نگاهی به کارنامه و آمار مخاطبان فیلم‌های بازیگری که از پس هر نقشی بر می‌آید

هوتن شکیبا؛ درخشان در همه‌جا

حضور و بازی تحسین‌برانگیز شکیبا در سریال رهایم کن بهانه این نوشته است

هوتن شکیبا که ۲۴ خرداد امسال، سی و هشتمین سال تولدش را جشن گرفت، سالی که برای او سال خوب و موفقی در دوقاب متفاوت بود؛ فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس بر پرده سینماها رفت و سریال «رهایم کن» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در قاب کوچک میزبان مخاطبان شد. به همین بهانه مروری آماری خواهیم داشت بر تعداد تماشاگران آثار سینمایی اکران شده او در سینماهای ایران.

پله پله تا شهرت

به بهانه بازی چشم نواز هوتن شکیبا در سریال رهایم کن، به این مقاله می‌پردازیم.هوتن شکیبا که در نیمه دوم دهه ۸۰ بازیگری در تئاتر را آغاز کرد، پس از حضور در بیش از ۲۰ نمایش، در سال ۱۳۹۲ جلوی دوربین ۳ فیلم سینمایی قرار گرفت: «شب بیرون»، «حق سکوت» و «طبقه حساس».

فیلم شب بیرون ساخته متفاوت و قابل توجه کاوه سجادی حسینی، تهیه کنندگی پرویز پرستویی و نقش‌آفرینی هوتن شکیبا، سهیلا گلستانی، باران کوثری، حسام محمودی، هومن سیدی، فرید سجادی حسینی و نگار عابدی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر تنها در بخش «نوعی تجربه» حضور داشت و به موفقیتی دست نیافت، از ۲۶ بهمن سال ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه به روی پرده رفت و با اینکه اکرانش تا خردادماه سال بعد ادامه داشت اما تعداد تماشاگرانش به ۲ هزار نفر هم نرسید!

«حق سکوت» ساخته تحسین‌برانگیز هادی نائیجی و نقش‌آفرینی حسام محمودی، شیرین اسماعیلی، هوتن شکیبا و خسرو شهراز با وجود اینکه در سی و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلمنامه در بخش نگاه نو را به دست آورد و با اقبال نویسندگان و منتقدان مواجه شد، اما پس از ۷ سال توقیف سرانجام مجوز اکران آنلاین به دست آورد و شهریور ماه سال ۱۳۹۹ در شبکه نمایش خانگی به صورت آنلاین اکران شد که متاسفانه آمار دقیقی از تعداد تماشاگران آن در دسترس نیست.

فیلم حق سکوت با بازی هوتن شکیبا
فیلم حق سکوت (هوتن شکیبا نفر اول از سمت چپ است)

هوتن شکیبا و تجربه فیلم پرفروش

کمدی «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی و با هنرنمایی رضا عطاران، بهاره رهنما، پانته‌آ بهرام، محمدرضا فروتن، پیمان قاسم‌خانی و هوتن شکیبا در سی و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (رضا عطاران) را به دست آورد و در ۳ بخش بهترین فیلمنامه (پیمان قاسم‌خانی)، بهترین موسیقی (پیمان یزدانیان) و بهترین جلوه‌های ویژه بصری (بهنام خاکسار) نامزد دریافت جایزه بود.

فیلم طبقه حساس از ۱۵ اسفند سال ۱۳۹۲ به عنوان برنامه نوروزی سینماهای ایران اکران عمومی شد و توانست با جذب بیش از یک میلیون مخاطب به سالن‌های نمایش‌دهنده عنوان دومین فیلم پرتماشاگر سال ۱۳۹۳ را از آن خود کند.

هوتن شکیبا منهای حضور پررنگ و موفق به عنوان یکی از نقش‌های اصلی فیلم «شب بیرون» در دو فیلم دیگر نقش‌های مکمل داشت و هنرنمایی‌اش چندان به چشم نیامد. او در سال ۱۳۹۴ در فیلم هلن به کارگردانی علی‌اکبر ثقفی هم در نقش مکمل ظاهر شد. روشنک گرامی، رویا نونهالی، پژمان بازغی، امین حیایی، ستاره پسیانی و مهرداد فلاحتگر دیگر بازیگران فیلم بودند. هلن که در هیچ جشنواره و مراسم سینمایی شرکت نکرد در ۴ اسفند سال ۱۳۹۵ اکران شد و تنها ۲۴ روز بر پرده سینماها ماند و توانست نزدیک به ۴۴ هزار نفر مخاطب داشته باشد و در رتبه ۴۸ جدول پربیننده‌ترین‌های سال قرار گیرد.

هوتن شکیبا در فیلم طبقه حساس
فیلم طبقه حساس

اولین سیمرغ بلورین برای هوتن شکیبا

شکیبا طی سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مشغول بازی در سریال لیسانسه‌ها و لیسانسه‌ها ۲ ساخته سروش صحت بود و حسابی توانست در دل مخاطبان میلیونی تلویزیون جا باز کند و یک شبه ره صدساله برود.

محبوبیت هوتن شکیبا باعث شد تا او پس از ۳ سال دوری از سینما در یکی از سخت‌ترین و غیرمنتظره‌ترین نقش‌های کارنامه هنری‌اش هنرنمایی کند و حتی صاحب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد هم بشود: فیلم شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار و نقش‌آفرینی بازیگرانی چون الناز شاکردوست، شبنم مقدمی، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، بانیپال شومون، فرید سجادی حسینی و آرمین رحیمیان. شبی که ماه کامل شد در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق شد در ۵ بخش دیگر نیز سیمرغ بلورین را به دست آورد و عنوان جایزه‌بگیرترین فیلم آن دوره را از آن خود کند. فیلم نرگس آبیار در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول زن (الناز شاکردوست)، بازیگر نقش مکمل زن (فرشته صدر عرفایی) و بهترین چهره پردازی (ایمان امیدواری) صاحب سیمرغ بلورین شد.

هوتن شکیبا با تصاحب سیمرغ بلورین برای بازی در نقش سخت و پیچیده عبدالحمید توانست پس از تنها ۵ سال و حضور در ۴ فیلم سینمایی جایگاه خود را در میان بازیگران درجه یک و کاربلد سینمای ایران باز کند. اما فیلم شبی که ماه کامل شد پس از کسب جوایز بی شمار در ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۸ بالای یک میلیون و هفتصد هزار نفر مخاطب را روانه سالن‌های نمایش دهنده کرد و در رتبه ۵ جدول پرتماشاگرترین‌های سال ایستاد.

شکیبا با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای نسبت به فیلم شبی که ماه کامل شد در سال ۱۳۹۸ در فیلم عامه‌پسند به کارگردانی سهیل بیرقی حاضر شد. البته نقش‌آفرینی او در کنار هنرنمایی فاطمه معتمدآریا و بازی درجه یک باران کوثری که نامزد سیمرغ بلورین نیز شده بود، به چشم نیامد. عامه پسند همچنان پس از گذشت ۳ سال از ساخت، همچنان فرصت اکران عمومی را پیدا نکرده است.

هوتن شکیبا و الناز شاکردوست در فیلم شبی که ماه کامل شد
فیلم شبی که ماه کامل شد

تجربه‌های طلایی در پایان دهه ۹۰

هوتن شکیبا در سال ۱۳۹۹ و در دوران همه‌گیری کرونا در ۲ فیلم سینمایی ایفاگر ۲ نقش کاملا متفاوت شد: «ابلق» و «تی‌تی». او در هر ۲ فیلم فارغ از کیفیت‌شان عالی بازی کرد و تحسین همگان را برانگیخت.

او با گریمی متفاوت در فیلم ابلق ساخته نرگس آبیار در کنار بازیگران چهره‌ای چون الناز شاکردوست، بهرام رادان، گلاره عباسی، مهران احمدی و… هنرنمایی کرد. «ابلق» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حاضر بود و با اینکه چندان به مذاق نویسندگان و منتقدان خوش نیامد اما توانست در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شود که از این میان ۴ سیمرغ بلورین بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (گلاره عباسی)، بهترین چهره پردازی (ایمان امیدواری) و بهترین جلوه‌های ویژه تصویری (فرید ناظر فصیحی) را به نام خود کند. مهم‌ترین ضعف داوران دوره سی و یکم نامزد نشدن هوتن شکیبا برای بازی در «ابلق» بود. این دومین همکاری هوتن شکیبا و نرگس آبیار در ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۱ روانه اکران عمومی شد و نزدیک به ۵۲۰ هزار نفر از آن دیدن کردند و جایگاه ۷ جدول پرمخاطب‌ترین های سال به «ابلق» تعلق گرفت.

هوتن شکیبا در فیلم ابلق نرگس آبیار
فیلم ابلق

فیلم تی‌تی چهارمین ساخته آیدا پناهنده پس از فیلم‌های «ناهید»، «اسرافیل» و «پاییز نیکایدوها» با نقش آفرینی پارسا پیروزفر، الناز شاکردوست و هوتن شکیبا یکی از آثار خوش‌ساخت و تحسین برانگیز جشنواره سی و نهم فیلم فجر بود که البته با کم‌لطفی داوران مواجه شد. فیلم پناهنده تنها در ۳ بخش بهترین فیلمنامه (آیدا پناهنده و ارسلان امیری)، بهترین فیلمبرداری (فرشاد محمدی) و بهترین موسیقی متن (علیرضا افکاری) نامزد دریافت جایزه بود. «تی‌تی» در چهاردهمین جشن انجمن منتقدان جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن (الناز شاکردوست) را به دست آورد و در ۳ بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی متن هم نامزد بود. تی‌تی در ۱۵ تیر ۱۴۰۱ اکران عمومی شد و حدود ۵۴۰ هزار نفر را روانه سالن های نمایش دهنده کرد و رتبه ۶ جدول پرتماشاگرترین های سال را به خود اختصاص داد.

شکیبا در ادامه هنرنمایی‌های خود در نقش‌های متفاوت در سال ۱۴۰۰ هم جلوی دوربین فیلم ملاقات خصوصی اولین ساخته سینمایی امید شمس رفت. فیلمی عاشقانه و پرملاط و داستانگو که پریناز ایزدیار، ریمان رامین فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی پور و… را در تیم بازیگران خود می‌دید در چهلمین جشنواره فیلم فجر به زعم نویسندگان و منتقدان یکی از بهترین فیلم‌ها بود.

معرفی و نقد فیلم ملاقات خصوصی

با اینکه تا یک روز مانده به پایان جشنواره، ملاقات خصوصی در صدر آرای مردمی بود ناگهان برای اولین بار این جایزه در جشنواره حذف شد و امیر بنان تهیه کننده فیلم به نشانه اعتراض، فیلمش را از داوری بیرون کشید اما با این حال فیلم در چند بخش نامزد دریافت جایزه شد که بار دیگر اعتراض تهیه‌کننده را در پی داشت. فیلم ملاقات خصوصی در سال جاری در ۱۴ دی به روی پرده سینماهای ایران رفت و در زمان نگارش این گزارش با احتساب میانگین بهای بلیت ۴۰ هزار تومن، نزدیک به ۳۸۵ هزار نفر از آن دیدن کردند و در رتبه موقت ۱۰ جدول پربیننده‌ترین‌های سال قرار گرفت. قطعا تا پایان سال تعداد تماشاگران فیلم امید شمس مرز ۴۰۰ هزار نفر را رد خواهد کرد.

هوتن شکیبا در فیلم ملاقات خصوصی
فیلم ملاقات خصوصی

حضور شکیبا در نمایش خانگی

شکیبا در این سال‌های کمی که شهرت او می‌گذرد و موفقیت‌های فراوانی که به دست آورده، علاوه بر تجربه سریال تلویزیونی، در سریال نمایش خانگی هم حضور فعالی داشته است. او در مجموعه ابله (کمال تبریزی) که به‌صورت سی‌دی توزیع می‌شد، حضور کمرنگی داشت، اگر صداپیشگی در مجموعه مهمونی (ایرج طهماسب) را ندید بگیریم، سریال رهایم کن (شهرام شاه حسینی) اولین حضور جدی و پررنگ هوتن شکیبا در نمایش خانگی محسوب می‌شود.

سریال رهایم کن؛ مرجع معرفی و اطلاعات

البته این سریال که از فیلیمو پخش شده است، تنها تجربه او نیست و شکیبا در سریال تموم عمر چندتا بهاره (سروش صحت) هم حضور دارد تا تجربه موفق سریال لیسانسه‌ها را این‌بار در نمایش خانگی تکرار کند. زمزمه‌های حضور هوتن در سریال سووشون (نرگس آبیار) هم شنیده می‌شود تا بازیگر محبوب فیلم‌های آبیار، تجربه همکاری سریالی را در سریال هم بچشد.

 

صداپیشه‌ای که دیده نشد‍!

هوتن شکیبا در کنار بازیگری، به عنوان صداپیشه هم با ایرج طهماسب همکاری کرده است. او صداپیشگی کاراکتر «خونه بغلی» در مجموعه «کلاه قرمزی» و کاراکتر «بچه» در مجموعه «مهمونی» را برعهده داشت که این آخری با استقبال مخاطبان مواجه شد.

 

تعداد تماشاگران آثار اکران شده هوتن شکیبا

ردیف نام فیلم سال
ساخت
تاریخ
اکران
سال
اکران
تعداد
تماشاگران
رتبه توضیحات
۱ شب بیرون ۱۳۹۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ۱,۸۴۸ ۱۴ اکران در گروه هنر و تجربه
۵ طبقه حساس ۱۳۹۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱,۰۱۱,۰۶۳ ۲
۴ هلن ۱۳۹۴ ۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۴۳,۳۱۹ ۴۸
۳ شبی که ماه کامل شد ۱۳۹۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱,۷۱۶,۹۱۵ ۵
۲ ابلق ۱۳۹۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ۵۱۶,۵۳۸ ۷
۸ تی تی ۱۳۹۹ ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۵۳۸,۶۲۷ ۶
۶ ملاقات خصوصی ۱۴۰۰ ۱۴ دی ۱۴۰۱ ۳۸۴,۱۰۰ ۱۰ اکران ادامه دارد
میانگین تعداد تماشاگر ۶۰۱,۷۷۳  

پرتماشاگرترین آثار اکران شده هوتن شکیبا

ردیف نام فیلم سال
ساخت
تاریخ
اکران
سال
اکران
تعداد
تماشاگران
رتبه توضیحات
۱ شبی که ماه کامل شد ۱۳۹۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱,۷۱۶,۹۱۵ ۵
۲ طبقه حساس ۱۳۹۲ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۱,۰۱۱,۰۶۳ ۲
۳ تی تی ۱۳۹۹ ۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۵۳۸,۶۲۷ ۶
۴ ابلق ۱۳۹۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ۵۱۶,۵۳۸ ۷
۵ ملاقات خصوصی ۱۴۰۰ ۱۴ دی ۱۴۰۱ ۳۸۴,۱۰۰ ۱۰ اکران ادامه دارد

تعداد آثار اکران شده هوتن شکیبا

تماشای فیلم‌های هوتن شکیبا در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

7 نظر
  1. آیدا می‌نویسد

    سلام سریال لیونل مسی عید فطر پخش میشه؟؟
    چ سریالی عید فطر منتشر میشه؟؟

  2. عرفان می‌نویسد

    لطفا یه همچین مطلبی برای سحرقریشی و محمدرضاگلزار منتشر کنید.
    همیشه جز بازیگران پولساز و پرفروش بودن.

  3. کریم می‌نویسد

    سلام خسته نباشید
    سریال مگه تموم عمر چند تا بهاره عبد نوروز پخش میشه ؟؟

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      هنوز مشخص نیست…

  4. نزگس می‌نویسد

    درضمن ابلق هم در تاریخ۲٠مرداد۱۴٠۱کران مردمی شد! نه سال ۱۴٠٠

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      ممنون از تذکر… اصلاح میشه.

  5. نزگس می‌نویسد

    «بچه» دربرنامه دورهمی نبود، دربرنامه مهمونی بود!

fosil