دنباله فیلم محبوب دیزنی یعنی افسون شده را در فیلیمو ببینید

معرفی و نقد فیلم افسون نشده

فیلم افسون‌زده (Enchanted) در سال ۲۰۰۷ اکران شد و مورد استقبال خانواده‌ها در سراسر جهان قرار گرفت و موفقیتی چشمگیر در گیشه و همچنین نزد منتقدان به دست آورد. ۱۵ سال بعد، دیزنی با ساخت فیلمی که کمی الگوهای ژانر فیلم‌های پرنسسی را دستخوش تغییر می‌کند دست به ریسکی موفقیت آمیز می‌زند. افسون‌زده یک موفقیت بزرگ برای ایمی آدامز در آن زمان بود. بازیگری که بعدا در برخی از بهترین فیلم‌های هالیوودی از جمله حقه‌بازی آمریکایی (American Hustle) و ورود (Arrival) حضور پیدا کرد. اما با اینحال آدامز که همچنان از اهمیت نقش جیزل در فیلم افسون‌زده آگاه بود با اشتیاق این نقش را در دنباله این فیلم تکرار کرد.
طرفداران فیلم کمدی فانتزی موزیکال افسون‌زده برای سال‌ها منتظر دنباله‌ای از آن بودند. دنباله‌ای که اولین‌بار خبر ساخت آن در سال ۲۰۱۰ اعلام شد اما مدام به تعویق افتاد و رها شد تا اینکه فیلمبرداری آن در سال ۲۰۲۱ بطور رسمی شروع شد. خبر خوب اینکه انتظار طولانی به پایان رسیده است و هم اکنون می‌توانید افسون نشده را از فیلیمو تماشا کنید.

خلاصه داستان فیلم افسون نشده

داستان افسون نشده (Disenchanted) ۱۵ سال پس از وقایع فیلم اصلی اتفاق می‌افتد. جیزل و رابرت اکنون ازدواج کرده‌اند و آن‌ها تصمیم می‌گیرند با دختر نوجوانشان مورگان از نیویورک به حومه منرُویل نقل مکان کنند. جیزل در آنجا باید با چالش‌هایی که با یک خانه جدید پیش می‌آید کنار بیاید و بفهمد که خوشبختی واقعی چه معنایی برای او و خانواده جدیدش دارد.

مایا رودولف در فیلم بدون افسون

بازیگران فیلم افسون‌نشده

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، ایمی آدامز بازیگر نقش جیزل است. اگرچه او در نهایت برای بازی در افسون‌زده جایزه گلدن گلوب را تصاحب نکرد، اما برای ۲ فیلم حقه‌باز آمریکایی و چشمان بزرگ (Big Eyes)، در بخش بهترین بازیگر زن در فیلم کمدی یا موزیکال، در این مراسم موفقیتی قاطعانه به دست آورد. علاوه بر آدامز، جیمز مارسدن در نقش شاه ادوارد، پاتریک دمپسی در نقش رابرت و ایدینا منزل در نقش نانسی، دوباره در اینجا حضور دارند. مارسدن بیش‌تر بخاطر کارش در مردان ایکس (X-Men) و دمپسی نیز بیش‌تر بخاطر حضور در سریال آناتومی گری (Grey’s Anatomy) شناخته می‌شود.

مایا رودولف در نقش شخصیت جدیدی به نام مالوینا مونرو حضور دارد و اسکار نونز نقش شخصیتی به نام ادگار را بازی کرده است. اضافه شدن ۲ کمدین قوی مطمئنا نه تنها گروه بازیگری بااستعداد فیلم را تقویت کرده، بلکه لحظات خنده‌داری را نیز به فیلم افزوده است. همچنین همانطور که احتمالا تا الان متوجه شده‌اید گابریلا بالداچینو بجای ریچل کاوی در نقش مورگان حضور دارد.

ایوت نیکول براون، جیما مایز و کلتون استوارت نیز از دیگر بازیگران فیلم هستند و گریفین نیومن بجای جف بنت و کوین لیما صداپیشگی شخصیت پیپ را انجام داده است.

ایمی آدامز در فیلم بدون افسون

معرفی فیلمنامه‌نویس و کارگردان افسون نشده

اگرچه نویسنده فیلم اصلی بیل کلی، به نوعی همچنان در ساخت این دنباله مشارکت داشته، اما بریجیت هیلز فیلمنامه را نوشته است. کلی تنها نام بزرگ غایب در دنباله افسون‌زده نیست و کوین لیما نیز جای خود را به آدام شنکمن به عنوان کارگردان داده است. کارنامه پربار شنکمن فیلم‌هایی مانند اسپری مو (Hairspray)، دوران راک (Rock of Ages)، داستان‌های زمان خواب (Bedtime Stories) و آنچه مردان می‌خواهد (What Men Want) را شامل می‌شود.

 

تریلر فیلم افسون‌نشده

اولین تریلر رسمی فیلم افسون نشده در ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. تریلری که این نوید را می‌داد که دنباله‌‌ای که از مدت‌ها پیش منتظرش بودیم، همان افسون و جادوی فیلم اصلی را خواهد داشت.

همچنین این تریلر دارای یک چرخش غیرمنتظره بود، زیرا نشان می‌داد پس از اینکه آرزوی جیزل برای یک زندگی افسانه‌ای به بیراهه می‌رود، او به یک نامادری شرور برای مورگان تبدیل می‌شود. دومین تریلر این فیلم در یک نوامبر ۲۰۲۲ توسط دیزنی منتشر شد. این تریلر تصویر کامل‌تری از تبدیل شدن جیزل به یک نامادری شرور را ارائه می‌داد.

مروری بر نقدها درباره فیلم افسون‌نشده

سان فرانسیسکو کرونیکل | امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

دیوید لوئیس| فیلم افسون نشده، یک دنباله لذتبخش از قصه افسانه‌ای افسون‌زده، هر چیزی را که می‌توانید از یک دنباله بخواهید را ارائه می‌دهد. این فیلم نه تنها همان ترکیب جادویی موسیقی، انیمیش، لایو اکشن و طنز فیلم اصلی را دنبال می‌کند، بلکه داستان را در مسیری جدید و جذاب حرکت می‌دهد.

بوستون گلوب | امتیاز: ۷۵ از ۱۰۰

اودی هندرسون|‌ اینکه چقدر از تماشای فیلم افسون نشده لذت ببرید به این بستگی دارد که آیا طرفدار نسخه اصلی هستید یا ایمی آدامز.

امپایر | امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

جان نیوجنت | اگر افسون‌زده را دوست داشتید، این یک وعده کاملا آشنا است. در دوره‌ای که دیزنی مدام به آرشیو خود دستبرد می‌زند تا دارایی‌های معنوی خود را بازسازی کند، این دنباله‌ای است که در مقایسه با نسخه اصلی‌اش به شکل غیر‌عادی‌ای بدیع و تازه بنظر می‌رسد.

نیویورک تایمز | امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

ایمی نیکلسون | ایمی آدامز در بازگشت با فیلم افسون نشده، دنباله‌ای پرسر و صدا و آشفته به کارگردانی آدام شنکمن بر اساس فیلمنامه‌ای از بریجیت هیلز، چیز چندانی به دست نمی‌آورد. این موضوع برای طرفداران نسخه اصلی نیز صدق می‌کند.

کلایدر | امتیاز: ۴۲ از ۱۰۰

راس بونیم | فیلم افسون نشده نشان می‌دهد جمع‌بندی خوب و خوش همیشه پایان داستان نیست، اما همچنین ثابت می‌کند که گاهی اوقات شاید باید اینظور باشد.

ای. وی. کلاب | امتیاز: ۳۳ از ۱۰۰

کورتنی هاوارد | فقدان شوخ‌طبعی معقول، هوشمندی و تمرکز در فیلم افسون نشده باعث می‌شود که ایده کلی امیدوارکننده آن مانند یک رویای بیهوده بنظر برسد. فیلمی که تنها کمی از احساس جادویی خاطره‌انگیز نمونه اصلی خود را تداعی می‌کند.

ایمی آدامز در فیلم بدون افسون

نقد بلندی بر فیلم افسون‌نشده از سایت Slash Film

جاش اسپیگل | اگر به مدرکی درباره تصمیم‌های نادرست مراسم اسکار نیاز دارید، به یاد بیاورید که آن‌ها نتوانستند به ایمی آدامز برای بازی فوق‌العاده‌اش در فیلم سال ۲۰۰۷ دیزنی یعنی افسون‌زده، یک اسکار بدهند. بازی آدامز در افسون‌زده، واقعا برجسته و قدرتمند است. فیلمی که او در آن نقش یک شاهدخت انیمیشنی را بازی می‌کند که به دنیای واقعی آورده می‌شود و مجبور می‌شود بفهمد که دنیای ما کمی متفاوت از جهان او است.

اگرچه آدامز در آن زمان یک بازیگر تازه‌کار نبود (او پیش از آن با فیلم جون‌باگ یا Junebug اولین نامزدی اسکار خود را به دست آورده بود)، اما او قدرت بی‌نظیر خود در کمدی اسکروبال، عاشقانه و درام را در نقش جیزل نشان داد. اما به همان اندازه که بازی او در آنجا قابل توجه بود، دیدار دوباره با نقشی که از او یک ستاره ساخت، یک ریسک واقعی است. با اینحال، یک شگفتی لذت‌بخش است که دنباله دیزنی پلاس طبق معمول از اجرای فوق‌العاده یکی از بهترین بازیگران زن زنده ما قدرت می‌گیرد.

جیزل تقریبا یک دهه است که با شاهزاده رویاهایش وکیل واقع‌بین رابرت و دخترشان مورگان در نیویورک زندگی می‌کنند. اما بعد از دوره طولانی‌ای که همه چیز به خوبی و خوشی سپری شد، جیزل به این فکر می‌کند که آیا چیزهای بیش‌تری برای او وجود دارد یا خیر. بنابراین او و رابرت، و مورگان که کم‌تر متمایل است، به حومه نیویورک و یک شهر کوچک زیبا که زیرنظر مالوینا مهربان اما خشن است، می‌روند.

دوره سازگاری این جابجایی آنقدر سخت است که جیزل زندگی افسانه‌ای و جادویی‌اش در خانه خود در اندولیزیا را آرزو کند. اما این آرزو به سرعت به بیراهه می‌رود، زیرا جیزل شروع به پذیرش یکی دیگر از الگوهای کلاسیک دیزنی می‌کند و در نتیجه به یک نامادری شیطان صفت تبدیل می‌شود.

ایمی آدامز در فیلم بدون افسون

برخی از زمینه‌سازی‌های داستان – با فیلمنامه‌ای از بریجیت هیلز و داستانی از دیوید ان. وایس، جی. دیوید استم و ریچارد لاگراونیس – کمی کلیشه‌ای هستند. مقدمه این فیلم به اندازه‌ای زمان می‌برد که تلاقی دنیای واقعی و افسانه در دقیقه ۴۵ از زمان ۱۱۸ دقیقه‌ای آن رخ می‌دهد. اما زمانی که این اتفاق می‌افتد، فیلم به آدامز فوق‌العاده با استعداد این امکان را می‌دهد تا به همان اندازه تماشای او در فیلم اصلی – جایی که کلیشه‌های فیلم‌های پرنسسی دیزنی را مجسم می‌کند – سرگرم‌کننده باشد.

زیرا او در اینجا هم نقش قهرمان و هم نقش شرور را بازی می‌کند. اگرچه شخصیت ملکه مایا رودولف شرور سنتی‌تر است، اما توانایی آدامز برای جابجایی بین شخصیت‌ها سرگرم‌کننده است. درست همانطور که افسون‌زده سراغ قهرمانان قدیمی دیزنی می‌رود، افسون‌نشده نیز بر شرورهای قدیمی دیزنی متمرکز می‌شود. آدامز و رودولف با اجراهای خودنمایانه و مفرح خود هر ۲ از سفید‌برفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs)، سیندرلا (Cinderella) و زیبای خفته (Sleeping Beauty) الهام گرفته‌اند.

افسون‌زده که بخش زیادی از قدرت خود را از اجراهای پرشور آدامز، جیمز مارسدن و تیموتی اسپال، می‌گرفت در مواجهه با داستان‌های دنیای واقعی به سختی تقلا می‌کرد (عمدتا به این دلیل که خطوط داستانی آن کسل‌کننده و عاری از طراوت به نظر می‌رسید). بنابراین این یک انتخاب بدیع و خوشایند است که افسون‌نشده تقریبا همه بازیگران را قادر می‌سازد تا با اجراهای اغراق شده برای احضار کردن جلوه‌های کارتونی این داستان افسانه‌ای، کیفیتی جذاب و سرگرم‌کننده پیدا کنند.

نکات جالب درباره شخصیت‌های انیمیشن‌های دیزنی

چیزی که در فیلم افسون نشده تاثیر مثبت بیش‌تری دارد، حس لذت بخش عمومی‌ای است که در ساخت یک موزیکال قدیمی‌تر به سبک کلاسیک دیزنی لمس می‌شود. آلن منکن آهنگساز و استفان شوارتز ترانه‌سرا، پس از کار روی فیلم اصلی افسون‌زده و همچنین چند انیمیشن دیزنی، در اینجا دوباره در کنار هم قرار گرفتند. اگرچه تعداد کمی از آهنگ‌ها قدرت ماندگاری وصف ناپذیر آهنگ «از کجا می‌دانی» (How Do You Know) نسخه اصلی را دارند.

همانطور که افسون‌زده به شکل بازیگوشانه‌ای به جنبه‌های آشنای سمت خوب انیمیشن دیزنی چشمک می‌زند، افسون‌نشده با سوی تاریک‌تر آن روبرو می‌شود و این کار را تقریبا مثل نسخه اصلی خود دلپذیر انجام می‌دهد. بنابراین بسیاری از بازیگران، همچنین بازیگران مکمل مانند ایوت نیکول براون و جیما مایز به عنوان ۲ شخصیت حومه شهر، از بد بودنشان لذت می‌برند و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید.

اما اتفاق تعجب‌آور درباره فیلم افسون نشده این است که این فانتزی برای تمام سنین با حضور یک ستاره بسیار مشهور سینما، مستقیما از سرویس استریم پخش شده است. افسون‌‌زده یک فیلم خانوادگی خوشایند و محبوب بود (فیلمی که تقریبا ۱۵ سال پیش و در طول تعطیلات شکرگزاری اکران شد). این واقعیت که اکنون با یک دنباله مواجهیم نشان می‌دهد که دیزنی از علاقه مخاطبان اطلاع دارد. با اینحال افسون‌نشده – فیلمی که تولید چشمگیری داشته – فقط از طریق پلتفرم‌های پخش آنلاین منتشر شده است. موقعیتی که برای چنین دنباله‌ای می‌تواند ناخوشایند بنظر برسد. شاید عنوان افسون‌نشده برای این دنباله مضحک باشد، اما داستانی که روایت می‌کند بسیار لذت‌بخش‌تر از آن چیزی است که بنظر می‌رسد.

ایمی آدامز و مایا رودولف در فیلم بدون افسون

امتیازهای فیلم افسون‌نشده

تا زمان انتشار مطلب

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB ۵.۸ از ۱۰
کاربران متاکریتیک ۵.۲ از ۱۰
منتقدان راتن تومیتوز ۳۹ درصد بر اساس ۸۴ نقد
کاربران راتن تومیتوز ۵۷ درصد
منتقدان متاکریتیک ۵۰ درصد براساس ۲۸ نقد

 

مصاحبه با بازیگران فیلم افسون نشده

ایمی آدامز | من فکر می‌کنم مرز باریکی میان سرگرم شدن با چیزی و لذت بردن از آن با مسخره کردن وجود دارد. همه عوامل فیلم اول و همه کسانی که در آن نقش دارند به داستان‌هایی که ما به آن‌ها چشمک می‌زنیم، عشق بسیار عمیقی دارند. بنابراین هرگز لحظه‌ای وجود ندارد که ما آن‌ها را دست بیندازیم. بلکه فقط در حال لذت بردن و خوش‌گذرانی با آن‌ها هستیم.

من بسیار سپاسگزار بودم که توانستیم همه آن‌ها (پاتریک دمپسی، جیمز مارسدن و ایدینا منزل) را مجاب کنیم تا برای انجام این پروژه زمانی را در برنامه خود – به ویژه در ایام کووید – پیدا کنند. بازی در نقش جیزل اتفاق بسیار خاصی در زندگی من بود و خوشحالم که برای هر یک از بازیگران نسخه اصلی نیز همینطور بوده است. آن‌ها رابطه خاصی با افسون‌زده داشتند و فکر می‌کردند که یک دنباله ارزشش را دارد. این یک موهبت واقعی بود. به ویژه اینکه به عنوان یک تهیه‌کننده هرگز نمی‌دانید وقتی فیلمنامه‌ای را به کسی تحویل می‌دهید چه واکنشی خواهید گرفت. بنابراین من از تک تک آن‌ها سپاسگزارم که بازگشتند و با ما در این فیلم حضور داشتند و چنین کار درخشانی را انجام دادند.

مایا رودولف | پیوستن به پروژه‌ای بسیار هیجان‌انگیز که از قبل به خوبی تثبیت شده ، به نوعی مانند یک فانتزی است. شما همیشه آرزو دارید با شخصیت‌هایی عاشقشان شده‌اید بتوانید بازی کنید و این همان اتفاقی بود که برای من رخ داد. من از قبل ایمی را می‌شناختم، اما یکی از اولین روزهای سر صحنه، او لباس جیزل را به تن داشت. من به اتاق گریم رفتم که با او سلام کنم و این جیزل بود که داشت با من حرف می‌زد. من می‌دانستم که او این کار برای من انجام می‌دهد، اما احساس می‌کردم که یک بچه هستم. هیجان‌زده بودم. مانند زمانی که دختران کوچک در حال صحبت کردن با یک شاهزاده خانم در دیزنی‌لند هستند. این چیزی است که من احساس کردم. جیزل و ایمی با هم متفاوت هستند. اتفاق دیگری در پشت چشمان او رخ می‌دهد و بدنش متفاوت حرکت می‌کند. تماشا کردنش خیلی جذاب و بخودی خود بسیار رویایی بود.

جیمز مارسدن | مثل رویایی بود که به حقیقت پیوست. منظورم این است که فکر کنم ما مدت‌ها منتظر بودیم تا ببینیم آیا داستان دیگری برای گفتن وجود دارد و بعد از آن‌ها زمان‌های خوب و خوش، چه اتفاقی می‌افتد. از آن موقع ۱۵ سال گذشته است. اما بعد این فیلمنامه نوشته شد که همه ما آن را دوست داشتیم و از خواندنش هیجان‌زده شدیم. سپس برنامه‌های همه ما ردیف شد و آن را انجام دادیم. این یک پروژه ویژه برای من و یک نقش خاص برای بازی کردن بود.

دانلود فیلم بدون افسون از فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil