حقیقی‌ترین و جذاب‌ترین صحنه‌ها را باید در مستند پیدا کرد

فهرست بهترین های مستند فوتبالی

مستند با موضوع فوتبال ایرانی را هم اینجا فهرست کرده‌ایم

دنیای فوتبال پر از لحظات جذابی است که قاب دوربین مستند بهتر می‌تواند آن را روایت کند و تصاویر ناب و دسته‌اولی در اختیار مخاطبانش قرار دهد. در این مطلب نگاهی انداختیم به برخی از مستندهای فوتبالی که در فیلیمو منتشر شده است.

اینجا می‌خوانید نهفتن فهرست

لیست بهترین فیلم های فوتبالی

مستند توپ رو بگیر، توپ رو پاس بده | ۲۰۱۸ | Take The Ball Pass The Ball

مستند توپ رو بگیر، توپ رو پاس بده درباره یکی از بزرگترین تیم‌های باشگاهی دنیا است و یکی از بهترین مستند ها درباره فوتبال که سبک مدرن و منحصربفردی را به جهان فوتبال اضافه کرد. بارسلونا فارغ از یک تیم باشگاهی یک تیم جهانی است که طرفداران بسیاری را در اقصی‌نقاط دنیا دارد.

این مستند سینمایی محصول کشور اسپانیا است و در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی دانکن مکمث ساخته شده است. توپ رو بگیر، توپ رو پاس بده که با روایت محمدرضا احمدی در فیلیمو پخش شده است برگرفته از کتاب بارسا: ساختن بزرگترین تیم در جهان نوشته گراهام هانتر روزنامه‌نگار مطرح فوتبالی اسپانیا است که روی موفقیت‌های بارسلونا در زمان مربیگری پپ گواردیولا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تمرکز کرده است. بارسلونا در این مدت در مجموع ۱۴ جام کسب کرد که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید.

فیلم توپ رو بگیر، توپ رو پاس بده (به روایت محمدرضا احمدی)

مستند رونالدو: محدودیت مرزها | ۲۰۱۱ | Ronaldo: Tested to the Limit

کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی فوتبال سوژه یک مستند علمی و ورزشی است به کارگردانی مایک مکدوال که به توانایی‌های این ستاره دنیای فوتبال می‌پردازد.

مکدوال با استفاده‌ از محدودیت‌های فیزیکی که ایجاد کرده است توانایی‌های رونالدو را محک زده تا مخاطب به خارق‌العاده‌ بودن کارهای او بیشتر پی ببرد. تماشای این مستند برای آن‌ها که انگیزه‌های بسیار برای بهتر شدن در مسیر زندگی دارند یک نقطه امید است.

فیلم رونالدو : محدودیت مرزها

مستند قهرمان شدن | ۲۰۱۸ | becoming champions

مستند قهرمان شدن یک مستند سریالی است که به ابعاد مختلف برگزاری ادوار مختلف جام‌جهانی فوتبال می‌پردازد و قهرمان‌های هر دوره‌ را مورد بررسی قرار می‌دهد. فرناندو کالیفه کارگردان اهل کشور مکزیک این مستند را کارگردانی کرده و استفاده از تصاویر آرشیوی باعث شده است خاطرات بسیاری از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال برای علاقمندان آن زنده شود.

تماشای سریال قهرمان شدن در فیلیمو

مستند مارا به خانه ببر: لیدز یونایتد | ۲۰۱۹ | Take Us Home: Leeds United

مستند سریالی ما را به خانه ببر: لیدز یونایتد همانطور که از اسمش پیداست درباره یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین تیم‌های لیگ برتر انگلیس یعنی لیدز یونایتد است. این تیم انگلیسی که سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد یکی از باشگاه‌های مطرح و محبوب در انگلیس و کشورهای دیگر است که هواداران پرشور و متفاوتی دارد و در طول سالیان فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. از قهرمانی‌های پیاپی در لیگ برتر انگلیس و لیگ اروپا تا سقوط به دسته‌های پایین‌تر در انگلستان. لی هیچکن و جوزپه د لوکا به صورت مشترک این مستند سریالی را در ۶ قسمت ساختند تا اوج و فرودهای یک تیم قدیمی اروپایی را نشان دهند.

سریال ما را به خانه ببر: لیدز یونایتد

مستند روز بازی | ۲۰۱۹ | Matchday: Inside FC Barcelona

مستند روز بازی روایتی از یک تیم رویایی است. بارسلونا در فصل ۲۰۱۸ -۲۰۱۹ یکی از بهترین‌ تیم‌های دنیا است. غول‌های کاتالان در این فصل در طول ۸ بازی زیر دوربین مستند روز بازی است. عادل فردوسی‌پور روایت این مستند را انجام می‌دهد. در نسخه اصلی فیلم جان مالکوویچ بازیگر امریکایی این سریال مستند را بازخوانی می‌کند.

مستند روز بازی در ۸ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از طریق فیلیمو در دسترس علاقه‌مندان است.

سریال روز بازی با روایت عادل فردوسی پور

مستند همه یا هیچ چیز: یوونتوس | ۲۰۲۱ | All or Nothing: Juventus

مستند سریالی همه یا هیچ چیز: یوونتوس به بررسی عوامل موفقیت تیم فوتبال یوونتوس در فصل ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ می‌پردازد. تیم فوتبال یوونتوس یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های ایتالیا است که فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. تماشای این مستند سریالی که در ۶ قسمت در فیلیمو در دسترس است برای علاقمندان به بانوی پیر اروپا خالی از لطف نیست.

سریال همه یا هیچ چیز: یوونتوس

مستند ماجرای فیگو: نقل و انتقالی که فوتبال را تغییر داد | ۲۰۲۲ | The Figo Affair: The Transfer that Changed Football

آن‌هایی که فوتبال را در دهه ۹۰ و ابتدای دهه ۲۰۰۰ دنبال می‌کردند به یاد دارند یکی از پر سر و صداترین نقل و انتقالات فوتبال دنیا را ستاره پرتغالی بارسلونا رقم زد. لوییز فیگو ستاره مطرح فوتبال زمانی که تصمیم گرفت از بارسلونا به رئال مادرید برود شاید هرگز فکرش را نمی‌کرد روزی در ورزشگاه نیوکمپ کله خوک به سویش پرتاب کنند و آماج بسیاری از فحش‌ها و ناسزاها شود. مستند پیش رو به کارگردانی بن نیکولاس و دیوید ترایهورن که در سال ۲۰۲۲ ساخته شده است به ابعاد مختلف این انتقال جنجالی می‌پردازد.

فیلم ماجرای فیگو: نقل و انتقالی که فوتبال را تغییر داد

مستند سریال همه یا هیچ: تاتنهام هاتسپور | ۲۰۲۰ | All or Nothing: Tottenham Hotspur

مستند سریالی تاتنهام هاتسپور همانطور که از نامش پیداست درباره تیم انگلیسی تاتنهام است که در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. در این مستند که آنتونی فیلیپسون آن را کارگردانی کرده است خوزه مورینیو حضور دارد. این مستند در ۹ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای محصول کشور انگلستان است.

دانلود سریال همه یا هیچ: تاتنهام هاتسپور از فیلیمو

مستند بابی | ۲۰۱۶ | Bobby

مستند بابی درباره بابی مور ستاره تیم انگلستان است که در جام جهانی ۱۹۶۶ باعث شد این تیم قهرمان جام جهانی شود. بابی مور شخصیتی الهام بخش است که به جز مبارزه در زمین فوتبال در زندگی شخصی خود نیز با شجاعت و قدرت مبارزه‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

این مستند سینمایی را ران اسکالپلو در سال ۲۰۱۶ ساخته است و چهره‌های مطرح فوتبالی همچون گوردون بنکس، راسل برند، استفانی مور و فرانک لمپارد حضور دارند.

دانلود فیلم بابی از فیلیمو

مستند پیدایش لیگ برتر انگلستان | ۲۰۲۱ | Fever Pitch! The Rise of the Premier League

لیگ برتر انگلستان ملقب به لیگ جزیره یکی از معتبرترین لیگ‌های فوتبال در دنیا است. در این مستند که به صورت سریالی و در ۴ قسمت تولید شده است روایت‌ بزرگان فوتبال انگلستان از شکل‌گیری این لیگ مورد بررسی قرار گرفته است. پل مرسون، دیوید بکام، گری نویل، آلن شیرر و پیتر اشمایکل، اریک کانتونا و وینی جونز  چهره‌های مطرحی هستند که جلوی دوربین آدام هاپکینز و یمی بامیرو نشسته و روایت‌های خود را از لیگ برتر انگلیس می‌گویند.

دانلود سریال پیدایش لیگ برتر از فیلیمو

مستند جام کارگران | ۲۰۱۷ | The Workers Cup

مستند جام کارگران نگاه متفاوتی به فساد و قدرت در فوتبال دارد و ظلمی که به کارگران حاضر در قطر برای برپایی جام جهانی ۲۰۲۲ تلاش می‌کنند را روایت می‌کند. در این مستند شاهد هستیم که در اردوگاه های کار قطر، کارگران مهاجر آفریقایی و آسیایی که مشغول ساخت امکانات جام جهانی ۲۰۲۲ هستند، در میان خودشان تورنمنت فوتبال تشکیل می‌دهند و با هم رقابت می‌کنند. این مستند نامزد جایزه بزرگ هیئت ژوری از جشنواره فیلم ساندنس شده است.

فیلم جام کارگران به کارگردانی آدام سوبل در سال ۲۰۱۷ ساخته شده و محصول کشور انگلیس و در ژانر مستند و ورزشی است.

دانلود سریال جام کارگران

تاریخچه جام جهانی فوتبال | ۱۹۹۹ | The legend of Fifa worldcup

برای عاشقان فوتبال چه چیزی بهتر از این که تاریخچه برگزاری جام جهانی فوتبال را در یک مستند سریالی و در ۴ قسمت با صدا و روایت عادل فردوسی‌پور بشنوند و تماشا کنند. این مستند محصول کشور انگلیس است و در سال ۱۹۹۹ تولید شده است.

دانلود سریال تاریخچه جام جهانی فوتبال

 آندرس اینیستا: قهرمان غیرقابل تصور | ۲۰۲۰ | Andrés Iniesta: The Unexpected Hero

بدون شک یکی از تاثیرگذارترین فوتبالیست‌های دهه ۲۰۰۰ فوتبال دنیا آندرس اینیستا بود. ستاره باشگاه بارسلون و تیم ملی اسپانیا که در مرکز زمین هیچ‌کس جلودارش نبود و زمینه ساز پیروزی‌ها و قهرمانی‌های بسیاری برای تیم‌هایش چه در عرصه ملی و چه باشگاهی بود. در مستند آندرس اینیستا قهرمان غیر قابل تصور قرار است زندگی حرفه‌ای او را از زبان هم‌تیمی‌ها و دوستانش به نظاره بنشینیم. اریک آبیدال، ژوردی آلبا، جانلوئیجی بوفون، پیتر چک، وینسنته دل بوسکه، لوییس انریکه، ساموئل اتوئو، پپ گواردیولا، ژاوی هرناندز، لیونل مسی، نیمار و سرخیو راموس از جمله ستارگان فوتبال هستند که درباره پسر محجوب بارسلونا صحبت کردند.

دانلود رایگان مستند آندرس اینیستا قهرمان غیر قابل تصور

آرسنال: شکست ناپذیران | ۲۰۱۹ | Arsenal: The Untouchables

مستندهای فوتبالی ایرانی

پرویزخان | ۱۴۰۰ | سجاد ترابی

مستند پرویزخان به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سجاد ترابی به زندگی و فعالیت‌های مرحوم پرویز دهداری، معلم اخلاق فوتبال ایران می‌پردازد. این مستند که به زندگی و فعالیت‌های ورزشی پرویز دهداری می‌پردازد با طرح این پرسش خلق شده است که چرا به پرویز دهداری معلم اخلاق فوتبال می‌گویند؟ گفت‌وگو با شاگردان و دوستان دهداری و استفاده از تصاویر آرشیوی این مستند را غنی کرده است. از حاشیه‌های دوران مربی‌گری دهداری، استعفای ۱۴ نفر از بازیکنان تیم ملی، در هنگام برگزاری بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ به علت اختلاف‌ها با او و کادر فنی‌اش در تیم ملی بود که این حاشیه‌ها در فیلم نمایش داده شده است. این مستند ۶۵ دقیقه‌ای محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

دانلود رایگان مستند پرویز خان

فرشاد آقای گل | ۱۳۹۶ | جعفر صادقی

مستند فرشاد آقای گل به زندگی حرفه‌ای فرشاد پیوس مهاجم مطرح تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد. فرشاد پیوس در دوران بازیگری‌اش چندین بار مقام آقای گلی را کسب کرد و دوران درخشانی را پشت سر گذاشت. در این مستند با بزرگان فوتبال ایران درباره پیوس گفت‌وگو شده است. از زنده‌یاد حمیدرضا صدر تا عادل فردوسی‌پور و امیر قلعه‌نویی و محمد مایلی‌کهن در این مستند حضور دارند. این مستند محصول سال ۹۶ است و تماشای آن برای عاشقان پرسپولیس سرشار از خاطرات دلنشین است.

دانلود رایگان مستند فرشاد آقای گل

من ناصر حجازی هستم | ۱۳۹۵ | نیما طباطبایی

مستند من ناصر حجازی هستم یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های مستند درباره اسطوره فوتبال ایران زنده یاد ناصر حجازی است. مستندی درباره زندگی حرفه‌ای و شخصی دروازه اول تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و تیم فوتبال استقلال که به خاطر صراحت لهجه و صحبت‌های صریحش زبان‌زد بود.  شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری، رویا تیموریان و صدای رضا یزدانی در ۵ فصل با نام‌های: آخرین مرد مقاوم، من رویایی دارم، سهراب کشی، از استقلال تا استقلال و پرواز عقاب، این اثر را روایت کردند.

دانلود رایگان مستند من ناصر حجازی هستم

آبی به رنگ آسمان | ۱۳۹۸ | امیر رفیعی

فهرست هیجان‌انگیز بهترین فیلم های ورزشی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil