ویژه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

آنچه درباره فیلم اتاقک گلی می‌دانیم

فیلم اتاقک گلی یکی از آثار دفاع مقدسی حاضر در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر است. در این مطلب نگاهی به نقدها و اطلاعات این فیلم انداختیم.

فیلم اتاقک گلی به تهیه‌کنندگی داود صبوری و کارگردانی محمدعلی عسگری در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. فیلمبرداری این فیلم از شهریور ۱۴۰۱ در کرمانشاه آغاز شد البته با پیش آمدن برخی مسائل، یک ماه‌و‌نیم تصویربرداری متوقف شد ولی با تلاش عوامل، فیلمبرداری به پایان رسید و هم اکنون آخرین مراحل فنی این کار نیز در حال انجام است تا شاهد پخش آن در جشنواره چهل‌و‌یکم باشیم.

فهرست بهترین فیلم های جنگی و دفاع مقدس

خلاصه داستان فیلم اتاقک گلی

فیلم اتاق گلی روایتی از عملیات مرصاد در سال ۶۷ و حمله منافقین به کشور و حضور لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله در سه‌راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی است، که در عملیات مرصاد یک دسته از رزمندگان لشگر ۲۷ برای حفاظت از ساکنان روستای شیان عازم این منطقه می‌شوند که درنهایت تعدادی از رزمندگان لشگر در حفاظت از این روستا به شهادت می‌رسند و اهالی سالم می‌مانند. نکته جالب توجه فیلم این است که تهیه‌کننده این فیلم یکی از همان رزمنده‌هایی است که برای نجات این دخترک گرفتار شده، همراه دیگر همرزمانش وارد عملیات می‌شود.

همه چیز درباره جشنواره فجر ۱۴۰۱

بازیگران و عوامل فیلم اتاقک گلی

بازیگران: سعید دشتی، سعید زارعی، مسعود شامی و تینو صالحی، نوید پورفرج.

کارگردان: محمد عسگری، تهیه‌کننده و مجری طرح: داوود صبوری، فیلمنامه‌نویس: پدرام کریمی، مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، چهره‌پرداز: شهرم خلج، طراح صحنه: محسن خدابخشی، طراح لباس: فاطمه صفری، تدوین: میثم فلاح، صدابردار: بهمن اردلان، مهدی فیض مندیان، آهنگساز: حبیب خزاعی‌فر، جلوه‌‌های بصری: حسن نجفی

 

صحبت‌های عوامل فیلم در جشنواره فجر ۱۴۰۱

محمدعلی عسگری | کارگردان اتاقک گلی:

  • هرگونه صحبتی در حال حاضر پیوستی از حرف‌های من به فیلم است. معتقدم فیلم جای خود را مثل رود باز می‌کند.
  • در اسفندماه سال گذشته پس از چند ماه به نسخه اولیه فیلمنامه رسیدیم. من به دعوت تهیه کننده فیلم پذیرفتم که این فیلم را با وجود سختی‌هایش کار کنم. ولیکن در حوزه سینما هرکاری در حوزه دستیاری داشتم، پروداکشن سنگینی داشتند و این باعث شد سمت چنین کارهایی بروم. البته بیگ پروداکشن بودن دلیل بر فیلم خوب بودن نیست اما علاقه من در این حوزه است.
  • قهرمان باید در این دسته از فیلم‌ها باشد اما قهرمانی که از جنس مردم است. ما گاهی قهرمان‌های دست نیافتی را می‌بینیم. اینجا همه تلاش اینگونه بود که «شاهو» که قهرمان قصه است به اندازه خودش فعالیت قهرمانانه انجام می‌دهد.
  • جنگ مقوله‌ای است که بشر همواره با آن درگیر بوده است درحالیکه دوست دارد در آرامش باشد. ما خواستیم در این فضا قهرمانی داشته باشیم که همانطور که گفتم از میان مردم باشد. همچنین درباره رنگ و تنوع شخصیت هم کار شد.
  • او تلاش می‌کند اهالی روستا را نجات دهد و بعد تلاش می‌کند وحدتی را ایجاد کند. ما تلاش کردیم که هیچ چهره مثبتی از منافقان نمایش ندهیم.
  • همه تلاشم این بود که بازیگران مستعدی را پیدا کنم که بازی درخشانی داشته باشند و به سینما معرفی شوند. ماحصل آن را می‌توان در فیلم‌هایی که با کارگردان‎‌ها همکاری داشتم، دید.
  • ما پایان‌های مختلفی برای فیلم در نظر گرفتیم اما ارکان اصلی فیلم تصمیم گرفتند که به این پایان‌بندی برسیم. تلفیق صحنه‌های حماسی و تغزلی نگاه ما بوده است.

داوود صبوری | تهیه‌کننده:

  • در جنگ باید در لحظه تصمیم گرفت و اقدام کرد. در فیلم شاید نباید بسیار دیالوگ داشت اما در صحنه و جنگ باید آنقدر دیالوگ شود تا مخاطبان قانع شوند. ما سعی کردیم موضوع مورد نظر را انعکاس دهیم.
  • یک فیلم اجتماعی در حداقلی‌ترین شرایط با یک تک بازیگر زیر ۱۵ میلیارد تمام نمی‌شود. من یک قرارداد ناهار و شام با ۴۵ هزار تومان بستم اما ظرف سه ماه ۹۵ هزار تومان شد.
  •  فیلم من مربوط به شهداست. شهدا هیچ گاه تخریب نمی‌شوند. فیلم مربوط به عطا بحیرایی یا شهیدان مظفر، غلامعلی رجبی است. هیچ نگرانی نداریم و باز هم از این آثار خواهیم ساخت.

پدرام کریمی | نویسنده:

  • روزهای اول که با تهیه‌کننده صحبت می‌کردیم، تاکید داشتیم که یک کارگاه قالیبافی در فیلم باشد و مفهوم گره‌ها را در اتحاد برساند. خواستیم بگوییم این اتحاد، ایران را می‌سازد. یک نفر از من پرسید چه زمانی این فیلم را ساخته‌ایم و نظرش این بود به وقایع امروز می‌خورد اما این مفاهیم ابدی و ازلی است.
  • ما دوست داشتیم داستان را از دوکوهه آغاز می‌کردیم اما بسیاری قومیت‌ها در آن منطقه حضور داشتند و این هم برای ما جالب بود که آن را نشان دهیم.

 

عکس‌ها و پوستر فیلم اتاقک گلی

پوستر فیلم اتاقک گلی

فیلم اتاقک گلی

معرفی فیلم اتاقک گلی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. مهدی می‌نویسد

    خیلی فیلم قشنگیه من ندیدم

fosil