بهترین فیلم های ترانه علیدوستی که باید ببینید
17 فیلم برتر علیدوستی + مرور کارنامه و تعداد مخاطبان آثار سینماییاش
درست زمانی که مامور ثبت احوال منتظر است تا ترانه ۱۵ ساله نام پدر فرزندش را بگوید تا غائله تلخ هویتی فرزندش به پایان برسد او پا روی تمامی آرامش اطرافش میگذارد و نام پدر فرزندش را نمیگوید و خودش را با چالشهای جدید دنیای پیرامونش روبرو میکند. این شاید یکی از بهترین سکانسهایی است که بازی ترانه علیدوستی به چشم میآید. با هم مروری میکنیم بر مهمترین آثاری که او سهم مهمی در خلق آن داشته است و سپس فیلمهایش را از نظر تعداد مخاطبان بررسی و مرتب کردهایم.
فهرست بهترین فیلم ها و سریال کارنامه ترانه علیدوستی بر اساس سال انتشار مرتب شدهاند
فیلم تفریق | ۱۴۰۱ | مانی حقیقی
- نام کاراکتر: فرزانه
ترانه علیدوستی در تفریق در دو نقش متفاوت حضور داشت. یک زن باردار افسرده که به همسرش مشکوک است و زنی که از طبقه متوسط زندگی نسبتا مرفهی دارد و سرحال و سرزنده است. اجرای این دو نقش در یک فیلم و تفاوتهای ماهوی در شکل اجرای آن نشان از توانایی بالای علیدوستی در درک نقشها و اجرای مناسب آن دارد. حتی در سکانسهایی که به لطف تکنولوژی علیدوستی در مقابل علیدوستی نشسته است میتوان جنس متفاوت دو بازی را به خوبی درک کرد و مانی حقیقی شانس بزرگی داشت تا تفریقش را با هنرنمایی استادانه علیدوستی به تصویر بکشد.
فیلم اورکا | ۱۴۰۰ | سحر مصیبی
- نام کاراکتر: الهام
اورکا روایتی واقعی از زندگی زنی است که تلاش میکند در آبهای آزاد رکورد شنا را افزایش دهد و در کتاب گینس نامش ثبت شود. الهام زنی است که به نمایندگی از زنان ایرانی تلاش میکند از تمامی موانع اجتماعی و خانوادگی عبور کند و با بدرفتاریهای همسر و نشدنهای پی در پی زندگی حرفهایاش به مصاف برود تا روزی به رویای رسیدن به مقام برتری دست پیدا کند. از جنس فیلم اورکا با همین خط اصلی را قبلتر سهیل بیرقی در عرق سرد نشان داده بود اما چیزی که اورکا را به اثری متمایز در اولین ساخته سحر مصیبی تبدیل میکند بازی خوب و روان علیدوستی در نقش الهام است.
برادران لیلا | ۱۴۰۰ | سعید روستایی
- نام کاراکتر: لیلا
سعید روستایی در برادران لیلا عمده بار دراماتیک داستان را بر دوش شخصیت دختر داستان یعنی لیلا با بازی علیدوستی گذاشته است. لیلا نماینده دخترانی است که در یک جامعه مردسالار و سنتی تلاش میکنند پوسته پوسیده و کهنه تفکرات مردان زندگی خود را با حرف و اقناع و جنگیدن و دعوا عوض کنند و حتی در این راه حتی حاضرند از زندگی شخصی خودشان هم بگذرند. لیلا در برادران لیلا سعی میکند تعادل را در میان برادرانی که به واسطه نوع نگرش پدر دچار به زندگی سخت هستند را برقرار کند و یک تنه آنها را به سعادت برساند. اگرچه گاهی زورش به فهم ناقص آنها از زندگی نمیرسد.
فروشنده | ۱۳۹۴ | اصغر فرهادی
- نام کاراکتر: رعنا
یک اتفاق تلخ در یک شب تلخ زندگی رعنا را به هم میریزد. زندگی زوجی هنرمند و فرهیخته که به خاطر تجاوز یک نفر به رعنا دچار مشکلاتی میشود. رعنا نمیتواند احساس تلخ تجاوز را درون خودش حل و فصل کند و از طرفی همسرش هم نمیتواند آتش انتقامگیری را درونش خاموش کند. اینکه زن در جامعه امروزی دچار دوگانگی در وضعیت زندگیاش میشود چیزی است که کاراکتر رعنا را برای مخاطب ماندگار میکند.
فیلم استراحت مطلق | ۱۳۹۳ | عبدالرضا کاهانی
- نام کاراکتر: سمیرا
علیدوستی در استراحت مطلق نقش زنی را بازی میکند که برای زندگی بعد از جداییاش تصمیم گرفته است به تهران بیاید و در این مسیر تقابلش با همسر سابقش و خشونتهای او باعث میشود او تصمیمات متفاوتی در زندگی بگیرد. فیلم در کارنامه کاهانی جایگاه متوسطی دارد اما بازی علیدوستی توانسته است به موقعیتهای فیلم ضریب بالایی بدهد و از این لحاظ میتوان آن را یک فیلم دیدنی به حساب آورد.
سریال شهرزاد | ۱۳۹۳ | حسن فتحی
- نام کاراکتر: شهرزاد
شهرزاد ادامه همان هویتمندی بازیهای ترانه علیدوستی و خروش در برابر نگاه سنتی و زورگوی جامعه اطرافش هست. شهرزاد در داستان پرفراز و نشیب حسن فتحی و نغمه ثمینی دختری است که میخواهد ضد رفتارهای بزرگ آقا خروش کند و در این فضا گرفتار یک عشق ابدی میشود. روایتی در دل تاریخ که گویی امروز هم میتواند مابهازای بیرونی داشته باشد. همانطور که تاریخ در شکلهای گوناگونش همواره در حال تکرار شدن است.
فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو | ۱۳۹۱ | روحالله حجازی
- نام کاراکتر: ساناز
روایت روحالله حجازی از بحران زندگی زناشویی که با فیلم آقا و خانم میم شروع شد و در آقای محمودی و بانو به شکل دیگری روایت شد یک ویژگی مهم دارد آن هم تمرکز بر چیزهایی است که سینمای ایران کمتر به آن پرداخته است. علیدوستی در این فیلم در نقش ساناز دختری است که پیش از ازدواج با همسرش با شوهر خالهاش رابطه عاطفی داشته و حالا در آستانه ازدواج با مردی دیگر در یک مهمانی تمامی آن چیزی که میان آنها گذشته است نمایان میشود. فیلم به وضوح بحرانهای زندگی طبقه متوسط را به نمایش میگذارد و نماینده خوبی برای سینمای اجتماعی و خانوادگی ایران به حساب میآید.
فیلم آسمان زرد کم عمق | ۱۳۹۱ | بهرام توکلی
- نام کاراکتر: غزل
بهرام توکلی در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ علاقه زیادی به سینمای مینیمال و ضد داستان داشت و آسمان زرد کم عمق هم یکی از همان دست فیلمها است که مخاطب خاص میتواند درکش کند. فیلم فضایی ابزورد و متفاوت دارد و متاثر از جهان داستانهای نوآر ادبیات غرب است. علیدوستی در نقش غزل کاراکتر زنی را بازی میکند که در یک چالش پیش از ازدواج زندگی گذشتهشان را مرور میکنند.
فیلم پذیرایی ساده | ۱۳۹۰ | مانی حقیقی
- نام کاراکتر: لیلا
پذیرایی ساده بعد از کنعان دومین تجربه مشترک همکاری حقیقی و علیدوستی در مقام کارگردان و بازیگر است. فیلم در یک فضای ابزورد و استفاده از یک موقعیت غیرعادی تلاش میکند ولع و خوی درندگی انسان را در برابر زیاده خواهی به نمایش بگذارد. جنون درون فیلم و فلسفه پشت مضمون آن پذیرایی ساده را به اثری یگانه تبدیل میکند. بازی علیدوستی در نقش لیلا که به همراه همسرش در یک سفر در کوهستان مشغول پخش پولهای بادآورده هستند و در هر رهگذری فردی را مورد امتحان قرار میدهند که در آخر تبدیل به جنون خودش و همسرش میشود یکی از نقشهای ماندگار کارنامه علیدوستی را رقم زده است.
فیلم زندگی با چشمان بسته | ۱۳۹۰ | رسول صدرعاملی
- نام کاراکتر: پرستو
پرستو دختری است که در یک فضای سنتی اتهامها و سوظنهایی به او وارد است. انگار ترانه بعد از نزدیک به یک دهه تصمیم گرفته است در فیلمی دیگر از خالق من ترانه ۱۵ سال دارم تمام اتهامها را از خودش پاک کند. زندگی با چشمان بسته یعنی بستن چشم روی تمامی تهمتها و حرفهای مفت و بی اساس و پرستو در چنین دنیای پر از سوتفاهم سعی میکند خودش را از شر تمامی حسادتها و تنگنظریها در امان بدارد.
فیلم درباره الی | ۱۳۸۷ | اصغر فرهادی
- نام کاراکتر: الی
الی همان دختری است که خسته از تمامی نداشتنها و نشدنها و محدودیتها در جستجوی یک زندگی متعادلتر دل را به دریا میزند و رهسپار سفری میشود که اگرچه قضاوتها میتواند آینده و هویت او را خدشه دار کند اما او بیتوجه به شرایط و حرف آدمها بادبادکش را در باد به پرواز در میآورد و به سوی ابدیت میرود. این رویاییترین و ایدهآلترین شکل رهایی از زندگی و رنجی است که آدمی برای تغییر آن چارهای جز مرگ ندارد و الی نشان داد این مهم را بهتر از هر دختر دیگری بلد است.
فیلم تردید | ۱۳۸۷ | واروژ کریممسیحی
- نام کاراکتر: مهتاب
-«چرا اذیت میکنی؟»
-«برای اینکه بعدش ازت عذرخواهی کنم»
ترانه علیدوستی در ایرانیترین نمایه از نمایشنامه مطرح هملت نوشته ویلیام شکسپیر سعی کرد آنچه را که نیاز شخصیت ایرانی شده مهتاب از این متن درخشان است به خوبی در تصویر به تماشاگر ارائه کند. نقل قول بهرام بیضایی درباره تردید به خوبی نشاندهنده جایگاه این فیلم در میان اهل فن است. «همان میزان گرما، پختگی، تحرک، دقت، نکتهبینی، نیرو، سلیقه و مهمتر از همه استقلال سبک که ۱۸ سال پیش تماشاگران پرده آخر از آن شگفتزده شدند را افزون بر تجربه گذر از این ۱۸ سال، در تردید میتوان دید. تسلط مطلق بر چینش عناصر و پردازش حرکتها، گسترش مضمون هر صحنه، دقت بر جزئیات هر قاب و خود قاببندی که همه برای تدوینی ویژه اندیشیده شدهاند.»
فیلم کنعان | ۱۳۸۶ | مانی حقیقی
- نام کاراکتر: مینا
«من صبح که از خواب پا میشم دلم میخواد کسی نباشه باهام حرف بزنه، میخوام از خونه که میرم بیرون کسی منتظر نباشه برگردم، دل کسی تنگ نشه واسم، کسی منو نخواد، میخوام تنها باشم مرتضی»
فروپاشی بعد از عصیان. اینها دیالوگهای مینا در فیلم کنعان است. زنی که از لحاظ روحی دچار فروپاشی شده است. زنی بلند پرواز که پابندی به زندگی اجازه نداد روحش پرواز کند و در قفس یک زندگی روزمره گرفتار شد. مینا با اینکه تا مرز شکستن تمام آنچه تا امروز ساخته بود پیش میرود اما یک اتفاق و یک بزنگاه به او این امکان را داد تا برگردد و بماند و بسازد.
فیلم چهارشنبه سوری | ۱۳۸۴ | اصغر فرهادی
- نام کاراکتر: روحی
روحی یک دختر شهرستانی است که در تهران کارگری میکند و در خانههای مردم مشغول کار میشود. او در آستانه ازدواج با نامزدش است و درست شب چهارشنبه سوری وارد خانهای میشود که هیچچیزش عادی نیست. دعوای بین زن و شوهر صاحب خانه و خیانتی که روحی تماشاگر آن است ولی حرفی از آن به میان نمیآورد تا زندگی زن و شوهر صاحب خانه از هم نپاشد. مصلحت اندیشی در شرایط بحرانی و دروغ گفتن به خاطر حفظ کیان یک خانواده برای روحی که از طبقه فرودست جامعه است اوج پختگی یک زن را نشان میدهد. اتفاقی که شاید باعث شود از بروز یک بحران جدی جلوگیری شود.
فیلم شهر زیبا | ۱۳۸۲ | اصغر فرهادی
- نام کاراکتر: فیروزه
این همان نقشی است که ترانه باید بعد از مواجهه با دنیای تلخ اطرافش در فیلم اولش بازی میکرد. دختری مطلقه با یک فرزند نوزاد که در بدترین نقطه شهر و زیر آوار سنگین نگاه اطرافیان سعی میکند زندگی کند. فیروزه در کشاکش گرفتن رضایت برای اعدام نشدن برادرش عاشق میشود.
عشق او به علا بیش از آنکه ناشی از یک احساس خالص باشد از یک خلا بزرگ روحی نشات میگیرد. از نداشتن پناهگاه امن برای لحظهای آسوده زیستن. اما او باز هم در لحظه آخر مخاطب را غافلگیر میکند. او آزاد شدن برادرش را به آرامش خودش ترجیح میدهد و اینطور میشود که با وجود علاقه متقابل علا از بودن کنار او سر باز میزند و علا را در دوراهی یک تصمیم سخت قرار میدهد.
فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم | ۱۳۸۰ | رسول صدرعاملی
- نام کاراکتر: ترانه
برای انتخاب بهترین فیلم های ترانه علیدوستی نباید راه دوری رفت؛ تصور اینکه ترانه در ۱۵ سالگی در هجوم اتفاقهای تلخ و فشار زندگی بتواند نور امید را در رشد فرزندش جستوجو کند همان تصویری است که سینمای ایران برای نسل جدید خودش و بعد از پشت سر گذاشتن تلخیهای ناشی از تغییرات سیاسی ایران به آن نیاز داشت.
ترانه در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم نماد دختر جوان و عاقل دهه شصتی است که به خوبی میداند چطور میتواند سرنوشتش را خودش تعیین کند. دختری که از پس یک بارداری ناخواسته از همسرش در دوران نامزدی مغلوب جریانی نشد که از سوی مادر همسرش قرار بود به او دیکته شود و او راه خودش را رفت. او میخواست برای اطرافیانش این انگشت اتهام را با صداقتی که از ابتدا درونش نهادینه بود برطرف کند و درست در لحظه آخر مخاطب را غافلگیر کند. او مستقل و رها به آیندهای که برای فرزندش آرزو دارد فکر میکند و برایش با تمامی تلخیهای دنیا میجنگد.
مرور کارنامه بازیگری و آمار مخاطبان فیلم های ترانه علیدوستی
ترانه علیدوستی؛ تو همون قله مغرور و بلندی…
احمد شاهوند | ترانه علیدوستی فرزند حمید علیدوستی بازیکن پیشکسوت فوتبال و به پیشنهاد امین تاریخ در سال ۱۳۸۰ به رسول صدرعاملی معرفی شد و طی گذشت ۳ ماه و پس از کلی تمرین به خصوص در رابطه با لحن صدا سرانجام ترانه جلوی دوربین رفت و اولین نقش آفرینی زندگیاش را اجرا کرد و در همان ابتدای امر در بیستمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خودش کرد. بیایید کارنامه بازیگری او را دهه به دهه مرور کنیم و میزان فروش فیلمهایش را ببینیم.
ترانه ۱۸ ساله در نقش ترانه ۱۵ ساله!
فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» در اکران عمومی در سال ۱۳۸۱ هم به شدت موفق بود و توانست نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماشاگر را به سالنهای سینما بکشاند و پس از «کلاه قرمزی و سرونار» در رتبه دوم جدول پربینندهترینهای سال بایستد. و البته پس از «من ترانه پانزده سال دارم» و غیر از فیلم «فروشنده» هیچگاه تعداد مخاطبان آثار ترانه علیدوستی به مرز یک میلیون تماشاگر نرسید. حتی «درباره الی…» هم زمان اکرانش که البته با حرف و حدیثهای فراوان و با حدود ۳ ماه تاخیر انجام شد، حدود ۸۸۰ هزار نفر بیننده داشت.
ماندن میان حس عاشقی و خواهری
ترانه علیدوستی یک سال پس از اکران «من ترانه…» در دومین ساخته اصغر فرهادی نقشآفرینی کرد: «شهر زیبا». در نقش زن جوان متاهل جنوب شهری که به دنبال گرفتن رضایت برای برادرش است که به ۱۸ سالگی رسیده و قرار است اعدام شود. «شهر زیبا» یکی از ۳ فیلم برتر جشنواره بیست و دوم فیلم فجر بود و با اینکه در یازده رشته نامزد دریافت جایزه بود تنها سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به این فیلم رسید. ترانه در دومین حضورش نامزد سیمرغ شد و البته نتوانست برای دومین بار پیاپی آن را تصاحب کند.
«شهر زیبا» در سال ۱۳۸۳ در سینماها به نمایش درآمد و تنها نزدیک به ۱۳۰ هزار بیننده داشت و در رده بیست و یکم پربینندهترینهای سال قرار گرفت. در سالی که فیلمهای «کما»، «مارمولک»، «خوابگاه دختران»، «دوئل» و «مهمان مامان» به ترتیب ۵ فیلم پربیننده سال شناخته شدند.
درخشش ترانه علیدوستی در حضور بزرگان
باز هم فیلمی از اصغر فرهادی. اسفندماه سال ۱۳۸۳ ترانه علیدوستی مشغول بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی بود که برادرش را در شب چهارشنبه سوری از دست داد. اما به کار ادامه داد تا تحسین همگان را برانگیزد.
ترانه علیدوستی که در سومین فعالیت سینماییاش در دومین همکاریاش با اصغر فرهادی در کنار بازیگران درجه یکی چون هدیه تهرانی، حمید فرخنژاد و پانتهآ بهرام ایفای نقش کرد و حتی دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را هم از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در حالی گرفت که هدیه تهرانی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرده بود و حمید فرخ نژاد هم به زعم نویسندگان و منتقدان بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بود با اینکه پرویز پرستویی برای دومین سال پیاپی پس از «بید مجنون»، سیمرغ بلورین را برای بازی در فیلم «به نام پدر» با خود به خانه میبرد.
فیلم چهارشنبهسوری ۲۶ بهمن سال ۱۳۸۳ و بلافاصله پس از پایان جشنواره اکران شد و نمایشش به عید نوروز سال ۱۳۸۴ و تا پایان فروردین ماه هم کشیده شد. با این تفاسیر سومین ساخته اصغر فرهادی در مجموع حدود ۶۸۰ هزار بیننده را به سالنهای سینما کشاند و به دلیل اینکه تعداد مخاطبان فیلم، هم در سال ۱۳۸۳ لحاظ شده و هم در سال ۱۳۸۴، رتبههای جدول پرمخاطبترینهای این ۲ سال نمیتواند معیار و ملاکی برای سنجش میزان موفقیت فیلم در گیشه باشد.
چالش بزرگ | ایفای نقشی ده سال بزرگتر
ترانه علیدوستی در فیلم «کنعان» ساخته مانی حقیقی که ۲ سال پس از «چهارشنبه سوری» ساخته شد ایفاگر نقشی شد که به لحاظ سنی ۱۰ سال از خودش بزرگتر بود. نقشی سخت و چالشبرانگیز که باز هم ترانه به بهترین شکل ممکن از پس اجرای آن برآمد هرچند که داوران بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر اعتقادی بر بازی تحسینبرانگیز او نداشتند و ترانه در چهارمین فیلم سینماییاش برای اولین بار نامزد سیمرغ بلورین نشد. «کنعان» که فیلمنامه آن را مانی حقیقی با همکاری اصغر فرهادی نوشته بود در سال ۱۳۸۷ در سینماها اکران شد بیش از ۵۲۰ هزار مخاطب را با خود همراه کرد و در رتبه دهم پربینندهترین فیلمهای سال قرار گرفت.
تردیدی که دو سال طول کشید
ترانه علیدوستی در سال ۱۳۸۶ در فیلمی دیگری نیز بازی کرد. دومین ساخته کارگردان بزرگی چون واروژ کریممسیحی: «تردید». فیلمبرداری این فیلم مهرماه سال ۱۳۸۶ با نقش آفرینی بهرام رادان، ترانه علیدوستی و محمدرضا فروتن و بیتا فرهی در نقشهای اصلی آغاز شد اما پس از ۳ هفته و به دلیل بیماری کریممسیحی فیلمبرداری متوقف شد. این توقف حدود یک سال طول کشید و محمدرضا فروتن جایش را به حامد کمیلی داد و بیتا فرهی هم از گروه عذرخواهی کرد.
فیلمبرداری مجدد در مردادماه سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در نهایت اولین نمایش فیلم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود. «تردید» در حضور «درباره الی…» اصغر فرهادی و «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد و ترانه علیدوستی هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. «تردید» سال ۱۳۸۸ اکران شد و با وجود حضور بهرام رادان و علیدوستی در تیم بازیگری، فقط توانست نزدیک به ۱۲۰ هزار مخاطب را به سالنهای سینما بکشاند.
ترانه علیدوستی و سومین همکاری با فرهادی
بهترین فیلم دهه ۸۰ و یکی از ۵ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران در سال ۱۳۸۷ ساخته شد: «درباره الی…» چهارمین ساخته اصغر فرهادی و به زعم خیلیها بهترین فیلم او تا به حال. «درباره الی…» در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر ضمن اینکه سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران را همراه با فیلم «بی پولی» به دست آورد، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را هم برای اصغر فرهادی به همراه داشت.
فیلم قرار بود نوروز سال ۱۳۸۸ اکران عمومی شود. حتی بلیتفروشی هم انجام شد اما یکباره تاریخ اکران آن عوض شد. «اخراجیها ۲» تک و تنها نوروز به نمایش درآمد و فروشی غیرقابل تصور نصیبش شد. ۱۶ خرداد سال ۱۳۸۸ نوبت به اکران «درباره الی…» رسید و در حالی که شرایط کشور به لحاظ انتخابات آن سال ملتهب بود، حدود هشتصد و هشتاد هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه چهارم پربینندهترین فیلمهای سال به فیلم فرهادی رسید.
بار دیگر همکاری با رسول صدرعاملی
ترانه علیدوستی در سال ۱۳۸۸ پس از «من ترانه پانزده سال دارم» بار دیگر در فیلمی از رسول صدرعاملی بازی کرد: «زندگی با چشمان بسته» همراه با حامد بهداد و پولاد کیمیایی. یک فیلم اجتماعی تاثیرگذار که متاسفانه دچار ممیزی شد. در جشنواره فیلم فجر شرکت نکرد و دو سال طول کشید تا با یازده دقیقه سانسور، اکران شود.
فیلم در سال ۱۳۹۰ به روی پرده رفت و شاید ممیزیهای وارد شده به آن که بخشهایی را گنگ و مبهم کرده بود باعث شد تا آنچنان که باید توسط مخاطب دیده نشود. نزدیک به صد و نود هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه چهاردهم جدول پرمخاطب ترینهای سال به «زندگی با چشمان بسته» رسید.
ترانه و تلاش برای گیشهپسندی
ترانه در سال ۱۳۸۸ در اولین فیلم رئال – انیمیشن ایران که قرار بود با مشابههای هالیوودی رقابت کند بازی کرد: «راز دشت تاران» ساخته مشترک هاتف علیمردانی و محمد لطفعلی. فیلمی که رضا شفیعی جم و ارژنگ امیرفضلی را هم داشت اما فیلم موفقی نشد. هم در گیشه و هم به لحاظ کیفیت فنی. «راز دشت تاران» ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۸ در سینماها به نمایش درآمد و فقط حدود ۵ هزار و ۲۰۰ نفر بیننده داشت.
تجربه یک کمدی ناموفق
ترانه علیدوستی همراه با یک دوجین بازیگر مطرح و نام آشنای عرصه کمدی و درام سینمای ایران در فیلم «هرچی خدا بخواد» ایفای نقش کرد. فیلمی که در ابتدا عنوان میشد به کارگردانی پرویز شهبازی ساخته خواهد شد که بعدها نوید میهندوست به عنوان کارگردان معرفی شد.
تمامی داستان فیلم در جزیره کیش ساخته شده و با اینکه رضا عطاران، سعید آقاخانی، بهنوش بختیاری و ارژنگ امیرفضلی از یک طرف و پوریا پورسرخ، حامد کمیلی و بهاره رهنما را در تیم بازیگری خود میدید اما تنها ۲۲۰ هزار مخاطب را روی صندلیهای سینما نشاند و در جدول ردهبندی پرتماشاگرترین فیلمهای سال ۱۳۸۹ در رده شانزدهم ایستاد.
بازگشت ترانه علیدوستی به مسیر اصلی
تجربه حضور در فیلم تماما تلخ علیرضا امینی با نام «انتهای خیابان هشتم» برای ترانه علیدوستی خروج خیلی خوبی داشت. او بار دیگر نشان داد که همچنان توانا و قدرتمند است. فیلم البته فرصت حضور در جشنواره فیلم فجر را نداشت و نقش آفرینیهای ترانه علیدوستی، صابر ابر و البته حامد بهداد دیده نشد. اکران فیلم چند بار به تعویق افتادم که سرانجام نوروز ۱۳۹۱ نوبت به اکرانش رسید و در نهایت ۲۵۵ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه هشتم جدول ردهبندی پرمخاطب ترینهای سال به فیلم علیرضا امینی رسید.
ترانه علیدوستی و همکاری دوباره با مانی حقیقی
پس از تجربه موفق «کنعان» ترانه علیدوستی بار دیگر با مانی حقیقی همکاری کرد؛ اینبار در فیلم متفاوت و عجیب و غریب «پذیرایی ساده». فیلم در سال ۱۳۹۰ ساخته شد و زوج مانی حقیقی و ترانه علیدوستی در فیلم خوش درخشیدند و ترانه علیدوستی بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر (دوره سیام) شد. فیلم در سال ۱۳۹۱ در سینماها به نمایش درآمد و البته با توفیقی در گیشه روبهرو نشد. تنها ۵۳ هزار نفر مخاطب برای فیلمی خوش ساخت و شوخ و شنگ.
آقای محمود و بانو و ورود و گذر از سنت
ترانه علیدوستی در سال ۱۳۹۱ در سومین ساخته سینمایی روحاللهحجازی با نام «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» در کنار حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، پیمان قاسمخانی و ترلان پروانه بازی کرد. باز هم یک نقش آفرینی درجه یک و درخشان. فیلم متاسفانه در بخش خارج از مسابقه جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضور داشت و باز هم نقشآفرینی دیگری از ترانه علیدوستی دیده نشد.
اولین تجربه با بهرام توکلی
سال ۱۳۹۲ ترانه علیدوستی در فیلمی از بهرام توکلی با نام «آسمان زرد کم عمق» برای اولین بار بازی کرد. همراه با صابر ابر، حمیدرضا آذرنگ، سحر دولتشاهی و سعید چنگیزیان. فیلم از طرف نویسندگان و منتقدان ستایش شد اما داوران اعتقادی به کیفیت هنری فیلم نداشتند. باز هم ترانه فقط نامزد شد و برای بار دوم دستش به سیمرغ بلورین نرسید. فیلم خاص و متفاوت بهرام توکلی در گیشه هم موفق نبود و تنها ۶۱ هزار نفر برای مشاهده فیلم به سالنهای سینما رفتند و رتبه بیست و پنجم جدول پرمخاطب ترینهای سال از آن فیلم شد.
باز هم درخشان در یک فیلم جنجالی
نام عبدالرضا کاهانی مساوی است با جنجال و حاشیه. ترانه علیدوستی در فیلم استراحت مطلق یکی دیگر از ساختههای جنجالی عبدالرضا کاهانی که در جشنواره فیلم فجر هم حضور نداشت و اکرانش با حاشیه همراه بود و سرانجام با سانسور و ۱۶ مورد اصلاحیه که با پیگیری کاهانی تعداد اصلاحیهها کاهش پیدا کرد و با اعمال رده سنی مثبت ۱۴ راهی پردههای سینما شد، بازی درخشانی داشت. او در کنار رضا عطاران، بابک حمیدیان و مجید صالحی در این فیلم بازی کرد و هر چهار بازیگر عالی بودند. فیلم در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۳ در سینماها به نمایش درآمد و اکرانش در فروردین و اردیبهشت سال بعد هم ادامه شد. در این مدت در مجموع ۳۱۵ هزار نفر به دیدن فیلم رفتند و رتبه فیلم در جدول پرمخاطب ترینها به دلیل اینکه فیلم در ۲ سال اکران شد، نمیتواند معیار دقیقی برای کیفیت جذب مخاطب فیلم داشته باشد.
همبازی شدن با محمدرضا گلزار
حضور ترانه علیدوستی در فیلم عجیب و غریب و نهچندان موفق «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمدزاده در کنار محمدرضا گلزار و پگاه آهنگرانی نقشآفرینی کرد و عملکرد موفقی هم داشت. فیلم ۳ سال توقیف بود و با اعمال ۸ دقیقه ممیزی در سال ۱۳۹۶ روی پرده سینماها رفت. درست یک سال پس از اکران فیلم «فروشنده» که در ادامه به آن میپردازیم. «مادر قلب اتمی» حدود ۱۶۱ هزار تماشاگر داشت و در رتبه بیست و نهم جدول پرمخاطب ترینهای سال قرار گرفت.
سرانجام پربینندهترین فیلم ترانه علیدوستی
و سرانجام فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی که دومین اسکار را برای سینمای ایران و برای اصغر فرهادی به ارمغان آورد. فیلمی که در جشنواره شرکت نکرد و در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و موفق به کسب دو جایزه برای شهاب حسینی و برای فیلمنامه شد. ترانه علیدوستی باز هم درخشان ظاهر شد و سرانجام فیلم در سال ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد و موفق شد بیش از ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تماشاگر را راهی سالنهای سینماهای نمایش دهنده کند. رتبه دوم جدول پرمخاطبترین فیلمهای آن سال به «فروشنده» رسید و «من سالوادور نیستم» با دویست هزار مخاطب در صدر ایستاد.
جدول فروش فیلمهای ترانه علیدوستی
نام فیلم | سال ساخت | سال اکران | بیننده | رتبه در جدول فروش سال |
من ترانه پانزده سال دارم | ۱۳۸۰ | ۱۳۸۱ | ۱,۴۴۸,۱۶۳ | ۲ |
شهر زیبا | ۱۳۸۲ | ۱۳۹۳ | ۱۲۸,۸۴۹ | ۲۱ |
چهارشنبه سوری | ۱۳۸۴ | ۱۳۹۴ – ۱۳۹۵ | ۶۸۰,۷۸۳ | ۱۷ |
کنعان | ۱۳۸۶ | ۱۳۸۷ | ۵۲۱,۰۵۹ | ۱۰ |
درباره الی … | ۱۳۸۷ | ۱۳۸۸ | ۸۷۸,۷۴۰ | ۴ |
تردید | ۱۳۸۷ | ۱۳۸۸ | ۱۱۹,۹۰۵ | ۲۷ |
زندگی با چشمان بسته | ۱۳۸۸ | ۱۳۹۰ | ۱۸۴,۸۱۷ | ۱۴ |
راز دشت تاران | ۱۳۸۸ | ۱۳۸۹ | ۵,۲۳۶ | ۶۸ |
انتهای خیابان هشتم | ۱۳۸۹ | ۱۳۹۱ | ۲۵۵,۷۱۴ | ۸ |
هرچی خدا بخواد | ۱۳۸۹ | ۱۳۸۹ | ۲۲۱,۰۰۱ | ۱۶ |
پذیرایی ساده | ۱۳۹۰ | ۱۳۹۱ | ۵۳,۱۱۸ | ۳۵ |
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو | ۱۳۹۱ | ۱۳۹۳ | ۱۴۴,۱۴۰ | ۲۱ |
آسمان زرد کم عمق | ۱۳۹۲ | ۱۳۹۲ | ۶۱,۹۲۲ | ۲۵ |
استراحت مطلق | ۱۳۹۳ | ۱۳۹۴ | ۳۱۵,۷۱۳ | ۱۳ |
مادر قلب اتمی | ۱۳۹۳ | ۱۳۹۶ | ۱۶۱,۶۹۲ | ۲۹ |
فروشنده | ۱۳۹۴ | ۱۳۹۵ | ۲,۱۶۰,۰۵۰ | ۲ |
خانم ترانه علیدوستی واقعاً بشخصه میتونم بگم یکی از ۳ بازیگر برتر زن ایرانی میباشد.البته این یک نظر شخصی هستش.با تشکر
بهترین بانوی ایران . بهترین . شیرزن ایران زمین ترانه علیدوستی . همتایی نداره
یکی از بهترین بازیگرهای ایرانی:)
بانوی به تمام معنا اصیل و ماندگار
بانوی موفق ایرانی 👏