همه چیز درباره سریالی که به‌جای شماره قسمت، رنگ دارد!

سریال کلایدسکوپ؛ عجیب ترین سریال ۲۰۲۲

در سریال Kaleidscope از هر اپیزود-رنگ شروع کنید، برداشت متفاوتی خواهید داشت

نتفلیکس همیشه در شروع سال جدید میلادی شگفتی‌های بزرگی برای مخاطبان خود تدارک می‌بیند. سریال کلایدسکوپ یکی از این شگفتی‌های هیجان‌انگیز است. سریالی که بزرگ‌ترین سرقتی که تاکنون در مقیاس تلویزیون دیده شده است را به تصویر می‌کشد. این سریال که در ابتدای تولید خود جیگساو (Jigsaw) نام داشت با تمام اکشن و تعلیق خود بیش‌تر شبیه دنباله‌ای مناسب برای سریال بسیار موفق خانه کاغذی (یا سرقت پول Money Heist) بنظر می‌رسد.
نکته قابل توجه درباره سریال کلایدسکوپ شکل روایت آن است. کلایدسکوپ برخلاف اکثر سریال‌های دیگر با نظم غیر خطی ساخته شده است. در واقع می‌توانید قسمت‌ها را به شکل تصادفی و بدون ترتیب خاصی تماشا کنید ولی باز هم بدون هیچ مشکلی به قسمت پایانی برسید. شاید با خود فکر کنید که کلایدسکوپ شبیه فیلم تعاملی قبلی این سرویس استریم یعنی آینه سیاه: بندراسنچ (Black Mirror: Bandersnatch) است، اما اینطور نیست. هرچند قطعا این ساختار شیوه‌ای جالب و منحصربفرد برای ارائه یک اکشن مهیج جنایی بنظر می‌رسد.
اریک گارسیا کلایدسکوپ را بر اساس داستانی که از رویدادهای واقعی الهام گرفته شده ساخته است. داستانی که پیرامون بزرگ‌ترین سرقتی که تاکنون انجام شده و خیانت‌ها و انتقا‌م‌ها و سایر اتفاق‌های متعاقب آن می‌چرخد.

فهرست بهترین سریال های جنایی و تبهکاری

خلاصه داستان کلایدسکوپ

هر قسمت سریال کلایدسکوپ Kaleidscope یک قطعه از پازل پیچیده‌ فساد، طمع، انتقام، مکر، وفاداری و خیانت را نشان می‌دهد. گروه دزدان چگونه این نقشه را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند؟ چه کسی از آن جان سالم بدر می‌برد؟ به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟ این‌ها بخشی از سوالاتی هستند که منجر به خلق هیجان و تعلیق در داستان کلایدسکوپ می‌شوند (مانند هر داستان سرقت دیگری). لازم به ذکر است که این سریال هیچ ارتباطی با دنباله فرانچایز اره در سال ۲۰۱۷ به همین نام ندارد.

یک سارق (جانکارلو اسپوزیتو) و گروهش در این مجموعه درام جنایی قصد دارند ۷ میلیارد دلار از گاوصندوق یک بانک فوق‌امنیتی در منهتن به سرقت ببرند. گاو صندوقی که تحت حفاظت قدرتمندترین تیم امنیتی جهان قرار دارد. این در حالی است که شهر نیز با یک فاجعه طبیعی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

طرح داستانی سریال کلایدسکوپ ۲۴ سال قبل از سرقت و حدود یک سال بعد از آن را دربرمی‌گیرد. دزدی در زمان طوفان سندی در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. جایی که ۷۰ میلیارد دلار اوراق قرضه از مرکز شهر منهتن مفقود شدند. بنابراین، داستان در زمان عقب و جلو می‌رود. جالب است ببینیم که ترتیب تصادفی تماشای اپیزودها چگونه بر جدول زمانی داستان تاثیر می‌گذارد. جالب آنکه پوستر سریال هم که در انتهای همین مطلب مشاهده می‌کنید، نقاط تقاطع داستان‌ها را با استفاده از رنگ نشان می‌دهد.

 

راهنمای تماشای سریال کلایدسکوب Kaleidscope

سریال کلایدسکوپ از این نظر عجیب ترین سریال سال است؛ همه قسمت‌ها این سریال -که در ۸ قسمت ساخته شده و همه قسمت‌های آن همزمان برای تماشا در دسترس قرار گرفته‌اند- غیرخطی هستند. یعنی خط داستانی سریال از ترتیب زمانی خاصی پیروی نمی‌کند و از هرجا داستان را شروع کنید، تفاوتی در برداشت نسبت به آدم‌ها و انگیزه‌شان خواهید داشت. یعنی حالت‌های تماشای سریال به تعداد ترتیب تماشای هر قسمت آن، قابل تغییر است!

اطلاعات مربوط به هر اپیزود در زیر به شکل خلاصه آمده است. می‌توانید این راهنما را کنار گذاشته و سبک تماشای خودتان را انتخاب کنید.

  • مشکی: توضیح کوتاه درباره تماشای رنگی سریال
  • زرد: ۶ هفته قبل از سرقت – نویسنده: اریک گارسیا
  • سبز: ۷ سال قبل از سرقت – نویسنده: اریک گارسیا
  • آبی: ۵ روز قبل از سرقت – نویسنده: اریک گارسیا
  • نارنجی: ۳ هفته قبل از سرقت – نویسنده: کیت بارنو
  • بنفش: ۲۴ سال قبل از سرقت – نویسنده: گرت لرنر
  • قرمز: صبح بعد از سرقت – نویسنده: کالن ایگن
  • صورتی: ۶ ماه بعد – نویسنده: نینگ ژو
  • سفید: سرقت – نویسنده: ایوان اندیکت و جاش استودارد

همانطور که دیدید عنوان هر قسمت سریال یک رنگ است و ممکن است یک بیننده به عنوان مثال سریال را با اپیزود سبز شروع کند و یک نفر دیگر مثلا با اپیزود صورتی به سراغ آن برود. شما می‌توانید هر قسمتی را که می‌خواهید برای تماشا انتخاب کنید و همچنان کل داستان را داشته باشید.

| توصیه فیلیموشات این است که با هر ترتیبی شروع کردید، اپیزود سفید را برای پایان سریال بگذارید |

سریال کلایدسکوپ
عکس از قسمت زرد

بازیگران سریال کلایدسکوپ و نقش‌هایشان

جانکارلو اسپوزیتو، پاز وگا، روفس سوئل، جای کورتنی، تاتی گابریل، جوردن مندوزا، پیتر مارک کندال، نیوشا نور، مکس کاسلا و روزالین البای، از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند.

جانکارلو اسپوزیتو در نقش لئو پاپ، رئیس گروه سرقت که از مدت‌ها قبل در این تجارت بوده است، حضور دارد. او به عنوان مغر متفکر عملیات، فردی باهوش، صمیمی و باپشتکار است. البته بعدتر فاش می‌شود که او انگیزه‌‌ای پنهان برای اجرای این عملیات بزرگ دارد. انگیزه‌ای که ظاهرا بسیار فراتر از پول هنگفتی است که از این سرقت نصیبش خواهد شد. اسپوزیتو بیش‌تر بخاطر نقش آفرینی‌هایش در بریکینگ بد و بهتره با سال تماس بگیری شناخته می‌شود. باید ببینیم هنرنمایی او در نقش لئو پاپ می‌تواند خاطره شخصیت گاس فرینگ را برای طرفدارانش زنده کند یا خیر.

پاز وگا شخصیت اوا مرسر را به تصویر می‌کشد. وکیلی با اصول اخلاقی مشکوک که البته به مشتریانش بسیار وفادار است. او هم در داخل و هم در خارج از دادگاه به عنوان شخصیتی قدرتمند و مجاب‌کننده شناخته می‌شود.

روفس سوئل در نقش راجر سالاس یک دزد سابق است که اکنون به عنوان یک کارشناس امنیتی رده بالا فعالیت می‌کند. از او به عنوان یک فروشنده بی‌رحم یاد می‌شود که توانایی قابل توجهی در فریب دادن مردم در راستای نیازهای خود دارد. تاتی گابریل یکی از اعضای گروه سرقت به نام هانا کیم است که در کلاهبرداری‌های مالی پرمخاطره و جنایت‌های سطح‌پایین دست دارد. او به عنوان یک «آفتاب‌پرست» توصیف می‌شود.

پیتر مارک کندال، شخصیت استن لومیس را به تصویر می‌کشد. یک قاچاقچی خرده‌پا با قلبی مهربان که به همه چیزهای خوبی که زندگی از خود نشان می‌دهد عشق می‌ورزد. البای در نقش کارشناس مواد منفجره جودی گودوین و جای کورتنی در نقش دزد گاوصندوق باب گودوین، دو عضو دیگر گروه سرقت را تشکیل می‌دهند. نیوشا نور نیز در نقش نازان عباسی، مامور اف‌بی‌آی و دشمن اصلی گروه که تهدیدی برای نابودی کل عملیات است حضور دارد. پچ دارا، همکی مادرا، ویت واشینگ، استیسی اوریستانو، روبین لی و جیمز آگوستوس لی، از دیگر بازیگران این سریال هستند که هر کدام شخصیت‌های متفاوتی را به تصویر کشیده‌اند.

سریال کلایدسکوپ
عکس از قسمت صورتی

خالقان کلایدسکوپ چه کسانی هستند؟

رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی اریک گارسیا، خالق سریال کلایدسکوپ است. او بیشتر بخاطر کتاب‌هایش مانند مردان چوب‌کبریتی (Matchstick Men) و شرخر (Repo Men) شناخته می‌شود (که از هر دو اقتباس‌های سینمایی محبوبی با همین عناوین ارائه شده است). فیلمشناسی او همچنین شامل نگارش فیلمنامه‌ تریلر دلهره‌آور عجیب اما واقعی (Strange but True) با حضور ایمی رایان گارسیا در کنار گرت لرنر، کیت بارنو، کالن ایگن، نینگ ژو، ایوان اندیکت و جاش استودارد، فیلمنامه قسمت‌های مختلف کلایدسکوپ را به نگارش درآورده‌اند. اسکات فری پروداکشن و اتوماتیک انترتینمنت، این درام اکشن جنایی را تولید کرده‌اند. گارسیا در کنار ریدلی اسکات، دیوید دابلیو. زوکر، جوردن شیهان، فرد برگر، برایان کاوانا-جونز، جاستین لوی و راسل فاین، از تهیه‌کنندگان اجرایی کلایدسکوپ هستند. ژوزه پادیلا، اوراردو گوت، میرزی الماس و رابرت تاونزند، کارگردانی اپیزودهای مختلف سریال را به عهده داشته‌اند.

۱۰ فیلم فوق‌العاده با موضوع سرقت

داستان تولید و تاریخ پخش سریال

فیلمبرداری کلایدسکوپ در سپتامبر ۲۰۲۱ در استودیوی نتفلیکس در بوشوک در بروکلین شروع شد. تولید کل سریال در مارس ۲۰۲۲ به پایان رسید. عنوان رسمی در نوامبر ۲۰۲۲ به کلایدسکوپ تغییر کرد که به معنی الگو یا توالی مدام در حال تغییر است.

سریال کلایدسکوپ پس از مدت‌ها توقف در انتشار، در روز اول سال نو، یک ژانویه ۲۰۲۳، از طریق نتفلیکس منتشر شد. همچنین شما می‌توانید این سریال را همزمان با پخش جهانی، از طریق فیلیمو با زیرنویس اختصاصی تماشا کنید.

سریال Kaleidoscope با بازی پاز وگا، روزالین البای، پیتر مارک کندال
عکس از قسمت سفید

تریلر و ویدئوهای سریال کلایدسکوپ

نتفلیکس تریلر رسمی کلایدسکوپ را در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد. عبارت «۷ میلیارد راه‌ برای حل یک جنایت» که در وسط تریلر می‌آید، بیش‌تر نشان‌دهنده روایت غیرخطی سریال است. این ویدئوی ۲ و نیم دقیقه‌ای به سرعت شما را در داستان سریال قرار می‌دهد و گروه دزدان را به رهبری لئو پاپ معرفی می‌کند که قصد دارند به امن‌ترین گاوصندوق جهان با ذخیره ۷ میلیارد دلار نفوذ کنند. همانطور که از داستانی در ژانر سرقت انتظار می‌رود این یک تریلر هیجان‌انگیز به معنای واقعی کلمه با چند سکانس اکشن متوالی است. همچنین این تریلر بطور مختصر اشاره می‌کند که کلایدسکوپ فقط یک سریال سرقت مهیج نیست، بلکه همچنین در درجه اول یک داستان انتقام برای لئو است که ظاهرا از سوی رابرت سالاس، کارشناس امنیتی گاوصندوق به او خیانت شده است.

البته نتفلیکس در کنار این تریلر، یک ویدئوی ۳ و نیم دقیقه‌ای نیز منتشر کرده است که شما را با فرایند ساخت سریال، صحبت‌های بازیگران و سازندگان همراه می‌کند. این ویدئو همچنین بر روایت غیر خطی سریال و نحوه به وجود آمدن آن تمرکز می‌کند. همچنین این ویدئوی کوتاه تکنیک‌های تولید هیجان‌انگیز و برخی صحنه‌های تعلیق‌آمیز سریال را به نمایش می‌گذارد. همچنین اخیرا در ۲۷ دسامبر نتفلیکس یک کلیپ جدید از این سریال عرضه کرد که مکانیزم سرقت و مخاطرات بالای آن در هر مرحله را نشان می‌دهد.

پوستر سریال کلایدسکوپ

پوستر سریال کلایدسکوپ

تماشای سریال کلایدسکوپ در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil