مروری بر تعداد مخاطبان و کارنامه کاری بازیگری که راه متفاوتی می‌رود

نگار جواهریان؛ همیشه یک قدم به جلو

۲۲ دی ماه سالگرد تولد این بازیگر موفق سینما و سریال ماست

بیست و دوم دی ماه سالروز تولد نگار جواهریان است؛ او که امسال وارد چهلمین سال زندگی‌اش می‌شود طی ۲ دهه فعالیت سینمایی ۲۷ فیلم بر پرده سینماهای ایران داشت. به این بهانه مروری آماری خواهیم داشت بر تعداد تماشاگران آثار اکران شده او در سینماهای ایران.

آغاز با فیلم های پرفروش

نگار جواهریان که یکی از گزینه‌‎ها برای بازی در نقش اصلی «من ترانه پانزده سال دارم» بود و در نهایت ایفای آن به ترانه علیدوستی سپرده شد با هنرنمایی در نقشی کوتاه در این فیلم، اولین حضور سینمایی‌اش را تجربه کرد.

جواهریان خوش شانس بود که سینما را با فیلمی درخشان و موفق هم نزد نویسندگان و منتقدان، هم نزد مخاطبان و هم در جشنواره‌های ایرانی و خارجی شروع کرد. «من ترانه پانزده سال دارم» ساخته رسول صدرعاملی و حضور بازیگرانی چون مهتاب نصیرپور، حسین محجوب و میلاد صدرعاملی در بیستمین جشنواره فیلم فجر درخشان ظاهر شد و توانست ۴ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (ترانه علیدوستی)، بهترین فیلمنامه (رسول صدرعاملی و کامبوزیا پرتوی) و بهترین چهره‌پردازی (علی عابدینی) و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن (مهتاب نصیرپور) را از آن خود کند.

«من ترانه پانزده سال دارم» نوروز سال ۱۳۸۱ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و موفق شد بیش از یک میلیون و ۴۴۰ هزار تماشاگر را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و در رتبه دوم جدول پرمخاطب ترین‌های سال قرار گیرد. در آن سال «کلاه قرمزی و سروناز» با جذب یک میلیون و ۵۶۰ هزار نفر عنوان پربیننده‌ترین فیلم سال را از آن خود کرد.

پس از موفقیت همه جانبه فیلم صدرعاملی، جواهریان در سال ۱۳۸۲ در ۲ فیلم نقش‌های پررنگ‌تری ایفا کرد؛ او در «قدمگاه» ساخته تحسین برانگیز محمدمهدی عسگرپور ایفاگر نقشی بود که دیالوگ چندانی نداشت و جواهریان نشان داد که بازی در سکوت را نیز بلد است. بابک حمیدیان، رضا کیانیان، فرامرز صدیقی، محمدرضا داودنژاد و… از بازیگران فیلم «قدمگاه» بودند. فیلمی که توانست در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (محمدرضا علیقلی)، بهترین اثر هنر و تجربه و بهترین چهره‌پردازی (مهرداد میرکیانی) را به دست بیاورد. «قدمگاه» اوایل دی ماه سال ۱۳۸۳ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و تنها ۱۶۸ هزار نفر از آن دیدن کردند و در جایگاه ۱۸ جدول پرمخاطب ترین‌های سال بایستد.

نگار جواهریان در فیلم چندتار مو
نگار جواهریان در فیلم چندتار مو

دیگر فیلمی که جواهریان در سال ۱۳۸۲ در آن نقش آفرینی کرد، «چند تار مو» دومین ساخته سینمایی ایرج کریمی بود. جواهریان برخلاف «قدمگاه» در این فیلم در نقش دختری پرجنب و جوش ظاهر شد و اتفاقا یکی از بهترین بازیگران فیلم بود. فیلم متفاوت «چند تار مو» که شایسته حضور در بخش مسابقه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر بود، با کج‌سلیقگی در بخش مهمان و البته در بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم به نمایش درآمد اما تحسین نویسندگان و منتقدان را برانگیخت. فیلم ایرج کریمی اواسط آذر سال ۱۳۸۳ در اکرانی محدود روانه پرده سینماها شد و تنها ۸ هزار نفر به دیدن آن رفتند و رتبه ۶۶ جدول پرتماشاگرترین‌های سال به «چند تار مو» رسید.

پس از حضور در ۲ فیلم متفاوت که گیشه چندان موفقی نداشتند، نگار جواهریان به عنوان نقش مکمل در یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک سینمای ایران بازی کرد. «خوابگاه دختران» ساخته محمدحسین لطیفی و هنرنمایی بازیگرانی چون باران کوثری، مجید صالحی و… بدون آنکه منتظر حضور در جشنواره فیلم فجر بماند بلافاصله پس از ساخت اواخر آبان ماه سال ۱۳۸۳ راهی اکران عمومی شد. نزدیک به یک میلیون و ۵۹۰ هزار نفر به استقبال فیلم رفتند و عنوان سومین فیلم پرتماشاگر سال به «خوابگاه دختران» رسید.

در خوش‌شانسی نگار جواهریان همین بس که طی ۳ سال، ۲ فیلم پرتماشاگر و پرفروش و همچنین ۲ نقش‌آفرینی قابل قبول در کارنامه‌اش به ثبت رساند و نوید ظهور یک بازیگر توانا را به سینمای ایران داد. البته غافل از اینکه تا به امروز «خوابگاه دختران» و «من ترانه پانزده سال دارم» تنها فیلم‌های میلیونی کارنامه سینمایی نگار جواهریان هستند و او تا به حال در هر فیلمی که بازی کرده، جدا از کیفیت آن، گیشه موفقی نداشته است.

 

انتخاب فیلم های خاص و اولین سیمرغ نگار جواهریان

جواهریان تا پایان دهه ۸۰، علاوه بر آثاری که نامشان در بالا آمد، ۱۰ فیلم دیگر بر پرده سینماهای ایران داشت که از این بین «کتاب قانون» و «یه حبه قند» نزد تماشاگران با استقبال نسبی روبرو شدند و ۲ فیلم «اینجا بدون من» و «طلا و مس» هم بیش از دیگر آثار مخاطب داشتند.

هنرنمایی نگار جواهریان در فیلم‌های متفاوت و خاصی چون «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» (بهنام بهزادی)، «هیچ» (عبدالرضا کاهانی)، «طلا و مس» (همایون اسعدیان)، «اینجا بدون من» (بهرام توکلی) و «یه حبه قند» (رضا میرکریمی) نشان از تجربه‌گرایی او داشت. او در هر ۵ فیلم، تماشایی و هنرمندانه ظاهر شد. بخصوص در ۲ نقش دشوار و سخت فیلم‌های «طلا و مس» و «اینجا بدون من» که در نهایت به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در «طلا و مس» منجر شد. او برای «اینجا بدون من» هم از پانزدهمین دوره جشن خانه سینما برنده تندیس زرین شد و همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره اوسیان سینه‌فن برای بازی در فیلم «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» به دست آورد.

در این میان «یه حبه قند» با حضور بیشمار بازیگران مطرح و چهره‌ای چون سعید پورصمیمی، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، پریوش نظریه، اصغر همت، هدایت هاشمی، شمسی فضل الهی، امیرحسین آرمان، نگار عابدی و ریما رامین فر که در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر تنها در ۴ بخش نامزد دریافت جایزه شد، اواسط مهرماه سال ۱۳۹۰ اکران شد و توانست ۳۷۵ هزار تماشاگر را با خود همراه کند.

«اینجا بدون من» هم با موفق نشدن در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر و با اینکه تحسین نویسندگان و منتقدان را با خود به همراه داشت با نقش آفرینی بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا، صابر ابر و پارسا پیروزفر اواسط تیرماه سال ۱۳۹۰ به اکران عمومی درآمد و بیش از ۲۵۰ هزار نفر را روانه سالن‌های سینما کرد. «طلا و مس» هم که تنها دستاوردش از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر همان سیمرغ نگار جواهریان بود، اواسط اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و حدود ۲۳۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند.

نگار جواهریان در فیلم یک حبه قند
نگار جواهریان در فیلم یک حبه قند

جواهریان جدا از حضور در فیلم‌های فوق، در یک کمدی خوش ساخت هم بازی کرد؛ «کتاب قانون» ساخته مازیار میری با هنرنمایی پرویز پرستویی، دارین حمزه، داود فتحعلی‌بیگی، فریده سپاه منصور، فریبا جدیکار، سیدمهرداد ضیایی، نیره فراهانی، روشنک عجمیان و حضور افتخاری ویشکا آسایش. «کتاب قانون» بدون حضور در جشنواره فیلم فجر اواسط مهرماه سال ۱۳۸۸ در سینماهای ایران به اکران درآمد و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر به دیدن آن رفتند و رتبه ۱۱ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را از آن خود کرد.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

تجربه گرایی و نچشیدن طعم موفقیت در گیشه

نگار جواهریان در دهه ۹۰ هم به تجربه گرایی و حضور در نقش‌های متفاوت و دست و پنجه نرم کردن با شخصیت‌های عجیب و غریب ادامه داد و توانست نقش آفرینی‌های ماندگار دیگری در کارنامه سینمایی‌اش به جا بگذارد. فقط کافی است به اسامی این فیلم‌ها نگاهی بیندازید و حضور نگار جواهریان در آن‌ها را تحسین کنید: «بی خود و بی‌جهت» (عبدالرضا کاهانی)، «حوض نقاشی» (مازیار میری)، «قندون جهیزیه» (علی ملاقلی پور)، «اعترافات ذهن خطرناک من» (هومن سیدی) و «نگار» (رامبد جوان). و البته بازی در فیلم‌های مهم، تاثیرگذار و جریان‌سازی چون «آشغال‌های دوست داشتنی» (محسن امیریوسفی)، «قصه‌ها» (رخشان بنی‌اعتماد)، «مجبوریم» (رضا درمیشیان)، «ملبورن» (نیما جاویدی)، «گرگ بازی» (عباس نظام دوست) و… کارنامه سینمایی نگار جواهریان در دهه ۹۰ را سنگین و پربار کرده است.

از میان ۱۴ فیلمی که نگار جواهریان در دهه ۹۰ بر پرده سینماها داشت، هیچ فیلمی تعداد تماشاگرانش حتی به عدد ۴۵۰ هزار نفر هم نرسید؛

«نگار» ساخته رامبد جوان در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ۸ بخش نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (کریستف رضاعی) به این فیلم رسید. چهارمین ساخته سینمایی رامبد جوان اواسط شهریور سال ۱۳۹۶ اکران عمومی شد، ۴۳۰ هزار تماشاگر داشت و در رتبه ۱۳ جدول پرمخاطب ترین‌های سال قرار گرفت.

«حوض نقاشی» هم که به عنوان برنامه نوروزی سال ۱۳۹۲ به روی پرده سینماهای ایران نقش بسته بود، نزدیک به ۳۷۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند و البته در سالی که فیلم‌ها با اقبال تماشاگران مواجه نشده بودند در جایگاه ۵ جدول پربیننده‌ترین‌های سال قرار گرفت. شهاب حسینی، فرشته صدرعرفایی، الهام کردا و سیامک احصایی بازیگران «حوض نقاشی» بودند. در آن سال «رسوایی» ساخته مسعود ده‌نمکی که عنوان پرتماشاگرترین اثر سال را یدک می‌کشید، زیر یک میلیون نفر (۹۶۳ هزار نفر) مخاطب داشت!

نگار جواهریان در فیلم حوض نقاشی
جواهریان در فیلم حوض نقاشی

جواهریان برای بازی تماشایی‌اش در این فیلم در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. ضمن اینکه سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران (به طور مشترک با «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند») و همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس (آتوسا قلمفرسایی) به «حوض نقاشی» رسید.

فیلم خاص و متفاوت «آشغال‌های دوست داشتنی» که پس از ۶ سال توقیف در نهایت در بدترین زمان ممکن (اواخر بهمن) سال ۱۳۹۷ در سینماهای ایران به اکران درآمد توانست ۳۱۰ هزار تماشاگر را راهی سالن‌های نمایش دهنده کند و رده ۲۶ جدول پربیننده‌ترین‌های سال را از آن خود کند. این رقم برای فیلمی که اکبر عبدی، صابر ابر، شهاب حسینی، حبیب رضایی، هدیه تهرانی و شیرین یزدانبخش را در گروه بازیگرانش دارد، عدد قابل قبولی به حساب می‌آید.

کمدی درام خوش ساخت «قندون جهیزیه» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور هم که بدون حضور در جشنواره فیلم فجر دهه سوم مردادماه سال ۱۳۹۴ به روی پرده سینماهای ایران رفت، با درخشش دیده نشده نگار جواهریان و صابر ابر و حضور دیگر بازیگرانی چون اکبر عبدی، افسانه چهره آزاد، کریم اکبری مبارکه و… توانست نزدیک به ۲۴۰ هزار تماشاگر را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و جایگاه ۱۵ جدول پربیننده‌ترین آثار سال را به خود اختصاص دهد.

آخرین حضور نگار جواهریان بر پرده سینماهای ایران به بهار امسال برمی‌گردد که او «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان را پس از گذشت ۳ سال از ساخت، در اکران عمومی داشت که با توجه به اکران محدود، استقبال قابل قبولی از فیلم شد و ۴۲ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند. چهره‌هایی چون پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، پارسا پیروزفر، فاطمه معتمدآریا، همایون ارشادی، بهمن فرمان آرا، ژاله علو، بابک کریمی، پریوش نظریه، رضا بهبودی و مریم بوبانی در «مجبوریم» ایفای نقش کرده بودند.

نگار جواهریان در فیلم مجبوریم
در فیلم مجبوریم

فیلم‌های نگار جواهریان که رنگ پرده را ندیده‌اند

۳ فیلم با نقش‌آفرینی نگار جواهریان هیچگاه رنگ پرده نقره‌ای در اکران عمومی را ندیدند:

«طلا» ساخته پرویز شهبازی و با حضور هومن سیدی، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان، احترام برومند و هدی زین العابدین در دوران همه‌گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ به اکران آنلاین رفت. فیلم شهبازی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین صدابرداری (منصور شهبازی) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

«نسل جادویی» به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی و با هنرنمایی هدیه تهرانی، رامبد جوان، باران کوثری، کوروش تهامی، شاهرخ فروتنیان و الیکا عبدالرزاقی که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد، بدون اینکه بر پرده نقره‌ای نقش ببندد پس از ۳ سال توقیف در شبکه نمایش خانگی توزیع شد.

«صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم و بازی بازیگرانی چون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، رضا کیانیان، علی شادمان، علی قربان زاده، هانیه توسلی، امیرحسین آرمان، بهاره افشاری، ابراهیم آبادی و پرویز شاهین خو در بخش خارج از مسابقه بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و تا به امروز در محاق توقیف است.

 

جدول تعداد تماشاگران آثار اکران شده نگار جواهریان در سینماهای ایران

نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه توضیحات
من ترانه پانزده سال دارم ۱۳۸۰ ۸ فروردین ۱۳۸۱ ۱,۴۴۱,۱۶۳ ۲
چند تار مو ۱۳۸۲ ۱۹ آذر ۱۳۸۳ ۸,۵۳۸ ۶۶
قدمگاه ۱۳۸۲ ۳ دی ۱۳۸۳ ۱۶۸,۱۴۹ ۱۸
خوابگاه دختران ۱۳۸۳ ۲۴ آبان ۱۳۸۳ ۱,۵۸۹,۳۲۵ ۳
پابرهنه در بهشت ۱۳۸۵ ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ ۱۰,۰۵۹ ۵۵
تنها دو بار زندگی می کنیم ۱۳۸۶ ۲۵ آذر ۱۳۸۸ ۱۳,۵۸۹ ۴۵
کتاب قانون ۱۳۸۷ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ۴۹۵,۳۸۷ ۱۱
هیچ ۱۳۸۸ ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۱۲۵,۰۶۱ ۲۷
طلا و مس ۱۳۸۸ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۲۳۱,۳۷۷ ۱۳
جعبه موسیقی ۱۳۸۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ ۵,۰۵۴ ۷۰
شیرین ۱۳۸۷ ۲۸ دی ۱۳۹۰ ۵,۸۵۳ ۶۸
شبانه روز ۱۳۸۷ ۵ مرداد ۱۳۹۰ ۹۱,۱۰۲ ۲۷
اینجا بدون من ۱۳۸۹ ۲۲ تیر ۱۳۹۰ ۲۵۳,۹۸۰ ۱۲
یه حبه قند ۱۳۸۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ۳۷۵,۶۴۳ ۸
بی خود و بی جهت ۱۳۹۰ ۸ آذر ۱۳۹۱ ۲۱۱,۱۰۵ ۱۱
حوض نقاشی ۱۳۹۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۳۶۹,۹۳۹ ۵
ملبورن ۱۳۹۲ ۳ دی ۱۳۹۳ ۱۷۹,۶۴۳ ۱۸
قصه ها ۱۳۹۰ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۴۱,۷۸۵ ۲۰
موقت ۱۳۹۳ ۱۹ دی ۱۳۹۴ ۷۸۰ ۲۲ هنر و تجربه
پریدن از ارتفاع کم ۱۳۹۳ ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۳,۲۳۷ ۸ هنر و تجربه
قندون جهیزیه ۱۳۹۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۲۳۷,۷۷۴ ۱۵
اعترافات ذهن خطرناک من ۱۳۹۳ ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ۱۶,۲۳۵ ۱ هنر و تجربه
نگار ۱۳۹۴ ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ۴۳۱,۹۹۰ ۱۳
آشغال های دوست داشتنی ۱۳۹۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۳۱۰,۷۷۱ ۲۶
گرگ بازی ۱۳۹۵ ۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۲۴,۴۱۵ ۴۲
دوئت ۱۳۹۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ۴,۹۳۶ ۷۰
طلا ۱۳۹۷ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۲۵۰,۰۰۰ ۰ اکران آنلاین
مجبوریم ۱۳۹۸ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۴۲,۰۰۰ ۲۲
    میانگین تماشاگر ۲۵۴,۹۶۰  

ده فیلم پرتماشاگر نگار جواهریان

  نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران
۱ خوابگاه دختران ۱۳۸۳ ۲۴ آبان ۱۳۸۳ ۱,۵۸۹,۳۲۵
۲ من ترانه پانزده سال دارم ۱۳۸۰ ۸ فروردین ۱۳۸۱ ۱,۴۴۱,۱۶۳
۳ کتاب قانون ۱۳۸۷ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ۴۹۵,۳۸۷
۴ نگار ۱۳۹۴ ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ ۴۳۱,۹۹۰
۵ یه حبه قند ۱۳۸۹ ۲۰ مهر ۱۳۹۰ ۳۷۵,۶۴۳
۶ حوض نقاشی ۱۳۹۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۳۶۹,۹۳۹
۷ آشغال های دوست داشتنی ۱۳۹۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۳۱۰,۷۷۱
۸ اینجا بدون من ۱۳۸۹ ۲۲ تیر ۱۳۹۰ ۲۵۳,۹۸۰
۹ طلا ۱۳۹۷ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۲۵۰,۰۰۰
۱۰ قندون جهیزیه ۱۳۹۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ ۲۳۷,۷۷۴

 

آثار اکران شده نگار جواهریان

تماشای فیلم‌های نگار جواهریان در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil