به بهانه اکران سینمایی بخوانید

معرفی فیلم شماره ۱۰

مجید صالحی و حسام منظور ستاره های این فیلم حوزه دفاع مقدس هستند

شماره ۱۰ جدیدترین ساخته حمید زرگرنژاد که در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر چهل و یکم حضور داشت یک فیلم جنگی است که در فضایی تاریک و تلخ روایت می‌شود و تجربه متفاوتی در زمینه فیلم‌های جنگی است. زرگرنژاد سال ۹۶ با فیلم ماهورا در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست تحسین منتقدان را به همراه داشته باشد. او امسال با فیلم شماره ۱۰ در اکران سینمایی حضور دارد.

فهرست دیدنی ترین فیلم های دفاع مقدسی و جنگی

خلاصه داستان فیلم شماره ۱۰

فیلم شماره ۱۰ در فضایی متفاوت و نفسگیر ساخته شده و در خلاصه داستان رسمی آن نوشته شده: «فرار از اینجا بهترین راهه چون همه‌مون ازش می‌ترسیم…» اما داستان از این قرار است؛ یکی از رزمندگان ایرانی اواخر جنگ تحمیلی به اسارت درمی‌آید و می‌خواهد از اردوگاه فرار کند. او خودش را جوشکار زیرآب معرفی می‌کند و همین باعث می‌شود دونفر از اسیران ایرانی به او نزدیک شوند تا او را فراری دهند. فرارکردن از این اردوگاه، تقریبا محال است و اگر کسی موفق به فرار شود، به ازای هر یک نفر، سه نفر از اسیران ایرانی اعدام می‌شوند. شماره ۱۰ به خاطر مهارتی که دارد، می‌تواند راه را برای فرار باز کند. احمد که یکی از اسیران قبلی اردوگاه است می‌خواهد به شماره ۱۰ کمک کند تا با فرار، نام اسیرانی که نامشان از صلیب سرخ پنهان مانده را به گوش ایران و جهان برسانند…

نکته جالب در مورد فیلم شماره ۱۰ این است که داستان فیلم بر اساس یک داستان واقعی نوشته شده است. زرگرنژاد در فیلم ماهورا هم یک روایت واقعی را دستمایه ساخت فیلمش قرار داد و فضای مستندگونه فیلمش حکایت از آن دارد که فیلمساز جوان حوزه دفاع مقدس اعتقاد خاصی به مستندنگاری در حوزه جنگ دارد.

 

بازیگران و عوامل فیلم شماره ده

مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی، مهدی زمین پرداز، صحرا اسداللهی و احمد کاوری بازیگران این فیلم سینمایی هستند. ترکیب بازیگران فیلم حکایت از یک فیلم متفاوت دارد و باید دید باز هم می‌تواند منتقدان را نسبت به فیلمش راضی نگه دارد؟

نویسنده و کارگردان: حمید زرگرنژاد، تهیه‌کننده: ابراهیم اصغری، مجری طرح: احمد کاوری، مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، صداگذار: آرش قاسمی، صدابردار: فرخ فدایی، طراح گریم: شهرام خلج، طراح لباس : نیاز حمیدی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: حسین حشمت نیا، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: رضا ترکمان، مدیر تولید: علی بهره‌مند، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، مدیر برنامه‌ریزی: حبیب قلی‌زاده، دستیار اول کارگردان: محسن حسن‌پور، محصول بنیاد سینمایی فارابی.

 

جایزه های فیلم شماره ۱۰

Fajrمجید صالحی | سیمرغ بلورین نقش اول مرد | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۱
مسعود سخاوت‌دوست | سیمرغ بلورین موسیقی متن | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۱
شهرام خلج | سیمرغ بلورین چهره‌پردازی | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۱
سیمرغ بلورین طراح صحنه | چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر – ۱۴۰۱

 

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم شماره ده

خبرگزاری ایسنا

علیرضا بهرامی | شماره ده بیشتر فیلم «جنگی» است تا دفاع مقدس. جز یک سکانس کوتاه مکالمه حین دعا و زیارت خوانی، رد دیگری از مفهوم‌های مورد توجه و تاکید در حوزه دفاع مقدس، چیز دیگری در آن در این باره دیده نمی‌شود. درواقع «شماره ۱۰» یک فیلم جنگی قهرمان محور است؛ قهرمانی جنگی، به نسبت تنومند و توانمند، شجاع و البته کمی مرموز. اتفاقا حالا که مناسبات سیاسی و فرهنگی – اجتماعی ما با ملت و دولت عراق به گونه‌ای رقم خورده که با دوران قضاوت و موضع‌گیری ما در قبال حزب بعث حاکم بر کشور همسایه بسیار متفاوت شده است، ساختن فیلم‌های جنگی از این دست، توجیه پذیرتر یا دست‌کم کم دردسرتر به نظر می‌رسد.

خبرگزاری تسنیم

پارسا آتش‌پر | زرگرنژاد در شماره ۱۰ نیز همانند ماهورا، توان فیلمسازی خود را معطوف به فضاسازی و خلق اتمسفر خاص فضاهای جنگی می‌کند و همانند ماهورا، علاوه بر اینکه در جلوه‌های ویژه میدانی و بصری به توفیقی در اجرا می‌رسد، در نمایش جغرافیای کامل محل حادثه به‌درستی عمل می‌کند و برخلاف بسیاری از فیلم‌های جنگی مانند تنگه ابوقریب (به کارگردانی بهرام توکلی) که به تشریح جزئی و دقیق منطقه عملیاتی نمی‌رسند و به نمایشی از کلیات اکتفا می‌کنند و با این موضوع سبب ایجاد سردرگمی و آشفتگی در مخاطب می‌شود، سعی می‌کند با استفاده از ابزارهای رایانه‌ای، بهره‌گیری از نماهای لانگ و استریم لانگ، تشریح وضعیت اسارتگاه از زبان شخصیت‌ها و غیره، مخاطب را با جزئیات نقشه و هدف و غایت اسرای در حال فرار آشنا کند.

خبرگزاری فارس

مصطفی محمودی | فیلم‌های فرار از زندان طرفداران پروپاقرصی دارند. علاقه به این دست از آثار آن‌قدر زیاد است که گاهی اوقات حتی با وجود بعضی ضعف‌های فنی صرفاً به دلیل مضمون، آن‌ها را تماشا می‌کنیم. عموماً در فیلم‌های فرار از زندان باشخصیت یا شخصیت‌هایی طرفیم که بر اساس یک نقشه قصد فرار دارند؛ اما در برابرشان دیوارهایی نفوذناپذیر یا زندانبان‌هایی بی‌رحم قرار گرفته‌اند. این دست آثار مخاطبان خود را بسیار هیجان‌زده می‌کنند؛ هیجان اینکه زندانی یا زندانی‌ها کی و با چه نقشه‌ای می‌گریزند؛ چطور نقشه را مخفی نگه می‌دارند و دست آخر با چه شیوه‌ای زندانبان‌های خشن را پشت سر می‌گذارند. اما گاهی اوقات فیلم‌ها درونی‌تر می‌شوند و بر ذهنیات زندانی و درک و دریافت او از موقعیت تمرکز می‌کنند.

خبرگزاری کتاب (ایبنا)

مریم محمدی | فیلم به لحاظ داستانی تا ۸۰ درصد در جذب مخاطب و نگه داشتن او روی صندلی سینما که این روزها کار بسیار مشکلی است موفق عمل کرده است. به نظر دیگر تهیه کننده‌ای که سال پیش فیلم تک تیرانداز را در کارنامه خود داشت، امسال هم توانسته با فیلمی در همان سبک و سیاق و به لحاظ بصری کمی غنی‌تر مخاطب را برای دیدن فیلمش به سینما بکشاند. به لحاظ ارتقا سطح کیفی فیلم از تک تیرانداز فیلم قبلی ابراهیم اصغری یک سروگردن بالاتر است اما به لحاظ یک دستی روایت فیلم تک تیرانداز با اقتباس از زندگی شهید زرین فیلم موفق‌تری است و چند پاره نیست.

نشست خبری فیلم شماره 10 در جشنواره فیلم فجر

صحبت‌های عوامل فیلم در جشنواره فجر ۴۱

ابراهیم اصغری | تهیه‌کننده فیلم شماره ۱۰:

  • سینمای ایران به ویژه نسل جدید به قهرمان نیاز دارند در چند سال اخیر با توجه به مراوده‌ای که با مخاطبان داشتم این را احساس کردم و در دو کار اخیرم سعی کردیم به سمت یک فیلم قهرمان‌محور برویم.
  • این فیلم هم برگرفته از مستندات است قصه «شماره ۱۰» بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که آقای زرگرنژاد انجام داد، شکل گرفت و بعد از چند نوبت بازنویسی این فیلمنامه حاصل شد ما سعی کردیم قهرمان را در انتهای فیلم به یک پهلوان تبدیل کنیم.
  • ما ایرانی‌ها نسبت به پهلوانان عرق خاصی داریم و امیدوارم این موضوع در ذهن مخاطبان شکل بگیرد و به الگوسازی و اسطوره سازی منجر شود.
  • من کارهای سخت را دوست دارم اگر مشکل جای دیگری وجود دارد که آن در سبد اکران و نحوه تبلیغات و… است دلیلی نمی‌شود که تولید این فیلم‌ها تعطیل شود. شرایط باید اصلاح شود تا اینگونه فیلم‌ها مخاطب جذب کند البته جذب مخاطب باید در تولید هم رعایت شود.
  • به نظرم اگر شرایط برای رفتن مخاطبان به سینما فراهم شود آن‌ها از تماشای فیلم ناراضی نمی‌شوند. این فیلم را برای قهرمانان وطن ساختیم.
  • این فیلم با حمایت کامل فارابی ساخته شده است عدد حمایت را نمی‌گویم اما این فیلم نسبت به دیگر فیلم‌های دفاع مقدس هزینه کمتری داشته است.
  • هر قهرمان ایرانی لیاقت این را دارد که فیلمی برای او ساخته شود من حتی علاقه دارم درباره قهرمانان معاصر که در رشته‌های دیگر هستند فیلمی بسازم. اما به دلیل تجربه خودم در جنگ چنین فیلم‌هایی می‌سازم.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱

حمید زرگرنژاد | کارگردان شماره ۱۰:

  • تحقیقات این فیلم از سال ۹۶ شروع شد. ما سعی کردیم این قهرمان اسم نداشته باشد و نامش شماره باشد چون سرگذشت او تلفیقی از سرگذشت همه آزادگان است.
  • این تنها فرار موفق در تاریخ دفاع مقدس بوده است صدام هم ۴۰ میلیون دینار بر سر این شخصیت واقعی جایزه گذاشته بود چون او تمام ساختار امنیتی را در هم شکست.
  • این قصه تلفیقی از خاطره چند نفر بود اما در واقعیت در زمان جنگ دو نفر با نام زاگرس میرانی و محمد عبدی از زندان فرار می‌کنند از سرنوشت زاگرس میرانی خبری نیست اما محمد عبدی تکنسین اتاق عمل است.
  • تصور ما همیشه حاصل دوربینی بوده که جبهه‌های جنگ ایران و عراق را نشان داده است این را هم در نظر داشته باشید که دوربین من در این فیلم در ایران نیست بلکه در عراق است پس آیا مستنداتی که از شکنجه اسرا در عراق بوده دیده‌اید؟
  • باید بدانید در آنجا کسی اجازه نداشته ریش داشته باشد هر یکی دو روز مجبور بودند ریش خود را بزنند چرا فکر می‌کنید اردوگاه همیشه باید آن شکلی باشد که در فیلم‌ها نشان داده شده است؟
  • اجازه بدهید چهره دیگری از واقعیات را ببینیم. من به خاطرات این افراد وفادار بودم البته اگر همان مستندات را نشان بدهیم خیلی منزجرکننده می‌شود، تا حدودی توانستم شکنجه‌ها و اعدام‌ها را به واقعیت نزدیک کنم.

احمد کاوری | بازیگر:

  • روزی که وارد ساخت این فیلم شدیم شرایط سختی بود و اغلب به خاطر پروژه‌های مختلف که در جریان ساخت بود نمی‌توانستیم بازیگر پیدا کنیم روز اول قصد نداشتم بازی کنم برای آن نقش گزینه‌های مختلفی داشتیم من در فیلم قبلی آقای زرگر نژاد هم بازی کرده بودم.
  • من نمی‌فهمم یعنی چه که می‌گوئید بازیگران نچسب بودند. آن‌ها چه باید می‌کردند.
  • از منظر من به عنوان مخاطب بازیگران بد نبودند و همه کار خود را درست انجام دادند. هدایت آقای زرگرنژاد هم جذاب بود اما قطعاً هیچ‌کس کامل نیست.

 

عکس‌ها و پوستر فیلم شماره ۱۰

پوستر فیلم شماره 10

حسام منظور در فیلم شماره 10

فیلم شماره 10

مجید صالحی در فیلم شماره 10 مجید صالحی در فیلم شماره 10

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

12 نظر
  1. حسین می‌نویسد

    بابا یخورده خلاقیت داشته باشید، سریال فرار از زندان فصل یکش بیست سال پیش ساخته شده هنوز بعد از بیست سال سکانس های فرار جذابیت داره، برای شما واقعا مسخرس و خنده دار، پیشرفت ما تو سینما واقعا صفره، نمیدونم چی بگم والا

  2. سام. می‌نویسد

    فیلم خوبی است ولی یک اسیر آزاده یا نظامی جنگ دیده میتواند به راحتی چندین ایراد از این فیلم بگیرد که در واقعیت وجود نداشت .
    مگر اینها مشاور نظامی ندارند؟ نه سازنده و نه نویسنده؟ ارتش عراق هرگز یک افسر یک دست را فرمانده یک اردوگاه سری و مهم نمیکند . نه عراق بلکه هیچ ارتشی در جهان ! نمیدانم منظورشان چی بود ؟
    اگر رزمنده هم تعریف کرده قطعا اشتباه میکند.
    صلیبی ها مو‌را از ماست بیرون‌میکشیدند، چطور میشود از جلوی دهها اسیر بارها عبور کنند ولی ثبت نامشان نکنند؟
    و…چندین مورد دیگه. فیلم به این خوبی و پر زحمتی حیف است چنین اشتباهی در آن باشد.

  3. علیرضا می‌نویسد

    اصلا این فیلم‌رو چجوری میشه دید این چه وضع اکران نه بلیت فروشی سینما داره، نه بلیت فروشی انلاین

  4. حنا می‌نویسد

    سلام
    ممنون از فیلم تون؛سعی کنید تحقیقاتتون رو بیشتر کنید؛یکی از آشنایان ما از اسرایی هستش که فرار کرده،پس این تنها فرار موفق نبوده

  5. حمید اهوازی می‌نویسد

    من حیرت زده فرمایشات بانوی گرامی،سرکار خانوم مائده عبدی شدم.
    شاید با آزاده موفق به فرار آقای محمدرضا عبدی نسبتی مثل خواهر دختر عمو، برادرزاده و…داشته باشه.
    مهم فامیل بودن و نسبت داشتن نیست
    مهم اینه که واقعا کلام بجایی داشت
    امیدوارم کارگردان جوابی داشته باشه

  6. اسماعیل نادری لردجانی می‌نویسد

    فیلم خوبی است و قابل تقدیر ، البته ما در طول تاریخ و در طول جنگ تحمیلی با صدام چه با روسها و انگلیسی ها و … ادم های قهرمان و گمنام زیادی داریم که ساخت فیلم ومعرفی انها لازم و افتخار افرین است.
    افراد زیادی در طول جنگ و مبارزات با بیگانگان و اجنبی داریم که لازم است این قهرمانان واقعی معرفی گردند.
    در طول فیلم هم مزدور و افراد وطن فروش هم در لباس خودی دیده می شوند که این هم در طول تاریخ برای ملت و مملکت ما اشنا و واقعیت است که باید دید
    بهرحال فیلم و عوامل ان قابل تقدیرند.

  7. سعید الهی می‌نویسد

    سلام احتراما من آزاده هستم فرار از موصل توسط دو نفر که هردو ارتشی بودند واقعیت دارد ولی با فیلم هیچ ارتباطی ندارد وسنخیت آن با فیلم اصلا جور در نمیاد کارگردان میگه تنها فرار موفق …..در ضمن با کتاب خواندن که نمیشه فیلم درست کرد. الان حداقل سی و پنچ هزار از آزادگان زنده هستند ….تکرار میکنم هر کس هر کارگردانی. که قصد ساخت فیلم داره باید با آزاده ها این شهدای زنده حداقل ساعتها بنشیند و از واقعیت ها بشنود سپس فیلم و سریال بسازد
    البته هر اردوگاه نگهداری با سایرین تفاوت زیادی داشتند حدود ۲۲محل نگهداری اسرای جنگی در عراق بوده هیچ کدام باهم یک مدل و یک شکل زندگی نمی‌کردن ورفتار عراقی ها متفاوت بوده برای نمونه من زندان الرشید بودم خیلی متفاوت بوده شکنجه‌ها برخورد ها اصلا با هم قابل مقایسه نیست
    آقای کارگردان لطفاً بامن تماس بگیر تا ایرادهای فیلمت برات بگم

    آزاده و جانباز هشت سال دفاع مقدس

  8. نفس۱۲ می‌نویسد

    فیلم خوبی بود،فقط نمیدونم چرابرگشت؟

  9. پارسا می‌نویسد

    فیلم شماره ۱۰ رو دیدم، فیلم خیلی جالبی بود، داستانش مهیج بود و طراحی صحنه و فیلمبرداری هم حرفه ای بود. پایان بندی خیلی خوبی داشت. پیشنهاد میکنم ببینید

  10. مریم قادری قمشه می‌نویسد

    این فیلم با واقعیت هیچ مطابقت ندارد،پس کلمه مستند را از توضیحات حذف کنید

  11. مریم قادری قمشه می‌نویسد

    اگر کتاب (فرار از موصل )را دست اندر کاران سازنده فیلم شماره ۱۰،مطالعه می‌کردند ۹۹ درصد با فیلم، به عنوان یک فیلم مستند همخوانی ندارد،پس لطفا آقای عبدی و زحمات ایشان را لوث نکنید.

  12. مائده عبدی می‌نویسد

    از سال ۹۶ درباره ی چی تحقیق کردین که هیچ سوالی از شخصی که فرار کرده نپرسیدین؟؟؟؟
    محمد عبدی (محمد رضا عبدی) اصلا خبر نداشت که همچین فیلمی از فرارش ساختن. پس چطور سعی کردین به خاطراتش وفادار بمونین؟؟؟

fosil