فخر عالم بازیگری ۷۹ ساله شد!

۱۰ حقیقت جذاب درباره رابرت دنیرو

۱۷ آگوست سالروز تولد این اسطوره بی‌چون و چرای سینماست

آیا درباره رابرت دنیرو هم باید مقدمه نوشت؟ کسی هست که فیلم‌هایش را نشناسد و اجراهای بی‌نظیرش در شماری از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما (پدرخوانده، شکارچی گوزن، رفقای خوب، راننده تاکسی، گاو خشمگین، مخمصه، روزی روزگاری در آمریکا و…) را تحسین نکرده باشد؟ درباره بازیگری استاد زیاد سخن گفته شده و همه جا پر است از فهرست بهترین فیلم‌های او. پس تصمیم گرفتیم به مناسبت تولد رابرت دنیرو به‌جای سخن گفتن از فیلم‌هایش، از خودش و حواشی زندگی‌اش برایتان بگوییم. این شما و این ۱۰ حقیقت جذاب و کمتر شنیده شده درباره رابرت دنیرو.

فهرست بهترین فیلم های رابرت دنیرو

گارد بسته رابرت دنیرو

حقیقت اول این است که کسی اطلاعات مشخص و زیادی درباره زندگی شخصی رابرت دنیرو ندارد، چرا که گاردهای دنیرو همچون گاردهای کاراکترش در «گاو خشمگین» نسبت به رسانه‌ها بسیار بالا و بسته است! دنیرو جز در هنگام تبلیغات برای فیلم‌هایش به ندرت مصاحبه می‌کند. اگر هم مصاحبه کند مطلقا درباره زندگی شخصی‌اش حرف نمی‌زند.

در دهه ۹۰ وقتی یک روزنامه‌نگار موفق شد موافقت دنیرو برای مصاحبه را جلب کند، دنیرو قبل از مصاحبه لیستی از موضوعات ممنوعه‌ای که نمی‌خواست درباره‌شان صحبت کند تحویل روزنامه‌نگار داد. لیست حاوی این موضوعات بود: مذهب، سیاست، خانواده دنیرو، علاقه دنیرو به شراب.

دو اسکار برای یک نقش

آیا می‌دانستید نقش «دون کورلئونه» تنها نقش تاریخ سینماست که ۲ اسکار برای بازیگرانش به ارمغان آورده؟! «مارلون براندو» برای بازی در نقش میانسالی و پیری کورلئونه در قسمت اول پدرخوانده اسکار گرفت و دنیرو برای بازی در نقش جوانی‌های دون کورلئونه در قسمت دوم آن!

رابرت دنیرو در فیلم پدرخوانده

پیری و معرکه‌گیری رابرت دنیرو

رابرت دنیرو در سال ۱۹۹۷ با همسر دومش ازدواج کرد و آن‌ها بلافاصله صاحب فرزند پسری به نام «الیوت» شدند. یک سال بعد دنیرو درخواست طلاق داد و کشمکش بر سر گرفتن حضانت الیوت بالا گرفت. این کشمکش تا سال ۲۰۰۱ ادامه پیدا کرد و باعث ناراحتی روحی شدید الیوت شد. بنابراین دنیرو و همسرش تصمیم گرفتند طلاق نگیرند و فقط جدا زندگی کنند و با مشکلات‌شان کنار بیایند. این زوج از سال ۲۰۰۴ دوباره پیمان عاشقی بستند و سال ۲۰۱۱ زمانی که دنیرو ۶۸ ساله بود، صاحب یک دختر شدند!

با این حال ۷ سال بعد کارشان مجددا به جدایی کشید!

شروع بازیگری از ۱۰ سالگی

رابرت دنیرو اولین بار در سن ۱۰ سالگی و در نمایشی کودکانه روی صحنه رفت. این نمایش براساس قصه «جادوگر شهر از» بود و دنیرو در آن نقش شیر بزدل را ایفا می‌کرد. علاقه او به بازیگری آن‌قدر زیاد بود که تحصیلات دبیرستانش را نیمه‌تمام گذاشت و رفت سراغ یادگیری بازیگری. اول در یک موسسه غیرانتفاعی اسم نوشت و بعد موفق شد به «اکتورز استودیو» برود و زیر نظر «لی استراسبرگ» و «استلا آدلر» آموزش ببیند. او مدت کوتاهی عضو یک گروه نسبتا تهبکار محلی هم بود و به همین خاطر از تجربیاتش برای بازی در فیلم‌های مافیایی کارنامه‌اش بهره خوبی برد.

