به بهانه بیماری ناخوانده‌ای که مبارز می‌طلبد

هفت فیلم امیدبخش درباره سرطان

لیستی از بهترین فیلم ها درباره سرطان و بیماری سخت اینجاست؛ اگر فیلمی جا افتاده، پیشنهاد دهید

سرطان را هم مثل آلزایمر می‌توان «بیماری خانواده» دانست. هجومش به بدن یک انسان فقط فرد مبتلا را درگیر نمی‌کند، بلکه کل اعضای یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رنجی جمعی ایجاد می‌کند. به عنوان کسی که هم خودش درگیر سرطان بوده و هم عزیزترین کسش را به خاطر این بیماری از دست داده اعتراف می‌کنم رنج ابتلای یک عزیز به سرطان به مراتب بیشتر از ابتلای خود انسان است.
این بیماری وجود دارد. هست. برای انواعی از آن راه‌های درمانی بسیار موثری کشف شده و آینده انواع خطرناک‌تر آن هم به دلیل تحقیقات شبانه‌روزی دانشمندان، روشن‌تر از قبل به نظر می‌رسد. سرطان یک میهمان ناخوانده است که در اولین قدم باید حضور آن را پذیرفت. باید قبول کرد که سلول سرطانی جزئی از بدن خود ماست که به بیراهه رفته، پس باید با آن کنار آمد و با صبر و تحمل تمام تلاش را برای بدرقه کردنش به کار بست.
هفت فیلم امیدبخش با موضوع سرطان و بیماری‌های سخت را به شما معرفی کنیم.

ابتلا به یک بیماری سخت و حواشی آن همچون سرطان سرشار از درام است و به همین خاطر سینما همیشه از موضوع بیماری به عنوان یک دستمایه موثر برای ساخت فیلم استفاده کرده است. در طول چند دهه اخیر و با جدی گرفته‌تر شدن موضوع سرطان در جهان، فیلم‌های زیادی با محوریت این بیماری ساخته شده که هم به خود فرد مبتلا می‌پردازد و هم به اطرافیان او. تماشای این فیلم‌ها ممکن است برای برخی تداعی‌کننده خاطرات ناگوار و برای برخی یادآورنده فرجامی خوش باشد. اما دیدن چنین فیلم‌هایی نهایتا انسان را با ابعاد جدیدی از توان بشر در تحمل سختی آشنا و به بیننده یادآوری می‌کند که «صبر و امید» چقدر برای آدمیزاد حیاتی است.

بهترین صحنه‌های بداهه تاریخ سینما

فیلم پنجاه پنجاه | ۲۰۱۱ | ۵۰/۵۰

در صدر این فهرست فیلمی را قرار دادیم که گرچه درباره ابتلای یک مرد بسیار جوان به سرطان است، اما از شدت خنده می‌تواند اشک‌تان را دربیارود. نویسنده این فیلم «ویل رایزر» فیلمنامه آن را براساس تجربه ابتلای خودش به سرطان در سن ۲۵ سالگی نوشت. در واقع «سث روگن» و «اوان گلدبرگ» دو تهیه‌کننده فیلم که رایزر را از نزدیک می‌شناختند، او را تشویق کردند که داستان زندگی‌اش را تبدیل به سناریو کند.

فیلم درباره پسری است که قبل از این‌که زندگی کردن را بیاموزد، باید برای حفظ زندگی بجنگد. نقش اصلی فیلم را «جوزف گوردون لویت» بازی کرده و حضور سث روگن در کنار او باعث شده تا بارها از خنده قهقهه بزنید.

تماشای فیلم 50.50 در فیلیمو

فیلم بقیه مردم | ۲۰۱۶ | Other People

«کریس کلی» نویسنده و کارگردان فیلم که سابقه نویسندگی در شوی کمدی محبوب SNL آمریکا را داشت، فیلم را براساس بیماری و مرگ مادر خودش نوشت و ساخت و این یکی هم علی‌رغم موضوع سهمگینش فیلمی شیرین است. فیلم درباره مرد ۲۹ ساله‌ای است که پس از ابتلای مادرش به مراحل شدید سرطان سارکوما، به خانه بازمی‌گردد تا از مادرش مراقبت کند.

این مرد جوان که به جنس مخالف هم تمایلی ندارد حالا دو مشکل دارد: اولا باید با تصمیم مادرش که تصمیم گرفته درمان بیماری را ادامه ندهد کنار بیاید، ثانیا باید نیش و کنایه‌های خانواده مذهبی و سنتی‌اش را درباره تمایلات جنسی‌اش تحمل کند.

فیلم بقیه مردم

فیلم زندگی من بدون من | ۲۰۰۳ | My Life Without Me

سریال محبوبی که جمعه‌ها از شبکه دو پخش می‌شد را یادتان هست؟ «قصه‌های جزیره»! قهرمان آن سریال دختری بود به نام «سارا استنلی» که نقشش را «سارا پولی» بازیگر-کارگردان کانادایی بازی می‌کرد. سارا پولی که حالا به وزنه‌ای در سینمای کشورش تبدیل شده، در فیلم «زندگی من بدون من» نقش مادر جوانی را بازی می‌کند که متوجه می‌شود به سرطان پیش‌رونده تخمدان مبتلا شده و فرصت چندانی برای زندگی کردن ندارد.

او تصمیم می‌گیرد خبر مرگ قریب‌الوقوعش را به خانواده‌اش اعلام نکند و تلافی تمامی خوشی‌ها و کارهایی که در زندگی نکرده را هم درآورد!

فیلم زندگی من بدون من

فیلم کوبیدن در بهشت | ۱۹۹۷ | Knockin’ on Heaven’s Door

آیا کسی شانس تماشای این فیلم آلمانی را داشته؟ در خارج از ایران خیلی مشهور نیست و تماشاگران ایرانی هم احتمالا آن را با دوبله‌ای بسیار دلپذیر، از تلویزیون تماشا کرده باشند. ماجرای فیلم بسیار جذاب است. دو بیمار جوان با روحیات متفاوت که در یک بیمارستان هم‌اتاقی هستند، متوجه می‌شوند که هردو به بیماری‌های لاعلاج مبتلا شده‌اند و فرصت چندانی برای لذت بردن از زندگی ندارند.

آن‌ها تصمیم می‌گیرند به جای حبس ماندن در بیمارستان و گذراندن بقیه عمر کوتاه‌شان به درمان، از بیمارستان فرار و شروع به ماجراجویی کنند. نقطه شروع ماجراجویی هم این‌جاست که یک شب بعد از آوردن دزدکی یک شیشه الکل به داخل اتاق، یکی از مردها متوجه می‌شود که رفیق تازه‌اش به عمرش دریا را از نزدیک ندیده و تصمیم می‌گیرند باهم به سمت دریا حرکت کنند که از نظرشان کمتر از بهشت نیست.

ماجراجویی آن‌ها با فرار از بیمارستان و دزدیدن مرسدس بنز آغاز می‌شود و ناخواسته وارد یک ماجرای گنگستری-پلیسی می‌شوند که پای یک میلیون مارک آلمان در میان آن است. پایان فیلم شاید ظاهرا تلخ باشد، اما اشک شیرینی بر صورت آدم جاری می‌کند.

فیلم کوبیدن در بهشت

فیلم شرایط مهرورزی | ۱۹۸۳ | Terms of Endearment

زندگی یک مادر و دختر که دچار فرازونشیب‌های زیادی بوده، با ابتلای دختر به سرطان و بستری شدنش در بیمارستان دچار تحول می‌شود و حالا مادر باید تمام مهرش را نثار دخترش کند. فیلم صحنه‌های زیادی دارد که دل‌تان را ریش می‌کند، مثل صحنه التماس مادر (شرلی مک‌لین) به پرستاران برای تزریق مسکن به دختر دردمندش؛ اما نهایتا به انسان درس زندگی و بخشندگی می‌دهد.

در کنار بازی‌های فوق‌العاده شرلی مک‌لین و «دبرا وینگر»، فیلم یک «جک نیکلسون» معرکه هم دارد که برای بازی در این فیلم توانست دومین اسکار زندگی‌اش را دشت کند.

شرایط مهرورزی

فیلم فهرست آرزوها | ۲۰۰۷ | The Bucket List

«باکت لیست» یعنی فهرستی از کارهای نکرده که آدم آرزو دارد روزی آن‌ها را انجام دهد. این کارهای نکرده هم عموما یا خلاف‌اند یا ماجراجویی! تم فیلم بسیار شبیه به «کوبیدن در بهشت است» و شاید بتوان آن را نسخه آمریکایی‌شده همان فیلم دانست.

این بار رئیس بسیار ثروتمند یک بیمارستان (جک نیکلسون) که مبتلا به سرطان شده، در بیمارستان خودش بستری می‌شود و وقتی می‌فهمد چیز زیادی به پایان عمرش نمانده، تصمیم می‌گیرد با بیمار هم‌اتاقش (مورگان فریمن) و با استفاده از ثروتی که دارد، کارهای نکرده عمرشان را انجام دهند. فیلم علی‌رغم موضوع عالی و ترکیب فوق‌العاده بازیگرانش چندان ارزش هنری ندارد، اما شیرین و امیدبخش است.

تماشای فیلم فهرست آرزوها

مستند پایان‌های جایگزین: شش راه جدید برای مردن در آمریکا | ۲۰۱۹ | Alternate Endings: Six New Ways to Die in America

یک مستند تلویزیونی درباره تغییر نگرش در ایالات متحده نسبت به مرگ. فیلم درباره راه‌های جدیدی است که آمریکایی‌های مبتلا به بیماری‌های لاعلاج برای پایان دادن به زندگی خود به آن می‌اندیشند. راه‌هایی مثل «اتانازی» یا همان مرگ عزت‌مندانه که در معدود کشورهایی در دنیا قابل اجراست و در این فیلم بیماری به نام «دیک شنون» می‌خواهد برای پایان دادن به زندگی خود از این قانون در ایالت کالیفرنیای آمریکا استفاده کند.

فیلم سری هم به زندگی دیگرانی می‌زند که زندگی‌شان به دلیل سرطان دچار مشکل شده، از جمله زوجی که پسر کوچک‌شان را به خاطر سرطان از دست داده‌اند و به جای پیروی از آداب و رسوم سنتی تشییع جنازه، می‌خواهند به افتخار زندگی او جشن بگیرند. فیلم می‌توان نگاه‌تان به مرگ را کاملا دچار چالش کند و از جمله آثاری است که بیننده را در معرض تغییر خوشایند نگرش قرار می‌دهند.

پایان‌های جایگزین: شش راه جدید برای مردن در آمریکا

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil