رفاقت در آسمان چگونه است؟

معرفی و نقد فیلم از خودگذشتگی

گلن پاول، ستاره نوظهور فیلم تاپ گان: ماوریک در این فیلم تنهایی می‌درخشد!

فیلم‌های جنگی که براساس رویدادهای واقعی ساخته شده‌اند همیشه بخشی انکارناپذیر از سینما بوده‌اند. فیلم‌هایی که واقعیت وحشتناک جنگ را مجسم می‌کنند. فیلم‌های جنگی جنبه‌های مختلفی از درگیری‌های مسلحانه در میدان‌های نبرد و سنگرها گرفته تا نبردهای هوایی در ارتفاع زیاد یا درگیری‌های کشتی‌های جنگی در اقیانوس تا جاسوسی بین‌المللی را دربرمی‌گیرند. داستان‌های قهرمانانی که از دل این‌ موقعیت‌های مرگ و زندگی در طول تاریخ جنگ، سر‌برآوردند. این داستان‌ها نامحدود و تمام نشدنی هستند. به ویژه وقتی پای قهرمانانی به میان می‌آید که بنا به دلایل مختلف ممکن است نادیده گرفته شده باشند یا کمتر در معرض شناخته شدن در میان مردم قرار گرفته باشند.
از خودگذشتگی با بازی جاناتان میجرز و گلن پاول، جدیدترین فیلم جنگی است که سراغ یکی از این قهرمانان می‌رود: افسر نظامی جسی براون که به عنوان اولین خلبان آفریقایی آمریکایی نیروی دریایی آمریکا شناخته می‌شود.

داستان فیلم از خودگذشتگی درباره چیست؟

فیلم جانفشانی Devotion که براساس کتاب «از خودگذشتگی: یک داستان حماسی از قهرمانی، دوستی و فداکاری» نوشته آدام ماکوس ساخته شده است، داستان افسر جسی براون، اولین خلبان آفریقایی آمریکایی نیروی دریایی و دوست او خلبان توماس جی هادنر جونیور را دنبال می‌کند. این ۲ از خلبانان جنگی مطرح نیروی دریایی آمریکا در طول جنگ کره بودند. این ۲ خلبان که از ۲ نژاد و ۲ طبقه اقتصادی مختلف می‌آیند، اولین‌بار هنگام پیوستن به اسکادران جنگنده تهاجمی ۳۲ (VFA-32) با یک‌دیگر ملاقات کردند و متعهد به خدمت در جنگ کره شدند. در دوران تبعیض نژادی و جنگ، این دوستی میان براون و هادنر است که بالاتر از همه چیز قرار می‌گیرد.

جسی براون اولین خلبان آفریقایی-آمریکایی‌ای بود از دوره آموزشی پرواز پایه نیروی دریایی آمریکا فارغ‌التحصیل شد. کتاب آدام ماکوس توضیح می‌دهد که چگونه براون در تلاش برای خدمت به آمریکا در جنگ کره، با نژادپرستی، قضاوت‌های متعصبانه و مشکلات شخصی روبرو می‌شود. توماس هادنر در طول دوران خدمت مشترکشان، دوست، متحد و به نوعی برادر براون می‌شود. باید اشاره کنیم که هادنر تنها هوانورد نیروی دریایی آمریکا بود که در طول جنگ کره نشان افتخار دریافت کرد.

دانلود و تماشای آنلاین فیلم جانفشانی

بازیگران و عوامل فیلم از خودگذشتگی یا جانفشانی

جاناتان میجرز در نقش جسی براون و گلن پاول در نقش توماس هادنر، ۲ بازیگر اصلی از خودگذشتگی هستند. میجرز از زمان ایفای نقش اصلی سریال لاوکرفت کانتری و حضور غافلگیرکننده در سریال لوکی، بیش از گذشته نام خود را بر سر زبان‌ها انداخته است. از دیگر فیلم‌های مهم کارنامه میجرز می‌توان به ۵ هم‌خون اسپایک لی و آخرین مرد سیاه‌پوست در سان فرانسیسکو از جو تالبوت اشاره کرد. کرید ۳ و مرد مورچه‌ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی فیلم مهم آینده میجرز هستند.

گلن پاول پیش از بازی در تاپ گان: ماوریک بیش‌تر بخاطر طیف گسترده نقش‌های مکمل و فرعی‌اش در سریال‌های تلویزیونی‌ای مانند مجموعه کمدی ترسناک ملکه‌های جیغ (Scream Queens) شناخته می‌شد. همچنین پاول که علاقه‌ای شخصی به رمان آدام ماکوس دارد و از سال ۲۰۱۸ به فکر تبدیل آن به یک فیلم بوده، یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی از خودگذشتگی است.

کریستینا جکسون، جو جوناس، توماس سادوسکی، سریندا سوان (در نقش بازیگر مشهور الیزابت تیلور)، دارن کاگاسوف، جوزف کراس، بیل مارتین ویلیامز، دیوید وایت، شان کلی، دین دنتون، نیک هارگرو و اسپنسر نویل، از دیگر بازیگران از خودگذشتگی هستند.

کارگردان از خودگذشتگی

از خودگذشتگی، سومین فیلم جی. دی. دیلارد بعد از ۲ فیلم شعبده‌باز در سال ۲۰۱۶ با بازی جیکوب لاتیمور و فیلم دورافتاده در سال ۲۰۱۹ با بازی کرسی کلمونس است. این فیلمساز تازه‌کار همچنین یک اپیزود از سریال‌های بیگانه، منطقه گرگ و میش و اتوپیا را کارگردانی کرده‌ است.

دیگر عوامل فیلم از خود گذشتگی

جیک کرین و جاناتان استیوارت در اولین تجربه نویسندگی خود برای یک فیلم بلند داستانی، وظیفه اقتباس از رمان آدام ماکوس را به عهده داشته‌اند. اریک مسرشمیت فیلمبردار برنده اسکار، بخاطر فیلم منک دیوید فینچر، فیلمبرداری از خود گذشتگی را انجام داده است. همچنین نام چاندا دنسی به عنوان آهنگساز در  فهرست عوامل از خودگذشتگی به ‌چشم می‌خورد. مولی و ریچل اسمیت به همراه تاد و ترنت لاکینبیل در کنار گلن پاول و دیلارد، تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم هستند.

گلن پاول در فیلم از خودگذشتگی

تریلر از خودگذشتگی

سونی پیکچرز اینترتینمنت اولین تریلر از خودگذشتگی را در ۲۶ مه ۲۰۲۲ منتشر کرد. این تریلر تنش‌ها و مخاطراتی که خلبان نیروی دریایی ایالات متحده جسی براون با آن‌ها روبرو می‌شود را به تصویر می‌کشد. در بین تمام صحنه‌های اکشن هوایی، براون را می‌بینیم که با خلبان دیگری توماس هادنر دوست می‌شود و آن‌ها به همراه بقیه اعضای تیم هوانوردی برای دفاع از هموطنان خود مبارزه می‌کنند. بعد از این، یک تریلر کامل‌تر از فیلم در آگوست ۲۰۲۲ و آخرین تریلر فیلم نیز در ۸ نوامبر منتشر شد. همه این تریلر‌ها شیمی رابطه میان میجرز و پاول و برخی سکانس‌های اکشن هوایی و لحظات نبرد در طول جنگ کره را به تصویر می‌کشند.

 

نقد و بررسی نظر منتقدان درباره فیلم از خودگذشتگی

بوستون گلوب | امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

اودی هندرسون | اگرچه از خودگذشتگی بطور کامل به ریتم هیجان‌انگیز مورد انتظار خود دست پیدا می‌کند، اما این توجه به جزئیات کوچک است که باعث می‌شود فیلم اوج بگیرد.

آی‌جی‌ان | امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

رو مور | از خودگذشتگی یک معرفی محترمانه از قهرمانانی است که جهان باید آن‌ها را بشناسد و گرامی بدارد. این درام پیچیده با کارگردانی متفکرانه جی‌. دی. دیلارد، وضوح غافلگیرکننده تصاویر اریک مسرشمیت، باند صوتی هیجان‌انگیز و تدوین پرایجاز، آماده است که حتی خود را به عنوان رقیبی جدی برای بهترین داستان جنگی هوایی مطرح کند.

Film Threat | امتیاز: ۷۰ از ۱۰۰

اندی هوول | این درامی درباره یک جنگ واقعی، آدم‌های واقعی و چیزهایی است که اهمیت دارند. در حالیکه در گیشه احتمالا موفقیت بزرگی کسب نخواهد کرد، اما به عقیده من، داستان واقعی‌ای که به شیوه‌ای صمیمانه بازگو شود فوق‌العاده ارزشمند و مهم است.

انترتینمنت ویکلی | امتیاز: ۶۷ از ۱۰۰

لی گرینتبلت | پاول و میجرز که هر ۲ از کاریزمای ذاتی بیش از حدی برخوردارند تقلای زیادی به خرج می‌دهند تا به دیالوگ‌های کم و نابسنده خود معنایی عمیق‌تر ببخشند، اما از خودگذشتگی که تا پایان جدی و مصمم است هرگز اتمسفر حقیقی آنجا را به تصویر نمی‌کشد.

Movie Nation | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

راجر مور | فیلم جی. دی. دیلار که از داستان واقعی جسی براون – خلبانی که به موانع پیش روی حضور رنگین پوستان در نیروی دریایی آمریکا پایان داد –  الهام گرفته شده است، شاید بخاطر استفاده از بازیگران کم‌تر شناخته شده و ضرب‌آهنگ داستانی‌ای که با کلیشه‌های فیلم‌های جنگی و جلوه‌گری‌های افراطی بازی می‌کند، یک فیلم رده بی (B-Movie) باشد. اما مطمئنا شبیه یک فیلم پرهزینه است.

گلن پاول در فیلم از خودگذشتگی

چکیده‌ای از نقد فیلم از خودگذشتگی از سایت پولیگان

جسی هاسنگر | در نگاه اول این از بدقبالی بسیار زیاد از خودگذشتگی است که در سالی اکران شده که در سایه تسلط کامل تاپ گان: ماوریک بر باکس آفیس  قرار دارد. زیرا از خودگذشتگی یک فیلم دیگر درباره خلبانان ممتاز نیروی دریایی است که سکانس‌های آموزشی، جلوه‌های فنی بسیار و یک سکانس نجات اوج در منظره برفی را شامل می‌شود. علاوه بر این در هر ۲ فیلم گلن پاول بازی می‌کند. بنابراین تصور اینکه بازگشت فوق‌العاده نوستالژیک تام کروز با تاپ گان: ماوریک به یکی از معروف‌ترین نقش‌هایش، داستان سینمایی خلبان واقعی جسی براون (جاناتان میجرز) را تحت‌الشعاع خود قرار بدهد، سخت نیست. به ویژه با در نظر گرفتن این نکته که هواپیماهای جنگی از خودگذشتگی که داستان آن در زمان جنگ کره اتفاق می‌افتد، به اندازه جت‌های موفق‌ترین فیلم امسال، هیجان‌ و قدرت بالایی ندارند.

البته از سوی دیگر، موفقیت خیره‌کننده تاپ گان: ماوریک می‌تواند باعث اشتیاق برای تماشای موارد مشابه شود، بجای اینکه لزوما فیلمی درباره یک خلبان جنگنده دیگر را در سایه قرار بدهد. اگرچه نامیدن از خودگذشتگی به عنوان یک پیش‌درآمد غیررسمی برای تاپ گان بسیار تقلیل دهنده بنظر می‌رسد، اما از برخی جهات تجربه بهتر و تکان‌دهنده‌تری از فیلم بسیار موفق کروز است.

داستان از خودگذشتگی در سال ۱۹۵۰ و در ابتدای جنگ کره اتفاق می‌افتد. جنگی که گاهی بخاطر عدم توجه کافی به آن، در قیاس با جنگ جهانی دوم یا درگیری‌هایی که بعدا در ویتنام رخ می‌دهد، به عنوان یک جنگ فراموش شده شناخته می‌شود. خلبان‌های از خودگذشتگی، تام هادنر (یا توماس هادنر با بازی گلن پاول) و جسی براون، از اعضای نسل خاموش هستند. آن‌هایی که در انتهای بزرگ‌ترین نسلی که به جنگ جهانی دوم رفته‌اند، به دنیا آمدند. آن‌هایی که در هر ۲ میدان نبرد جنگیدند. آن‌ ۲ مشتاق خدمت هستند و هر ۲ سنگینی وظایفی که به عهده گرفته‌اند را درک می‌کنند.

این مسئله به ویژه در مورد جسی، اولین سیاه‌پوستی که برنامه آموزشی نیروی دریایی ایالات متحده را به انجام رساند، صادق است. همسر او دیزی (کریستیا جکسون) در خانه با کودک نوپای خود انتظار می‌کشد. جسی که قرار است با تام کار کند در ابتدا محتاط بنظر می‌رسد. برخی از بهترین لحظات فیلم در طول مکث‌ها و درنگ‌هایی اتفاق می‌افتد که جسی آشکارا فکر می‌کند که چه چیزهایی را – و چقدر – با همکارانش در میان بگذارد. او برای مطیع بودن بیش از حد مغرور است، اما از درگیری‌های فیزیکی بسیار اجتناب می‌کند. همچنین فیلم در تصدیق اینکه چگونه ادب و نزاکت تام لزوما درک پیچیده‌ای از مسائل نژادی به او نمی‌دهد با ظرافت عمل می‌کند. از جمله اینکه تلاش‌های تام برای کمک به جسی همیشه مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. قوس شخصیتی تام درک ناگفته او از این موضوع را بازتاب می‌دهد که در واقع قرار نیست او صرفا به عنوان ناجی سفیدپوست گمارده شده جسی خدمت کند.

هیچ اتفاق تکان‌دهنده یا غیرقابل پیش‌بینی‌ای در اکثر زمان از خودگذشتگی اتفاق نمی‌افتد. تام و جسی به هم نزدیک‌تر می‌شوند، اگرچه جدایی ناپذیر نیستند. اسکادران آن‌ها به صف می‌شوند و با شدت گرفتن جنگ کره کشتی‌ها به حرکت می‌افتند. تنها شخصیت دیگری که تاثیرگذاری زیادی دارد، افسر فرمانده جوخه، دیک چوولی (توماس سادوسکی) است که در جایی در صحبت با تام درباره ارزش یک عمر نمایش بجای قهرمانیگری نمایشی و پرزرق و برق صحبت می‌کند.

جاناتان میجرز در فیلم از خودگذشتگی

با اینحال، کارگردانی متواضع جی. دی. دیلارد و کم‌گویی نسبی فیلم، قدرتی بی‌هیاهو به آن می‌بخشد. همه با پرستیدن مارویک چیره دست و از خود راضی تام کروز بزرگ نشده‌اند و از خودگذشتگی نیز یک فیلم دریایی-هوانوردی بی‌نیاز به سرعت زیاد است. بر همین اساس، نبردهای هوایی از خودگذشتگی به اندازه سکانس‌های مشابه در ماوریک هیجان‌انگیز و بزرگ نیستند. اما متقاعدکننده بنظر می‌رسند و بخاطر تاکید بیش‌تر بر جزئیات تا قدرت، چیزهای رضایت‌بخشی در آن‌ها وجود دارد.

از خودگذشتگی هرگز مانند یک کتاب درسی – تاریخ یا جامعه‌شناسی – بنظر نمی‌رسد، زیرا دیلارد تسلط چشم‌گیری به مصالح خود نشان می‌دهد. او با کمک فیلمبردار خود اریک مسرشمیت به لحن بصری فیلم کیفیتی سایه‌گون و مبهم می‌بخشد و عناصر پرهیجان و پرتحرکی که ویژگی جدایی‌ناپذیر فیلمی که درگیری نظامی را به تصویر می‌کشد هستند را با آرامش بیش‌تری به کار می‌برد. از خودگذشتگی تجسم دقیقی از جنگ ارائه نمی‌دهد، اما به خوبی فداکاری را به تصویر می‌کشد. عنصری که در نهایت در دنباله پرستاره تاپ گان غایب است. اگرچه مقایسه این ۲ فیلم منصفانه نیست، اما با اینحال شایان ذکر است که این فیلم با تولید کوچک‌تر کار بیش‌تری انجام می‌دهد.

 

امتیازهای فیلم از خودگذشتگی

تا زمان انتشار مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۷ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۶.۵ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۸۱ درصد بر اساس ۱۰۳ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۹۲ درصد
منتقدان متاکریتیک ۶۶ درصد براساس ۲۹ نقد

 

حرف های کارگردان و بازیگران فیلم

جی. دی. دیلارد: میان جسی و پدرم شباهت‌های عجیبی بود

هنگامی که فیلمنامه را می‌خواندم در سطح شخصی آن را فرصتی دیدم تا از طریق از خودگذشتگی به نوعی داستان پدرم را نیز تعریف کنم. اگرچه او و جسی ۴۰ سال با هم فاصله داشتند، اما شباهت‌های میان آن ۲ عجیب بود. پدرم همیشه در حالیکه ما فیلم‌های هوانوردی تماشا می‌کردیم با آرنجش به من می‌زد و می‌گفت:«این چیزی نیست که بنظر می‌رسد، اینطور که آن‌ها می‌گویند نیست، این چیزی نیست که آن‌ها انجام می‌دهند». من هرگز اینطور مشاوری نداشتم که بتوانم به سادگی در میانه خواندن فیلمنامه با او تماس بگیرم و بپرسم:«آیا می‌توانی پیشینه بیش‌تری درباره این یا آن جزئیات به من بدهی».

فیلم از خودگذشتگی

جاناتان میجرز: چیزی درباره جسی براون نمی‌دانستم

هنگامی که اولین‌بار یک فیلمنامه را می‌خوانید شما یک مخاطب هستید. بنابراین، من یک مخاطب بودم و چیزی درباره جسی براون نمی‌دانستم. اما چیزهای زیادی درباره جنگ کره می‌دانستم. زیرا در خانواده یک کهنه سرباز جنگ کره داشتیم. همچنین زمانی فیلمنامه را گرفتم که در میانه فیلمبرداری یک سریال تلویزیونی بودم. سریالی که نقش من در آن یک کهنه سرباز جنگ کره بود. اما من چیزی در مورد او نمی‌دانستم. بنابراین اینکه او اولین هوانورد سیاه‌پوست نیروی دریایی بود برایم بسیار شگفت‌انگیز بود. این احساس را درباره شخصیت او نیز داشتم. اینکه شخصیت او چگونه بود، چطور عمل می‌کرد و موقعیت او چقدر به زمان ما نزدیک بود. از جمله چیزهایی که در رابطه با مصائب نژادی تجربه می‌کند. یک مردن جوان بودن و تلاش برای بزرگ کردن فرزند، تلاش برای یک شوهر عالی بودن و تلاش برای یک آمریکایی خوب بودن. این‌ها داستان‌هایی بدون انقضا و به قدمت زمان هستند. شما فکر می‌کنید که این داستان‌ها مربوط به گذشته دور هستند، اما هنگام خواندنش آن را بسیار نزدیک حس می‌کردم. من از بسیاری از جهات با این داستان و این شخصیت بسیار احساس نزدیکی می‌کردم.

گلن پاول: یک خلبان با مجوز واقعی هستم

من دفعات کمی نقش خلبان بازی کرده‌ام و یک خلبان با مجوز واقعی هستم. بدیهی است که ما برای تاپ گان تمام تمرینات پروازی را در دفعات زیاد و با هواپیماهای مختلف انجام دادیم. اما هماهنگ‌کننده صحنه‌های هوایی ما در از خودگذشتگی کوین لارزا جونیور بود که من در تاپ گان هم با او کار کردم. واضح است که این هواپیماها خیلی متفاوت هستند. ما در اینجا با هواپیماهای جنگی قدیمی و با سرعت سیر هوایی متفاوتی پرواز می‌کردیم. بنابراین صلاحیت پرواز هواپیما و محل قرار دادن دوربین‌های آی‌مکس تغییر می‌کرد. من نمی‌دانم بازی در این فیلم بدون تمام درس‌هایی که در تاپ گان آموختم ممکن بود یا نه. شما اگر تاپ گان و از خودگذشتگی را تماشا کنید می‌بینید فیلم‌های بسیار متفاوتی هستند، اما بنظرم آن‌ها از لحاظ هوانوردی به زیبایی مکمل یک‌دیگرند. شما با تماشای این ۲ فیلم میراث هوانوردی را می‌بینید.

بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما

پوستر فیلم از خودگذشتگی

پوستر فیلم از خودگذشتگی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil