ابرقهرمانی دیگر در راه است

همه آنچه می‌خواهید درباره سریال آیرون هارت بدانید

سریال آمریکایی آیرون‌هارت (Ironheart) را چیناکا هاج (شاعر، معلم، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس) برای سرویس پخش مجازی و آنلاین «دیزنی پلاس» خلق می‌کند؛ و اساس شکل‌گیری این سریال شخصیتی به همین نام از کتاب‌های مصور مارول است. «آیرون‌هارت» یازدهمین سریال در جهان سینمایی مارول (MCU) خواهد بود که «مارول استودیوز» آن را در ادامه و ارتباط با فیلم‌های این فرنچایز تولید می‌کند. هاج که نویسنده اصلی هم خواهد بود، پیش از این تجربه‌هایی از نویسندگی در چند سریال تلویزیونی را هم داشته است که احتمالا «قطار برف‌شکن» یا «اسنوپیئرسر» (Snowpiercer) و «باشگاه نیمه‌شب» (The Midnight Club) به‌ترتیب محصول سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.
«آیرون‌هارت» که همین یکی دو هفته پیش فیلمبرداری‌اش به پایان رسید (اوایل نوامبر ۲۰۲۲)، طبق برنامه، اواخر سال میلادی آینده (۲۰۲۳) در «دیزنی پلاس» عرضه خواهد شد. این سریال شش‌قسمتی، بخشی از فاز پنجم جهان سینمایی مارول به شمار می‌رود.

بررسی جهان سینمایی مارول و ۶ فاز آن تا سال ۲۰۲۵

خلاصه داستان سریال آیرون هارت

ریری ویلیامز که نوجوان خلاق و نابغه‌ای است، پیشرفته‌ترین لباس زرهی را از زمان آیرون من می‌سازد (این تنها جزییاتی از پیرنگ است که تا امروز به صورت رسمی به عنوان خلاصه داستان آیرون هارت عرضه شده است)؛ اما بر اساس آنچه در «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» دیدیم، ریری یک نوجوان ۱۹ ساله و دانش‌آموز میت (MIT) است که یک کسب‌وکار خانگی را «اداره» می‌کند. او همچنین یک ماشین کشف ویبرانیوم ساخته است که وی را سر راه نامور – رهبر ملتی که زیر آب زندگی می‌کنند – قرار داده است و نامور می‌خواهد به منظور حمایت از مردمش ریری را پیدا کند و بکشد؛ و البته که او هنوز جان سالم به‌در برده است (و دور از ذهن نیست که سازندگان «آیرون‌هارت» در این سریال از چنین کاشت‌ها و موقعیت جذابی استفاده کنند).

 

فهرست عوامل و بازیگران سریال آیرون هارت

خالق: چیناکا هاج، کارگردانان: سامانتا بیلی (۳ قسمت اول) و آنجلا بارنز (۳ قسمت پایانی)، نویسندگان: چیناکا هاج و ایو یوئینگ، آهنگسازان: دیو جردن و تریگی تاوِن، بازیگران: دامینیک تورن (ریری ویلیامز/ آیرون‌هارت)، آنتونی راموس (پارکر رابینز/ هود)، جیم راش (دین)، ساشا بارون کوهن (مِفیستو)، لیریک راس (دوست صمیمی ویلیام) و…

 

تولید سریال آیرون هارت از کجا شروع شد؟

ژوییه ۲۰۱۸ جادا رودریگز فیلمنامه‌ای را بر اساس شخصیت ریری ویلیامز/ آیرون‌هارت نوشته بود که در فهرست سیاه آثار تولیدنشده هالیوود قرار گرفت و در نهایت نیز هرگز ساخته نشد. کوین فایگی رییس «مارول استودیوز» در دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که این سریال برای پخش از «دیزنی پلاس» تولید خواهد شد. در آوریل ۲۰۲۱ چیناکا هاج به عنوان نویسنده اصلی استخدام شد.

آنتونی راموس از بازیگران «آیرون‌هارت» در ماه مارس ۲۰۲۲ افشا کرد که رایان کوگلر، کارگردان فیلم‌های «بلک پنتر» (۲۰۱۸) و «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» (۲۰۲۲) در تولید این سریال سهیم بوده است و جالب‌تر این‌که کمپانی کوگلر با عنوان «پراکسیمیتی میدیا» به‌واسطه قراردادش با «والت دیزنی تِلِویژن» در ساخت چند سریال برای «دیزنی پلاس» همکاری دارد.

سریال آیرون هارت

انتخاب بازیگران

دامینیک تورن هم‌زمان با اعلام ساخت سریال به عنوان بازیگر نقش ریری ویلیامز/ آیرون‌هارت معرفی شد. جالب این‌که «مارول استودیوز» بدون گرفتن آزمون بازیگری این نقش را به او پیشنهاد کرد. البته موضوع از این قرارست که تورن برای بازی در این نقش و فیلم «بلک پنتر» در سال ۲۰۱۸ آزمون داده بود ولی به او گفته بودند که پس از کسب تجربه‌های بیش‌تر در پروژه‌‌ای در آینده نزدیک با او همکاری خواهند کرد. تورن اولین حضورش در قالب آیرون‌هارت را در «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» تجربه کرد.

در فوریه ۲۰۲۲ آنتونی راموس به عنوان بازیگر نقش پارکر رابینز/ هود به ترکیب بازیگران اضافه شد و به عنوان یکی از نقش‌های کلیدی و آدم‌بد اصلی داستان توصیف شد. «ددلاین هالیوود» گزارش داد که شخصیت راموس می‌تواند از پروژه‌های بعدی جهان سینمایی مارول هم سر دربیاورد. باقی بازیگران هم به ترتیب به «آیرون‌هارت» ملحق شدند تا این‌که در اکتبر ۲۰۲۲ خبر رسید که ساشا بارون کوهن هم با این سریال پا به جهان سینمایی مارول می‌گذارد و شخصیت خود را در پروژه‌های آتی این جهان تکرار هم خواهد کرد.

نکاتی درباره مراحل فیلمبرداری سریال آیرون هارت

این مرحله تولید از اواخر ماه مه ۲۰۲۲ در شیکاگو راه افتاد و با گرفتن نماهای پس‌زمینه و نماهای معرف خارجی شروع شد؛ اما فیلمبرداری اصلی از دوم ژوئن در «تریلیث استودیوز» در شهر آتلانتای ایالت جرجیا آغاز شد، زمانی که عنوان موقت این سریال «عاقل‌نما» (Wise Guy) بود. فیلمبرداری در ماه سپتامبر در بخش اِج‌وود اَوِنیوی این شهر – که در آن لوکیشنی برای تولید سریال ساخته شده بود – در ساختمانی ادامه پیدا کرد که مابه‌ازای «وایت کسل» (نام رستوران‌های زنجیره‌ای همبرگر) در شیکاگو بود. البته در ماه‌های اکتبر و نوامبر گروه فیلمبرداری دوباره برای ادامه کار به شیکاگو برگشتند.

دامینیک تورن در سریال آیرون هارت

آیا می‌دانید؟

  • کوین فایگی بر این تصور است که تضاد میان فناوری شخصیت ویلیامز و جادوی شخصیت پارکر رابینز/ هود، «آیرون‌هارت» را در جهان سینمایی مارول منحصربه‌فرد کرده است. در سوی دیگر، نِیت مور از مدیران «مارول استودیوز» این سریال را دنباله‌ای مستقیم بر «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» دانسته است که «عواقب جالب» تجربه‌های ویلیامز در فیلم را – و زمانی که به زادگاهش برمی‌گردد – پیگیری می‌کند.
  • دامینیک تورن در گفت‌وگوی تازه خود با «ورایتی» به بهانه نمایش «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» گفته است که این فیلم فقط نگاهی گذرا به نقش و استعداد درخشان شخصیت او در این جهان داستانی دارد: «فیلم کار خوبی در خصوص نمایش یک جنبه از این شخصیت انجام می‌دهد؛ و یک بُعد از این واقعیت را که او کیست به تماشاگران نشان می‌دهد. ما اغواگری، قلدری و ترس درونی‌اش را تا حدی می‌بینیم. ما چنین ویژگی‌هایی را از او می‌بینیم اما در اصل، او در دنیایی از آشفتگی به‌سر می‌برد. پس او در شرایط آرام و راحتی قرار ندارد و آنچه از او می‌بینیم در حالتی تدافعی یا مبارزه‌گون است. البته این آشنایی و برخورد خوبی است با این شخصیت. چون وقتی تماشاگران به «آیرون‌هارت» می‌رسند، انگار کاملا آماده شده‌اند برای این‌که خود واقعی این شخصیت را بشناسند، بدون حضور جنگ دنیاها (منظور جنگ میان واکاندا و تالوکان است) در پس‌زمینه اتفاق‌هایی که برای او می‌افتند. در واقع تماشاگر فرصتی به دست می‌آورد تا او را در فرایندی روزمره بشناسد و البته کمی بیش‌تر از نبوغی دستش می‌آید که او را در وهله اول، در چنین موقعیتی قرار داده است.»
  • نِیت مور در پی معرفی شخصیت ریری ویلیامز یا آیرون‌هارت در «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» به‌نوعی این موضوع را فاش کرد که این شخصیت پس از این در جهان سینمایی مارول نقش مهمی خواهد داشت. او درباره تاثیر آیرون‌هارت بر فرنچایز و برخی شخصیت‌ها گفت: «ما دلباخته ایده زنی هستیم که به اندازه شوری باهوش و زیرک است یا بهتر بگویم دارای چنین پتانسیلی است؛ منتها با تجربه‌ای کاملا متفاوت. برای همین فکر می‌کنم او حتی در دنباله «بلک پنتر» هم نقشی انکارناپذیر دارد چه برسد به حضورهای آتی‌اش در این جهان سینمایی.»
  • دامینیک تورن درباره فرصت ایفای نقش ریری ویلیامز/ آیرون‌هارت و کیفیت آن به نشریه دیگری چنین گفته است: «ایفای این نقش واقعا موهبت است چون شخصیتی از پیش شکل‌گرفته و موجود بود که با واژگان و از زاویه دید رایان کوگلر سروشکلی گرفته بود و کم‌وبیش تعریف شده بود؛ و حالا خانم چیناکا هاج در سریال خود حقیقتا ارمغانی برای این شخصیت به شمار می‌رود. من واقعا بر این احساس و باورم که فرصت قرار گرفتن در قالب یک انسان کاملا پرداخت‌شده را دارم که گستره احساسی و تجربه‌های متنوعی را تجربه می‌کند؛ همه آن چیزهایی که ما را به عنوان انسان جالب توجه می‌کنند.»

برگرفته از منابع مختلف شامل اسکرین رنت، ویکی‌پدیا و آی‌ام‌دی‌بی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil