معرفی انیمه جوسی، ببر و ماهی Josee, the Tiger and the Fish

دنیای کوچک بدون رویا

انیمه جوسی، ببر و ماهی به کارگردانی کوتارو تامورا در استودیو بونس تهیه شده است. قصه این انیمه با الهام از مانگایی با همین ماجرا، توسط سایاکا کووامورا نوشته شده. آهنگسازی موسیقی انیمه جوسی، ببر و ماهی را اون کال انجا داده است. پیش از این یک لایو اکشن با همین نام نیز تولید شده که در مقایسه با این انیمه داستانی قوی‌تر و بهتر دارد.

اگر نمی‌توانی پرواز کنی بدو، اگر نمی‌توانی بدوی راه برو، اگر نمی‌توانی راه بروی، سینه‌خیز برو؛ حتما حرکتی رو به جلو داشته باش… انیمه جوسی، ببر و ماهی Josee, the Tiger and the Fish پس از تماشای این انیمه برای من تداعی شجاعت توامان با ترس و انعطاف است. انیمه جوسی، ببر و ماهی نگاهی عمیق به شرایط انسان‌هایی دارد که دچار ناتوانی جسمی‌اند و بابت این مشکل چالش‌های دشواری را پشت سر می‌گذارند. یکی از انیمه‌های زیبایی که با همین موضوع تولید شده و به‌درستی به شرایط افرادی پرداخته که دچار ناتوانی جسمانی‌اند، انیمه زیبای یک صدای خاموش است، که شرایط دختری ناشنوا را در مدرسه و در معاشرت با هم‌کلاسی‌های شرورش به نمایش می‌گذارد.

بهترین انیمه های سینما

در انیمه جوسی، ببر و ماهی نیز مانند انیمه یک صدای خاموش ماجرا از علاقه میان دختر و پسری آغاز می‌شود که یکی از آن‌ها دچار ناتوانی است. جوسی، دختری که در این انیمه دچار فلج مادرزاد از ناحیه پاهایش است، یک تفاوت بزرگ با دیگر دخترهایی دارد که تا به امروز در انیمه‌های ژاپنی دیده‌ایم. او رویاپردازی جسور اما بسیار ناتوان در به‌دست آوردن است. این وجه تمایز شاید شرایط او را ترحم برانگیز کند؛ اما مدل شخصیت جوسی سعی در شکستن این ترحم دارد.

انیمه جوسی، ببر و ماهی

خلاصه داستان انیمه جوسی، ببر و ماهی

تسونئو، جوانی پرتلاش است که آرزوهای بزرگی دارد. او سخت کار می‌کند تا بتواند در دانشگاهی در مکزیک بورسیه شود و در رشته زیست‌شناسی تحصیل کند. تسونئو بسیار سخت‌کوش است و برای امرار معاش و تامین هزینه‌های لازم برای تحقق رویاهایش بسیار کار می‌کند. تسونئو آخر هفته‌ها هم مشغول کار است و در نهایت شبی که خسته و کوفته به سمت خانه‌اش می‌رود ناگهان اتفاقی عجیب می‌افتد. هنگامی که تسونئو از کوچه تاریک نزدیک به خانه‌اش عبور می‌کند ناگهان دختری از آسمان به سمت او سقوط می‌کند. این دختر جوسه است که از ناحیه پا فلج مادرزاد است و ویلچرش از سرازیری سُر می‌خورد و باعث می‌شود او به سمت تسونئو پرتاب شود.

همین اتفاق شروع شغل جدید تسونئو به‌عنوان خدمتکار برای جوسه است. در ابتدا این دو نفر ارتباط خوبی باهم ندارند اما در ادامه شرایط تغییر می‌کند. روزی تسونئو وارد اتاق جوسه شده و نقاشی‌هایی که او از دریا کشیده را می‌بیند، مات نقاشی‌ها می‌شود و درمی‌یابد آن‌ها علایق مشترکی دارند.

جوسه و تسونئو که تقریبا هم‌سن‌وسال یکدیگراند در مسیر زندگی بسیار متفاوت پیش رفته اما رویاهایی مشابه دارند. هر دوی آن‌ها عاشق دریا هستند و تسونئو تنها کسی است که علاقه جوسه به دریا را می‌فهمد و او را به تماشای این بی‌کران آبی می‌برد.

تجربه سپری کردن اوقات با تسونئو برای جوسه متفاوت‌ترین احساسی است که او تابه‌حال داشته. زندگی تکراری جوسه پس از مدت‌ها رنگ رخوت را شسته و با هیجانی زیبا توامان می‌شود. در این میان مادربزرگ جوسه که از سمت بهزیستی پیشنهادی برای سپردن سرپرستی نوه‌اش به این مجموعه دریافت کرده، جمله زیبایی می‌گوید. او به کارمند بهزیستی می‌گوید جوسه شبیه کسی است که خیز برداشته برای تجربه تمام و کمال زندگی، حالا نوه‌اش به سمت ترس‌هایش هحوم برده و در ۲۴ سالگی تصمیم دارد زندگی را با تمام رنجی که نصیبش کرده دوست داشته باشد.

 

جوسی در انیمه فیلم جوسی، ببر و ماهی

نقد و بررسی انیمه

انیمه جوسه از این بابت که به بررسی رویا داشتن و چالش‌های بزرگ و عجیب زندگی آدم‌های با ناتوانی جسمی می‌پردازد، بسیار مهم و تماشایی است. این اثر اما از بعضی جهت‌ها نیاز به کار بیشتر و پرداخت بهتری داشته که در ادامه به آن می‌وردازیم.

انیمه جوسه ببر و ماهی از هر نظر یک اثر در سطح متوسط است. این انیمه از بابت داستان، موسیقی و جلوه‌های بصری کاملا معمولی است. اگر انیمه وایولت اورگاردن را دیده باشید، ممکن است موقع شنیدن موسیقی انیمه جوسه، احساس کنید موسیقی این دو اثر بسیار مشابه یکدیگر است. این تشابه از این بابت نقصان به‌نظر می‌رسد که مغلوب ابهت موسیقی وایولت اورگاردن شده و برای ماندگار شدن در ذهن مخاطب، شکست می‌خورد.

مورد دیگر در رابطه با طنزی است که در انیمه جوسه ببر و ماهی وجود دارد، طنزی تکراری و از نظر محتوایی بسیار متوسط است که می‌توانست قوی‌تر و بهتر نوشته شود. همچنین احساس یک‌طرفه مای به تسونئو نیز بسیار کم پرداخته شده و می‌توانست بهتر و قوی‌تر به‌نمایش درآید. از طرفی ارتباطی که میان مای، تسونئو  و جوسه به‌وجود می‌آید نیز ماجرای عجیبی است که گاهی به‌شدت کودکانه و بد به‌نظر می‌رسد.

درنهایت اگر انیمه جوسه را یک اثر رمانتیک درنظر بگیریم می‌بینیم که آنچنان سربلند از این قضیه بیرون نیامده و شاید انیمه‌ای به یادماندنی نباشد؛ اما نمی‌شود لذت تماشای آن را نادیده گرفت و به آن نپرداخت. حال و هوای خوب و انرژی که در این انیمه وجود دارد این اثر را شایسته تماشا می‌کند.

دانلود انیمه جوسی، ببر و ماهی

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil