اکنون اختصاصی در فیلیمو ببینید

همه چیز درباره فیلم کاپیتان

پژمان بازغی، پانته‌آ پناهی‌ها و امیرحسین بیات بازیگران این فیلم ازرشمند هستند

فیلم کاپیتان دومین ساخته سینمایی محمد حمزه‌ای است که در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر حضور داشت. در این مطلب درباره این فیلم و حاشیه‌های آن نوشتیم. فیلمی که حالا می‌توانید اختصاصی در فیلیمو تماشایش کنید.

بهترین فیلم های اجتماعی سینمای ایران

خلاصه داستان فیلم کاپیتان

فیلمنامه فیلم کاپیتان را امیرمحمد عبدی به نگارش درآورده و در خلاصه داستان آن آمده است: «به من میگن عیسی، هرکاری بخوام می‌کنم…» این فیلم پاسداشت مقام پرستار و ادای دینی به کودکان سرطانی است که نگارش فیلمنامه آن نزدیک به ۶ ماه طول کشیده و بعد از ۲ ماه پیش تولید، طی ۶۴ روز فیلمبرداری آن تمام شد. این فیلم که نوبت اکران سینمایی به خود ندید حالا در فیلیمو در دسترس علاقه‌مندان است.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم کاپیتان

بازیگران و عوامل فیلم کاپیتان

پانته‌آ پناهی‌ها، پژمان بازغی، امیرحسین بیات، بهار نوحیان، ارغوان شعبانی، شایان دارمی پور، پرهام غلاملو و…  بازیگران اصلی فیلم سینمایی کاپیتان هستند.

کارگردان: محمد حمزه‌ای، نویسنده: امیر محمد عبدی، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، تدوین: امید میرزایی، موسیقی: حبیب خزایی فر، مدیر تولید: امیر یمینی، صدابردار: داریوش صادق پور، طراح گریم: مهرداد میر کیانی، طراحی و ترکیب صدا: حسین مشعلی و امید محمدی پور، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، دستیار اول کارگردان: محمد عزیزی، برنامه ریز: امیر رونقی، عکس: محمدمهدی دلخواسته، تهیه کننده: سید صابر امامی و محصول بنیاد سینمایی فارابی.

یادداشت محمد حمزه‌ای کارگردان فیلم

محمد حمزه‌ای در دومین تجربه سینمایی‌اش سراغ ساخت فیلمی اجتماعی رفته است و بعد از ساخت فیلم آذر که آن هم فضایی اجتماعی داشت، نشان داد به روایت داستان‌های زندگی آدم‌های جامعه علاقه دارد. او درباره فیلمش چنین نوشته است: «در تمام طول جاده کاپیتان با همه سختی‌های مسیر، راه‌توشه‌ای نبود جز لبخند معصومانه و رفتار مسئولانه این کودکان دوست‌داشتنی؛ تا در دل تمامی اضطراب‌های کودکانه و دل‌شوره‌های پدرانه، آنچه سر بر می‌آورد، جز امید و ازخودگذشتگی نباشد. راه‌ها طی شد و روزها دی، تا عشق کاپیتانی جای خود را به شوق ایثار ببخشد.»

 

حضور کاپیتان در جشنواره‌های جهانی

جایزه و برگزیده جشنواره جهانیاگرچه فیلم کاپیتان در جشنواره فجر مورد توجه قرار نگرفت و نتوانست در هیچ رشته‌ای نظر داوران را جلب کند ولی موفق شد در چند جشنواره جهانی پذیرش شود و تحسین مخاطبان را برای مفاهیم انسانی فیلم به همراه داشته باشد؛ جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اشلینگل آلمان، جشنواره کودکان و نوجوانان شب‌های سیاه تالین استونی، جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ، جشنواره بین‌المللی فیلم داکا در بنگلادش و جشنواره بین‌المللی کودکان گوآهاتی هند. فیلم کاپیتان در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جایزه ابونصر فارابی را دریافت کرد.

اطلاعات کامل جشنواره فجر ۱۴۰۱

صحبت‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره چهل و یکم فجر

سید صابر امامی | تهیه کننده  کاپیتان:

  •  سرمایه‌گذار این اثر بنیاد سینمایی فارابی است. ما فیلمی درباره بیماری و سرطان ساخته‌ایم و پیشنهادم این است که صرفا به موضوع فیلم در این نشست بپردازیم.
  • فیلم «کاپیتان» حاصل تلاش شبانه‌روزی بچه‌های جلو و پشت دوربین است که با تمام وجود برای تک‌تک صحنه‌ها وقت گذاشتند. این فیلم سراسر درباره امید و زندگی است. قصه «کاپیتان» از دل بیماری سرطان بیرون آمده است. ما در فیلم سعی کردیم زحمات پرستاران و کادر پزشکی را نشان دهیم و همچنین به مقام پدر در خانواده تاکید کردیم.

محمد حمزه‌ای | کارگردان:

  • من دوست دارم در حوزه‌های متفاوت ژانرهای متنوع را تجربه کنم. در این چند ماه، سعی کردم به قصه‌هایی فکر کنم که مربوط به آدم‌هاست و شرایط اجتماعی را به تصویر می‌کشد‌، تا اینکه با بنیاد سینمایی فارابی همکاری را آغاز و تصمیم گرفتیم که این موضوع را کار کنیم.
  • همیشه معتقد هستم که فیلمنامه اساس فیلم است و متن می‌تواند لوکیشن و جزییات را تعیین کند. برای پیدا کردن بازیگرهای کودک، از کوچه و خیابان‌ها شروع کردیم و حتی زمین‌های فوتبال را گشتیم. تااینکه به ذهنم رسید تا کودکی که در فیلم «ملاقات خصوصی» بازی کرده است را پیدا کنیم. در نهایت برای نقش اصلی امیرحسین بیات را پیدا کردیم و تولید را شروع کردیم.
  • من نگاه رئالیستی به این موضوع و فیلم نداشتم، اگر نگاه صرفا واقعی داشتیم محال بود بچه ها بتوانند با ییماری سرطان اینچنین جست و خیز کنند.
  • برای نقش کرامت، به پژمان بازغی پیشنهاد دادیم و ایشان هم مانند هر بازیگری، فیلمنامه را خواندند و سپس ایفای این نقش را قبول کردند.
  • ما با نویسنده در مرحله پیش‌تولید مدام با هم گپ می‌زدیم و برای هر نقش بسیار تامل می‌کردیم و بزرگترین سختی کار برای ما این بود که این کودکان بازیگر را بتوانیم جلوی دوربین ببریم.
  • عیسی کاراکتر و موقعیت اجتماعی دارد که مادر بالای سرش نبوده و پدرش مدام سرکار است و او کمی خودساخته است و این خودساختی در لحن و شخصیت فیلمش دیده می شود.

امیرمحمد عبدی | نویسنده:

  • آقای حمزه ای یک فیلمنامه فرستادند که من بازنویسی کنم؛ من فیلمنامه را خواندم و قرار شد بازنویسی کنم، چون معتقد به بازنویسی نیستم و صحبت کردم که با اعمال تغییراتی داستان «کاپیتان» شکل بگیرد.
  • موقع نگارش فیلمنامه «کاپیتان» صرفا به باورپذیری آن فکر نمی‌کردم. من در زندگی‌ام فرصت تحصیلات نداشتم و هر آن چیزی که روی کاغذ می‌آورم از تجربه زیسته و بانک عاطفی است.

حبیب خزایی‌فر | آهنگساز:

  • این کار برایم خیلی چالش نداشت. تصویر به من خیلی ایده می‌دهد و برای کودک معمولا به سراغ همین سازها می‌رویم؛ خیلی نمی‌خواستم تلاش کنم که از بیننده اشک بگیرم، احساس کردم نمی‌طلبد که که کار بیرون‌زدگی داشته باشد.

امیرحسین بیات | بازیگر کودک:

  • من ۱۳ سال دارم و اصالتا زنجانی هستم. محل زندگی کنونی‌ام در کرج است‌. زمانی که برای این نقش تست دادم، نمی‌دانستم انتخاب خواهم شد یا نه. در فیلم «کاپیتان» نقش عیسی را بازی کردم و سختی‌های زیادی برایم داشت. در تمام دو ماه فیلمبرداری، درس‌ و مدرسه را کنار گذاشتم تا بتوانم وقت مناسب را برای نقشم بگذارم.
  • خاله من به دلیل بیماری سرطان فوت کرد. این مسئله انگیزه‌ای به من داد تا در طول فیلمبرداری بتوانم کاراکتر عیسی را درک کنم. اوایل بسیار استرس داشتم اما کم کم رفع شد.

شایان دارمی‌پور | بازیگر کودک:

  • من بازی را از پیام بازرگانی آغاز کردم و سپس فیلم کودک را تجربه کردم. «کاپیتان» اولین فیلم بلند من است. من ۹ سال دارم و در تهران به دنیا آمده‌ام اما اصالتا آبادانی هستم.
  • کارگردان فیلم را بسیار دوست دارم، زیرا به من کمک می‌کرد و انرژی منفی منتقل نمی‌کرد. او سر فیلمبرداری با ما بسیار درست رفتار می‌کرد. در یکی از سکانس‌ها با امیرحسین بیات (کاراکتر عیسی) دعوا می‌‌کردم در حالی که ما پشت صحنه با هم دوست بودیم و فقط جلوی دوربین دعوا کردیم.

ارغوان شعبانی | بازیگر کودک:

  • من واقعا آرزوی دریا را دارم و از نزدیک دیدمش، موقعی که در قشم ساحل را دیدم خوشحال شدم و این برایم لذت بخش است. اولین باری که آقای حمزه ای را دیدم واقعا با من خیلی مهربان بود و از روز اول ارتباط خیلی خوبی با هم گرفتیم.

پرهام غلام‌لو | بازیگر کودک:

  • من ۱۰ سال دارم و خیلی خوشحال هستم که در جمع‌ شما هستم. من تمامی بچه‌ها را سر صحنه دیدم و با هم دوست شدیم. من و شایان و امیرحسین در لوکیشن بیمارستان مدام بازی می‌کردیم. شایان دارمی‌پور رفیق صمیمی من است و بسیار دوستش دارم.

 

عکس ها و پوستر فیلم کاپیتان

پوستر فیلم کاپیتان

پوستر فیلم کاپیتان
پوستر نمایش جهانی فیلم کاپیتان

امیرحسین بیات و پژمان بازغی در فیلم کاپیتانپژمان بازغی در فیلم کاپیتانپژمان بازغی در فیلم کاپیتانپانته‌آ پناهی‌ها در نمایی از فیلم کاپیتانامیرحسین بیات و پژمان بازغی در فیلم کاپیتان

فیلم کاپیتان

پژمان بازغی در فیلم کاپیتان
گریم متفاوت پژمان بازغی در فیلم کاپیتان | طراح گریم مهرداد میرکیانی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. فرشاد می‌نویسد

    سلام امیر حسین بیات هم کلاسی من هست و هر روز با هم بازی می‌کنیم

  2. فرشاد می‌نویسد

    سلام امیر حسین بیات هم کلاسی من هست

fosil