نگاهی به کارنامه و آمار مخاطبان فیلم‌های بازیگر با استعداد

پریناز ایزدیار؛ جیران سینمای ایران

۸ شهریور سالگرد تولد ایزدیار است و بهانه این نوشته

پریناز ایزدیار امسال وارد سی و هفتمین سال زندگی‌اش می‌شود و تا به حال در ۱۸ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده که ۱۵ تای آن‌ها موفق به اکران عمومی شده‌اند. به بهانه سالروز تولد پریناز ایزدیار نگاهی آماری خواهیم داشت بر فیلم‌های اکران شده او در سینماهای ایران. کارنامه‌ای که روزبه‌روز پربارتر و موفق‌تر می‌شود.

شروع با یک کمدی پرمخاطب

پریناز ایزدیار از اواخر دهه ۸۰، فعالیت در امر بازیگری را با حضور همزمان در سینما و تلویزیون آغاز کرد و اولین تصویری که از او بر پرده سینماها نقش بست حضوری کوتاه در فیلم پرتماشاگر و تحسین‌برانگیز «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان بود.

ورود آقایان ممنوع که جشنواره بیست و نهم فیلم فجر را با موفقیت پشت سر گذاشته بود با هنرنمایی بازیگرانی چون رضا عطاران، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، پگاه آهنگرانی، بهاره رهنما، حدیث میرامینی، فلامک جنیدی، ستاره پسیانی و … ۲۵ خرداد سال ۱۳۹۰ در سینماهای ایران به روی پرده رفت و توانست بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مخاطب را روانه سالن‌های نمایش دهنده کند و عنوان دومین فیلم پرتماشاگر سال را به دست آورد.

ایزدیار در همان سال و باز هم با حضور در تنها یک سکانس، فیلم در امتداد شهر به کارگردانی علی عطَشانی را روی پرده سینماها داشت. حضور پرشمار بازیگران چهره و کاربلدی چون محمدرضا گلزار، نیکی کریمی، آناهیتا نعمتی، امیرحسین آرمان، آتیلا پسیانی، فرزاد حسنی، گوهر خیراندیش، سارا خوئینی‌ها، رضا رشیدپور، مائده طهماسبی، مهران رجبی، محمد عمرانی، امیرحسین مدرس، حمیدرضا آذرنگ و … در فیلمی که ۳۰ آذر در سینماهای ایران اکران شد، نتوانست گیشه موفقی را برای این فیلم در پی داشته باشد و تنها حدود ۱۷۰ هزار تماشاگر از فیلم دیدن کردند و رتبه ۱۶ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم علی عطشانی رسید.

پریناز ایزدیار که سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را با حضور در ۳ مجموعه تلویزیونی «مثل یک کابوس» (شهرام شاه حسینی)، «پنج کیلومتر تا بهشت» (علیرضا افخمی) و بخصوص «زمانه» (حسن فتحی) با نقش آفرینی تحسین برانگیزش سپری کرده بود، در سال ۱۳۹۲ در سومین ساخته سینمایی مصطفی کیایی با نام «خط ویژه» حاضر شد که نسبت به دو فیلم قبلی، نقش پررنگ‌تری را بر عهده داشت.

پریناز ایزدیار در سریال 5 کیلومتر تا بهشت

خط ویژه که در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران و همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل (میلاد کی مرام) را به دست آورده بود و در ۲ بخش تدوین (نیما جعفری جوزانی) و فیلمنامه (مصطفی کیایی) نیز نامزد دریافت جایزه شده بود، با هنرنمایی چهره هایی چون مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، محسن کیایی، میترا حجار، سام قریبیان و نادر فلاح در تاریخ ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۲ و به عنوان فیلم نوروزی سینماها اکران عمومی شد و نزدیک به ۶۰۰ هزار مخاطب را به سالن‌های سینما کشاند و عنوان هفتم جدول پرتماشاگرترین‌های سال را به نام خود ثبت کرد.

پریناز ایزدیار در سال ۱۳۹۴ با دو فیلم در اکران عمومی حضور داشت. فیلم هایی که در گیشه چندان موفق نبودند: «۳۶۰ درجه» اولین ساخته سینمایی سام قریبیان و «این سیب هم برای تو» به کارگردانی سیروس الوند. فیلم پلیسی ۳۶۰ درجه با هنرنمایی میلاد کی‌مرام، امیر آقایی، بهاره رهنما، میترا حجار، ناصر آقایی، رضا رویگری، حبیب اسماعیلی و … در تاریخ ۸ مهر به روی پرده سینماها رفت و تنها نزدیک به ۶۴ هزار بیننده از آن دیدن کردند و رتبه ۳۱ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم سام قریبیان تعلق گرفت.

درام این سیب هم برای تو که پس از پرتقال خونی جدیدترین ساخته سیروس الوند، کارگردان کهنه کار سینمای ایران بود، با بازی پژمان بازغی، رعنا آزادی‌ور، چنگیز جلیلوند و امیرعلی دانایی در تاریخ ۲۷ آبان اکران عمومی شد و نزدیک به ۲۲۳ هزار تماشاگر را روانه سالن‌های نمایش کرد و در رده ۱۶ جدول پربیننده‌ترین‌های سال قرار گرفت.

پریناز ایزدیار و رعنا آزادی ور در فیلم این سیب هم برای تو

اوج شگفت‌انگیز با ابد و یک روز

سرانجام در سال ۱۳۹۴ پریناز ایزدیار پس از ۴ سال و پس از نقش‌آفرینی در ۵ فیلم سینمایی با هنرنمایی در یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ خوش درخشید.

فیلم ابد و یک روز اولین ساخته سینمایی سعید روستایی با نقش آفرینی درجه یک بازیگرانی چون پیمان معادی، نوید محمدزاده، شبنم مقدمی، ریما رامین فر، شیرین یزدانبخش و مهدی قربانی در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور درخشانی داشت و در مجموع ۹ سیمرغ بلورین (هم در بخش اصلی و هم در بخش فیلم‌های اول) به دست آورد و پدیده آن دوره جشنواره فیلم فجر لقب گرفت. پریناز ایزدیار برای بازی تحسین برانگیزش در این فیلم اولین سیمرغ بلورین کارنامه سینمایی‌اش را به دست آورد و در کنار او سعید روستایی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد و نوید محمدزاده هم برای بازی درخشانش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را روی شانه‌های خود دید. بهترین چهره پردازی (سعید ملکان)، بهترین تدوین (بهرام دهقانی) و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دیگر جوایز فیلم در بخش اصلی بودند.

پریناز ایزدیار و پیمان معادی

ابد و یک روز در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۴ و به عنوان اکران نوروزی سینماها به روی پرده رفت و توانست تماشاگران بیشماری را راهی سالن‌های سینما کند. بیش از یک میلیون و ۶۷۵ هزار مخاطب از فیلم دیدن کردند و رتبه ششم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به اولین فیلم سعید روستایی رسید.

پریناز ایزدیار در همان سال در فیلم یک روز بخصوص ساخته همایون اسعدیان هم بازی داشت و همچنین نقش آفرینی در سریال «شهرزاد» را آغاز کرد و تا پایان سال ۱۳۹۶ درگیر هنرنمایی در ۳ فصل آن بود. سریالی که در شبکه نمایش خانگی با استقبال مخاطبان همراه شد.

پریناز ایزدیار در سریال شهرزاد

یک روز بخصوص با حضور بازیگرانی چون مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی و محسن کیایی با یک سال تأخیر در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۹۵ بی سر و صدا به نمایش درآمد و حدود ۱۱۹ هزار تماشاگر به دیدن آن رفتند و جایگاه ۳۵ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ۱۳۹۶ به فیلم همایون اسعدیان تعلق گرفت. ایزدیار در سال ۱۳۹۵ در دو فیلم خوش ساخت ویلایی‌ها و تابستان داغ ایفای نقش کرد. دو فیلم اولی که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز موفق بودند.

تابستان داغ اولین ساخته ابراهیم ایرج‌زاد در ۱۳ بخش نامزد دریافت جایزه شد که توانست ۲ سیمرغ بهترین فیلمبرداری (هومن بهمنش) و بهترین تدوین (سهراب خسروی) را از آن خود کند و ویلایی‌ها اولین ساخته منیر قیدی هم در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه شد که از این میان موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ثریا قاسمی) و بهترین جلوه‌های ویژه رایانه‌ای (محمد و مهدی قاسمی) و همچنین بهترین فیلم اول را به دست آورد. پریناز ایزدیار برای بازی در فیلم «تابستان داغ» موفق به کسب جایزه از جشنواره فیلم بنگلادش شد.

ویلایی‌ها با نقش آفرینی ثریا قاسمی، صابر ابر، طناز طباطبایی، آناهیتا افشار، گیتی قاسمی و علی شادمان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ به روی پرده سینماها رفت و ۱۵۹ هزار مخاطب را با خود همراه کرد و در رده ۳۰ جدول پرتماشاگرترین‌های سال ایستاد و تابستان داغ هم با هنرنمایی علی مصفا، مینا ساداتی و صابر ابر در تاریخ ۸ شهریور همان سال راهی اکران عمومی شد و با توجه به برخورداری از سوژه‌ای ملتهب، نتوانست تماشاگران زیادی را با خود همراه کند و نزدیک به ۱۹۶ هزار بیننده از آن دیدن کردند و جایگاه ۲۵ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم ابراهیم ایرج‌زاد رسید.

پریناز ایزدیار در فیلم ویلایی‌ها

ایزدیار در سال ۱۳۹۷ هم ۲ فیلم خوش ساخت و تحسین برانگیز دیگر بر پرده سینماها داشت که هیچ یک موفق به حضور در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر نشده بودند: خوک و هت تریک.

خوک ساخته مانی حقیقی که برای اولین بار در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد در تاریخ ۱۲ اردیبهشت در سینماهای ایران اکران شد و با وجود بازی درخشان حسن معجونی و همچنین حضور بازیگرانی چون لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، مینا جعفرزاده، علی مصفا و … گیشه موفقی نداشت و تنها ۱۲۳ هزار نفر جذب سالن‌های نمایش دهنده این فیلم شدند و رتبه ۴۳ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به فیلم مانی حقیقی تعلق گرفت. خوک در بیستمین دوره جشن خانه سینما سه تندیس بهترین موسیقی متن (پیمان یزدانیان)، بهترین طراحی لباس (نگار نعمتی) و بهترین چهره پردازی (مهرداد میرکیانی) را از آن خود کرد. ضمن این که در شش بخش دیگر نیز نامزد دریافت جایزه شده بود.

هت تریک به کارگردانی رامتین لوافی‌پور و بازی امیر جدیدی، صابر ابر و ماهور الوند در بدترین زمان ممکن (۲۴ بهمن) اکران عمومی شد و ۱۵۷ هزار نفر از آن دیدن کردند و رتبه ۳۶ جدول پرتماشاگرترین‌های سال به هت تریک رسید.

پریناز ایزدیار در فیلم هت تریک

حضوری کوتاه ولی تاثیرگذار

ایزدیار در سال ۱۳۹۷ در دو فیلم بازی کرد که هر دو از بهترین‌های دهه ن۹۰ بودند: سرخپوست و متری شیش و نیم.

سعید روستایی که با اولین فیلمش ابد و یک روز یک شبه ره صدساله رفته بود با دومین اثرش متری شیش و نیم نیز در اوج ماند. فیلمی خوش ساخت و درجه یک که کارگردانی سخت‌‌تری نسبت به ابد و یک روز داشت هرچند که البته از یکدستی فیلمنامه آن فیلم هم بی‌بهره بود. پیمان معادی و نوید محمدزاده دو نقش‌آفرینی ماندگار در فیلم داشتند و ایزدیار در نقشی کوتاه بازی در خور توجهی از خود به نمایش گذاشت.

فیلم در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با استقبال داوران و نویسندگان و منتقدان و همچنین مخاطبان روبرو شد تا جایی که سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران و همچنین جایزه بهترین تدوین (بهرام دهقانی) و بهترین صدابرداری (ایرج شهزادی) را از آن خود کرد. ضمن اینکه در هشت بخش دیگر از جمله بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل مرد (پیمان معادی و نوید محمدزاده) هم نامزد دریافت جایزه شد.

متری شیش و نیم به عنوان اکران نوروزی سال ۱۳۹۸ از تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۷ به روی پرده سینماهای ایران رفت و موفق شد بیش از دو میلیون و ۳۱۷ هزار تماشاگر را با خود همراه کند و در جایگاه سوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال بایستد. با اینکه ایزدیار نقش کوتاهی در متری شیش و نیم ایفا کرد و شاید تاثیر کمتری نسبت به ۲ بازیگر اصلی فیلم نسبت به جذب مخاطب داشت، اما این فیلم تا به امروز پرتماشاگرترین فیلم کارنامه سینمایی او به حساب می‌آید.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

ایزدیار همچنین در سال ۱۳۹۷ در فیلم سرخپوست دومین ساخته نیما جاویدی هم بازی کرد که این فیلم هم در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم‌ فجر با تحسین داوران و نویسندگان و مردم روبرو شد. سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران و همچنین نامزدی در ۷ بخش از جمله بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (نوید محمدزاده) دستاورد سرخپوست از فجر سی و هفتم بود.

سرخپوست با هنرنمایی نوید محمدزاده، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی و حبیب رضایی ۱۵ خرداد سال ۱۳۹۸ اکران عمومی شد و در نهایت حدود یک میلیون و ۲۰۴ هزار نفر را جذب سالن‌های نمایش دهنده کرد و رتبه ششم جدول پرتماشاگرترین‌های سال را از آن خود کرد.

پریناز ایزدیار در فیلم سرخپوست

به خاطر همه‌گیری کرونا که از بهمن و اسفند سال ۱۳۹۸ شروع شد و تعطیلی نصفه و نیمه سینماها را به دنبال داشت، فیلم لتیان ساخته علی تیموری و با هنرنمایی پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی و علیرضا ثانی‌فر بدون حضور در جشنواره فیلم فجر در تاریخ ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۹ به صورت آنلاین اکران شد و توانست حدود ۵۴ هزار بلیط بفروشد.

ایزدیار که سال گذشته را به بازی در سریال «جیران» گذراند امسال با فیلم مغز استخوان ساخته حمیدرضا قربانی از تاریح ۷ اردیبهشت به روی پرده سینماهای ایران آمد. فیلمی که در جشنواره سی و نهم فیلم فجر با استقبال نسبی روبرو شد و در دو بخش بهترین فیلمنامه (علی زرنگار) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (نوید پورفرج) نامزد دریافت جایزه بود. در مغز استخوان که تا به امروز حدود ۶۰ هزار نفر از آن دیدن کرده‌اند، بایک حمیدیان، نوید پورفرج، جواد عزتی و بهروز شعیبی به عنوان بازیگر حضور دارند.

ایزدیار سال گذشته در فیلم خوش ساخت ملاقات خصوصی اولین ساخته سینمایی امید شمس نقش‌آفرینی تحسین برانگیزی ارائه داد که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به زعم اغلب نویسندگان و منتقدان بهترین بازی جشنواره از آن او بود. ملاقات خصوصی با اینکه از نگاه اکثر نویسندگان و منتقدان بهترین فیلم جشنواره چهلم فیلم فجر یود، اما با بی مهری داوران مواجه شد تا جایی که تنها در دو بخش بهترین فیلم اول و همچنین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (پیام احمدی‌نیا) نامزد دریافت جایزه بود.

هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، پیام احمدی‌نیا و نادر فلاح از دیگر بازیگران فیلم «ملاقات خصوصی» هستند که قرار است بزودی به روی پرده سینماها برود و پیش‌بینی می‌شود با استقبال تماشاگران روبرو شود.

هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار در فیلم ملاقات خصوصی

آثار به نمایش درنیامده پریناز ایزدیار

ایزدیار در سال ۱۳۹۸ در فیلم سه کام حبس به کارگردانی سامان سالور بازی کرد که برای نقش آفرینی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم شد. در این فیلم که پس از سه سال همچنان در انتظار اکران است، محس تنابنده، سمیرا حسن‌پور و متین ستوده ایفای نقش کرده‌اند.

 

حضور در سه فیلم برتر دهه ۹۰

پریناز ایزدیار شاید یکی از خوش‌شانس‌ترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران باشد. او در دهه ۹۰ در ۳ فیلم برتر این دهه بازی کرد: «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم» و «سرخپوست». طبق نظرسنجی ماهنامه سینمایی «برش‌های کوتاه» از ۶۰ نویسنده و منتقد ۳ فیلم فوق به ترتیب رتبه‌های سوم، نهم و دهم جدول بهترین‌های دهه نود را از آن خود کردند.

همکاری با نوید محمدزاده در ۳ فیلم پرتماشاگر

ایزدیار در ۳ فیلم با نوید محمدزاده همبازی بوده که هر ۳ فیلم همانطور که شرحش در بالا رفت از پرمخاطب‌ترین آثار سال اکران خود بودند: «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم» و «سرخپوست». ایزدیار همچنین قرار بود با محمدزاده در فیلم «تفریق» ساخته مانی حقیقی همبازی شود که این نقش در نهایت به ترانه علیدوستی سپرده شد.

 

تعداد تماشاگران فیلم های اکران شده پریناز ایزدیار

نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه
ورود آقایان ممنوع ۱۳۹۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ۱,۸۰۸,۴۴۹ ۲
در امتداد شهر ۱۳۸۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۰ ۱۷۰,۷۵۳ ۱۶
خط ویژه ۱۳۹۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۵۹۶,۰۹۵ ۷
۳۶۰ درجه ۱۳۹۳ ۸ مهر ۱۳۹۴ ۶۳,۰۶۴ ۳۱
این سب هم برای تو ۱۳۹۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۲۲۲,۹۵۷ ۱۶
ابد و یک روز ۱۳۹۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱,۶۷۵,۴۶۸ ۶
یک روز بخصوص ۱۳۹۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۱۱۸,۰۶۲ ۳۵
ویلایی ها ۱۳۹۵ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵۸,۵۴۴ ۳۰
تابستان داغ ۱۳۹۵ ۸ شهریور ۱۳۹۶ ۱۹۵,۶۱۰ ۲۵
خوک ۱۳۹۶ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲۲,۹۱۷ ۴۳
هت تریک ۱۳۹۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵۷,۲۳۰ ۳۶
متری شیش و نیم ۱۳۹۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۲,۳۱۷,۴۴۵ ۳
سرخپوست ۱۳۹۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱,۲۰۴,۶۷۶ ۶
لتیان ۱۳۹۷ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ ۵۴,۰۰۰ ۰
مغز استخوان ۱۳۹۸ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۶۰,۰۰۰ ۱۴
    میانگین تعداد تماشاگر   ۵۹۵,۰۱۸  

ده فیلم پرتماشاگر پریناز ایزدیار

  نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه
۱ متری شیش و نیم ۱۳۹۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۲,۳۱۷,۴۴۵ ۳
۲ ورود آقایان ممنوع ۱۳۹۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ۱,۸۰۸,۴۴۹ ۲
۳ ابد و یک روز ۱۳۹۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ ۱,۶۷۵,۴۶۸ ۶
۴ سرخپوست ۱۳۹۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱,۲۰۴,۶۷۶ ۶
۵ خط ویژه ۱۳۹۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ ۱۳۹۳ ۵۹۶,۰۹۵ ۷
۶ این سب هم برای تو ۱۳۹۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۲۲۲,۹۵۷ ۱۶
۷ تابستان داغ ۱۳۹۵ ۸ شهریور ۱۳۹۶ ۱۹۵,۶۱۰ ۲۵
۸ در امتداد شهر ۱۳۸۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۰ ۱۷۰,۷۵۳ ۱۶
۹ ویلایی ها ۱۳۹۵ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵۸,۵۴۴ ۳۰
۱۰ هت تریک ۱۳۹۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵۷,۲۳۰ ۳۶

پریناز ایزدیار

تماشای آنلاین فیلم‌های پریناز ایزدیار

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

1 دیدگاه
  1. دریا طرفدار خانم ایزدیار برای همیشه می‌نویسد

    خانم ایزدیار ار اون بازیگرانی هستند که واقعا باری فوق العاده دارن و بسیار عالی هستند با آرزوی سلامتی و موفقیت برای ایشون و امیدوارم جیران دوباره برگرده و ما بازی بی نظیر شون توی این سریال رو دنبال کنیم

fosil