معرفی انیمه همین دیروز Only Yesterday

هنر زیبای معمولی بودن

انیمه همین دیروز (۱۹۹۱) به نویسندگی و کارگردانی ایسائو تاکاهاتا تولید شده است. موسیقی این اثر توسط کاتز هوشی تنظیم شده و مراحل تهیه و تکمیل آن در استودیو جیبلی طی شده. این انیمه بر پایه کتابی با همین نام اثر هوتارو اوکاموتو نوشته شده است.

انیمه همین دیروز یکی از انیمه‌های متمایز استودیو جیبلی است که در آن هیچ قهرمانی وجود ندارد. همچنین در این انیمه به هیچ جنگی پرداخته نشده و تنها رنج خاطرات خاکستری گذشته است که به تفصیل به آن پرداخته شده. انیمه همین دیروز یکی از معمولی‌ترین و در عین حال تماشایی‌ترین انیمه‌های استودیو جیبلی است که هیچ حقیقت رنج‌آوری در آن، دل مخاطب را به درد نمی‌آورد. در این انیمه بیشتر از هر چیز به تداعی احساس یک فرد بابت لمس تنهایی یا تجربه درک نشدن، پرداخته شده. برخلاف اکثر انیمه‌های استودیو جیبلی که اولین و مهم‌ترین پیام در آن‌ها صلح جهانی است در انیمه همین دیروز اولین و مهم‌ترین پیام کنار آمدن با خاطرات سخت گذشته و رسیدن به صلح درونی است.

شخصیت اصلی این انیمه تانکو نام دارد که مدام در حال مرور گذشته است. دوران کودکی او در خانواده و محیط مدرسه، به وضوح در ذهن و ناخودآگاه تانکو باقی مانده و در تصمیم‌های او همچنان تاثیرگذار است. انیمه همین دیروز نشان می‌دهد که آدمی چطور با گذشته آشتی می‌کند و چگونه از دل این صلح بذری برای آینده‌ای مطلوب شروع به رشد می‌کند.

بهترین انیمه های ژاپنی سینما

خلاصه داستان انیمه همین دیروز

ماجرای انیمه همین دیروز با به نمایش گذاشتن دوران ۲۷ سالگی تانکو همزمان با مرور ۱۰ سالگی‌اش، شروع می‌شود. او در ۲۷ سالگی دختری مستقل و تنهاست که در توکیو زندگی می‌کند؛ اما درگیر احساس عقب افتادن از مسیری است که دوستان هم‌سن و سالش طی کرده‌اند. تانکو دختری است که دیرتر از همه دوستانش ازدواج کرده و حالا درگیر این است که مبادا قسمتی از مسیرش را از دست بدهد.

کودکی تانکو را در خانواده‌‌ای تقریبا پرجمعیت با پدری سخت‌گیر و مادری دغدغه‌مند می‌بینیم. او تفاوت سنی نسبتا زیادی با خواهرانش دارد و هیچکس در خانه همبازی او نیست. همچنین دقت پایین تانکو در ریاضی و بعضی درس‌های محاسبه‌ای دیگر باعث شده که از سمت خواهرانش کُند ذهن به نظر بیاید. اینکه او در ریاضی مهارتی ندارد آنقدر در خاطرات تانکو بزرگ و قوی باقی مانده که حتی در ۲۷ سالگی موضوع صحبتش با افراد می‌شود.

تانکو دختری خلاق با رویاهای بزرگ است که بابت دغدغه‌هایش یک احساس نگرانی همیشگی دارد و گاهی مغلوب آن می‌شود. ‍او مدام نگران آینده است و اینکه مبادا تنها بماند یکی از ترس‌های همیشگی اوست. تانکو برای ساختن لحظاتی شاد مدام سراغ تجربه‌هایی در دنیای بکر مانده ژاپن می‌رود. برای مثال او تابستان را به یک روستای بکر می‌رود تا گلرنگ بچیند. همین تجربه افقی روشن و دریچه‌ای جدید رو به زندگی تانکو باز می‌کند.

نقد و بررسی انیمه همین دیروز

انیمه همین دیروز را می‌شود یکی از کم‌عمق‌ترین و در عین حال ملموس‌ترین انیمه‌های استودیو جیبلی دانست. اگر این انیمه را استودیوی دیگری ساخته بود شاید راحت‌تر می‌شد آن را تحسین کرد اما به شکل واضحی این انیمه در لیست آثار استودیو جیبلی یک کار متوسط رو به پایین به حساب می‌آید. یکی اینکه داستان آنچنان که باید جاذبه ندارد و صرفا شبیه به قصه‌ای سرگرم کننده است که موقع صرف غذا یا گذراندن اوقات با دوستان، تماشا شود.

دوم اینکه در نیمه‌های داستان انگار تعلیقی غیرقابل جبران به وجود می‌آید که کمی آزار دهنده است؛ اما این تعلیق با شروع ماجرایی عاطفی داستان را به وضعیت بهتری تغییر جهت می‌دهد. مورد آخر در رابطه با انیمه همین دیروز مربوط به سن مخاطبی است که این اثر جذب می‌کند، کودکان به سختی می‌توانند با این انیمه ارتباط بگیرند؛ اما مخاطب بزرگسال به‌راحتی با داستان ارتباط برقرار می‌کند. از این بابت می‌شود داستان انیمه همین دیروز را اثری قابل لمس برای بزرگسال اما خسته کننده برای کودکان دید.

در مجموع انیمه همین دیروز اثری برای یکبار تماشا کردن است، شاید هیچوقت مجدد هوای تماشای آن به سرتان نزند.

امتیازهای سایت های معتبر سینمایی برای Only Yesterday

  • میانگین امتیاز کاربران در سایت IMDB آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۶ از ۱۰
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت راتن تومیتوز: ۱۰۰ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت راتن تومیتوز: ۱۰۰ درصد
  • میانگین امتیاز منتقدان در سایت متاکریتیک: ۹۰ درصد
  • میانگین امتیاز بینندگان در سایت متاکریتیک: ۷.۸ از ۱۰

دانلود انیمه همین دیروز از فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil