همزمان با پخش جهانی با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

همه چیز درباره فیلم برادران سوپر ماریو یا قارچ خور

طرفداران بازی The Super Mario Bros حالا رکوردهای سینما را جابجا می‌کنند

انیمیشن سوپر ماریو جدید سومین اقتباس از بازی محبوب سوپر ماریو یا همان قارچ‌خور خودمان است. فیلم برادران سوپر ماریو در سینماهای ایالات متحده به صورت آیمکس دوبعدی و سه‌بعدی اکران شد و در ۵ روز اول نمایش عمومی‌اش به فروشی ۱۲۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد؛ و پیش‌بینی می‌شود در گیشه جهانی هم حدود ۱۰۰ میلیون دلار دیگر بفروشد. این فیلم اگرچه از فیلم زنده سال ۱۹۹۳ موفق‌تر است اما منتقدان را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرده است. گروهی کیفیت انیمیشن‌سازی، موسیقی متن موزیکال و وفاداری فیلم به منبع اقتباسش را ستوده‌اند و گروه دیگر از پیرنگ و شخصیت‌پردازی آن انتقاد کرده‌اند. اینجا اطلاعات کامل و نقد این فیلم را می‌خوانید.

فیلم برادران سوپر ماریو The Super Mario Bros انیمیشنی است که بر اساس فرنچایز بازی ویدیویی «ماریو» یا همان قارچ خور خودمان ساخته شده و محصول کمپانی ژاپنی چندملیتی «نینتندو» است. آرن هورواث و مایکل جِلِنیک این انیمیشن ماجراجویانه را کارگردانی کرده‌اند؛ دو انیماتوری که این فیلم مهم‌ترین اثر کارنامه‌شان است و ۵ سال پیش در انیمیشن کمدی و ابرقهرمانی «تایتان‌های نوجوان به سینما می‌روند!» Teen Titans Go! To the Movies با هم کار کردند و در حالی که هورواث نخستین انیمیشن بلند سینمایی‌اش را کارگردانی کرد (و همین‌طور نویسندگی و تهیه‌کنندگی) جلنیک به عنوان تهیه‌کننده، نویسنده و ترانه‌نویس او را یاری داد.

لیست بهترین انیمیشن های جهان

خلاصه داستان فیلم برادران سوپر ماریو

ماریو و لوییجی دو لوله‌کش ایتالیایی-آمریکایی هستند که در شهر بروکلین کسب‌وکار ناموفق خودشان را تحت عنوان «لوله‌کشی برادران سوپر ماریو» اداره می‌کنند. پدرشان مخالف تصمیم ماریو برای ترک کارش با حقوق بالا برای اسپایک و راه‌اندازی این کسب‌وکار بود. در هر صورت، پس از انتشار خبر نشتی بزرگی در شهر، دو برادر برای تعمیر لوله‌کشی دست به کار می‌شوند اما هر دو به داخل لوله بزرگی کشیده می‌شوند و در نهایت از هم جدا می‌شوند. ماریو از پادشاهی قارچ سر درمی‌آورد و با تود دیدار می‌کند که به او می‌گوید لوییجی از «سرزمین تاریک» سر درآورده است که تحت کنترل باوزر شیطان‌صفت است؛ کسی که می‌خواهد پادشاهی قارچ را نابود کند و با شاهزاده پیچ ازدواج کند.

تود، ماریو را نزد پیچ می‌برد در حالی که لوییجی به دام نیروهای باوزر می‌افتد و در بالای دریایی از گدازه‌ها به قفس انداخته می‌شود. پیچ در قلعه‌اش از برنامه خود برای کمک گرفتن از پادشاهی کانگ و اتحاد علیه باوزر می‌گوید و دست‌آخر موافقت می‌کند که ماریو و تود را با خودش ببرد. پیچ در طول سفر می‌گوید که از والدینش بی‌خبر است و ساکنان پادشاهی قارچ، وی را به فرزندی گرفتند و در نهایت شاهزاده سرزمین‌شان کردند. ماریو هم حدس می‌زند که پیچ از دنیای خود او باشد. در پادشاهی کانگ، شاه کرنکی کانگ به این شرط کمک خواهد کرد که ماریو، پسرش دانکی کانگ را در مبارزه شکست بدهد.

