درباره یکی از جذاب‌ترین کمدی رمانتیک‌های تاریخ بخوانید

۱۵ نکته باحال درباره فیلم تعطیلات رمی

۲۷ آگوست سالگرد اکران به یادماندنی‌ترین اثر ویلیام وایلر است

تعطیلات رمی یکی از آن فیلم‌های کلاسیکی است که حتی در سال ۲۰۲۲ همچنان می‌توان آن را تحسین کرد و دوست داشت. علاوه بر تم عاشقانه آن یکی از دلایلی که این فیلم تا این حد موفق باقی مانده، ستاره آن است. هزاران زن جوان در سراسر آمریکا و دیگر کشورها پوسترهای آدری هپبورن را به دیوار اتاق خود زده‌اند، نقل قول‌هایی از او در بیوگرافی رسانه‌های اجتماعی خود دارند و حتی برای هالووین لباس او را می‌پوشند.
در این فیلم آدری هپبورن و گریگوری پک روز خود را با هم با نشستن روی پله‌های Trinita dei Monti، یک بنای برجسته رمی آغاز می‌کنند. پس از خوردن یک ژلاتو، سوار بر وسپا به یک ماجراجویی بزرگ و رمانتیک در مرکز شهر رم پا می‌گذارند و چنان فضای عاشقانه‌ای می‌سازند که در پایان فیلم، نمی‌توانید به این موضوع فکر نکنید که همه چیز را رها کنید و به امید عاشق شدن به اروپا بروید.
به مناسبت شصت و نهمین سالگرد اکران این فیلم پیشنهاد می‌کنیم اگر تا به حال به تماشای این کمدی رمانتیک ننشسته‌اید فیلم را ببینید و نکات جذاب آن را اینجا بخوانید.

آدری هپبورن چطور به فیلم تعطیلات رمی اضافه شد؟

بعد از اینکه مشخص شد الیزابت تیلور و جین سیمونز برای بازی در فیلم تعطیلات رمی وقت ندارند، آدری هپبورن پیشنهاد بازی در نقش «پرنسس آن» را دریافت کرد. جالب است بدانید ویلیام وایلر آنقدر به حضور هپبورن در این فیلم اصرار داشت که تا پایان کار هپبورن در برادوی، آغاز فیلمبرداری را به تاخیر انداخت و برای آمدنش صبر کرد.

کری گرانت نقش را نپذیرفت

نقش گریگوری پک در فیلم تعطیلات رمی در ابتدا با در نظر گرفتن کری گرانت نوشته شد. گرانت، با این حال، نقش را رد کرد زیرا معتقد بود برای بازی در عشق آدری هپبورن خیلی پیر است. با این حال، ۱۰ سال بعد او و هپبورن در کنار هم بازی کردند.

عاشقانه‌ای در دل رم

چه کسی می‌تواند به جایی بهتر از رم برای فیلمبرداری یک فیلم عاشقانه فکر کند؟ تاثیر شهر در فیلم آنقدر زیاد است که حتی با وجود اینکه فیلم سیاه و سفید است و فیلمبرداری در برخی مواقع لرزان است، اما شما احساس می‌کنید خودتان در رم هستید. تعطیلات رمی در واقع در رم فیلمبرداری شد و یکی از اولین فیلم‌های آمریکایی بود که در ایتالیا ساخته شد. محل فیلمبرداری هم یکی از مواردی بود که تعطیلات رمی را به عنوان یک فیلم کلاسیک تثبیت کرد.

آدری هپبورن در فیلم تعطیلات رمی

فیلمبرداری سیاه و سفید به جای رنگی

با وجود اینکه در دهه ۱۹۵۰ فیلم‌ها رنگی ساخته می‌شدند، کارگردان فیلم ویلیام وایلر تصمیم گرفت این فیلم عاشقانه را سیاه و سفید فیلمبرداری کند تا تمرکز بر داستان و شخصیت‌ها باشد، نه لوکیشن. به علاوه اینکه فیلمبرداری در اروپا پرهزینه بود و با این کار توانست از جنبه‌های مالی فیلم نیز کم کند.

نویسنده اصلی فیلم تعطیلات رمی

ایان مک‌للان هانتر نویسنده فیلمنامه بود اما نویسنده اصلی دالتون ترامبو بود که به دلایل سیاسی در لیست سیاه قرار گرفت. زمانی که تعطیلات رمی نامزد بهترین داستان فیلم شد، هانتر از شرکت در مراسم اهدای جوایز خودداری کرد. جوایز اسکار و انجمن نویسندگان آمریکا پس از مرگ، اعتبار و جایزه را به ترامبو دادند.

ویدیوکلوپ فیلیموشات | مرور فیلم‌های دوست‌داشتنی

۱۳ سال اختلاف سنی ستارگان

هپبورن در ۲۴ سالگی در فیلم تعطیلات رمی بازی کرد و گریگوری پک هنگام فیلمبرداری ۳۷ سال داشت.

دستمزد بالاتر هپبورن نسبت به گریگوری پک

آدری هپبورن در زمان تولید فیلم تعطیلات رمی نسبتا ناشناخته بود در حالی که گریگوری پک در صنعت سینما تثبیت شده بود و در پیش از این ۱۸ فیلم ظاهر شده بود. ابتدا پک اصرار داشت که فقط نام او در صورتحساب ظاهر شود. با این حال، پس از فیلمبرداری چند صحنه با هپبورن، او نظر خود را تغییر داد و خواست که نام آدری نیز در بالای صورت‌حساب درج شود زیرا پیش‌بینی می‌کرد که هپبورن برنده جایزه اسکار خواهد شد.

اسکار آدری هپبورن گم شد

آدری هپبورن برای بازی خود برنده اسکار شد و بلافاصله آن را از دست داد. او از دریافت جایزه آنقدر غرق در هیجان بود که اسکار را در اتاق بانوان گذاشت. خوشبختانه خیلی سریع متوجه شد و به اتاق بازگشت و این جایزه ارزشمند دوباره به دستش رسید.

آدری هپبورن در فیلم تعطیلات رمی

شباهت داستان تعطیلات رمی به خانواده سلطنتی انگلیس

این واقعیت که پرنسس مارگارت در حوالی زمان فیلم با پیتر تاونزند که یک فرد معمولی بود قرار می‌‌گذاشت، در کمپین تبلیغاتی فیلم کارساز بود. مارگارت مجبور شد تاونزند را رد کند زیرا او قبلا طلاق گرفته بود.

گریه واقعی آدری در صحنه خداحافظی

در صحنه خداحافظی، هپبورن برای گریه کردن مشکل داشت. کارگردان اعصاب خود را از دست داد و او را با اشک واقعی به گریه انداخت و اینگونه بود که صحنه عالی فیلمبرداری شد.

محبوبیت بین‌المللی وسپا

فیلم تعطیلات رومی برای فروش بین المللی اسکوترهای وسپا فوق العاده بود. اگرچه آنها اولین بار در سال ۱۹۴۶ تولید شدند و آمار فروش خوبی در ایتالیا داشتند، اما قبل از اکران این فیلم که وسپاها در سراسر فیلم در آن حضور دارند، موفقیت بین المللی نداشتند.

ملاقات هپبورن با همسر آینده‌اش

هپبورن به طور غیرمستقیم با همسر اول خود در هنگام فیلمبرداری تعطیلات رومی آشنا شد و هنگامی که فیلم منتشر شد، او در یک مهمانی در خانه پک شرکت کرد و در آنجا بود که با مل فرر بازیگر آشنا شد. هپبورن و فرر ۱۴ سال با هم زندگی کردند و یک فرزند مشترک داشتند.

 گریگوری پک و آدری هپبورن

تست به یاد ماندنی و تاثیرگذار

آدری هپبورن به لطف یک تست نمایشی افسانه‌ای نقش پرنسس آن را برد. او در جلسه تست یکی از صحنه‌های فیلم را اجرا کرد، اما پس از کات گفتن کارگردان، به فیلمبردار دستور داده شد که دوربین‌ها را روشن نگه دارد. بنابراین، چندین دقیقه از هپبورن خودبه‌خود و تمرین‌نشده در فیلم ثبت شد که همراه با برخی فیلم‌های صریح مصاحبه، نقش را برای او به ارمغان آورد.

هدیه پارامونت به هپبورن

در پایان تولید، استودیو پارامونت تمام کمد لباس خود از فیلم شامل کلاه، کفش، کیف دستی و جواهرات را به آدری هپبورن هدیه داد. این هدایا به عنوان هدیه عروسی او با جیمز هانسون تاجر  در نظر گرفته شده بود. با این حال، بلافاصله پس از تولید، هپبورن نامزدی خود را با جیمز پایان داد.

شکست نسخه تلویزیونی فیلم تعطیلات رمی

در سال ۱۹۷۸ ، یک نسخه تلویزیونی از فیلم ساخته شد که از NBC پخش شد. متاسفانه استقبال چندانی از آن نشد و خیلی زود فراموش شد.

گریگوری پک و آدری هپبورن در فیلم تعطیلات رمی

خلاصه داستان و اطلاعات فیلم تعطیلات رمی

تعطیلات رومی یک فیلم کلاسیک کمدی رومانتیک دهه  ۱۹۵۰ آدری هپبورن را در نقش شاهزاده خانم جوانی بازی می‌کند که در سفری به رم از قلعه خود بیرون می‌آید و تنها به دلیل مصرف داروی آرام‌بخش در پیاده‌رو به خواب می‌رود. جو بردلی، روزنامه نگاری با بازی گریگوری پک، او را پیدا می‌کند، می‌شناسد و به آپارتمانش می‌آورد تا داستان مخفیانه ای درباره او بنویسد.

  • کارگردان: ویلیام وایلدر
  • فیلمنامه‌: ایان مک‌للان دالتون ترومبو جان دایتون
  • تهیه کننده: ویلیام وایلر ۱۹۵۳
  • توزیع کننده: پارامونت پیکچرز
  • بازیگران: آدری هپبورن در نقش پرنسس آن، گریگوری پک در نقش جو بردلی، ادی آلبرت در نقش ایروینگ رادویچ، هارتلی پاور در نقش هنسی
  • زمان فیلم: ۱۱۸ دقیقه

جوایز و افتخارات:

  • جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای آدری هپبورن
  • جایزه اسکار بهترین داستان برای دالتون ترامبو
  • جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای ادیت هد
  • نامزدی اسکار بهترین فیلم برای ویلیام وایلر
  • نامزدی اسکار بهترین کارگردانی برای ویلیام وایلر
  • نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ادی آلبرت
  • نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای ایان مکللان هانتر
  • نامزدی جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه برای هل پریرا
  • جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام برای آدری هپبورن
  • جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن برای آدری هپبورن
  • نامزدی جایزه شیر طلایی برای ویلیام وایلر
  • جایزه بهترین داستان کمدی برای ایان مکللان هانتر ، جان دیتون و دالتون ترامبو

دانلود فیلم تعطیلات رمی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. بابک امین می‌نویسد

    سلام
    دیالوگ پرنسس که گفت
    نیشگون گرفتن مهجای دنیا یک معنی دارد.
    پررنگترین خاطره کودکیم از سینما رفتن است،عل الرغم پچگی ، متوجه شوخی شده بودم وسعی میکردم خندیدنم را پنهان کنم،بچگی بود و ….

fosil