین بازیگران کمدی سینمای آمریکا به شمار می‌رفت، می‌توانست با سهولت و جذابیتی منحصر به فرد، ترحم یا شادی را منتقل کند. او به خاطر کارهای کمدی‌اش محبوب بود، اما به‌خاطر بازی‌های دراماتیک‌ترش نیز مورد تحسین و احترام منتقدان قرار گرفت. یک چهره محبوب در صنعت سینما بود که میراثش همچنان پابرجاست. جک لمون در بیش از شصت فیلم بازی کرد و هشت بار نامزد جایزه اسکار شد که دو بار برنده شد و جوایز بسیاری از جمله ۶ جایزه گلدن گلوب، دو جایزه جشنواره فیلم کن، دو جام ولپی، یک خرس نقره ای، سه جایزه بفتا و دو جایزه امی دریافت کرد. به بهانه نود و هشتمین سالروز تولد این افسانه کمدی نگاهی کرده‌ایم به ۶ فیلم برتر کارنامه حرفه‌ای او.

فیلم زوج عجیب | THE ODD COUPLE

  • ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
  • بازیگران: والتر ماتائو، جک لمون، مانیکا ایوانز، کارول شلی، جان فیدلر
  • کارگردان: جین ساکس

زوج عجیب دومین فیلم جک لمون و والتر ماتائو با هم و احتمالا مشهورترین آنهاست و به این ترتیب یکی از بهترین فیلم های لمون را پدید آورده است. فلیکس اونگار (جک لمون) و اسکار مدیسون (والتر ماتائو) هر دو اخیرا طلاق گرفته‌اند، اما در حالی که به نظر می‌رسد اسکار از این مرحله از زندگی گذشته و به مسیر خود ادامه داده است، فلیکس وضعیت خود را خیلی خوب درک نمی‌کند. اسکار با ابراز همدردی با مصیبت دوستش، به فلیکس پیشنهاد می‌کند که با او زندگی کند و تفاوت‌های آنها سرغاز مشکلاتشان است. فلیکس اونگار یکی از شناخته‌شده‌ترین نقش‌های جک لمون به حساب می‌آید، و زوج عجیب ترکیبی خوشمزه از درام، واقعیت و زمان‌بندی کمدی است که تا به امروز پابرجاست. حتی یک اقتباس تلویزیونی نیز با بازی تونی رندال و جک از این اثر ساخته شد.

پیش‌فرض الهام‌گرفته از رابطه عشق و نفرت افلاطونی مردانه به بهترین وجه در این فیلم با فلیکس روان‌رنجور و لمون مالیخولیایی تحقق می‌یابد.

جک لمون زوج عجیب

فیلم آقای رابرتز | Mister Roberts

  • ژانر: کمدی جنگی
  • بازیگران:‌ هنری فوندا، جیمز کاگنی، جک لمون، ویلیام پاول، بتسی پالمر، وارد باند
  • کارگردان:‌ جان فورد، جاشوا لوگان، مروین لیروی

لمون ۳۰ ساله تنها چهار فیلم در کارنامه هنری خود در هالیوود داشت که در کمدی نیروی دریایی آقای رابرتز نقش فرانک پولور تنبل سرشناس را به دست آورد. آقای رابرتز بر اساس یک داستان کوتاه است که  در سال ۱۹۴۸ برای برادوی اقتباس شد و هنری فوندا نقش اصلی را بازی کرد. او دوباره نقش خود را برای اقتباس سینمایی که مروین لیروی و جان فورد کارگردانی کردند، تکرار کرد، که در دومی شخصا از لمون خواست تا در فیلم حضور داشته باشد. آقای رابرتز تطبیق پذیری لمون را در بخش‌های دراماتیک و کمدی برجسته می‌کند و یکی از اولین نقش‌های موفق او محسوب می شود. او بیش از حد در برابر بازیگران همه‌ستاره؛ هنری فوندا، ویلیام پاول و جیمز کاگنی ایستادگی می‌کند و برای تلاش‌هایش جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

جک لمون در فیلم آقای رابرتز

فیلم بعضی‌ها داغش رو دوست دارند | SOME LIKE IT HOT

  • ژانر: کمدی
  • بازیگران: مرلین مونرو، تونی کورتیس، جک لمون، بیلی وایلدر، جو براون
  • کارگردان: بیلی وایلدر

فیلم داستان جو (تونی کورتیس) و جری (لمون) دو نوازنده جاز شیکاگو را دنبال می‌کند که به طور تصادفی شاهد یک قتل به سبک مافیایی هستند. مردانی که نیاز به فرار از شهر دارند، خود را به شکل زن ( جوزفین و دافنه) در می‌آورند و به یک گروه موسیقی زنانه می‌پیوندند. . هر دو عاشق شوگر کین (مریلین مونرو) خواننده اصلی گروه می‌شوند، اما هویت جعلی آنها مانع از رسیدن آنها به خواسته‌شان می شود. کمدی پر سر و صدا سیاه و سفید کارگردان بیلی وایلدر از آن زمان به عنوان یکی از خنده دارترین فیلم های تمام دوران شناخته می شود و یکی از بهترین نقش های کمدی لمون به این فیلم اختصاص دارد. بعضی ها داغ را دوست دارند،۶ نامزدی جایزه اسکار از جمله یکی برای بهترین بازیگر مرد دریافت کرد. لمون برنده آن یکی نشد، اما گلدن گلوب و جایزه بفتا را به خانه برد، بنابراین همه چیز خوب پیش رفت.

 

فیلم آپارتمان | Apartment

  • ژانر: کمدی، درام، عاشقانه
  • بازیگران: بیلی وایلدر، جک لمون، شرلی مک لین، فرد مک موری، هوپ هالیدی
  • کارگردان: بیلی وایلدر

فیلم آپارتمان درباره یک کارمند بیمه جوان و جاه طلب نیویورکی به نام سی سی باکستر (جک لمون) است که با قرض دادن آپارتمانش به روسایش برای مورد لطف شرکت قرار می‌گیرد. به طور طبیعی مشکلاتی به وجود می‌آید. به ویژه پس از اینکه او عاشق معشوقه رئیسش، فرن کوبلیک (شرلی مک لین) می شود. آپارتمان با ایجاد شخصیت روی پرده جک لمون؛ شخصیت یک مرد میانسال هیجان‌انگیز و گیج که از طریق درد و فداکاری به رشد شخصی دست می‌یابد، اعتبار دارد. این فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرد و آخرین فیلم سیاه و سفیدی بود که تا ۳۳ سال بعد و تا فهرست شیندلر برنده اسکار بهترین فیلم شد. لمون برای این فیلم برنده جایزه بفتا و گلدن گلوب شد، اما تنها توانست نامزدی اسکار را کسب کند.

تماشای آنلاین یا دانلود فیلم آپارتمان از فیلیمو

فیلم روزهای شراب و گل رز | The days of wine and roses

  • ژانر:‌  درام عاشقانه
  • بازیگران:‌ جک لمون، لی رمیک، چارلی بیک فورد، دبی مگوان، تام پالمر
  • کارگردان: بلیک ادواردز

روزهای شراب و گل رز، یکی از اولین فیلم‌های هالیوود بود که به اعتیاد به الکل پرداخت. بیل ویلسون، یکی از بنیانگذاران الکلی‌های گمنام، حتی به عنوان مشاور فنی فیلم فعالیت می‌کرد. روزهای شراب و گل رز که توسط جی پی میلر نوشته شده است، ابتدا به عنوان یک تله نمایش زنده برای تلویزیون  روی صحنه رفت و سپس برای نمایش اقتباس شد. این فیلم زندگی جو کلی (لمون) و کرستن آرنسن (لی رمیک) را روایت می‌کند، یک زوج معمولی نیویورکی که در یک رویداد کاری با هم آشنا شدند و خیلی زود عاشق هم شدند. پس از ازدواج جو و کرستن، عادت نوشیدن جو بدتر می‌شود. در نهایت، جو به اعتیاد فلج کننده فرو می‌رود و کریستن را با خود به پایین می‌کشاند. این شخصیت به لمون اجازه داد تا محدوده قابلیت بازی دراماتیک خود را کشف کند. بعدها لمون اعتراف کرد که برای این نقش از تجربیات ناشناخته‌اش به عنوان یک الکلی استفاده کرده است که نتیجه آن اجرا، نامزدی اسکار شد. این فیلم در سال۲۰۱۸ توسط ثبت ملی فیلم برای نگهداری انتخاب شد.

جک لمون در فیلم روزهای شراب و گل سرخ

فیلم گلنگری گلن راس | Glengarry Glen Ross

  • ژانر: کمدی، درام، رازآلود، جنایی
  • بازیگران: آل پاچینو، جک لمون، الک بالدوین، کوین اسپیسی، آلن آرکین، اد هریس
  • کارگردان: جیمز فولی

در سنی که بیشتر بازیگران به فکر بازنشستگی بودند، جک لمون به دنبال نقش‌های چالش برانگیز بود، مانند شخصیت شلی لوین درگلنگری گلن راس. این فیلم ماجراهای چهار فروشنده املاک و مستغلات شهر نیویورک را دنبال می‌کند که متوجه می‌شوند تا آخر هفته همه به جز دو فرشنده برتر از کار اخراج خواهند شد و همین باعث ناامید و رقابت آنها برای ماندن می‌شود. شلی لوین (جک لمون) که یک دختر بیمار دارد، هر کاری که در توان دارد انجام می دهد تا از رئیسش جان ویلیامسون (کوین اسپیسی) درباره این وضعیت اطلاعات بهتری دریافت کند، اما بی فایده است. وقتی همکارش دیو ماس (اد هریس) نقشه‌ای برای سرقت سرنخ‌ها ارائه می‌کند، همه چیز برای فروشندگان سرسخت پیچیده می‌شود.

جک لمون در یک بازی فوق العاده، لوین را به عنوان شکست خورده رویای آمریکایی به تصویر می‌کشد. عملکرد لمون را در این فیلم تماشایی است. با  این حال قلب و روح فیلم متعلق به گروه بازیگران فوق العاده آن است: آرکین، هریس، بالدوین و پاچینو بازی خیره کننده ای ارائه می دهند و لمون در نقش لوین بسیار درخشان است.

تماشای آنلاین یا دانلود فیلم های جک لمون از فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. فرزاد می‌نویسد

    هر چی فکر می کنم متوجه نمیشم چرا فیلم آپارتمان در ژانر کمدی قرار گرفته. واقعا چرا؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      چون ژانر این فیلم کمدی درام هست…

fosil