از بهترین‌های خط مونتاژ مارول پیش روی شماست

آنچه درباره پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه باید بدانید

بلک پنتر: واکاندا تا ابد (Black Panther: Wakanda Forever) سی‌امین فیلم در جهان سینمایی مارول و دنباله فیلم تحسین‌شده و موفق «بلک پنتر» (۲۰۱۸) است. این قسمت را هم رایان کوگلر کارگردانی کرده است و فیلمنامه‌اش را به طور مشترک با جو رابرت کول نوشته است. «بلک پنتر: واکاندا تا ابد» به عنوان آخرین فیلم از فاز چهارم جهان سینمایی مارول، از یازدهم نوامبر (بیستم آبان) در سینماهای آمریکای شمالی بر پرده رفته است. منتقدان این قسمت را نیز تحسین کرده‌اند – هرچند نه به اندازه اولین فیلم – به‌خصوص برای فصل‌های اکشن، ادای دین‌های احساسی به چدویک بوزمن فقید، موسیقی متن، بار احساسی فیلم و بازی‌های آن.

خلاصه داستان فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

در فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه Black Panther: Wakanda Forever ملکه راموندا، شوری، ام‌باکو، اوکوی و دورا مایلِج پس از مرگ پادشاه تی‌چالا برای حفاظت از قلمروی واکاندا با قدرت‌های مداخله‌گر جهانی می‌جنگند. در این بین، واکاندایی‌ها هم می‌کوشند فصل دیگری از زندگی‌شان را دنبال کنند. قهرمانان باید دور هم جمع شوند و دست به دست هم بدهند و با کمک وار داگ ناکیا و اورت راس، مسیر جدیدی را برای ملت‌شان بسازند.

 

فهرست عوامل و بازیگران بلک پنتر: واکاندا تا ابد

کارگردان پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه: رایان کوگلر، فیلمنامه‌نویسان: کوگلر و جو رابرت کول، مدیر فیلمبرداری: آتِم دورالد آرکاپا، تدوینگران: مایکل پی. شاوِر، کلی دیکسن و جنیفر لِیم، آهنگساز: لودویگ گورانسون

بازیگران: لِتیتیا رایت (شوری)، لوپیتا نیانگو (ناکیا)، دانای گوریرا (اوکوی)، وینستن دوک (ام‌باکو)، مارتین فریمن (اورت کی. راس)، آنجلا بَسِت (راموندا) و…

دانلود و تماشای پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

تولید فیلم بلک پنتر: واکاندا تا ابد از کجا شروع شد؟

پس از اکران «بلک پنتر» در فوریه ۲۰۱۸ بود که ایده‌هایی برای ساخت این دنباله مطرح شد. کوگلر در همان ماه‌ها مذاکره برای کارگردانی قسمت دوم را شروع کرد؛ ولی بیش از یک سال زمان برد تا «مارول استودیوز» به‌طور رسمی در اواسط سال ۲۰۱۹ اعلام کند که کار روی این دنباله آغاز شده است؛ البته طرح‌های اولیه ساخت فیلم با مرگ چدویک بوزمن بازیگر نقش بلک پنتر بر اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ و درگذشت او در ماه اوت ۲۰۲۰ تغییر کرد، به‌خصوص که مارول تصمیم گرفت بازیگر دیگری را به منظور ایفای این نقش انتخاب نکند. با وجود این، بازگشت سایر بازیگران اصلی فیلم اول تا فرا رسیدن ماه نوامبر همان سال تایید شد. فیلمبرداری اصلی از اواخر ژوئن تا اوایل نوامبر ۲۰۲۱ در آتلانتا و برنزویک ایالت جرجیا و همین‌طور حوالی ماساچوست انجام شد و فقط وقفه کوتاهی برای بهبودی رایت از مصدومیتش در جریان تولید در بین کار ایجاد شد. فیلمبرداری از اواسط ژانویه ۲۰۲۲ از سر گرفته شد و اواخر مارس در پورتو ریکو به پایان رسید.

 

آیا می‌دانید؟

  • دِریک بوزمن برادر چدویک بوزمن علیه بازنشستگی شخصیت تی‌چالا پس از مرگ برادرش صحبت کرد و مخالف این کار بود چون باور داشت که برادرش هم این قدر خودخواه نبود که بخواهد پس از خودش کسی این نقش را بازی نکند؛ و اتفاقا می‌خواست که سفر این شخصیت ادامه پیدا کند.
  • رایان کوگلر گفته است که ساخت این فیلم بدون چدویک بوزمن سخت‌ترین کاری بوده است که در زندگی انجام داده است.
  • دنیل کالویا قرار بود نقش وکابی را دوباره بازی کند اما به دلیل تداخل برنامه و بازی در «نُچ» (Nope) محصول ۲۰۲۲ امکانش مهیا نشد.
  • چدویک بوزمن در اصل قرارداد بازی در پنج فیلم از «مارول استودیوز» را سال ۲۰۱۴ امضا کرده بود که این دنباله آخرین بازی او در قالب شخصیت بلک پنتر در جهان سینمایی مارول می‌شد.
  • هانا بیچلر اشاره کرده است که آثار هنری جک کربی و فیلم‌های مطرح «برخورد نزدیک از نوع سوم» (Close Encounters of the Third Kind) محصول ۱۹۷۷ و «آرواره‌ها» (Jaws) محصول ۱۹۷۵ (هر دو به کارگردانی استیون اسپیلبرگ) منبع الهام فیلم در خصوص طراحی صحنه بوده‌اند.
  • اولین دنباله در جهان سینمایی مارول که دارای شخصیت ابرقهرمانی نیست که نامش در عنوان فیلم دیده می‌شود (به دلیل مرگ چدویک بوزمن).
  • بازیگران فیلم برای کسب آمادگی برای ایفای نقش‌های‌شان در کلاس‌های شنا و تمرین‌های حبس نفس شرکت کردند.
  • دواین جانسن ملقب به راک یکی از بازیگرانی بود که برای شخصیت نامور در نظر گرفته شده بود.
  • این فیلم با مدت زمان ۱۶۱ دقیقه‌ای خود، پس از «انتقام‌جویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) محصول ۲۰۱۹ با مدت زمانی ۱۸۱ دقیقه‌ای، دومین فیلم طولانی در جهان سینمایی مارول است.
  • طراح لباس فیلم روث ای. کارتر به دلیل حجم زیاد فیلمبرداری در زیر آب، باید به منظور آزمایش و طراحی لباس‌های خاصی از تالوکان‌ها، آن‌ها را در استخری غوطه‌ور می‌کرد و می‌دید که در آب چطور حرکت و تغییر می‌کنند.
  • در ماه نوامبر ۲۰۲۲ نِیت مور (یکی از تهیه‌کنندگان فیلم) اشاره کرد که سریال «دیزنی پلاس» با عنوان «آیرن‌هارت» (Ironheart) به عنوان دنباله‌ای مستقیم بر «واکاندا تا ابد» عمل خواهد کرد و شخصیت تورن نقش ریری ویلیامز/ آیرن‌هارت را در آن پروژ هم بازی خواهد کرد.

بلک پنتر واکاندا تا ابد

نقدها به فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

نیویورک پست | امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰

جانی اولِک‌سینسکی | هر جنبه‌ای از فیلم، بازیگری، نویسندگی، جلوه‌های ویژه، موسیقی متن و…، بهتر از دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی است؛ و بهترین احساسی را که باید تجربه می‌کنید: این که فراموش می‌کنید در حال تماشای یک فیلم مارولی دیگر هستید.

ایندی‌وایر | امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

دیوید ارلیش | با وجود تمام ضعف‌های فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه، از ضرباهنگ و صحنه‌های اکشن معمولی‌اش گرفته تا این ناشی‌گری که مجبور شده به‌طور نامحسوس به عنوان قسمت اول و آزمایشی سریال «آیرن‌هارت» (Ironheart) محصول دیزنی پلاس هم عمل کند، این محصول (یا حلقه) از جهان سینمایی مارول به کارگردانی کوگلر، همچنان از نظر فکری، هنری و احساسی سرتر از دیگر محصولات خط مونتاژ مارول است.

لس‌آنجلس تایمز | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

جاستین چنگ | گویاست که هر دو قسمت فیلم‌های «بلک پنتر» که البته این یکی آشفته‌تر و کم‌تر جذاب است وقتی در بهترین حالت خود قرار می‌گیرند که در برابر تعهدات فرنچایزی‌شان مقاوت می‌کنند یا آن‌ها را به‌کل نادیده می‌گیرند.

ورایتی | امتیاز ۸۰ از ۱۰۰

اوئن گلیبرمن | «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» صاحب تعلیقی احساسی است که به‌تدریج پررنگ می‌شود؛ و همین‌طور فیلم که وقتی حرکت می‌کند رفته‌رفته صاحب انرژی بیش‌تری می‌شود و توقف‌ناپذیر پیش می‌رود.

بررسی جهان سینمایی مارول و ۶ فاز آن تا سال ۲۰۲۵

گاردین | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

پیتر بردشا | درست مثل فیلم قبلی، صحنه‌های پرزرق‌وبرق و مسرفانه‌ای می‌بینیم ولی از سوی دیگر، بازی‌های رایت، کول، بست، گوریرا و تورن قوی هستند و هر یک به محض حضورش در صحنه، نیرویی دوچندان به آن می‌بخشد.

واشینگتن پست | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

آن هورنِدِی | «واکاندا تا ابد» ناتوانی در یافتن هویت مستقل خودش را به نمایش می‌گذارد و فقط صحنه‌های اکشن بیش از حد آشنا، موقعیت‌های احساسی دم‌دستی و داستانی را که درگیرکننده نیست و گاه غیرمنسجم است در چنته دارد.

تلگراف | امتیاز ۲۰ از ۱۰۰

رابی کالین | فقط نیانگو و وینستن دوک در قالب شخصیت‌های خود واقعا مثل انسان به نظر می‌رسند. علاوه بر این، کاملا آشکار است که ما فقط دور دیگری از یک بازی تکراری را به تماشا می‌نشینیم.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان برای فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخشی از نظرهای هفت منتقد برجسته را هم مطالعه کنید:

ردیف نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
۱ IMDb کاربران ۷.۲ از ۱۰ ۱۴۴ هزار
۲ متاکریتیک منتقدان برتر ۷۱ از ۱۰۰ بر اساس ۴۲ نقد
۳ راتن تومیتوز عموم منتقدان ۷.۹ از ۱۰ بر اساس ۱۱۲ نقد

پوستر فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

پوستر فیلم بلک پنتر: واکاندا برای همیشهپوستر فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشهپوستر فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. adra می‌نویسد

    در یک کلام خیلی مزخرف و نخ نما بود فیلمش
    به شدت یه کار خراب و ضعیف

fosil