برای شمایی که دلتان می‌خواهد فوتبال را در قاب سینما ببینید

لیست بهترین فیلم های فوتبالی

+ لیست کوچک فیلم های ایرانی درباره فوتبال

فوتبال به‌عنوان محبوب‌ترین ورزش جهان، و بازی‌ای که میلیاردها نفر در سراسر جهان آن را تماشا می‌کنند، جای تعجب نیست که فیلمسازان سال‌ها تلاش کرده‌اند تا ماهیت فوتبال را در سینما به تصویر بکشند. در اینجا مروری داریم بر بهترین فیلم‌های فوتبالی که در دنیای سینما تصویر شدند. فیلم‌هایی که می‌توانند پرده نقره‌ای را به مستطیل سبز پیوند بزنند

بهترین فیلم های فوتبالی ایرانی و خارجی بر اساس سال پخش مرتب شده‌اند

بهترین سریال های فوتبالی جهان

من زلاتان هستم | ۲۰۲۱ | I Am Zlatan

زلاتان ابراهیموویچ ستاره مطرح تیم ملی فوتبال سوئد است که به خاطر نوع رفتارهایش در تیم‌های مختلف و روحیه جنگندگی که دارد به چهره‌ای خاص تبدیل شده است. زلاتان البته در نسلی فوتبال بازی کرد که چهره‌های مطرحی چون مسی و رونالدو حضور داشتند و همواره زلاتان زیر سایه این نام‌ها قرار داشت. با این حال جنس سیوگرن کارگردان سوئدی فیلمی را بر اساس زندگی او ساخته است تا از اسطوره ورزش سوئد تجلیل کرده و روایت متفاوت از زندگی او را به تصویر بکشد.

من زالاتان هستم

دروازه بان | ۲۰۱۸ | The Keeper

فوتبال و نقش رام‌کنندگی آن از خوی سرگشته انسان یکی از ویژگی‌های این ورزش است. فوتبال می‌تواند یک شخصیت منفی و شرور را به یک قهرمان آرام تبدیل کند و اسطوره‌ها را از دل سیاهی‌ها بیرون بکشد.

دروازه بان یک فیلم بیوگرافی و ورزشی است و  داستان یک سرباز آلمانی شرور به نام برت را به تصویر می‌کشد که علاقه‌اش به فوتبال باعث می شود تا گذشته تاریک خود را کنار بگذارد و به یک قهرمان انگلیسی تبدیل شود. دروازه‌بان به کارگردانی مارکوس اچ روزنمولر و بازی فریا مورور، جان هنشو، دیوید کروس، هری مینگ و درولا کیروان ساخته شده است.

دروازه بان

پله: تولد یک افسانه | ۲۰۱۶ | Pele: Birth of a Legend

اسطوره فوتبال جهان و برزیل آنقدر چهره‌ای محبوب و جادویی دارد که هر کارگردانی وسوسه ساخت فیلمی درباره شخصیت او را داشته باشد. پله بازیکن بزرگ قرن است و یکی از ماندگارترین مهاجمان تاریخ فوتبال که زندگی پر فراز و نشیب او در مستطیل سبز و در دوران بازنشستگی می‌تواند سوژه یک مستند دراماتیک شود. «پله – تولد یک افسانه»، مستندی در ژانر بیوگرافی و درام، به کارگردانی مشترک جف زیمبالیست و مایکل زیمبالیست و محصول سال ۲۰۱۶ سینمای آمریکاست. در این مستند جذاب، رشد سریع و درخشان فوتبالیست افسانه‌ای، پله اسطوره‌ای به تصویر کشیده شده است. از محله های فقیرنشین سائوپائولو تا رساندن برزیل به اولین قهرمانیش در جام جهانی در ۱۷ سالگی.

فیلم پله تولد یک افسانه

فیلم یونایتد | ۲۰۱۱ | United

تراژدی پسربچه‌های بازبی یکی از جوان‌ترین تیم‌های فوتبال که در حادثه سقوط هواپیمان ۸ نفر از آن‌ها جانشان را از دست دادند سوژه فیلم یونایتد به کارگردانی جیمز استرانگ شده است. فیلمی سرشار از هیجان و اشک و لبخند که تماشایش برای هر علاقه‌مند به فوتبال واجب است.

فیلم یونایتد

به دنبال اریک | ۲۰۰۹ | Looking for Eric

این فیلم کن لوچ خیلی درباره اتفاقاتی که در زمین می‌افتد نیست، بلکه مقاله‌ای درباره ماهیت خود تعصب و چگونگی فرار از مشقت‌های زندگی معمولی است.

اریک کانتونا، به آرامی شاهد سقوط زندگی‌اش است، زیرا او با یک شغل بد، رابطه تیره‌ با همسر سابقش و پسری که به نظر می‌رسد بیشتر تحت تاثیر زندگی در یک محله خلاف و پخش کننده مواد مخدر است، دست و پنجه نرم می‌کند. نقطه عطف، با این حال، لحظه‌ای است که اریک کانتونا متوجه می‌شود پسرش به مصرف مواد مخدر معتاد شده است. اریک تصمیم می‌گیرد کنار پسرش بماند و او را ترک دهد.

به دنبال اریک

یونایتد لعنتی | ۲۰۰۹ | The Damned United

برایان کلاف، سرمربی افسانه‌ای انگلیسی، تقریباً به همان اندازه که به خاطر درخشش از روی نیمکت به یاد می‌آید، به خاطر خلق و خوی بی ثبات و غیرعادی‌اش نیز معروف است. یونایتد لعنتی سعی می‌کند هر دو وجه شخصیتی  مربی سابق ناتینگهام فارست و دربی کانتی را به تصویر بکشد و بر یکی از تاریک‌ترین دوران حرفه‌ای کلاف تمرکز کند.

این فیلم داستان ۴۴ روزی است که کلاف به عنوان سرمربی لیدز یونایتد در سال ۱۹۷۴ سپری کرد، دورانی که به عنوان یکی از بدنام‌ترین و بحث برانگیزترین جادوهای تاریخ فوتبال شناخته شد. روش‌ها و شخصیت تهاجمی سرمربی جدید که قبلاً چهره‌ای نامحبوب در بین بازیکنان و هواداران الند رود محسوب می‌شد، به جنگی تقریباً آشکار در رختکن منجر شد.

یونایتد لعنتی

مارادونا | ۲۰۰۸ | Maradona by Kusturica

دیگو مارادونا، اسطوره فوتبال آرژانتین، زندگی خود را برای امیر کوستاریکا، کارگردان صربستانی تعریف می‌کند و مستند جذاب مارادونا با تکیه بر این شخصیت تاریخی ساخته می‌شود.

برخی صحنه‌های فیلم درخشان است. مصاحبه با مارادونا در یکی از بدنام‌ترین بارهای بوینس‌آیرس یکی از نکته‌های برجسته‌ این فیلم است. یا فیلمبرداری از صحنه ازدواج بین دو عضو کلیسا که در وسط زمین فوتبال رخ می‌دهد و عروس توپ فوتبال را به سمت مهمانان پرتاب می‌کند.

تماشای فیلم مارادونا در فیلیمو

کارخانه فوتبال | ۲۰۰۴ | The Football Factory

همه فیلم‌های فوتبال به اتفاقات داخل زمین نمی‌پردازند. برخی از محبوب ترین عناوین چند سال اخیر ترجیح می دهند جنبه تاریک فوتبال را برای مخاطب برجسته کنند. کارخانه فوتبال بر اساس رمان جان کینگ تفسیری متفاوت است از ورود دزد‌های کوچک و تاجران کوکائین که در پوشش فوتبال به فساد مشغول هستند.

این فیلم نشان می‌دهد که دنی دایر پس از رویارویی ناخوشایند با خانواده تامر حسن، رئیس سرسخت میلوال، به حالت پارانویای شدید می‌رود. فیلم با یک نبرد وحشیانه که پیش از درگیری چلسی و میلوال در جام حذفی ترتیب داده شده است، پایان می‌یابد و پایان بندی آن جزو تصاویر ماندگار تاریخ سینما است.

کارخونه فوتبال

سبز بزرگ | ۱۹۹۵ | The Big Green‏

سبز بزرگ به کارگردانی هالی گلدبرگ یک فیلم کمدی با محوریت فوتبال است که در اواخر دهه ۹۰ تولید شده است. داستان فیلم درباره مربی فوتبال است که از انگلستان به شهری در ایالت تگزاس رفته و قرار است به بچه‌های یک مدرسه فوتبال آموزش دهد. تضادهای یک انگلیسی در فوتبال امریکا درست عکس آن‌ چیزی است که در سریال تدلاسو دیده بودیم و حالا قرار است فرهنگ انگلیسی در سرزمین امریکایی‌ها به چالش کشیده شود. فیلم اگرچه موفقیت خاصی کسب نکرد و حتی از نظر مخاطبان هم اثری قابل توجه نبود اما رویکرد ورزشی فیلم قابل توجه است.

فهرست بهترین های مستند فوتبالی

فرار به سوی پیروزی | ۱۹۸۱ | Escape to Victory

داستان فیلم فرار به سوی پیروزی در اردوگاه اسیران جنگی نازی‌ها اتفاق می‌افتد و سیلوستر استالونه، پله و مایکل کین در آن بازی می‌کنند. ممکن است این فیلم شیک‌ترین فیلمی نباشد که تا به حال به پرده‌های بزرگ زیبایی بخشیده است، امافرار به سوی پیروزی برای کسانی که مایلند ناباوری خود را تا حدودی فراموش کنند، لذت زیادی را فراهم می‌کند.

فیلم فرار به سوی پیروزی به کارگردانی جان هیوستون در سال ۱۹۸۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و آمریکا و در ژانر اکشن و ورزشی است و مایکل کین، سیلوستر استالونه و پله در آن بازی کردند.

تماشای فیلم فرار به سوی پیروزی

فیلم‌های ایرانی درباره فوتبال

عرق سرد | سهیل بیرقی | ۱۳۹۶

در میان فیلم‌های ایرانی که درباره فوتبال ساخته شده است شاید عرق سرد ساخته سهیل بیرقی بیشترین ارتباط معنایی را با فوتبال و اتفاق‌های پیرامونش دارد. داستان فیلم درباره فوتسالیست زنی است که به خاطر شرایط زندگی زناشویی‌اش اجازه خروج از کشور را ندارد و تیم فوتسال را نمی‌تواند در مسابقات بین‌المللی همراهی کند. کش‌مکش‌های افروز اردستانی با بازی باران کوثری با همسرش یاسر شاه‌حسینی با بازی امیر جدیدی یکی از فیلم‌های مهم سینمای ایران را در حوزه ورزشی رقم زده است.

فیلم عرق سرد

کتونی سفید | محمدابراهیم معیری | ۱۳۸۶

کتونی سفید اولین ساخته معیری است. این فیلمساز جوان با استفاده از بازیگران مطرحی چون حسین یاری و باران کوثری فیلمی را درباره یک مربی فوتبال ساخته است که با ورود به یک روستا در جنوب کشور با چالش‌هایی روبرو می‌شود اما در آخر با سربلندی بیرون می‌آید.

فیلم کتونی سفید

فهرست هیجان‌انگیز بهترین فیلم های ورزشی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil