همه چیز درباره فیلم پرسروصدا و تازه دیوید او. راسل

آمستردام؛ پرستاره‌ ترین فیلم ۲۰۲۲

با حضور کریستین بیل، مارگو رابی و... برای اسکار آماده می‌شود؟

آمستردام، جدیدترین پروژه سینمایی دیوید او. راسل با حضور کریستین بیل، مارگو رابی، جان دیوید واشینگتن، رابرت دنیرو و تیلور سوئیفت، یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های امسال است. فیلمی که بدون شک بخشی از فصل اسکار ۲۰۲۳ خواهد بود.
دیوید او. راسل در نیمه اول دهه گذشته با پنج فیلم در مدت چهار سال، دوره پرباری را پشت‌سر گذاشت. مشت زن، دفترچه امید‌بخش و حقه بازی آمریکایی در مجموع موفق به کسب ۲۵ نامزدی اسکار و سه جایزه بازیگری شدند. کریستین بیل و ملیسا لئو برای مشت زن و جنیفر لارنس بخاطر دفترچه امید بخش این جوایز را کسب کردند. اما راسل پس از فیلم متوسط جوی ۲۰۱۵ (Joy) به مدت هفت سال از کانون توجه خارج شد. او اکنون پس از این دوری طولانی و بعد از یک تلاش شکست‌خورده برای ساخت یک سریال تلویزیونی، با پرستاره‌ترین فیلمش بازگشته است. فیلمی که از همین الان می‌توان آن را یکی شانس‌های اصلی مراسم اسکار سال آینده در نظر گرفت.

خلاصه داستان فیلم آمستردام

آمستردام فیلمی در حال و هوای خودآگاه کمدی درام‌های نیمه تخیلی امروزی است که طبق خلاصه منتشر شده از آن داستانی بسیار جذاب و پیچیده است که به شکل درخشانی واقعیت‌های تاریخی را با داستان‌های تخیلی برای یک تجربه سینمایی مناسب بهنگام، درهم می‌آمیزد. همانطور که یک میان‌ نوشته در تیتراژ به ما می‌گوید:«بسیاری از این‌ها واقعا اتفاق افتاده است».

تازه‌ترین فیلم او. راسل که به عنوان یک حماسه جنایی عاشقانه توصیف می‌شود، ترکیبی از ماجراهای واقعی و خیالی است. داستان فیلم در یک دنیای عجیب و غریب و اسرارآمیز در دهه ۳۰ آمریکا رخ می‌دهد. داستان واقعی سه دوست صمیمی که خود را در مرکز یکی از هولناک‌ترین و بزرگ‌ترین توطئه‌های سری تاریخ آمریکا می‌بینند. هرچند هنوز توطئه مخفی‌ای که سه شخصیت اصلی در آن گیر می‌افتند، یک راز باقی مانده است.

رامی مالک و مارگو رابی در فیلم آمستردام

بازیگران اصلی فیلم آمستردام | بیل، رابی و واشینگتن، ستاره‌های اصلی آمستردام

کریستین بیل در سومین همکاری‌اش با راسل پس از مشت زن و حقه‌بازی آمریکایی در کنار مارگو رابی و جان دیوید واشینگتن ستاره‌های اصلی فیلم هستند که به ترتیب نقش یک پزشک، پرستار و وکیل را ایفا می‌کنند. سه شخصیتی که در طول جنگ با هم آشنا می‌شوند و پیوندی جدایی‌ناپذیر میانشان شکل می‌گیرد. «ما پیمانی بسته‌ایم و قسم خورده‌ایم که از یک‌دیگر محافظت کنیم». این جمله‌ای است که شخصیت بیل در تریلر فیلم به زبان می‌آورد.

ما در تریلر سه دوست صیمیمی عجیب و غریب را در حال خندیدن و در آغوش گرفتن یک‌دیگر می‌بینیم که با هم متهم به یک قتل می‌شوند! به این ترتیب، این سه نفر به شکلی ناخواسته خود را درگیر یک پرونده قتل می‌بینند.

به گفته کسانی که در صحنه جنایت دیده می‌شوند آن‌ها گناهکار بنظر می‌رسند. از این نقطه، تریلر فیلم دیوانه‌وار می‌شود. جایی که این سه نفر ظاهرا به دنبال پیدا کردن آدمی می‌روند که به آن‌ها در کشف حقیقت کمک کند. شخصی که می‌تواند هر کسی از جمله دوست قربانی یعنی رابرت دنیرو باشد. دنیرو که در آمستردام برای چهارمین‌ بار با او. راسل همکاری می‌کند و ظاهرا نقش یک مقام بلندپایه دولتی را به عهده دارد به آن‌ها می‌گوید:«دوست من بخاطر چیز وحشتناکی که دیده بود کشته شد».

رابرت دنیرو در فیلم آمستردام

دیگر چه بازیگرانی در فیلم حضور دارند؟

دیوید او. راسل با کار کردن با بهترین و بزرگ‌ترین بازیگران غریبه نیست. او همیشه موفق شده است برای پروژه‌های مختلف خود تعدادی از بهترین استعدادهای هالیوود را گرد هم بیاورد. دفترچه امید بخش و حقه بازی آمریکایی در این میان دو نمونه برجسته هستند. اما شاید باورتان نشود که او در آمستردام از خودش پیشی گرفته است. فیلمی که از همه آثار قبلی او، پرستاره‌تر است. بنابراین مارگو رابی، کریستین بیل و جان دیوید واشینگتن، تنها ستاره‌های فیلم جدید راسل نیستند. کریس راک، آنیا تیلور-جوی، زوئی سالدانیا، مایک مایرز، مایکل شنون، تیموتی اولفینت، آندره‌آ ریسبرو، ماتیاس خونارتس، آلساندرو نیوولا، رامی ملک، رابرت دنیرو و تیلور سوئیفت از دیگر چهره‌های مشهور آمستردام هستند. آمستردام پنجمین تجربه بازیگری سوئیفت در یک فیلم سینمایی است که می‌تواند نام او را بیش‌تر از گذشته به عنوان یک بازیگر مطرح کند. او ظاهرا نقش دختر مرد قربانی را به عهده‌ دارد، هرچند مشخص نیست که نقش او چقدر پررنگ خواهد بود.

مارگو رابی و کریستین بیل در سکانسی از فیلم آمستردام

سایر عوامل آمستردام چه کسانی هستند؟

راسل در آمستردام همچون فیلم‌های قبلی‌اش علاوه بر کارگردانی، وظیفه نگارش فیلمنامه را به عهده داشته است (بجز مشت زن که اسکات سیلور، پائول تاماسی، اریک جانسون و کیت دورینگتون فیلمنامه را نوشتند). در نتیجه راسل این شانس را دارد که باری دیگر در هر دو بخش نویسندگی و کارگردانی شانس خود را در مراسم اسکار امتحان کند. او پیش از این برای فیلم‌های مشت زن، دفترچه امید بخش و حقه بازی آمریکایی، سه بار نامزد بهترین کارگردانی و دو بار نامزد بهترین فیلمنامه اسکار شده است.

آرنان میلشان، متیو بودمن و آنتونی کاتاگاس در کنار کریستین بیل و او. راسل فیلم را تهیه کرده‌اند. یاریف میلشان، مایکل شیفر و سم هانسون، مدیران اجرایی تولید آمستردام هستند. امانوئل لوبزکی، فیلمبردار پرآوازه مکزیکی که با آمستردام پس از چهار سال به دنیای سینما بازگشته، برای چهارمین اسکار خود دورخیز کرده است. هیلدور گودنادوتیر، موسیقی‌ دان ایسلندی و برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین موسیقی متن برای فیلم جوکر تاد فیلیپس، آهنگسازی آمستردام را انجام داده و جی کسیدی که سابقه سه بار نامزدی اسکار را در کارنامه خود دارد، پشت میز تدوین آن نشسته است.

کریس راک در فیلم آمستردام

زمان پخش فیلم آمستردام

در پاییز سال ۲۰۲۱ استودیو قرن بیستم اعلام کرد که پروژه بدون عنوان دیوید او. راسل را در ۴ام نوامبر ۲۰۲۲ – ۱۳ آبان ۱۴۰۱ – منتشر خواهد کرد. هرچند احتمال دارد فیلم اولین نمایش خود را در یکی از جشنواره‌های مهم پاییزی (ونیز، تلوراید و تورنتو) داشته باشد.

البته تا زمانی که استودیو قرن بیستم در جریان ۲۰۲۲ CinemaCon عنوان فیلم و داستان آن را فاش کرد، اطلاعات بسیار کمی درباره آن وجود داشت. در واقع، عنوان رسمی فیلم حتی تا زمان برگزاری این رویداد در ماه آوریل، اعلام نشده بود. با اینکه فیلمبرداری فیلم در سال ۲۰۲۱ انجام شده است، در تمام طول مدت تولید، هاله‌ای از رمز و راز پیرامون این پروژه وجود داشت. به گونه‌ای که طبق گفته آنیا تیلور-جوی به ونتی فر در مارس ۲۰۲۱، جزئیات پروژه حتی برای گروه بازیگران آن بسیار محرمانه بوده است. بنظر می‌رسد این هاله اسرارآمیز پیرامون فیلم تا زمان اکران آن کم و بیش ادامه خواهد داشت. موضوعی که کنجکاوی برای تماشای فیلم را بسیار بیش‌تر می‌کند. با اینحال مشتاقیم که در ماه‌های باقی مانده اطلاعات بیش‌تری درباره این پروژه کسب کنیم.

آنیا تیلور در فیلم آمستردام

جنیفر لارنس و بردلی کوپر: غایبان بزرگ آمستردام

علی رغم ستاره‌های زیادی که در فیلم جدید راسل حضور دارند، این لیست چند غایب بزرگ دارد. از جمله می‌توان به جنیفر لارنس و بردلی کوپر اشاره کرد که در هر سه فیلم مطرح اخیر راسل حضور داشتند. هرچند در ابتدا لارنس برای نقش رابی در نظر گرفته شده بود. همچنین در فوریه ۲۰۲۰ اعلام شد که مایکل بی. جردن به پروژه بدون نام راسل پیوسته است. او قرار بود که نقش واشینگتن را در فیلم ایفا کند. اما جردن قبل از شروع تولید به دلیل مغایرت‌های برنامه فیلمبرداری فیلم، از پروژه کنار کشید. در حالی که نام جیمی فاکس هم برای بازی در این نقش به گوش می‌رسید، در نهایت در اکتبر واشینگتن به عنوان جانشین جردن انتخاب شد. بقیه بازیگران فیلم نیز در فاصله ژانویه و ژوئن ۲۰۲۱ انتخاب شدند. فیلمبرداری آمستردام، همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر، بخاطر شیوع پاندمی به تعویق افتاد. تولید فیلم در نهایت در ژانویه ۲۰۲۱ در لس‌ آنجلس شروع شد و تا ماه مارس ادامه پیدا کرد.

بهترین فیلم های کمدی خارجی تا سال ۲۰۲۲

درباره دیوید او. راسل کارگردان آمستردام

راسل فعالیت حرفه‌ای خود را با سلسله‌ای از کمدی‌های سیاه در اواخر دهه ۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ آغاز کرد. فیلم‌هایی نظیر لاس زدن با فاجعه، سه پادشاه و قلب من هاکبی، محصول این دوره کاری او هستند. فیلم‌هایی که اگرچه در باکس‌ آفیس موفق نبودند، اما از سوی منتقدان غالبا نقدهای مثبت دریافت کردند. او پس از فیلم سال ۲۰۰۳ خود یعنی قلب من هاکبی به مدت شش سال هیچ فیلم بلندی نساخت تا اینکه در اوایل دهه ۲۰۱۰ با رفتن به سمت فیلم‌های کمدی درام دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. او در این مدت ۳ فیلم موفق مشت زن، دفترچه امیدبخش و حقه‌بازی آمریکایی را ساخت.

هر ۳ این فیلم‌ها از نظر انتقادی و تجاری موفق بودند. او همچنین فیلم عشق تصادفی را با نام مستعار استیون گرین کارگردانی کرد. جوی به عنوان آخرین فیلم راسل با استقبالی نسبی روبرور شد و واکنش‌های متفاوتی را در میان مخاطبان و منتقدان برانگیخت.  راسل با  فیلم‌هایی مانند حقه بازی آمریکایی و سه پادشاه نشان داده است که در ساخت فیلم‌های جنایی ماجراجویانه با لحنی کمدی تبحر دارد. بنظر می‌رسد او با آمستردام دوباره در این مسیر قدم گذاشته است. باید ببنیم که آیا او اینبار نیز پس از یک وقفه چند ساله، دوران تازه‌ای را در کارنامه هنری خود رقم خواهد زد یا خیر.

مارگو رابی و کریستین بیل در فیلم آمستردام

فیلمساز مستعد اما پرحاشیه

اگرچه هیچکس منکر نبوغ و استعداد راسل نیست، اما برای بسیاری از همکارانش در سر صحنه و خارج از آن، آدمی است که به سختی می‌توان او را دوست داشت. زیرا راسل بارها بخاطر رفتارهای پرخاشگرانه در صحنه فیلمبرداری و آزارهای عاطفی و جسمانی بازیگرانش مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان یک نمونه، جورج کلونی که در فیلم سه پادشاه با راسل همکاری کرده، از برخوردهای لفظی و فیزیکی او با عوامل صحبت کرده است. به گونه‌ای که او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۰ از بازی در این فیلم به عنوان بدترین تجربه زندگی خود یاد کرد.

همچنین در یک ویدئوی پخش شده مشهور از پشت صحنه فیلم قلب من هاکبی، راسل به شکلی خشونت‌آمیز با لیلی تاملین برخورد می‌کند و او را مورد فحاشی قرار می‌دهد. راسل در این ویدئو، با خشم وسایل داخل اتاق را پرتاب می‌کند و سر تاملین فریاد می‌کشد. هرچند بعدها هر دو اعلام کردند که به یک‌دیگر احترام می‌گذارند. تاملین بعدها با اشاره اینکه این اتفاق ممکن است برای هر آدمی رخ بدهد عنوان کرد که برای همکاری دوباره با راسل مشکلی ندارد. راسل پس از قلب من هاکبی به مدت شش سال فیلم دیگری کارگردانی نکرد. اینکه آیا این ماجرا در آن تاثیر داشته یا خیر مشخص نیست. اما این آخرین باری نیست که او این نوع رفتارها را از خود بروز داده است. در یک مورد دیگر، ایمی آدامز عنوان کرد که راسل اغلب در سر صحنه فیلمبرداری حقه بازی آمریکایی او را به گریه می‌انداخته است. با همه این‌ها، راسل یک‌بار دیگر موفق شده است گروهی پرشمار از بهترین ستاره‌های هالیوودی را دور هم جمع کند. اتفاقی که شاید تا حدود زیادی بخاطر موفقیت‌های تجاری و انتقادی فیلم‌های او باشد. به ویژه اینکه فیلم‌های او معمولا در بخش بازیگری جایزه‌ها و افتخارات زیادی کسب کرده‌اند (از جمله ۳ جایزه اسکار).

کریستین بیل در فیلم آمستردام

نتیجه‌گیری

فیلم پرستاره او. راسل در ابتدای فصل جوایز و یک هفته قبل از اکران فیلم آینده مارول، پلنگ سیاه: واکاندا تا ابد (Black Panther: Wakanda Forever) به سینماها خواهد آمد. روشن است که او. راسل و تهیه‌کنندگان فیلم، حساب زیادی روی مراسم اسکار باز کرده‌اند. باید ببینیم که آیا راسل با آمستردام بالاخره از مراسم اسکار دست پر بیرون خواهد آمد یا خیر؟

 

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil