به مناسبت روز جهانی دوستی این ۷ فیلم را ببینید و رقیق شوید!

بهترین فیلم ها در ستایش دوستی و رفاقت

۳۰ جولای روز جهانی دوستی در تقویم جهانی است

بشر بدون ایجاد ارتباط دوستانه با دیگران قابل تصور نیست. انسانیت و دوستی دو روی یک سکه‌اند. دوستی و ارتباطات انسانی همواره یکی از مهم‌ترین بسترهای ایجاد درام در سینما بوده. فیلم‌های زیادی در طول تاریخ در ستایش عشق، رفاقت و دوستی بین دو یا چند انسان ساخته شده است که تماشای آن‌ها هم به آدم درس زندگی می‌دهد و هم روحیه انسان را رقیق می‌کند. به مناسبت فرا رسیدن «روز جهانی دوستی» می‌خواهیم هفت فیلم عالی تاریخ سینما درباره دوستی را به شما معرفی کنیم. تلاش کرده‌ایم این فهرست تک‌بعدی نباشد و از انمیشن و مستند گرفته تا سریال و فیلم‌های سینمایی را در آن گردآوری کنیم.

لئون | ۱۹۹۴ | Leon

از بچگی به انسان یاد می‌دهند که از دست غریبه حتی خوراکی هم نگیرد، حالا دختربچه‌ای را تصور کنید که نه با یک غریبه معمولی، که با یک قاتل حرفه‌ای بی‌رحم وارد یک رابطه دوستی شده است. داستان دوستانه «لئون» و «ماتیلدا» یکی از انسانی‌ترین و عجیب‌ترین دوستی‌های تاریخ سینماست.

دختربچه ۱۲ ساله‌ای که خانواده بزهکارش توسط یک پلیس فاسد و باندش قتل‌عام شده‌اند از روی ناچاری و برای نجات جانش به خانه همسایه‌شان که یک قاتل است پناه می‌برد. قاتلی که ظاهرا از انسانیت بهره‌ای نبرده و حتی از برقراری ساده‌ترین وجوه ارتباطات انسانی و عاطفی هم بی‌بهره است. اما معجزه همین‌جا شکل می‌گیرد: ماتیلدا موفق می‌شود اعتماد لئون را جلب و خودش را احتمالا به تنها دوست او تبدیل کند. رفاقتی که به فداکاری محض منجر می‌شود.

فیلم لئون حرفه‌ای با بازی ناتالی پورتمن

مری و مکس | ۲۰۰۹ | Mary And Max

یکی از دوستی‌های نامتعارف دیگر تاریخ سینما، قصه زیبای بین دوستیِ مکاتبه‌ای «مری» دختربچه کنجکاو حراف استرالیایی و «مکس هاروویتز» مرد ۴۴ ساله مبتلا به سندروم «آسپرگر» آمریکایی است.

مری پس از انتخاب یک آدرس تصادفی از یک کتاب‌چه راهنما، مکاتبه با مکس را شروع می‌کند. مکاتبه از سوالات رایج کودکانه آغاز می‌شود و کم‌کم در طول ۱۸ سال به پختگی می‌رسد. مکس به‌لحاظ روحی بیمار است و نوعی اختلال عصبی عجیب دارد. او که هیچ‌وقت طعم عشق را در زندگی نچشیده، حالا با سوالات بالغانه‌تر مری که بزرگ شده درباره عشق روبروست و از شدت نبود عشق در زندگی‌اش بیمار می‌شود.

در پایان این فیلم دوستی اشک خواهید ریخت و پیام مهرآمیز آن تا مدت‌ها در عمق‌ جان‌تان نفوذ خواهد کرد.

مری و مکس

تلما و لوئیز | ۱۹۹۱ | Thelma & Louise

هدف از دوستی چیست؟ اگر اعتقاد دارید که دوستی به انسان‌ها کمک می‌کند که تا یکدیگر را کامل کنند، دیدن این فیلم تکان‌دهنده برای‌تان جذاب خواهد بود. فیلم یکی از فمینیستی‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ است؛ درباره دوستی  دو زن متفاوت. تلما یک زن خانه‌دار ساده است که شوهر آزارگر، الکلی و خشنی دارد و لوئیز زن مستقلی است با زبان تیز که در یک رستوران پیش‌خدمتی می‌کند.

این‌دو تصمیم می‌گیرند هفته‌ای را به‌‌دور از ملال زندگی شهری با ماشین به خارج از شهر بزنند و در کلبه‌ای تفریح کنند. در طول فیلم جای شخصیت‌ها به‌ تدریج  تغییر می‌کند. تلما که عمری محافظه‌کارانه زندگی کرده تبدیل می‌شود به زنی بی‌پروا و کله‌شق و لوئیز تبدیل می‌شود به زنی که باید جلوی کله‌شقی افسارگسیخته همسفرش را بگیرد. این سفر با خوشی و سبک‌سری محض آغاز و به مرور به یک کابوس تبدیل می‌شود.

کابوسی که سرانجامش یکی از بهترین پایان‌بندی‌های تاریخ سینماست. ۲ زن که حالا بیشتر هم را شناخته‌اند، تصمیم می‌گیرند در کنار هم به سوی رهایی پرواز کنند.

تلما و لوئیز

بوچ کسیدی و ساندنس کید | ۱۹۶۹ | Butch Cassidy and the Sundance Kid

دوستی همیشه حول محور زیبایی‌ها نمی‌گذرد. گاهی راهزنان و سارقین هم می‌توانند در عین جنایت کردن دوستان خوبی برای هم باشند! مثل بوچ کسیدی و ساندنس کید. این دو که کارشان در غرب وحشی دستبرد زدن به قطارهاست، در یکی از سرقت‌های‌شان غافل‌گیر می‌شوند و مورد تعقیب گروهی به‌شدت مسلح از مردان قانون قرار می‌گیرند.

این دو دوست که همیشه زندگی‌شان به استرس و آوارگی گذشته، سودای تسلیم شدن در سر ندارند و در انتهای فیلم در حالی‌که در یک کلبه محاصره شده‌اند، تصمیمی اتخاذ می‌کنند که منجر به یک پایان‌بندی نمادین می‌شود. پایان‌بندی‌ای که فیلم قبلی (تلما و لوئیز) مشخصا از آن تاثیر گرفته و در سینمای ایران نمونه‌اش را داریم: «تاراج» به کارگردانی مرحوم «ایرج قادری».

شیمی بین ۲ بازیگر دوست‌داشتنی فیلم (رابرت ردفورد و پل نیومن) عالی از کار درآمده و قطعا یکی از بهترین رفاقت‌های تاریخ سینما را رقم زده است.

حلقه سقوط | ۲۰۱۳ | The Crash Reel

این یکی مستند است. آن هم درباره ورزش اسنوبورد که احتمالا مورد علاقه خیلی‌ها نیست. اما اشتباه نکنید و فیلم را ببینید. بیشتر از این‌که درباره ورزش باشد، درباره انسانیت است. «کوین پیرس» یکی از بزرگ‌ترین استعدادهای اسنوبورد در آمریکا موقع آمادگی برای مسابقات المپیک، به‌شدت مصدوم و ضربه مغزی می‌شود و جانش به خطر می‌افتد.

پیرس سرانجام از مرگ جان سالم به‌در می‌برد، اما حالا باید با تبعات آسیب مغزی‌اش کنار بیاید و تصمیم بگیرد که دوباره به داخل پیست برگردد یا نه. جذاب‌ترین قسمت فیلم، رابطه عمیق دوستی بین کوین و برادرش «دیوید» است. دیوید که مبتلا به سندروم داون است، علاقه عجیبی به برادرش دارد و مایل نیست تا کوین دوباره جانش را به خطر بیاندازد.

فیلم سقوط آزاد

سینما پارادیزو | ۱۹۸۸ | Cinema Paradiso

«جوزپه تورناتوره» یکی از اساتید به‌تصویر کشیدن دوستی و رفاقت در سینماست. رفاقت بین «مکس» و «دنی» در فیلم «افسانه ۱۹۰۰» و رفاقت یک‌طرفه اما احساسی بین «رناتو» و «مالنا» در «مالنا» از جمله دوستی‌های جالب توجه سینما هستند. اما اوج هنر این کارگردان ایتالیایی را باید در سینما پارادیزو و دوستی بین «سالواتوره» کودک بازیگوش عاشق سینما و «آلفردو» آپاراتچی کهنه‌کار یک شهر کوچک در ایتالیا تماشا کرد.

سالواتوره ابتدا دزدکی راهی سینما می‌شود و آلفردو به خاطر محتوای بزرگ‌سالانه فیلم‌های سینما تمایلی به حضور او ندارد، اما به‌مرور یک دوستی عمیق و بی‌نظیر بین آن‌ها شکل می‌گیرد.

فرندز | ۱۹۹۴-۲۰۰۴ | Friends

احتمالا محبوب‌ترین سیت‌کام بین سریال‌بازهای ایرانی است و شاید یکی از اعتیادآورترین سریال‌های تاریخ. معمولا آن‌هایی که درگیر «فرندز» شده‌اند، ماجرا برای‌شان جدی‌تر از یک سرگرمی شده و تکیه‌کلام شخصیت‌ها، رفتارهای آن‌ها و عادات و حرکات‌شان هم به زندگی رومزه بینندگانش راه پیدا کرده و در همه جای زندگی نقطه اشتراکی با این سریال پیدا می‌کنند!

داستان درباره شش دوست بین ۲۰ تا ۳۰ ساله است که در منتهن نیویورک زندگی می‌کنند و ماجراها و درام‌های مختلفی در زندگی‌شان رقم می‌خورد و طبعا زبان روایت این ماجراها تماما طنز است. شخصیت‌پردازی این شش رفیق آن‌قدر خوب و جامع است که تقریبا هرکدام را می‌توان نماینده یک تیپ شخصیتی موجود در جهان دانست! «فرندز» روایتی است از یک دوستی صمیمانه بین آدم‌هایی که از تمام جیک‌وپوک زندگی شخصی هم خبر دارند.

سریال فرندز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil