عطر آلود ساخته هادی مقدمدوست یکی از فیلمهای حاضر در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است که در این مطلب نگاهی به برخی حواشی و اتفاقها و نقدهای این فیلم میاندازیم.
هادی مقدمدوست پس از ۷ سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام عطرآلود به تهیهکنندگی یوسف منصوری و محصول سازمان سینمایی سوره، آماده نمایش کرده تا برای نخستینبار در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر رونمایی شود. مقدمدوست پیش از این با ۲ فیلم سر به مهر و هیهات (که یکی از اپیزودهایش را کارگردانی کرده) تجربه فیلمسازی را پشت سر گذاشته است. او همچنین سریال سرباز را برای شبکه ۳ تلویزیون ساخته است. مقدمدوست به واسطه همکاری طولانی مدت با حمید نعمتالله در آثار سینمایی و تلویزیونی از جمله بوتیک، بی پولی، آرایش غلیظ، وضعیت سفید و… تجربههای متفاوتی را در حوزه نگارش فیلمنامه پشت سر گذاشته است.
خلاصه داستان فیلم عطر آلود
در خلاصه داستان عطرآلود آمده است: فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالشهای جدیدی مواجه میکند؛ او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقیماندهاش را به سرانجام برساند.
فیلم عطرآلود به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدمدوست، چالشهای یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگیشان تصویر میکند.
همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱
بازیگران و عوامل فیلم عطر آلود
مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی، شهروز ابراهیمی
کارگردان: هادی مقدم دوست، تهیهکننده: یوسف منصوری، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: مهدی حسینیوند، طراح صحنه و لباس: محمدرضا میرزامحمدی، طراح چهرهپردازی: محمود دهقانی، صدابردار: مهراد ابوالقاسمی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، موسیقی: مسعود سخاوتدوست، مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی، سرپرست گروه کارگردانی: سعید نقدزاده، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوههای ویژه بصری: محمد برادران، دستیار کارگردان و برنامهریز: فرانه نصری، عکاس و تصویربردار پشتصحنه: حمید ضرابی، محصول: سازمان سینمایی سوره حوزه هنری.
صحبتهای عوامل فیلم در جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱
هادی مقدمدوست | کارگردان فیلم عطرآلود:
- این فیلم برای من یک تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را میساختم، بود.
- نمایش حال درونی آدمها و تغییراتشان غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است، یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. به نظرم موضوع تغییر مساله آدمهاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند.
- قوس شخصیت و چالش تغییر آدم از نقطهای به نقطه دیگر برای من اهمیت دارد. من طرح را که دیدم، فهمیدم این چالش را دارد. اگر قطعهای از این فیلمنامه برداشته شود، انگار گامی از مسیر این تغییر برداشته شده است و به نظرم تغییر دیگر برای مخاطب ملموس نخواهد بود.
- واقعیت این است که نمیتوان از هدف درباره ساخت فیلم سخن گفت چون روی نتیجه آن اثر میگذارد و بیشتر باید درباره دریافت مخاطب از فیلم صحبت کرد. اگر من از هدفم بگویم در واقع گفتهام شما باید فیلم را اینگونه ببینید؛ درحالیکه تماشاگر باید دریافت خود را داشته باشد.
- زندگی ترکیبی از غم و امید است. زمانی نیست که اینها همه با هم وجود نداشته باشد در حقیقت در لحظهای که بیمناک یا محزون هستید حتما امید هم دارید. امروز که در آن هستیم چند سال دیگر «گذشته» میشود و بازگشت به معصومیت تعبیر بهتری برای سوالی است که پرسیدید.
یوسف منصوری | تهیهکننده:
- سینمای هادی مقدمدوست ویژگیهای خود را دارد که اهالی سینما و هنر آن را میشناسند. سینمای او انسانی، اخلاقی و درست با نگاهی امیدوار به زندگی است که هم در زیست شخصی و هم در زیست هنری میتوانید روحیه او را ببینید.
- دغدغه این فیلم از علایق فیلمساز هم بود و مسیر به صورت پله پله جلو رفت. از رفقای خود در سازمان سینمایی سوره که جلو آمدند و زمان برای کار گذاشتند، تشکر میکنم. مصطفی زمانی هم با جان و دل پای کار آمد. در حقیقت او هر بار که به دفتر میآمد، منبعی از انرژی بود و دنیایی را با خود میآورد.
- ما میخواهیم درون آدمها را مطالعه کنیم و اگر مطالعه ما صرفا برای حوادث داغ باشد، کیفیت آن به همان شکل معمول میشود. واقعا نمیتوان فیلمهایی را که قصدش مطالعه درون آدمهاست، نفی کرد. مگر اینکه این سلیقه ما نباشد. این مدل نگاه گونهای معروف از سینماست و حداقل اینگونه را بپذیریم.
مصطفی زمانی | بازیگر:
- به خانواده درگذشتگان چهار ماه اخیر تسلیت میگویم. برخی قوانین در ارشاد باید بازبینی شود، چون فیلمنامههایی که میخوانیم دور از واقعیت شده است و معادلش را پیدا نمیکنیم . دسترسی مردم به فیلمهای جهان زیاد است و باورپذیری نقشهایی که بازی میکنیم، در این فضا سخت است. در فرهنگ خودمان این فیلمها باورپذیر است و من انرژیام را روی این فیلمها گذاشتم.
- من با هادی مقدمدوست کار نکرده بودم اما گپ و گفتهای بسیار زدیم و بعد از آن قرارداد بستیم. البته پیشتولید برای چند ماه متوقف شد اما من هم کاری را قبول نکردم.
- فیلمنامه خوب بود اما کمتر کسی را در این حوزه میشناسم که شوق زیادی برای فیلمسازی دارد. کار با مقدمدوست یکی از بهترین تجربههای من بود چون او ابتدا فیلم را میسازد و بعد اجرایش میکند.
- من هنوز نتوانستم شخصیت حقیقیام را پیدا کنم. من بیست و چند سالم بود که برای «یوسف پیامبر» رفتم و از همان موقع میدانستم سر هر کاری بروم انگار در یک زمین بازنده وارد شدم چون سریال «یوسف پیامبر» کار بزرگی بود. اما برای من یاد گرفتن مهم است و این آن چیزی است که امید برای زندگی میدهد. وقتی به این نتیجه رسیدم که میشود از مقدمدوست یاد گرفت به نوعی به نقش رسیدم. از سوی دیگر نمیتوان به مرگ فکر کرد و دنیا همان باشد که یک ساعت پیش بوده است. اینکه بگویید به خاطر فرزندم یا خانوادهام زندگی میکنم، دروغ است چون انسان برای بقا زاییده شده است. من با هادی مقدمدوست حرف میزدم و گفتم این سه مرحله دارد که اول حق بودن مرگ است و مهربان میشوید. دوم نوعی سوءظن و پرخاشگری پیدا میکنید و مرحله سوم تسلیم است.
حسین حسنی | نویسنده:
- مگر میشود با هادی مقدمدوست کار کرد و فیلمنامه را تنها نوشت. من افتخار داشتم با او بنویسم و کار یاد بگیرم و البته زندگی کردن هم از او یاد بگیرم.
- تمام تلاش ما این بود کاراکتر اصلی را به گونهای جلوه دهیم که عطر ویژگی اصلی این شخصیت باشد و نمیدانم این اتفاق واقعا افتاد یا نه.
روزبه رایگا | مدیر فیلمبرداری:
- من پیش از این در فیلم «سر به مهر» با عوامل همکاری داشتم و وقتی فیلمنامه را خواندم، فهمیدم این اثر هم به همان شیوه است و خوشحال شدم. درباره تک تک لوکیشنها و نورهایی که قرار بود در صحنه کار شود، بسیار صحبت شد. چراکه فیلمنامه برای ما مثل کتابی بود که همیشه به آن رجوع میکردیم.
- هادی مقدمدوست مدام فضا را توضیح میداد و تشریح می کرد. این باعث میشد در دکوپاژ هم چالش داشته باشیم هم به خوبی پیش رویم.
در کاشان کی پخش میشوت
فیلم نسبتاً خوبی بود حداقل دور از کلیشه وبا نگاهی نو
در کدام شهر اکران میشه؟