همه آنچه می‌خواهید درباره یک سریال آلمانی ترسناک بدانید

معرفی و نقد سریال ۱۸۹۹؛ ترس به روایت عدد

۱۸۹۹ یک سریال آلمانی چندزبانه تاریخی، معمایی و ترسناک است که یانتیه فریزه و باران بو اودار برای نتفلیکس خلق کرده‌اند؛ زوج هنرمندی که پیش از این با سریال فوق‌العاده «تاریک» (Dark) محصول ۲۰۱۷-۲۰۲۰ خودی نشان دادند و قبل از آن با فیلم «من کی هستم» (Who Am I) شناخته می‌شدند که هم در گیشه سینماهای آلمان پرفروش شده بود و هم نامزدی جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را در جوایز سینمای آلمان ۲۰۱۵ کسب کرده بود. فصل اول سریال کنجکاوی‌برانگیز «۱۸۹۹» که هشت قسمت است، از ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد.

خلاصه داستان سریال ۱۸۹۹

این خلاصه داستان سریال ۱۸۹۹ است؛ سال ۱۸۹۹ یک کشتی بخار حاوی مهاجران، از لندن حرکت می‌کند و قاره اروپا را ترک می‌کند تا به سوی غرب و شهر نیویورک برود. مسافران که از تبارهای مختلف اروپایی هستند با امیدها و آرزوهای‌شان برای قرنی تازه و آینده‌ای نو در قاره‌ای جدید گرد هم آمده‌اند؛ اما سفر آن‌ها وقتی به شکل غیرمنتظره‌ای دگرگون می‌شود که یک کشتی مهاجران دیگر را به نام پرومتئوس/ پرومته پیدا می‌کنند که در آب‌های آزاد سرگردان است. آنچه آن‌ها در این کشتی – که چهار ماه مفقود شده بود – پیدا می‌کنند سفرشان به سرزمین موعود را به کابوسی هراس‌انگیز بدل می‌کند.

ترسناک ترین فیلم های جهان

عوامل و بازیگران سریال ۱۸۹۹

خالقان: یانتیه فریزه و باران بو اودار، کارگردان: باران بو اودار، فیلمنامه‌نویسان: یانتیه فریزه و باران بو اودار و…، مدیر فیلمبرداری: نیکلاس سامِرِر، تدوینگران: دنیس باکتِر، آنیا زیمنس و…، آهنگساز: بن فراست

بازیگران: امیلی بیچام (مورا فرانکلین)، آنورین برنارد (دانیل)، آندریاس پیشمان (ایک لارسن)، ماچئی موسیاو (اولِک)، میگل برناردو، آنتون لِسِر و…

 

ماجرای تولید سریال از کجا شروع شد؟

سیزدهم نوامبر ۲۰۱۸ بود که خالقان سریال دیدنی «تاریک»، یانتیه فریزه و باران بو اودار، اعلام کردند که به موجب قراردادشان با نتفلیکس کار روی این پروژه را آغاز کرده‌اند. بو اودار در ژوییه ۲۰۲۰ بود که در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که فریزه نگارش سناریوی قسمت اول و آزمایشی «۱۸۹۹» را به پایان رسانده است.

فریزه در گفت‌وگویی با «ددلاین هالیوود» توضیح داد که بحران مهاجرت اروپا و برگزیت چطور نگارش سناریو را تحت تاثیر قرار داده‌اند: «زاویه دید اروپایی سریال برای ما خیلی مهم بود نه‌فقط از حیث کارکرد داستانی‌اش بلکه شیوه‌ای که قرار بود کار را تولید کنیم. واقعا باید یک همکاری اروپایی شکل می‌گرفت و نه‌فقط ترکیب بازیگران که تمام عوامل باید از میان هنرمندان و متخصصان اروپایی انتخاب می‌شدند. ما احساس کردیم با تجربه سال‌های اخیر اروپا و افت‌هایی که این قاره دستخوش آن‌ها شده است، می‌خواهیم نقطه مقابل برگزیت و ملی‌گرایی‌ای را – که در کشورهای مختلف رشد کرده – به نمایش بگذاریم و به این ایده از اروپا و اروپاییان برگردیم که آن‌ها همه با هم کار می‌کنند و می‌آفرینند. وفاداری به فرهنگ‌ها و زبان‌های اروپایی هم بسیار اهمیت داشت و ما هرگز نمی‌خواستیم شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف داشته باشیم که همه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. قصد ما این بود که در قلب اروپا کاوش کنیم، جایی که هر کسی از جایی می‌آید و به زبان خاصی صحبت می‌کند؛ و زبان تا حد زیادی فرهنگ و رفتار شما را تعریف می‌کند.»

سریال 1899 در فیلیمو

انتخاب بازیگران و فیلمبرداری

شانزدهم دسامبر ۲۰۲۰ خبر رسید که امیلی بیچام نقش اصلی سریال «۱۸۹۹» را بازی می‌کند و باقی ترکیب بازیگران هم به‌طور رسمی دوم مه ۲۰۲۱ اعلام شد؛ و البته با تاکید بر این موضوع که هر بازیگر به زبان بومی خودش صحبت خواهد کرد.

پیش‌تولید از ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ به صورت رسمی با یک هفته فیلمبرداری آزمایشی به منظور آزمودن لنزها آغاز شد. ابتدا قرار بود فیلمبرداری اصلی از اول فوریه ۲۰۲۱ شروع شود اما با سه ماه تاخیر همراه شد. در نهایت از سوم مه ۲۰۲۱ فیلمبرداری بیرون برلین آغاز شد. «۱۸۹۹» در استودیو بابلسبرگ (که صدها فیلم شاخص در آنجا خلق شده از جمله «متروپلیس» فریتس لانگ و «فرشته آبی» جوزف فون اشترنبرگ) و یک استودیوی تولید واقعیت مجازی جدید (که تحت نظر کمپانی فرعی بو اودار و فریزه با نام «دارک بِی» فعالیت می‌کند) فیلمبرداری شد. البته بخشی از فیلمبرداری هم – که در نوامبر ۲۰۲۱ به پایان رسید – در شهر لندن انجام شد.

 

آیا می‌دانید؟

  • این اولین پروژه‌ای است که صندوق سینمای آلمان (German Motion Picture Fund) بالاترین رقم حمایتی‌اش یعنی ده میلیون یورو را به ساخت آن اختصاص داد.
  • دو قسمت از «۱۸۹۹» اولین نمایش جهانی‌اش را در روز دوازدهم سپتامبر ۲۰۲۲ در چهل‌وهفتمین جشنواره تورنتو تجربه کرد.
  • فیلمبرداری در استودیویی بزرگ با ارتفاع ۲۳ فوت (حدود هفت متر)، ۷۵ فوت طول و ۴۵۰۰ فوت مربع فضای مانور برای فیلمبرداری و با فناوری پیشرفته‌ای مشابه سریال «مندلورین» (The Mandalorian) محصول دیزنی انجام شد. این فضای فیلمبرداری با یک پس‌زمینه ال‌ای‌دی پویا احاطه شده بود که در زمان واقعی با یک موتور بازی ویدیویی (Unreal Engine) تصاویرش پردازش می‌شد و با دوربین حرکت می‌کرد تا نتیجه یک پس‌زمینه واقع‌گرایانه از دریا و آسمان باشد تا این توهم به وجود آید که فیلمبرداری در فضای باز صورت گرفته است؛ و چون کل فرایند به صورت زنده فیلمبرداری می‌شد و جلوه‌های ویژه در زمان واقعی اضافه می‌شدند، دیگر نیازی به پرده سبز نبود و در نتیجه به‌شدت از حجم کارهای پس از تولید کاسته شد.

سریال 1899 در فیلیمو

حرف‌های خالقان و بازیگر اصلی سریال ۱۸۹۹

باران بو اودار: این سریال یک پازل سرگرم‌کننده است

  • هر کسی که می‌داند ما خالقان سریال «تاریک» هستیم، می‌تواند از این موضوع مطمئن باشد که «۱۸۹۹» هم سریالی عجیب‌وغریب، دیوانه‌وار و افسارگسیخته است. ما خودمان را تکرار نمی‌کنیم. واقعا از این کار متنفریم؛ اما برای تماشاگران یک پازل سرگرم‌کننده خواهد بود. ما دوباره به ریشه‌های رازگونه و اسرارآمیزمان برمی‌گردیم.
  • ما فیلمسازان خیلی سنتی‌ای هستیم. برای همین قرار بود فیلمبرداری در لوکیشن‌های واقعی متعدد صورت بگیرد اما فراگیری جهانی کووید-نوزده به‌شدت همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و ما در این باره صحبت کردیم که چطور می‌شود چنین پروژه‌ای به وسعت اروپا را در چنین روزگاری کار کرد؛ و البته که به‌سرعت متوجه شدیم که بدترین ایده است و به این زودی‌ها امکانش مهیا نخواهد شد. برای همین به چنین شیوه جدیدی از فیلمسازی (با کمک واقعیت مجازی) روی آوردیم. ما برای شناخت بهتر این فناوری با گروه ساخت «مندلورین» از جمله بری باز ایدوئین (مدیر فیلمبرداری) گفت‌وگو کردیم. بدیهی است که برای همه ما سازندگان سریال، چالش‌برانگیز بود اما ما عاشق چالش‌ها هستیم و می‌خواستیم برای این سریال آن‌ها را امتحان کنیم.

یانتیه فریزه: سایر زبان‌ها را هم دوست داشته باشید

  • شیوه فیلمسازی با واقعیت مجازی واقعا به فیلمسازان کمک می‌کند تا به‌گونه‌ای متفاوت به داستان‌ها فکر کنند. وقتی کار با این فناوری را شروع می‌کنید باعث می‌شود صحنه‌ها را هم به گونه متفاوتی بنویسید. این فناوری شما را قادر می‌کند در قلمروهایی کاوش کنید که در صحنه‌ها و لوکیشن‌های طبیعی نمی‌توانید انجام‌شان بدهید.
  • تجربه واقعا شگفت‌انگیزی بود که هر کسی به زبان خودش صحبت می‌کرد و از اسپانیایی تا فرانسوی و لهستانی سر صحنه شنیده می‌شدند و بازیگرانی از ملیت‌های مختلف یک جا جمع شده بودند. امیدوارم این سریال باعث شود انگلیسی‌زبانان سایر زبان‌های دیگری را هم یاد بگیرند و دوست‌شان داشته باشند.

امیلی بیچام: مثل تجربه حضور در یک زمین بازی غول‌آسا بود!

  • به زندگی‌ام قسم می‌خورم که سناریوی این سریال برای من شبیه هیچ سناریوی دیگری نبود که تا امروز خوانده‌ام! برای همین باید به گونه‌ای متفاوت هم خودم را آماده می‌کردم.
  • افسوس که خیلی در یادگیری زبان بی‌استعدادم. دارم تلاش می‌کنم آلمانی یاد بگیرم اما همه انگلیسی را خوب صحبت می‌کنند! من که با خودم وانمود می‌کنم بهتر از آن که می‌توانم به زبان آلمانی صحبت می‌کنم اما واقعا می‌خواهم وقت بگذارم و این زبان را بالاخره درست یاد بگیرم.
  • این درست که ما با فناوری جدیدی و واقعیت مجازی کار کردیم اما واقعا روی یک کشتی بودیم که تکان می‌خورد و حال‌مان را بد می‌کرد. البته به اندازه نمونه واقعی‌اش بد نبود… از یک سو واقعا مثل حضور در یک دنیای واقعیت مجازی بود و از سوی دیگر، مثل تجربه حضور در یک زمین بازی غول‌آسا. به‌علاوه، کل صحنه قابلیت چرخش را داشت و زمانی که قرار بود زاویه دوربین عوض شود دیگر زمانی طولانی صرف نمی‌شد و چون پرده‌های ال‌ای‌دی غول‌آسای پس‌زمینه حرکت نمی‌کردند فقط خود صحنه با امکان جابه‌جایی ساخته شده بود که به‌سرعت اتفاق می‌افتاد.

برگرفته از منابع مختلف از جمله ددلاین، امپایر، ویکی‌پدیا و آی‌ام‌دی‌بی

تیزر رسمی سریال ۱۸۹۹

پوستر سریال ۱۸۹۹

پوستر سریال 1899

تماشای آنلاین سریال 1899 در فیلیمو

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم