چرا ساخت سریالی مانند روزی روزگاری مریخ، تخصص می‌خواهد

کارخانه خیال‌سازی

آنچه درباره سریال روزی روزگاری مریخ باید بدانید

ساخت فضای خیالی در هر حوزه­‌ای و در هر زمانی، خالقان و شاخصه­‌های خاصی دارد. معمولاً در دو موقعیت، فیلم­سازها سراغ فضای خیال انگیز می­‌روند؛ در حالت اول جامعه به درجه‌­ای از ثبات رسیده و دچار بی­‌خبری و عدم هیجانات شده و فیلم­ساز برای جذب مخاطب و سرگرم‌کردن او به سمت فضاسازی­‌های خیالی یا ساخت اسطوره‌­ها و افسانه‌ها می­‌رود. حالت دوم وقتی است که جامعه دچار چالش شده و فیلم­ساز، محدودیت­‌هایی را برای کارش می­‌بیند. او برای فرار از آنچه ممیزی می­‌داند دست به خلق دنیای خیالی می­‌زند تا بتواند خط قرمزها را دور زده و در دنیای بی­‌زمان و بی‌­مکان حرفش را بزند.

هر چقدر در حالت اول جذب مخاطب اهمیت دارد در حالت دوم چیزی که اهمیت دارد نمایش تفکرات فردی فیلمساز است. فیلمسازی که خود را در تنگنای خطوط قرمز می­‌بیند بیشتر سعی دارد حرفش را از این مسیر بزند و اینکه چند درصد مخاطبان حرفش را می­‌فهمند برایش مهم نیست.

درباره فیلم­سازان و برنامه­‌سازان داخلی هم تا به حال چندین سریال بدون زمان و مکان ساخته شده که از قضا مورد توجه هم قرار گرفته و پیامش به مخاطب رسیده است. سریال­‌هایی مثل شب‌های برره، قهوه تلخ و… از این دسته‌اند. ساخت چنین فضایی قطعاً سخت و پیچیده است چون سازنده می‌­بایست تعدد ابعاد ریز و درشت جهانی که تصور کرده است را طوری بچیند که بستر حرکت داستان و درام درون آن با چفت و بست درست پیش برود و ناگهان رها نشود.

خانواه نیواکبری در مریخ

حالا سریال روزی روزگاری مریخ را هم می­‌توان به جمع سریال‌های خیالی موفق افزود. سریالی فانتزی و خیالی بدون زمان و مکان مشخص که تنها زاییده خیال سازنده­‌اش است و مخاطب را به این فکر می­‌اندازد که او موقع ساخت و خلق این اثر، در فضا بوده است! این سریال علاوه بر موضوع، با معرفی چهره­‌های جدید هم سعی کرده بر تازگی آن بیفزاید و دکورهای هیجان­‌انگیز و خیالی برای آن تدارک دیده و ساخته شده و تلاش کرده‌اند شباهت­‌هایی به سیارات دیگر داشته و با نمونه زندگی واقعی زمینی تفاوت داشته باشد.

شوخی­‌های نویسنده خیلی زیرپوستی است و اشاره به اتفاق‌های روز جامعه دارد. سعی شده زمان و مکان و اسامی همگی تخیلی و بی­‌معنی باشد تا به کسی برنخورد. اتفاقی که زیاد در آثار نمایشی ما می‌افتد. اگر لهجه یکی از اقوام در کار باشد فردای نمایش عده­‌ای آن قوم اعتراض می­‌کند یا اگر شغلی در اثر نمایشی بیاید، آن صنف اعتراض می­‌کند. لذا بی­‌زمانی و بی­‌مکانی دست نویسنده و فیلم­ساز را باز می­‌گذارد تا راحت حرفش را بزند. ضمن اینکه این فضا می­‌تواند خواسته­‌ها، آرزوها و امیدهای جامعه را هم نشان بدهد. مثلاً در همین سریال برتری جنس مونث نسبت به جنس مذکر نشان داده شده است یا اشاره به روزگاری دارد که نژادپرستی نه تنها در آن وجود ندارد بلکه جرم هم محسوب می‌شود.

روزی روزگاری مریخ، اشاره به اختلاف طبقات اجتماعی دارد و نشان می­‌دهد چطور عده‌­ای تازه به دوران رسیده یک شبه به نوایی رسیده‌­اند و برتری خودشان را به رخ می‌کشند. از طرفی در این سریال با هشدارهایی جالب توجه مواجه می­‌شویم؛ انواع و اقسام رفتارهای خانوادگی و اجتماعی نشان داده شده که با جامعه امروزی مغایرت دارد و می‌فهمیم اگر در خانه و خانواده تربیت درستی در پیش گرفته نشود عاقبتش تا چند سال دیگر چه خواهد شد یا اگر از محیط زیست و زمین مراقبت نکنیم در آینده‌­ای نه چندان دور کره زمین از بین خواهد رفت. دیدن فضاهای تخیلی غیر از خاصیت سرگرم‌کننده‌­اش نوعی طنز تلخ محسوب می­شود و مخاطب را به خنده تلخ می‌­اندازد. تلخی‌ای که اگر تاثیرش را بگذارد فیلمساز علاوه بر رستگاری شخصی به موفقیت عمومی هم رسیده است.

دانلود سریال روزی روزگاری مریخ

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

2 نظر
  1. عباس می‌نویسد

    بسیار عالی و متفاوت و خلاقانه.

  2. محمدمهدی می‌نویسد

    شاید تو کشوری این سریال جذاب باشه ولی اینجا بیشتر شبیه یه سریال بچگونه است واسه مردم
    ساخت هر فیلمی روانشناسی نیاز داره، دقت، ذکاوت و…
    که متاسفانه در زمینه روانشناسی ساخت و شناخت فرهنگ فیلمسازها ما ضعف دارن غالبا
    و اونهایی که ضعف ندارن اگر همه چی اوکی باشه، موفق به ساخت یه فیلم ماندگار میشن
    بازم دم فیلیمو گرم که از همه ی ژانرها فیلم میسازه