تماشای آنلاین فیلم برادران سوپر ماریو در فیلیمو

عوامل، صداپیشه‌ها و دوبلورهای برادران سوپر ماریو | دوبله فیلیمو

کارگردانان: اِرِن هورواث و مایکل جِلِنیک، فیلمنامه‌نویس: متیو فوگل، تدوینگر: اریک آزمِند، آهنگسازان: برایان تایلر و کوجی کوندو

صداپیشگان: کریس پرت (ماریو)، آنیا تیلر-جوی (شاهزاده پیچ)، چارلی دِی (لوییجی)، جک بلک (باوزر)، کیگِن-مایکل کِی (تود)، ست روگن (دانکی کانگ) و…

دوبله اختصاصی فیلیمو فیلم برادران سوپر ماریو هم همزمان با پخش جهانی در فیلیمو منتشر می‌شود. رضا آفتابی مدیر دوبلاژ این انیمیشن است. ناهید امیریان (لومالی) ، نرگس فولادوند (پرنسس پیچ)، افشین زی‌نوری (لوییجی)، سعید شیخ‌زاده (تود)، رضا آفتابی (ماریو)، تورج نصر (کامک)، شایان شامبیاتی (بائوزر)، محمدرضا فصیحی‌نیا (اسپایک)، علیرضا اوحدی، ابوالفضل شاه‌بهرامی، مهدی ثانی‌خانی، حامد بیطرفان، علیرضا ناصحی، مهیار ستاری، ارسلان جولایی، سارا جواهری، آزاده اکبری و ناهید حجت‌پناه صداپیشگان فیلم «برادران سوپر ماریو» هستند.

 

خالق اصلی شخصیت سوپر ماریو کیست؟

شیگرو میاموتو خالق شخصیت سوپر ماریو است. شیگرو در دانشکده هنر دانشگاه کانازاوا تحصیل کرده و اکثر بازی‌های شرکت نینتندو را او ساخته است. همچنین علاوه بر بازی پر طرفدار ماریو، شیگرو خالق بازی‌های ویدیو دیگری از جمله بازی افسانه زلدا و وی موزیک نیز است. خلاقیت بی‌نظیر و توانمندی او در خلق کاراکترهای بازی‌های موفق باعث شده که لقب پدر بازی‌های کامپیوتری را به او بدهند. شیگرو میاموتو که حالا وارد دهه هفتم زندگی‌اش می‌شود همچنان بابت خلق یوپرماریو راضی و خوشنود است ضمن اینکه در انتظار انیمیشن اقتباسی جدیدی نیز از این بازی پرطرفدارش است.

نینتندو، خانه سوپرماریو

شرکت بازی سازی نینتندو، جایی که شخصیت سوپر ماریو در آنجا خلق شد، یکی از بزرگترین و پولسازترین شرکت‌های بازی سازی ژاپن است. نینتندو بیش از یک قرن است که برپا شده و زمینه‌ساز خاطرات کودکی چند نسل از کودکان دنیاست. این شرکت بزرگ که ورود بازی‌های خود را به ایران منع کرده در بحبوحه کرونا اعلام کرد که درآمدش شش برابر شده است. گیم بوی، نینتندو (ان‌ای‌اس)، سوپر نینتندو، گیم بوی ادوانس، نینتندو ۶۴، گیم کیوب، نینتندو دی اس، وی، نینتندو٣ دی اس و نینتندو سوئیچ از پرطرفدارترین محصولات بازی این شرکت ثروتمند و موفق هستند.

فیلم برادران سوپر ماریو

آیا می‌دانید؟

  • انتخاب کریس پرت به عنوان صداپیشه فیلم برادران سوپر ماریو با انتقادهایی روبه‌رو شد از جمله از سوی صداپیشه مشهور تارا استرانگ که باور داشت چارلز مارتینت که دو دهه به جای ماریو در بازی‌های مختلف صحبت کرده بود باید این نقش را هم به دست می‌آورد. جالب این‌که جان لِگیزامو هم که در اقتباس زنده سال ۱۹۹۳ نقش لوییجی را بازی کرده، درباره ترکیب صداپیشگان «فیلم برادران سوپر ماریو» گفت: «به‌نوعی ناخوشایند است چون هیچ‌یک از صداپیشه‌های شخصیت‌های اصلی ماریو و لوییجی، از تبار ایتالیایی نیستند.
  • کریس پرت پس از انتشار اولین تریلر فیلم در پاسخ به انتقادهای طرفداران از صداپیشگی‌اش گفت: «اول فیلم را ببینید، بعدش می‌توانیم صحبت کنیم! فکر می‌کنم زمانی که فیلم دیده شود صدای من هم معقول به نظر می‌رسد.» و به شوخی افزود: «گرچه اگر بخواهید کاملا منصفانه نظر بدهید احتمالا باید فیلم را دو بار تماشا کنید!» پرت در ادامه نظرش را چنین توضیح داد: «این بازی‌ها طرفداران پرشوری دارند و انتقادها طبیعی و با معنی‌اند. من می‌فهمم و حالا بخشی از تاریخچه ماریو هستم. می‌دانم که برای گروهی فرنچایز ماریو ساندترک کودکی و نوجوانی‌شان محسوب می‌شود؛ و نمی‌خواهند کسی از راه برسد و همه چیز را از بین ببرد. این را کاملا می‌فهمم و باید بگویم که قلب‌ها و جان‌ها و فکرهای زیادی وقف شدند تا چنین اتفاقی روی ندهد.»
  • آنیا تیلر-جوی به عنوان بخشی از پژوهش خود برای صداپیشگی شاهزاده پیچ، بعضی از بازی‌های سوپر ماریو را بازی و تجربه کرد.
  • شخصیت شاهزاده پیچ آشکارا متفاوت از نسخه‌های قبلی است و جالب این‌که آنیا تیلر-جوی هم در این خصوص تاثیرگذار بوده که آن را چنین توضیح داده است: «وقتی اولین بار پیشنهاد صداپیشگی و بازی در نقش پیچ به من شد، ابتدا خیلی باعث افتخارم شد ولی بعدش کمی تردید کردم چون در ذهنم و پیش از دیدن دیگران به این نتیجه رسیدم که واقعا می‌خواهم این نقش را داشته باشم اما فقط به این شرط که او زنی امروزی باشد؛ نه‌فقط شاهزاده بلکه یک حکمران. او اینجا واقعا رهبر است. با خودم احساس کرده بودم که ما می‌توانیم شخصیتی سه‌بعدی‌تر بسازیم.»
  • برایان تایلر که موسیقی متن انبوهی از فیلم‌های اکشن و استودیویی از جمله مجموعه فیلم‌های «سریع و سرسام‌آور» یا «سریع و خشن» (Fast & Furious)، «ثور: دنیای تاریک» (Thor: The Dark World)، «مومیایی» (The Mummy) و «جیغ» (Scream) را در کارنامه دارد، برای اولین بار موسیقی یک انیمیشن را تصنیف کرد و برای این منظور، همکاری نزدیکی را با کوجی کوندو تجربه کرد – آهنگ‌ساز دیرینه «ماریو» – تا تِم‌های بازی‌ها را در موسیقی فیلم پیاده کند. تایلر این تصنیف را «بزرگ» توصیف کرد که در آن از ارکستر، گروه کُر و گروه‌های موسیقی مختلف و همین‌طور «سازهای ایتالیایی، آکاردئون‌ها، درام‌ها، مندولین‌ها، آوای سوت انسان و صداهای هشت‌بیتی» استفاده شده است.
  • جک بلک و کیگن-مایکل کِی ترانه‌هایی را برای فیلم بداهه‌پردازی کردند.

انیمیشن برادران سوپر ماریو

نقد و بررسی فیلم برادران سوپر ماریو

کولایدر | امتیاز ۸۳ از ۱۰۰

راس بونِیم  | «فیلم برادران سوپر ماریو» روح بازی‌ها، تاریخچه این مجموعه و امکان‌های شگفت‌انگیزی را تسخیر کرده است که این بازی‌ها چند دهه آن‌ها را عرضه کرده‌اند؛ همه این‌ها در یکی از سرگرم‌کننده‌ترین انیمیشن‌های سال‌های اخیر جمع شده است، با گروهی که می‌توانید احساس کنید تک‌تک‌شان عاشق این شخصیت‌ها و این جهان هستند.

ایندی‌وایر | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

کریستین زیلکو  | این فیلم یک مسترکلاس حقیقی در خصوص بهره‌برداری از یک دارایی معنوی پروپیمان (بازی‌های سوپر ماریو) است و ساختن جهانی پیچیده و در عین حال آشنا که با ارجاع‌ها و اشاره‌های زیرکانه (و مخصوص طرفداران و علاقه‌مندان دوآتشه بازی) به دنیای منبع اقتباس خود می‌تواند به تولید فیلم‌های دیگر و شکل‌گیری یک مجموعه دیدنی منجر شود.

شیکاگو سان-تایمز | امتیاز ۷۵ از ۱۰۰

ریچارد روپر  | فیلم برادران سوپر ماریو با پایان‌بندی‌ای که آشکارا زمینه را برای ماجراجویی‌های بعدی آماده می‌کند، شروعی قوی برای فصل جدیدی در تاریخ این فرنچایز دیرپا است که در پایگاه(پلتفرم)های مختلفی خودش را نشان داده است.

ورایتی | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

اوئن گلیبرمن | این فیلم انبوهی از لذت و سروصدای بازی‌های ویدیویی را برای تماشاگرش به همراه می‌آورد؛ و البته که برای شش‌ساله‌ها نیز معجونی شیرین و دلنشین به شمار می‌رود.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

فرانک شِک | ارن هورواث و مایکل جلنیک که خالقان سریال «تایتان‌های نوجوان می‌روند!» هم هستند، اقتباس سینمایی وفادارانه و معقولی ارایه کرده‌اند که گرچه شوخ‌طبعی‌های نوجوانانه زیادی دارد اما با هوشمندی به هجو تکیه نکرده است.

لس‌آنجلس تایمز | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

کیتی والش | فیلم برادران سوپر ماریو تا حدودی سرگرم‌کننده، پرسروصدا و دارای ضرباهنگی بی‌رحمانه است؛ که بخشی از آن به این خاطر است که محصول همان استودیویی است که «مینیون‌ها» (Minions)‌ را برای ما به ارمغان آورد.

امپایر | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

جان نوجِنت | فیلمی که به‌زیبایی پویانمایی شده و همان‌قدر وفادار و خونگرم است که می‌توان از یک محصول استودیویی انتظار داشت؛ اما همچنان نمی‌تواند به تجربه بازی ویدیویی‌اش نزدیک شود.

انیمیشن برادران سوپر ماریو

گاردین | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

پیتر بردشا | دومین اقتباس سینمایی از یک بازی ویدیویی فوق‌العاده موفق، ناامیدکننده است و حتی نمی‌تواند با اولین اقتباس هم رقابت کند.

نیویورک تایمز | امتیاز ۳۰ از ۱۰۰

کالوم مارش | با این‌که وسواس زیادی در پرداختن به جزییات دیده می‌شود، رویکرد به‌کل اشتباه است و جذابیت ساده و بی‌تکلفی را – که از زمان معرفی شخصیت ماریو در سال ۱۹۸۱ به‌خوبی در خدمتش بوده – با حال‌وهوایی احمقانه و تیکه‌پران عوض کرده است که به‌شدت بر شوخی‌های سطحی و طعنه‌های بی‌مزه و مبتذل تکیه دارد.

تلگراف | امتیاز ۲۰ از ۱۰۰

رابی کالین | این اقتباس تازه انیمیشنی از بازی ویدیویی محبوب سال‌های دور، حتی از فیلم زنده‌ی ناخوشایند و زشت سال ۱۹۹۳ هم بدتر است؛ و حتی تصاویر رایانه‌ای آن نیز درجه دو به حساب می‌آیند.

جدول امتیازهای تماشاگران و منتقدان

پس از مرور امتیاز کاربران سایت «آی‌ام‌دی‌بی» و دو سایت مطرح جمع‌آوری آرای منتقدان، می‌توانید بخش کوتاهی از نظرهای ده منتقد را هم مطالعه کنید:

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء
IMDb کاربران ۷.۴ از ۱۰ ۳ هزار و ۲۲۳ کاربر
متاکریتیک منتقدان برتر ۴۹ از ۱۰۰ بر اساس ۳۵ نقد
راتن تومیتوز عموم منتقدان ۵.۵ از ۱۰ بر اساس ۱۳۹ نقد

 

تیزر فیلم برادران سوپر ماریو

داستان تولید فیلم برادران سوپرماریو

از کجا شروع شد؟

کمپانی ژاپنی ساخت بازی‌های ویدیویی نینتِندو، پس از شکست تجاری و انتقادی اقتباس سینمایی سال ۱۹۹۳ با عنوان «برادران سوپر ماریو» (فیلمی به کارگردانی آنابل جَنکِل و راکی مورتِن و با بازی‌های باب هاسکینز و جان لِگیزامو) نسبت به واگذاری حقوق دارایی‌های معنوی‌اش به منظور اقتباس‌های سینمایی بسیار محتاط شد. به گفته خالق ماریو، شیگِرو میاموتو، ایده ساخت یک فیلم ماریو جدید از وقتی مطرح شد که آن‌ها بازی‌های قدیمی‌ترشان را برای عرضه در کنسول مجازی و دیگر سرویس‌ها آماده کردند. او می‌دانست که فرایند ساخت فیلم خیلی با ساخت بازی ویدیویی متفاوت است و برای همین درخواست کرد که یک کارشناس سینما کارها را دنبال کند و پیش ببرد.

وقتی به‌واسطه هک شدن سایت کمپانی «سونی پیکچرز» در نوامبر ۲۰۱۴ ایمیل‌های اَوی آراد (تهیه‌کننده)، اِیمی پاسکال (رییس استودیو) و دیگر روسای استودیوهای مرتبط منتشر شد، مشخص شد که سونی چند سال است که می‌خواهد حقوق سینمایی فرنچایز ماریو را به دست بیاورد. پاسکال پیشنهاد کرد که گِندی تارتاکوفسکی کارگردان «هتل ترنسیلوانیا» به شکل‌گیری این پروژه کمک کند و میشل رِیمو کویات رییس بخش تولید «سونی پیکچرز انیمیشن» گفت که می‌تواند «به سه چهار فیلم فکر کند که بر اساس این منبع اقتباسی ساخته می‌شوند» و اظهار امیدواری کرد که امپراتوری ماریو ساخته شود. البته آراد پس از افشای ایمیل‌ها، امضای قرارداد را انکار کرد و گفت مذاکره تازه شروع شده است.

سرانجام در نوامبر ۲۰۱۷ خبر رسید که نینتندو با همکاری کمپانی‌های «یونیورسال» و «ایلومینِیشن» می‌خواهد یک فیلم انیمیشنی بر اساس شخصیت ماریو بسازد. رییس وقت نینتندو، تاتسومی کیمیشیما، هم توضیح داد که هنوز قراردادشان نهایی نشده است. بالاخره در ژانویه ۲۰۱۸ نینتندو نیز عقد قرارداد را تایید کرد و سال ۲۰۲۲ به عنوان سال اکران فیلم اعلام شد. در ژانویه ۲۰۲۰ رییس نینتندو، شونتارو فوروکاوا، گفت که حقوق فیلم به این کمپانی تعلق دارد و نینتندو و یونیورسال با هم سرمایه‌گذار انیمیشن خواهند بود.

انیمیشن برادران سوپر ماریو

نگارش فیلمنامه سوپر ماریو

جلنیک و هورواث می‌خواستند کارشان در این فی%

نظرات بسته شده است.

fosil