نامه سرگشاده انجمن صنفی وی‌اودی‌ها به رئیس صداوسیما

فیلتر کنید، مخاطبان شما بیشتر می‌شود؟

انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، نسبت به انتشار اخباری مبنی بر درخواست پیمان جبلی برای فیلترکردن یکی از پلتفرم‌های عضو این انجمن واکنش نشان داد. متن این نامه را به نقل از روابط‌عمومی انجمن صنفی اینجا می‌خوانید.

جناب آقای جبلی، رییس محترم سازمان صداوسیما!

ما اعضای «انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی بر خط» تا لحظه تحریر این متن، امیدوار بودیم و منتظر؛ منتظر تکذیب یا تصحیح شایعه درخواست جنابعالی برای فیلتر کردن یکی از اعضای این صنف، اما دریغ و درد که انتظارهای ما بی‌نتیجه ماند و آن نامه، «خبر» بود، نه شایعه. نامه‌ای محرمانه(!) بود نه حرفی درگوشی.

اما ما شرکت‌های وی‌او‌دی از شما ممنونیم!

بله، متشکریم چون در این زمانه سخت -که باران مشکلات از هر سو بر اقتصاد غیردولتی می‌بارد- به ما یادآوری کردید که ارزش این همه تلاش برای حیات فرهنگی در کشور چقدر است.

متشکریم که به ما و همه مردم یادآوری کردید دغدغه رییس رسانه ملی در این اوضاع فرهنگی آشفته و پرخطر، نه همراهی و کمک به حفظ و حفاظت از منظومه فرهنگی ایران، که تحریم و تهدید به تعطیلی است.

کیست که نداند رکود سینما و نمایش خانگی چه ضربه مهلکی به پیکره فرهنگی کشور و هنرمندان زده، کیست که معضلات اقتصادی ناشی از بی‌ثباتی ارز و افسار گسیختگی تورم را بر شاغلان همه حوزه‌ها منکر شود. حالا، در میانه این بلوای اقتصادی باید این تنگ‌راه موجود در حوزه فرهنگ را هم بست و برای تعطیلی یکی‌شان نقشه کشید و نامه نوشت؟

آیا با بستن و فیلتر کردن، به دستاوردهای آن رسانه محترم افزوده می‌شود؟ برگه افتخار دیگری به انبوه دستاوردهای فرهنگی شبکه‌های مختلف تلویزیونی افزوده می‌شود؟ مخاطبان صداوسیما افزایش می‌یابد؟ پاسخ این سوالات را همه می‌دانیم، شما هم خوب می‌دانید آقای رییس.

حالا این سوال اساسی مطرح است که چگونه می‌شود به سازوکاری اعتماد کرد که مدیرانش دلسوز اوضاع فرهنگی-اقتصادی نیستند؟ رویه تاسف‌انگیزی که در جلسات عمومی و در محضر مسئولان، از تعامل و همراهی برای توسعه می‌گویند و در خفا پیگیر محدودیت و تعطیلی‌اند.

و از همه مهم‌تر اینکه؛ چطور می‌توان نظارت بر یک صنف نوپا و محبوب و خصوصی را به نهادی سپرد که نه تنها قانون مصوب و مشخصی برای نظارت در این بخش ندارد، بلکه ضوابط حرفه‌ای و معقولی نیز برای نظارتِ مدنظر خود -به شکل شفاف و قابل رویت و نظارت مردمی- تدوین و ارائه نکرده است. همچنان که هیچ تعریفی از «صوت و تصویر فراگیر» ندارد!

با همه افسوس باید از رئیس رسانه ملی بابت افشای این نامه سپاسگزاری کنیم، چون به اعضای انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط نشان داد که هیچ حامی‌ای جز مردم ندارند…

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

18 نظر
  1. نور می‌نویسد

    تشکر کردم که پس ان شاءالله آن سانسورها نیز لحاظ گردد مخصوصا اگر بخش غیر اخلاقی در برخی فیلم‌ها از نظر لفظی و کلامی و رفتاری یا حرکتی … وجود دارد،( چون متاسفانه بنده دیدم البته منکر محتوای خوب هم نیستم و از باب شان تشکر میکنم ولی نقد هایم را عرض کردم) لذا اینها واقعا تاثیر دارند روی نسل فرزندان ما

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      پیگیری می‌کنیم تا برطرف بشه.

  2. نور می‌نویسد

    ممنون از پیگیری تان

  3. نور می‌نویسد

    سلام بله بنده گزارش کردم و ایمیل کردم بارها … ممنون میشیم پیگیر باشید و در نظر بگیرید افرادی که اگر برای تقویت زبان انگلیسی فیلم رو می بینند اگر در زیرنویس جریان را سانسور کنید اون فرد با شنیدن مکالمه براش مجسم میشه صحنه ، حتی در مواردی زیر نویس انگلیسی هم سانسور نشده . ممنون

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      ممنون که ایمیل کردید. حتما بررسی میشه.

  4. نور می‌نویسد

    فیلیمو هم در برخی موارد نکات رو رعایت نمیکنه این رو قبول کنید شما دارید از قوانین صحبت میکنید اما برخی محتواها و سریال های فیلیمو برخی صحنه هاش اولا خوب سانسور نشده و دوما مغایر با عرف و شرع بوده و عملا فرهنگ سازی غلط میکنند و سیاه نمایی … آیا شما به آن میگویید فرهنگ سازی ؟؟؟ … تا چه حد باید مطالبه کنیم

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      سلام
      ممنون میشیم مواردی که به نظر شما خوب سانسور نشده رو بفرمایید. هیچ محتوایی مغایر با عرف و شرع نداریم ولی اگه مواردی از این دست هست، میتونید به فیلیمو گزارش کنید.

  5. محمد می‌نویسد

    جای مدیران فیلیمو بودم یا یه عذرخواهی سروته شو جمع میکردم … آقا سریال سقوط چرا پخش کردید بدون مجوز … ببخشید میخواستم بزنم رو دیلیت زدم رو اینتر … یهو آپلود شد …. فیلیمو چند وقتیه که داره فعالیت میکنه از همه لحاظ تونسته مخاطب رو راضی نگه داره … حالا درسته سانسور میکنه و از سر و ته فیلم میزنه ولی خب باز مثل صداسیما گاو پیشونی سفید نیست تو حوزه سانسور برای مخاطب ایرانی … امیدوارم که ختم به خیر بشه … تازه خیلی از ما اشتراک یکساله داریم … اگه فیلتر کنن با فیلترشکن باید بیایم … اگه اینطوری بشه من قیدشو میزنم میرم اکانت نتفلیکس میخرم … نمیشه که پول بدی … سانسور باشه فیلتر هم باشه …

  6. محسن.داودی می‌نویسد

    درود
    اینهمه اختلاس و سلطان سکه و خودرو و گردن کشی و قلدری ایرانخودرو برای ملت در رابطه باخرید خودرو رو رعیس جمهوری پیگیری نمیکنه ولی برای فیلیمو ازش میخواید فیلتر کنه اونم فیلیموکه مطمعنم نمیدونن چی هست و از نظرشون حرامه؟مگر اینهمه صداوسیما درسال براش بودجه میزارن کاری کرده فیلمی بجز تکرار و چرت و پرت گذاشته؟حالافیلیموچندفیلم میزاره باید فیلتر بشه؟خدانگذره که فیلم هم نمیشه دید،دیگه چی قراره برداشته بشه؟

  7. یزدان می‌نویسد

    واقعا فیلیمو شاهکاره بهترین برنامه تو حوزه سرگرمی vodفارسی با اختلاف ه حیف

  8. کیارش می‌نویسد

    سلام فیلیمو، این که مخاطب عرفان می نویسن خبرگزاری فارس به شما حمله میکنه شما هم در پاسخ میگید صبر پیشه میکنیم که نشد جواب، اجازه میدید هر چرت و پرتی رو بنویسه و شما هم فقط نگاش کنی، من یکی تو کتم نمیره مثلا سریالی مثل بی گناه بعد از ۲۰ قسمت تازه ساترا یادش اومده که مجوز نداره ،قطعا این حرف دروغه و ساترا قطعا دنبال انحصاره،در آخر هم باید بگم که پلتفرم خوبی هستید ولی یه جاهایی بهتون نقد جدی دارم ولی در کل خیلی خوبید

  9. ناشناس می‌نویسد

    صدا و سیما داره از این این همه بی مخاطبی ….. بنده خدا،زورش و سر بقیه خالی می‌کنه

  10. ایلیا منافی می‌نویسد

    فیلتر شد….

  11. علیرضا m می‌نویسد

    صدا سیما دیگه دوره اش تموم شده

  12. کاربر می‌نویسد

    سلام خسته نباشید ببخشید حالا که فیلتر فیلیمو در راهه یازده قسمت باقی مونده سریال جیران رو به صورت یکجا منتشر کنید

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      امری باشه :)))))))))
      بابا بگید ایشالا اون روز نمیاد… :)))))))))

  13. عرفان می‌نویسد

    خبرگزاری فارس خیلی داره بر علیه پلتفرم فیلیمو مقاله مینویسه
    شما هم باید خیلی شفاف از خودتون دفاع کنید.
    #زنده باد فیلیمو
    #زنده باد پلتفرم های نمایش خانگی

    1. فیلیمو‌شات می‌نویسد

      روزگار سختی است… ولی باید صبر پیشه کرد و دلگرم بود به رحمت خدا.

fosil