پدر و مادر هنرمند رابرت دنیرو

برعکس عموم ایتالیایی-آمریکایی‌های آن زمان ساکن نیویورک که به‌لحاظ فرهنگی از طبقات بالایی نبودند، دنیرو والدین هنرمند و روشنفکری داشت. مادرش نقاش و پدرش هم یک نقاش مشهور اکسپرسیونیست انتزاعی بود. البته رابطه این زوج در سن ۲ سالگی رابرت شکرآب شد و آن‌ها به دلیل تمایلات جنسی پدر دنیرو از یکدیگر جدا شدند.

رابرت دنیرو

شهروند آمریکا و ایتالیا

دنیرو متولد و بزرگ‌شده آمریکاست و تابعیت این کشور را دارد. هرچند سال ۲۰۰۴ شهروندی ایتالیایی هم به او اعطا شد. در این سال دولت ایتالیا به‌خاطر کارنامه پرافتخار و درخشان دنیرو، به او شهروندی افتخاری کشور اجدادی‌اش را هدیه کرد و البته این موضوع خیلی آسان پیش نرفت؛ چرا که یک گروه از ایتالیایی‌الاصل‌های مقیم آمریکا دست به تظاهرات و اعتراض علیه این اقدام دولت ایتالیا کردند.

آن‌ها اعتقاد داشتند دنیرو تصویر بدی از ایتالیایی‌های مقیم آمریکا برای جهان ساخته است!

اضافه وزن مشهور رابرت دنیرو

احتمالا شنیده‌اید که دنیرو برای بازی در نقش «جیک لاموتا» بوکسور پریشان‌حال آمریکایی متحمل چه سختی‌هایی شد. اولا او نیاز داشت بدنی عضلانی بسازد، بنابراین هفته‌ها بدن‌سازی کرد و توسط خود لاموتا مورد آموزش بوکس قرار گرفت. دنیرو آن‌قدر در بوکس متبحر شده بود که توانست در دو مسابقه تمرینی لاموتا را شکست دهد!

سختی بعدی دنیرو مربوط به اضافه‌ کردن وزن بود. از آن‌جایی که لاموتا در انتهای دوران حرفه‌ای‌اش خودش را ول کرده و حسابی چاق شده بود، دنیرو هم باید چاق می‌شد. استاد طی ۴ ماه تا می‌توانست پاستا و بستنی خورد و نزدیک به ۳۰ کیلو وزن اضافه کرد. بعد هم مجبور شد چربی‌های اضافه را آب کند.

اسکاری که به تاخیر افتاد

پنجاه‌وسومین مراسم اسکار – که در آن دنیرو برای گاو خشمگین اسکار گرفت – قرار بود در روز ۳۰ مارچ سال ۱۹۸۱ برگزار شود. اما به دلیل سوء‌قصد به جان «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور آمریکا، یک روز به تاخیر افتاد. نکته عجیب این است که ضارب ریگان «جان هینکلی» اعلام کرد که نیتش از این سوء‌قصد تنها تحت‌تاثیر قرار دادن «جودی فاستر» بوده! هینکلی بعد از دیدن فیلم «راننده تاکسی» عاشق فاستر شده بود!

حتما می‌دانید که رابرت دنیرو در همین فیلم «راننده تاکسی» عاشق جودی فاستر می‌شود و بعد هم می‌رود سراغ ترور یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا!

رابرت دنیرو در فیلم راننده تاکسی

نقطه عجیب زندگی

یکی از عجیب‌ترین فصل‌های زندگی دنیرو در سال ۱۹۹۸ رقم خورد. در این سال پلیس فرانسه که دنبال یک حلقه مخفی تشکیلات روسپی‌گری بود، دنیرو را احضار و از او به مدتی طولانی بازجویی کرد. دنیرو که از این اقدام خشمگین شده بود، شکایتی رسمی علیه پلیس فرانسه تنظیم کرد و بعد هم گفت دیگر پایش را به این کشور نمی‌گذارد و به دیگران هم توصیه کرد هرگز راهی فرانسه نشوند!

البته آتش دنیرو در ۱۰-۱۵ سال آینده خنک‌تر شد و او در سال ۲۰۱۱ ریاست هیئت داوران جشنواره کن را پذیرفت.

عشق به گربه

هنگام فیلمبرداری فیلم کمدی «ملاقات با والدین»، دنیرو عاشق دو گربه‌ای شد که نقش یک گربه (مستر جینکس) را در فیلم ایفا می‌کردند. به گفته عوامل پشت صحنه، دنیرو در فاصله بین صحنه‌ها مدام با این دو گربه نژاد هیمالین بازی می‌کرده و همیشه در جیبش غذای خشک داشته تا گربه‌ها را راضی نگه دارد. ضمنا گفته شده دنیرو از کارگردان خواسته که مستر جینکس حتی‌المقدور در تمام صحنه‌های فیلم حضور داشته باشد!

دانلود بهترین فیلم های رابرت دنیرو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil