نگاهی به بهترین فیلم‌های کارنامه بازیگری

۱۲ فیلم آنجلینا جولی که باید تماشا کنید

۴ ژوئن سالگرد تولد این ستاره بزرگ هالیوود است

آنجلینا جولی بازیگر مطرح سینمای جهان این روزها در مقام یک سفیر حسن نیت که به کشورهای مختلف سفر می‌کند و رنج و اندوه کشورهای آفریقایی را به گوش جهانیان می‌رساند در روزگاری از گزینه‌های اصلی بازی در فیلم‌های مطرح هالیوود بود. جولی بازیگری را از سنین جوانی آغاز کرد و در این مسیر کارنامه موفقی را از خود به جا گذاشت. تنوع ژانرهای مختلف و بازی در نقش‌های متفاوت او را به یکی از ستاره‌های با استعداد سینمای جهان تبدیل کرده است که می‌تواند از پس هر نقشی بر بیاید. در این مطلب به ۱۲ فیلم آنجلینا جولی که نظرات خوبی را از سوی مخاطب و منتقدان کسب کرده است را با هم مرور می‌کنیم. با فیلیموشات همراه باشید:

دختر، از هم گسیخته | Girl, Interrupted | 1999

فیلم دختر، از هم گسیخته با بازی آنجلینا جولی به عنوان یکی از بهترین فیلم های سایکودرام شناخته می‌شود که تلاش می‌کند درک درستی از یک بیمار روانی به تصویر بکشد ولی در این تلاش چندان موفق نیست. با این‌حال بازی جولی جذابیت کم و رفتار سرد یک جامعه‌شناس بالینی را به شکلی تحسین‌آمیز بیان می‌کند. جولی در مدت زمانی محدود، انرژی بی‌نظیری به فیلم می‌بخشد و چنان تأثیری بر فیلم جیمز منگولد کارگردان لوگان می‌گذارد که به‌طور کامل تلاش وینونا رایدر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این بازیگر اولین (و تا به امروز، تنها) اسکار خود را برای بازی در نقش لیزا رو دریافت کرد، نقشی که او را به سوپراستار شدن رساند.

آنجلینا جولی در فیلم دختر، از هم گسیخته

گمشده | Changeling | 2008

نباید با فیلم کلاسیک ترسناک با بازی جورج سی اسکات اشتباه کرد، در فیلم Changeling گمشده ساخته کلینت ایستوود، جولی در نقش کریستین کالینز، شخصیتی بر اساس زنی واقعی به همین نام که پسر ۹ ساله‌اش، والتر کالینز، ناپدید شد، بازی می‌کند. داستان فیلم در سال ۱۹۲۸ می‌گذرد. بازی تکان‌دهنده جولی نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در یک درام روانشناختی را برای او به ارمغان آورد که بینندگان را از هم جدا کرد و منتقدان را به چالش کشید، اما با این وجود یکی از ویرانگرترین بازی‌های او را به نمایش گذاشت.

تماشای آنلاین فیلم گمشده از فیلیمو

جیا | Gia | 1998

جیا یک فیلم تلویزیونی محصول HBO است که درباره زندگی جیا کارنگی مدل آمریکایی است.  جیا که محصول سال ۱۹۹۸ است و بازیگران آن آنجلینا جولی، فی داناوی، مرسدس روئل و الیزابت میچل هستند یک فیلم زندگی‌نامه‌ای موفق به حساب می‌آید. جولی به راحتی در قامت ستاره‌ پرحاشیه صنعت مد ظاهر شد و او را در دنیای پرفراز و نشیب مد دهه ۷۰ به تصویر کشید. این یک اجرای بیوگرافی نادیده گرفته شده است که هنوز در زمره بهترین کارهای او قرار می‌گیرد.

آنجلینا جولی در فیلم جیا

سالت | Salt | 2010

یک فیلم اکشن و ماجراجویی با بازی آنجلینا جولی که تنوع را در کارنامه کاری‌اش بالا برده است. اینکه چگونه یک بازیگر متمایز مانند جولی در عرصه اکشن به بازی خود ادامه می‌دهد یک معمای ناامیدکننده است، اما Salt پس از پخش فیلم‌های Wanted و Tomb Raider، یکی دیگر از فرانچایزهای غیر متمرکز است. سالت داستان زنی به نام اِولین سالت با بازی آنجلینا جولی است که مأمور سی‌آی‌ای است و در روز سالگرد ازدواجش با یک آلمانی به نام مایک با بازی آگوست دیل که حشره‌شناس بزرگی است برای بازجویی از یک جاسوس روسیه می‌رود.

این جاسوس از برنامه قتل رئیس‌جمهور روسیه که در مراسم تشییع معاون رئیس‌جمهور شرکت کرده‌است پرده برمی‌دارد و می‌گوید نام مأمور روسی که برای این کار اجیر شده‌است اِولین سالت است. سالت بلافاصله فرار می‌کند و پس از تعقیب و گریزی طولانی رئیس‌جمهور روسیه را به قتل می‌رساند. جولی در این فیلم ثابت می‌کند که چطور می‌تواند در یک نقش دو وجهی متفاوت حضور پیدا کند و توانایی‌های او در بازی با صورت و نشان دادن خشم و کینه و عشق و نفرت را به خوبی به تصویر می‌کشد.

آنجلینا جولی در فیلم نمک

آقا و خانم اسمیت | Mr. & Mrs. Smith | 2005

کمدی اکشن داگ لیمان جرقه هزاران داستان دیگر و دنباله‌دار را برانگیخت، اما تمام اکشن‌های پشت صحنه بین جولی و برد پیت این واقعیت را نشان می‌دهند که آقا و خانم اسمیت یک قطعه بزرگ از یک پازل ماجرای پر سروصدا است. لیمان در کمدی جاسوسی خود به ترکیبی از روابط میان زن و شوهر دست پیدا می‌کند که به برد پیت و آنجلینا جولی این جسارت را می‌دهد نوعی دیگر از احساسات پر هیجان را به نمایش بگذارند. عشق در لابلای نفرت و خشم و انتقام. این ترکیبی ایده‌آل برای یک زندگی زن و شوهری است.

تماشای آنلاین فیلم خانم و آقای اسمیت در فیلیمو

افسونگر شرور و زیبای خفته | Maleficent | 2014

آنجلینا جولی در یکی از مطرح‌ترین پروژه‌های والت‌دیزنی در نماد یک زن شرور حضور پیدا کرد و یکی از ماندگارترین‌ نقش‌هایش را بر پرده سینما به تصویر کشید. هر چند از نظر بسیاری فیلم افسونگر شرور و زیبای خفته نگاه دلسوزانه‌ای به ملکه شرور زیبای خفته دارد و فیلم زرق و برق بیش از اندازه‌ای دارد اما چیزی که واقعاً فیلم را تحمل می‌کند بازی آنجلینا جولی است که به طور یکدست در قامت یک ضدقهرمان می‌درخشد.

تماشای آنلاین فیلم افسونگر شرور و زیبای خفته در فیلیمو

پاندای کونگ‌فو کار | Kung Fu Panda | 2008

چه کسی باور می‌کرد در میان آثار برگزیده آنجلینا جولی یک انیمیشن جذاب و دیدنی هم قرار بگیرد؟ جولی در انیمیشن پاندای کونگ‌فو کار صداپیشگی کاراکتر ببری را که به هنرهای رزمی مشغول است به عهده گرفت. این البته نخستین تجربه جولی در صداپیشگی نیست و او پیش از این در فیلم «داستان کوسه» نیز این تجربه را پشت سر گذاشت و با دوبله یک انیمیشن جذاب و دیدنی جایگاه ویژه‌ای از خود به جا گذاشت و به علاقه‌مندانش ثابت کرد قدرت و تسلط او در صدا و گویش لهجه‌ها می‌تواند به هر جانداری جان دوباره‌ای ببخشد.

تماشای آنلاین پاندای کنکفوکار از فیلیمو

هکرها | Hackers | 1995

هکرها یک تریلر شبه‌فناوری است که سعی می‌کند به دنیای هکرها و دنیای رایانه‌ای در دهه ۹۰ میلادی نزدیک شود. شخصیت کی با بازی آنجلینا جولی، موهایش را به طرز فاجعه‌باری(!) کوتاه کرده و با نام هکری «سوختگی اسید» به بینندگان کمک نمی‌کند تا این مهیج دهه ۹۰ را جدی‌تر بگیرند. اما هکرها با توجه به آنچه در واقع‌گرایی به دنبال آن هستند و نمی‌تواند با زیبایی‌شناسی همسو باشد این تصویر زیبا و خیره‌کننده از آدم‌های رایانه‌ای دهه ۹۰ که تلاش می‌کنند جهان را نجات دهند را باور می‌کنند.

آنجلینا جولی در فیلم هکرها

جاودانگان | Eternals | 2021

جاودانگان از محصولات کمپانی مارول است و یک فیلم ابرقهرمانی است. این فیلم در سال ۲۰۲۱ اکران شد و  کارگردانی این فیلم بر عهده کلویی ژائو بود که فیلمنامه‌اش را به‌همراه پاتریک بورلی، رایان فیرپو و کار فیرپو نوشته‌است.

در این فیلم آنجلینا جولی با انگیزه‌های فردی و استعداد و توانایی خود توانست در حضور محدودش روی پرده به تنهایی به کیفیت کار کمک کند. تیم بازیگران جاودانگان یک تیم شلوغ است که جولی همانند یک ستاره در میان آن‌ها می‌درخشد و در نقش تنا یک جنگجوی مافوق‌بشری سعی می‌کند علیه دشمن نیروها را متحد کند.

تماشای آنلاین فیلم جاودانگان از فیلیمو

لارا کرافت: مهاجم مقبره | Lara Croft: Tomb Raider | 2001

لارا کرافت: مهاجم مقبره یک اکشن ماجراجویی به کارگردانی سایمون وست با بازی آنجلینا جولی در نقش لارا کرافت  است که بر اساس مجموعه بازی‌های ویدئویی مهاجم مقبره ساخته شده. این فیلم محصول مشترک آمریکا، انگلستان، ژاپن و آلمان است. داستان فیلم درباره لارا کرافت با بازی آنجلینا جولی است که با تشکیلاتی به نام ایلومیناتی درگیر می‌شود که رهبرشان مانفرد پاول با بازی ایان گلن در پی به دست آوردن یک شی باستانی است.

جولی انتخابی الهام‌بخش برای زنده‌کردن قهرمان نمادین بازی‌های ویدیویی بود. او به خوبی در یک نقش که هم فضای روشنفکری را تحت سیطره دارد و هم یک بازیگر آکروباتیک است که شبیه به کاراکتر ایندیانا جونز بداخلاق با واقعیت می‌جنگد. پیش از آنکه آنجلینا جولی برای نقش لارا کرافت انتخاب شود، بازیگرانی چون جنیفر لاو هیوت، جنیفر لوپز، رونا میترا، الیزابت هارلی، اشلی جاد، ساندرا بولاک، کاترین زیتا جونز، داین لین، دمی مور و دنیس ریچاردز در نظر گرفته شده‌ بودند.

چهره‌ها در فیلیموشات

کاپیتان اسکای و دنیای فردا | Sky Captain and the World of Tomorrow |2004

کاپیتان اسکای و دنیای فردا یک فیلم در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی کری کنران است که آنجلینا جولی در کنار بازیگران مطرحی همچون جود لا، گوئینت پالترو و جیوانی ریبسی بازی کرده است.

جولی نقش فرانکی کوک، فرمانده یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی را در این فیلم دیزل پانک بازی می‌کند که سال ۱۹۳۹ را از نظر فناوری پیشرفته‌تر از زمان حال تصور می‌کند، اما به گونه‌ای که برای آن دوران نوستالژیک باقی می‌ماند. فیلمی در فضای سورئال که جولی سعی می‌کند بهترین بازی‌اش را ارائه دهد.

آنجلینا جولی در فیلم کاپیتان اسکای و دنیای فردا

فاکس فایر | Foxfire  | ۱۹۹۶

فاکس فایر یک درام شهری است که اقتباسی از رمانی نوشته جویس کارول اوتس با نام فاکس فایر: اعترافات یک باند دختر ساخته شده است. این فیلم یک داستان کلاسیک درباره دوران بلوغ ۵ دختر است که برای انتقام از معلمی که در دوران نوجوانی به آن‌ها تجاوز کرده دست به بزه‌کاری می‌زنند و رفاقت آن‌ها تا جایی پیش می‌رود که دیگر رفتار‌هایشان قابل کنترل نیست. باند دختر، با الهام از آشنایی جدید خود، توانایی خود را در خارج کردن از محدودیت های اجتماعی کشف می کند. فاکس فایر فیلم فوق العاده ای نیست اما به اندازه کافی سرگرم کننده است.

آنجلینا جولی در فیلم فاکس فایر

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil