Chevalier داستان دیدنی یک موتسارت سیاه است

معرفی و نقد فیلم چوالیر

فیلم چوالیر به کارگردانی استفان ویلیامز و نویسندگی استفانی رابینسون تهیه شده و روایتی از زندگی چوالیر دو سن-ژرژ، موسیقیدان معروف است. فیلم چوالیر با حداکثر موسیقی و جزییات در طراحی صحنه و لباس، اثری تماشایی برای علاقه‌مندان به هنر است. چوالیر به‌عنوان فردی سیاه‌پوست که در طبقه اشرافی سفیدپوست‌ها رفت و آمد دارد و آن‌ها را تحت تاثیر استعدادش قرار داده، سرگذشتی پر فراز و نشیب و عجیب را تجربه کرده که حالا به‌عنوان فیلم بدون شک مخاطبش را با خود همراه می‌کند.

خلاصه داستان فیلم چوالیر

فیلم چوالیر Chevalier بر اساس زندگی موسیقیدان توانمند، چوالیر دو سن-ژرژ تولید شده است. در این اثر زندگی چوالیر از زمانی روایت می‌شود که استعدادش در موسیقی و شمشیربازی مشخص می‌شود تا زمانی که تبدیل به یکی از بزرگترین موسیقی‌دان‌های جهان می‌شود. او در این مسیر با انسان‌های بزرگی آشنا می‌شود و هم‌زمان که موفقیت‌های مهمی به‌دست می‌آورد چالش‌های بزرگی هم پاپی‌اش می‌شوند و داستانش را زیباتر می‌کنند.

زندگی چوالیر به‌عنوان یک مرد سیاه‌پوست که معمولا درگیر بی‌انصافی‌ها و تبعیض‌هاست، درخشان سپری شده و جایگاهی بلند مرتبه در موسیقی به‌دست آورده است.

 

بازیگران و عوامل فیلم چوالیر

  • کارگردان: استفان ویلیامز
  • نویسنده: استفانی رابینسون
  • بازیگران: کلوین هریسون، سامارا ویوینگ، مینی درایور، لوسی بوینتون، مارتون چوکاش، الک نیومن، جسیکا بون

 

چوالیر دو سن ژرژ کیست و چرا داستان زندگی‌اش فیلم شد؟

چوالیر دو سن-ژرژ (۲۵ دسامبر ۱۷۴۵ – ۱۰ ژوئن ۱۷۹۹)، رهبر ارکستر سمفونیک پیشرو و آهنگساز کلاسیک در پاریس بود. چوالیر حاصل رابطه یک مزرعه‌دار متاهل با یک زن آفریقایی بود، که در آن مزرعه به بردگی گرفته شده بود. او که در هفت سالگی به فرانسه برده شد در سیزده سالگی در دربار تحصیل کرد. چوالیر تحت تدریس موسیقی از فرانسوا-ژوزف گوسک و تدریس ویولن از ژان ماری لکلر تحصیلات موسیقی خود را پیش برد و همچنان در کنارش مشغول فراگرفتن شمشیربازی بود.

چوالیر انسان مستعدی بود او آرشه را روی ویولن همانطور با مهارت می‌رقصاند که شمشیر را هنگام مبارزه. در سال ۱۷۶۴ آنتونیو لولی اجرای دو کنسرت را به چوالیر واگذار کرد و این ماجرا زمینه‌ساز این شد که در سال ۱۷۶۹ او موفق شود به ارکستر سمفونیک بزرگتر بپیوندد. او دو سال بعد به‌عنوان مدیر کنسرت منصوب شد و خیلی زود شروع به آهنگسازی کرد. در سال ۱۷۷۳ او به عنوان رهبر ارکستر (Le Concert des Amateurs) منصوب شد.

چوالیر در سال ۱۷۷۵ نوآوری‌هایی در زمینه کنسرت سمفونی ارائه داد که با استقبال اهل موسیقی روبه‌رو شد. در سال ۱۷۷۶ به عنوان رهبر ارکستر بعدی اپرای پاریس پیشنهاد شد اما سرانجام از این عنوان محروم شد. این محرومیت آرزوی چوالیر برای رسیدن به مرتبه رهبر ارکستر اپرای پاریس را برای همیشه از بین برد.

در سال ۱۷۷۸ او به مدت ۲٫۵ ماه در کنار موتسارت در چاوسی د آنتین زندگی کرد و در سال ۱۷۸۵ آهنگسازی را متوقف کرد. او آهنگسازان زیادی از جمله سالیری، گرتری، موتسارت و گلوک را می‌شناخت. چوالیر سمفونی‌های پاریس را توسط هایدن سفارش و اجرا می‌کرد. سپس او به لندن سفر کرد و در سال ۱۷۸۷ با شاهزاده ولز ملاقات کرد. در پی انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹، چوالیر با مرتبه بالایی در کنار مردم ایستاد و جنگید. او به‌عنوان اولین آهنگساز کلاسیک آفریقایی شناخته می‌شود و آهنگسازی‌های بی‌نظیری برای کنسرت‌ها و اپراها ساخت.

موسیقی فیلم

موسیقی فیلم چوالیر توسط کریس بوئرز ساخته شده. کریس بوئرز از ۴ سالگی نواختن پیانو را شروع کرده و از همان سن به تکمیل تحصیلاتش در موسیقی پرداخته است. کریس در تمام مدتی که دانش‌آموز بود به‌طور مداوم در نیویورک اجرا داشت و مورد تحسین قرار می‌گرفت. او در دبیرستان تحت تعلیم مولگرو میلر و دونالد وگا موسیقی جاز و پیانو را فرا گرفت و تحصیلات تکمیلی خود را نیز در همین رشته ادامه داد.

کریس بوئرز در ژانرهای مختلفی متفاوتی کار کرده و آهنگسازی فیلم‌های مهمی از جمله کتاب سبز (Green book)، کینگ ریچارد (King Richard) و بزرگداشت (Respect) را در کارنامه خود دارد. موسیقی فیلم چوالیر با آهنگسازی کریس بوئرز دارای ۱۸ قطعه است.

 

نظر منتقدان درباره فیلم چوالیر

پلی لیست

چارلز برامسکو | موسیقی شنیدنی این فیلم نجات دهنده اثر و مخاطبش است. سیر داستانی فیلم چوالیر به تاریخی که او در آن زیسته احترام می‌گذارد و مقارن با همان زمانه پیش می‌رود. هریسون در این نقش می‌درخشد، قاطع و الهام‌بخش و تاثیرگذار است. او در دبیرستان رشته جاز و پیانو را انتخاب کرد و تحت تعلیم معلم‌های حاذقی قرار گرفت.

وارپ

مارتین تسای | بازی هریسون در تمام مدت توجه‌ام را جلب کرد. موسیقی خوب، طراحی صحنه خوب و بازی‌های خوب. هیچ چیز را نمی‌شود عالی توصیف کرد اما همه چیز در فیلم چوالیر به اندازه کافی خوب و از معمولی بودن کاملا مبراست.

ددلاین

والریا | حضور یک سیاه‌پوست در محافل عالی و غنی و پذیرفته شده به‌عنوان یک استعداد خارق‌العاده در میان سفیدپوست‌ها، یک اتفاق بزرگ و عجیب که در تاریخ زنده مانده و حالا در سینما نیز حیاتی جدید را ادامه می‌دهد. ماجرای انسانی که به‌جای سرخوردگی و مغلوب شدن آرزوی بزرگش را برای رهبر ارکستر اپرا شدن دنبال می‌کند. شگفت‌انگیز است. کاستی‌هایی در فیلم وجود دارد اما ایده آن تماشایی است.

ایندی‌وایر

کیت اِربلند | فیلم چوالیر در شروع قصه خیلی پر انرژی‌تر ظاهر شده اما در ادامه از شور و اشتیاق آن کاسته می‌شود. فیلم چوالیر را می‌شود ضمن تمام کاستی‌هایش دوست‌داشت و تحسین کرد. هریسون چهره‌ای باشکوه برای نقش چوالیر است و شاید بتوانم چندبار دیگر هم این فیلم را تماشا کنم.

نقد و بررسی فیلم چوالیر

فیلم چوالیر هم‌زمان که یک درام عاشقانه تاریخی است، بیوپیک هم هست و به معرفی موسیقیدان‌های دوره چوالیر هم توجه به‌خصوصی نشان می‌دهد. این فیلم هم‌زمان سعی می‌کند همه‌چیز باهم باشد و در بهترین حالت ممکن هم روایتش را به نمایش بگذارد، اما در این ماجرا موفق است؟ همه‌چیز به احساس مخاطب پس از تماشای اثر بستگی دارد.

برای من تماشای فیلم چوالیر فیلمی است که در به نمایش گذاشتن دوران سخت زندگی چوالیر کوتاهی کرده! انگار کمتر به روزگار ملتهب این پسر رنگین پوست مستعد پرداخته‌اند و بیشتر به این ماجرا پروبال داده‌اند که ببینید عجب شانسی داشته و استعدادش کشف شده و دیگر آن رنگین پوستی نیست که زندگی‌اش از فرصت‌های بزرگ بی‌نصیب مانده است.

سوای اینکه به دوران سختی چوالیر کمتر پرداخته شده، انگار که بعضی دیگر از قسمت‌های قصه نیز دچار مکافاتی است که یا ملموس و باورپذیر نیست یا اغراق‌آمیز و زیاد از حد است. برای مثال وقتی چوالیر درگیر عشقی ممنوعه می‌شود، مدام موقع تماشا از اغراقی که در تصاویر می‌دیدم به وحشت می‌افتادم! بدون شک دیگر مخاطب‌ها نیز در ارتباط گرفتن با این قسمت از قصه دچار مشکل می‌شوند. اما قصه در به‌نمایش گذاشتن دوران سعود و سقوط چوالیر درخشان عمل می‌کند که این تا حدودی باعث نجات قصه می‌شود.

صحنه‌پردازی و لباس‌ها در این فیلم تماشایی است. سالن‌ها، اتاق‌ها و مجلس و مهمانی‌ها همگی پرطمطراق و مجلل و زیباست. لباس‌ها به‌درستی طراحی شده و هرکج لازم است ثروت را به‌نمایش بگذارند به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهند و هرکجا نیاز است تجلی‌گر فقر باشند نیز به‌درستی معنا را می‌رسانند. و اما موسیقی، موسیقی فیلم چوالیر تاثیرگذار است. این موسیقی با شکوه، متبحرانه و زیباست، می‌شود فیلم را فراموش کرد و موسیقی را به‌خاطر سپرد. به‌خصوص در لحظاتی که چوالیر در مقابل موتسارت قرار می‌گیرد یا لحظاتی که برای به‌نمایش گذاشتن استعدادش مقابل داورها می‌ایستد، همگی موسیقی فاخر و شنیدنی را تقدیم مخاطب می‌کند.

 

جدول امتیازهای فیلم Chevalier

وبسایت میانگین امتیاز
IMDB  ۷ از ۱۰
کاربران متاکریتیک
منتقدان راتن تومیتوز  ۹۴ از ۱۰۰
کاربران راتن تومیتوز  –
منتقدان متاکریتیک ۶۷ از ۱۰۰

پوستر فیلم

پوستر فیلم چوالیر

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil