معرفی انیمه بل Belle

پناه بر عالم خیال

انیمه بل (۲۰۲۱) که با نام اژدها و پرنسس کک و مک نیز شناخته می‌شود، به کارگردانی مامورو هوسودا در استودیو چیزو تولید شده است. انیمه بل در جشنواره کن ۲۰۲۱ بسیار مورد توجه قرار گرفت و برای ۱۴ دقیقه تشویق حضار را نصیب خود کرد. این انیمه اقتباسی از داستان‌های قدیمی به‌خصوص قصه دیو و دلبر است.

مامورو هوسودا، پس از تماشای انیمه قلعه کاگلیوسترو، اولین انیمه مستقل هایائو میازاکی، مشتاق خلق انیمه شد. او پس از فارغ‌التحصیل شدن، انیمه کوتاهی ساخت و به‌عنوان نمونه کارش برای استودیو جیبلی ارسال کرد. اتفاق بد اینکه رزومه او توسط استودیو جیبلی رد شد؛ اما میازاکی نامه‌ای برای او نوشت و اثرش را تحسین کرد. مامورو هوسودا نصیبی از استودیو جیبلی نداشت اما با همان رزومه راهی توئی انیمیشن شد.

هوسودا انیمه‌های موفق میرای، پسر بچه و هیولا، فرزندان گرگ و دختری که در زمان پرید را تولید کرده و در آثار او شاهد نگاه بدیعش به رویدادهای ساده هستیم، مثل نگاهش به حسادت در انیمه میرای یا پذیرش تفاوت‌ها در انیمه فرزندان گرگ. ویژگی دیگر انیمه‌های مامورو هوسودا در وجه اشتراکی است که گاهی بین شخصیت‌های اصلی آثارش می‌بینیم. او می‌تواند با جسارت و هوشمندی شخصیت‌هایی را برای مخاطب خلق کند که ویژگی‌های به‌خصوصی دارند و توسط تماشاگر درک می‌شوند. دنیاهای بدیع هوسودا بر اساس همین شخصیت‌های خاص بنا می‌شوند و همین قدرت او در خلق انیمه را ثابت می‌کند، هرچند که سطح آثارش باهم متفاوت است.

هوسودا همواره تخیل را راه‌حلی بدیع معرفی می‌کند و در اکثر انیمه‌هایش کلید حل مسله را در دنیای خیالی قرار می‌دهد، مانند مشکل حسادت در انیمه میرای و یا آسیب‌پذیری بل و…

بهترین انیمه های ژاپنی سینما

خلاصه انیمه بل

سوزو دانش‌آموز ۱۷ ساله دبیرستانی است که خاطره‌ای سیاه رنگ از کودکی‌اش را با خود می‌کشد. او مادرش را هنگامی که برای نجات کودکی دیگر وارد رودخانه می‌شود، از دست داده و نمی‌تواند با این خاطره تلخ کنار بیاید. سوزو با پدرش زندگی می‌کند و غم و تنهایی احساسات غالب بر زندگی او هستند. رنجی که سوزو در زندگی خود تحمل کرده تا حدود زیادی مانع شده تا بُعد معاشرتی و سرزنده او فرصتی برای رشد پیدا کند.

به این ترتیب او تبدیل به نوجوانی منزوی می‌شود که دایره دوستانی ندارد و برای رسیدن به رویایش به سختی می‌تواند مسیری پیدا کند. او به‌صورت اتفاقی با برنامه‌ای به نام U آشنا می‌شود که دنیایی مجازی است و به افراد این امکان را می‌دهد تا با نام مستعار واردش شوند. در U هر شخص بر اساس توامندی بارزش یک شمایل بیرونی پیدا می‌کند که برای سوزو این شمایل، خواننده‌ای قابل و بسیار زیباست.

در U سوزو این فرصت را پیدا می‌کند تا آن‌طور که دلش می‌خواهد آواز بخواند و طرفدارهای بسیار زیادی هم پیدا می‌کند. دنیای یو خیلی شبیه‌به دنیای اُز (Oz) در انیمه جنگ‌های تابستانی است. مامورو هوسودا در این انیمه ضمن الهام گرفتن از داستان دیو و دلبر، این قصه را به دنیای مجازی می‌کشاند و در آنجا دغدغه‌هایی را مورد بررسی قرار می‌‌دهد که مستقیما به دنیای واقعی مربوط می‌شود.

انیمه بل

نقد و بررسی انیمه بل

انیمه بل در دو محیط کاملا متفاوت قصه را به روایت تصویر می‌کشاند. یکی دنیای واقعی که در محیط همیشگی انیمه‌های ژاپنی جریان دارد و دیگری محیطی رایانه‌ای. این تفاوت ممکن است در ابتدا مطلوب مخاطب نباشد؛ اما به مرور او می‌تواند با قصه همراه شده و هر دو محیط را بپذیرد، درست مانند چیزی که در انیمه جنگ تابستانی اتفاق می‌افتد. نکته دیگر اینکه انیمه بل نمی‌ترسد که محیط مجازی را ستایش کند! هوسودا در انیمه بل سعی می‌کند بسیار واقع‌بینانه به قضیه نگاه کند و محیط مجازی را پناهی می‌داند برای افرادی که بابت شرایط زیستی دچار تنهایی یا آسیب روحی شده‌اند. او ابایی ندارد از اینکه دنیای مجازی را به‌عنوان راه‌حلی برای بعضی افراد معرفی کند یا اینکه این محیط را شیوه‌ای ساده‌تر برای ارتباط گرفتن و شکوفا کردن استعدادها به‌حساب آورد.

در بل، هوسودا دنیای مجازی را راه‌حلی برای روحیه آسیب‌دیده دخترک نوجوان معرفی می‌کند. ترس از قضاوت شدن، نادیده گرفته شدن و وحشت ابراز احساسات در دنیای U از روش تخیل به راه‌حل می‌رسند و به عنون مشکل از بین می‌روند. این آموزه‌ای ارزشمند برای کودکان است که هوسودا متوجه به نمایش گذاشتنش بود.

در مجموع با وجود اینکه انیمه بل در جشنواره کن تشویقی طولانی را نصیب خود کرده، اما نمی‌شود به‌راحتی آن را به‌عنوان اثری از هوسودا ستایش کرد. بل از لحاظ تکنیکی کاری شایسته است اما در مقایسه با فرزندان گرگ، از نظر داستانی ضعیف به‌نظر می‌رسد؛ از این بابت نمی‌شود انیمه بل را یک رشد در رزومه کاری او دانست بلکه یک‌جور عقب‌گرد است.

تماشای آنلاین انیمه بل از فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. Rosie می‌نویسد

    خیلی جذاب و پرمفهوم بود و روند داستانیه خوبی داشت.
    ولی میتونست پایان هیجان انگیز تری داشته باشه.

  2. مژگان می‌نویسد

    این انیمه یه اقتباس بی معنی از دیو و دلبر بود که هیچ زیبایی نداشت. واقعا نمی دونم چرا ساخته شد.

fosil