تصاویر زیبای ملال‌آور!

همه آنچه می‌خواهید درباره سریال هری و مگان بدانید

مستند Harry & Meghan در ۶ قسمت با استقبال فراوانی مواجه شده است

سریال هری و مگان یک مستند آمریکایی است که در نتفلیکس عرضه شده است. این سریال درباره شاهزاده هری، دوکِ ساسکس و مگان، دوشسِ ساسکس است. «هری و مگان» (Harry & Meghan) در قالب ۶ قسمت عرضه شده و در انگلیس بیش‌تر از هر سریال دیگری در نتفلیکس دیده شد و با ۸۱ میلیون و ۶۰۰ ساعت بازدید (بیش از ۲۸ میلیون مشترک خانگی) در ۴ روز اول عرضه‌اش به رکورد پربیننده‌ترین مستند نتفلیکس هم دست یافت.
«هری و مگان» را لیز گارباس کارگردانی کرده است که با آثار قبلی‌اش در جشنواره‌ها و محافل مختلفی تحسین شده و بجز دریافت جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره ساندنس (برای مستند «مزرعه: آنگولا، ایالات متحده امریکا»/ The Farm: Angola, USA) و جایزه تماشاگران جشنواره SXSW (برای مستند «دختر بودن»/ Girlhood) 2 بار جوایز امی را کسب کرده و ۲ بار هم نامزد جایزه اسکار بهترین مستند بلند سال (اولی برای «مزرعه: آنگولا…» و دومی برای «چه اتفاقی افتاد، دوشیزه سیمون؟»/ What Happened?, Miss Simone) شده است.

خلاصه داستان هری و مگان

سریال هری و مگان از اولین روزهای عاشقی‌شان آغاز می‌شود و با جزییات اولین قرار و بده‌وبستان‌های دوران آشنایی و لقب‌های شخصی و تصاویر سفر یک هفتگی‌شان به بوتسوانا را به اشتراک می‌گذارند. به‌علاوه، آن‌ها با جزییات درباره شب پیش از علنی شدن رابطه‌شان صحبت می‌کنند که در آن به یک مهمانی هالووین با شاهزاده یوجین و جک بروکس‌بَنک رفته بودند. در ضمن، هری از تاثیر مرگ مادرش بر زندگی خود و رابطه‌اش با خبرنگاران پاپاراتزی و مطبوعات می‌گوید و کودکی‌اش را «مملو از خنده و شادی و ماجراجویی» توصیف می‌کند؛ اما اظهار می‌کند که پس از مرگ مادرش «کمک یا راهنمایی» کمی داشت.

 

فهرست عوامل و بازیگران سریال هری و مگان

کارگردان: لیز گارباس، مدیران فیلمبرداری: اکسل بومان و تورستِن تیلو، تدوینگران: میکِیلا شوئر، لیندی جانکورا، کالین کوزِک و…، آهنگساز: گیل تالمی، با حضور: شاهزاده هری، دوکِ ساسکس و مگان، دوشسِ ساسکس و…

مستند مگان و هری

ساخت مستند سریالی هری و مگان از کجا شروع شد؟

دوک و دوشِس ساسکس در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ یک قرارداد تجاری شخصی با نتفلیکس امضا کردند تا «در ساخت سریال‌ها، فیلم، مستندها و برنامه‌های کودکی برای این سرویس پخش مجازی و آنلاین مشارکت داشته باشند.» در ابتدا گرت بردلی به عنوان کارگردان وارد این پروژه شد اما به دلیل اختلاف عقیده با این زوج کناره‌گیری کرد.

مگان در گفت‌وگویی که ماه اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) منتشر شد اعلام کرد که او و هری مشغول مجموعه مستندی به کارگردانی لیز گارباس هستند که بر زندگی‌شان تمرکز دارد؛ اما نتفلیکس چنین خبری را تایید نکرد و تاریخ پخش این مجموعه مستند هم به دلیل واکنش‌های منفی به فصل پنجم سریال «تاج» (The Crown) به تعویق افتاد. مگان در خصوص این مجموعه گفت: «خوب بود که توانستیم در مورد روایت داستان‌مان به کسی اعتماد کنیم.» و گارباس را با این عبارت توصیف کرد: «کارگردانی مجرب که مدت‌هاست کارهایش را تحسین می‌کنم.» علاوه بر این، مگان اعتراف کرد که پذیرفتن گارباس به عنوان کارگردان به این معنی بود که «سریال ممکن بود جوری روایت شود که ما موافق آن نباشیم؛ و ما با این موضوع هم مشکلی نداشتیم و فکر می‌کردیم که ما با داستان‌مان به دیگری اعتماد می‌کنیم که یعنی، آن را از زاویه دید او خواهیم دید.»

نقد و معرفی فصل پنجم سریال تاج

آیا می‌دانید

نظرسنجی‌هایی که در پی نمایش این سریال مستند انجام شدند نشان می‌دهند که از هر ۱۰ بریتانیایی ۶ نفر احساس می‌کنند که ساخت و نمایش مستندی درباره این زوج، ایده بدی بوده است. علاوه بر این، نیمی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به نتفلیکس اعتماد ندارند تا روایتی دقیق و بی‌طرف از رویدادهای مورد بحث در «هری و مگان» عرضه کند. محبوبیت این زوج در بریتانیا پس از عرضه این مستند کاهش یافت و به گزارش «یوگاو» (YouGov: شرکت انگلیسی تحلیل اطلاعات و پژوهش بازاری که به‌صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند) از هر ۵ بریتانیایی ۳ نفر نظری منفی نسبت به هری دارند و دوسوم هم نگاه تحقیرآمیزی نسبت به مگان پیدا کرده‌اند.

سریال مگان و هری

نقد و بررسی سریال هری و مگان و امتیاز منتقدان

ایندپندنت | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

جسی تامپسن | این سریال همان‌طور که انتظار می‌رفت از هیچ محدودیتی پیروی نمی‌کند و به همین خاطر مصالح انفجاری زیادی را در اختیار منتقدان و بدگویان خانواده ساسکس قرار می‌دهد تا با اتکا به آن‌ها بر حجم حمله‌ها و توهین‌های خود بیفزایند. جالب این‌که گاهی وقت‌ها به‌سختی می‌شود گفت که این زوج ساده‌لوح هستند یا دارند ریاکارانه رفتار می‌کنند؛ اما گاهی هم به نظرم زوجی دوست‌داشتنی هستند که گهگاه به‌شدت همدردی‌برانگیز هم می‌شوند.

باستن گلوب | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

متیو گیلبرت | «هری و مگان» توامان چند چیز است: قصه‌ای خشم‌انگیز در باب نژادپرستی، نگاهی سحرانگیز به سبکی نادر از زندگی، و گاهی وقت‌ها پروژه‌ای بیش از حد مغرورانه و خودستایشی که اغلب مواردی را نقل می‌کند که ما قبلا می‌دانستیم. نبرد میان همرنگی با جماعت و حفظ فردیت، پیش از این بارها روایت شده است (از روزگار کناره‌گیری شاه ادوارد به منظور ازدواج با یک مطلقه تا شکافی که میان چارلز و دایانا شکل گرفت) اما باز هم داستان نبردی است که به هر حال با تماشاگر ارتباط می‌گیرد.

شیکاگو تریبیون | امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

نینا مِتز | یک تدوینگر حرفه‌ای احتمالا شجاعت لازم برای حذف اطلاعات اضافه‌ای را می‌داشت که پیش از این شنیده بودیم و اینجا در نهایت، ارتباطی با هدف بزرگ‌تر سازندگان «هری و مگان» ندارند؛ هدفی که در پی بررسی خود سیستم است. سریال کاملا این معما را حل نمی‌کند و در خدمت نیات دو سوژه اصلی خود است؛ در حالی که داستان بزرگ‌تری را هم درباره منافع درهم‌تنیده حکومت سلطنتی و رسانه‌های زرد بازگو می‌کند که با بیگانه‌هراسی و نژادپرستی در ارتباط است.

گاردین | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

لوسی مَنگِن | در نهایت چه چیزی دست ما را می‌گیرد؟ دقیقا همان داستانی که همیشه می‌دانستیم؛ و باز همان جوری روایت می‌شود که انتظار داشتیم از همین آدم‌ها بشنویم.

سریال مگان و هری

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

اَنجل هان | جای شگفتی ندارد که این پرتره در نهایت نمونه‌ای تملق‌آمیز است که با سوژه‌هایش همدردی می‌کند و به‌شدت با احترام با زاویه دید آن‌ها برخورد می‌کند. پس دست‌آخر می‌توان به این نتیجه رسید که اصلا چه ضرورتی داشت ساخت این سریال.

ایندی‌وایر | امتیاز ۴۲ از ۱۰۰

بن تراوِرس | «هری و مگان» یک یادداشت روزانه است؛ و چنین یادداشت‌هایی زمانی می‌توانند سودمند باشند که نکته‌ها و زاویه دیدشان نسبت به سوژه‌ها تازگی داشته باشد؛ اما این سریال صرفا روایتی خلاصه‌وار اما طولانی و پر از حشو از زندگی زوجی است که کاملا در کانون توجه قرار دارند؛ و فاقد هر گونه سوال چالش‌برانگیزی خارج از حباب عاشقانه کوچک تروتمیز این زوج؛ که آن را به مجموعه‌ای ملال‌آور بدل کرده است.

تایمز | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

کِرول میجلی | اینجا هیچ خبر و مصالح «مثل بمب» یا حتی خیلی تازه‌ای وجود ندارد. سریال به‌زیبایی فیلمبرداری شده است اما تکراری و ملال‌آور است.

ورایتی | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

دانیل دآداریو | درست مثل فصل پایانی سریال «تاج» که به شکل دردناکی ملال‌آور بود، «هری و مگان» هم انگار درگیر نوعی بن‌بست روایی است؛ نوعی ناتوانی یا فقدان تمایل برای یافتن حرفی تازه که ما پیش از این سریال نشنیده باشیم.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و ۲ سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای چند منتقد را هم مطالعه کنید:

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۴.۸ از ۱۰ ۲۰ هزار و ۵۷۷ کاربر
متاکریتیک منتقدان برتر ۵۶ از ۱۰۰ بر اساس ۱۲ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۵.۵ از ۱۰ بر اساس ۲۵ نقد

 

تماشای مستند هری و مگان در فیلیمو

نظرات بسته شده است.

fosil