همه آن‌چه می‌خواهید درباره سریال «وو وکیل فوق‌العاده» بدانید

ترکیبی نویدبخش از کمدی و درام

سریال وو وکیل فوق‌العاده که نمایش اولیه‌اش از ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ (یعنی هشتم تیر ۱۴۰۱) از کانال «ای‌اِن‌اِی» (از کانال‌های شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای «اسکای‌تی‌وی» کشور کره جنوبی) شروع شده، در برخی نقاط هم توسط نتفلیکس عرضه شده است. البته فیلمبرداری این سریال همچنان تا چهاردهم ژوییه (۲۳ تیر ماه) ادامه داشت. جالب این‌که در همین ماه ژوییه، کمپانی «اِی‌استوری» (AStory) اعلام کرد که یک «وب‌تون» (Webtoon: کتاب مصور دیجیتال) به همین نام از سریال اقتباس و در ۶۰ قسمت ساخته خواهد شد و به ۴ زبان کره‌ای، انگلیسی، ژاپنی و چینی عرضه می‌شود.

خلاصه داستان سریال وو وکیل فوق العاده

موضوع داستان سریال وو وکیل فوق العاده Extraordinary Attorney Woo از این قرار است؛ وو یونگ-وو فوق‌العاده باهوش است ولی به اوتیسم هم مبتلاست. او هرگز چیزهایی را که می‌بیند فراموش نمی‌کند اما فاقد مهارت‌های اجتماعی است و نمی‌تواند با دیگران همدلی کند. وو کارش را به عنوان یک کارآموز وکالت در یک شرکت حقوقی بزرگ آغاز می‌کند اما با برخوردهای متعصبانه و نامعقولی مواجه می‌شود. با وجود این، او پرونده‌های مختلف را با توانایی‌های منحصربه‌فردش یکی پس از دیگری حل می‌کند و در مقام وکیل، هر روز بهتر و موفق‌تر می‌شود…

 

اطلاعات و عوامل سریال کره ای وکیل فوق‌العاده

  • تهیه‌کنندگان: یو این سیک و مون جی وون
  • کارگردان: یو این سیک
  • فیلمنامه‌نویس: مون جی وون
  • بازیگران: پارک ایون بین (وو یونگ وو)، کانگ تِی اوه (لی جون هو)، کانگ کی یونگ (جونگ میونگ سیوک) و…
  • تعداد قسمت‌ها: ۱۶ قسمت
  • ژانر: درام

یون بن پارک

خواندنی‌ها درباره سریال وو وکیل فوق العاده

  • پارک ایون بین بازیگر نقش اصلی سریال، پیشنهاد بازی در سریال وو وکیل فوق العاده را چند بار و در یک بازه زمانی تقریبا یک‌ساله رد کرد. خود این بازیگر چنین توضیح داده است: «می‌دانستم داستان خوبی است اما در آن زمان، اعتمادبه‌نفس لازم برای ایفای این نقش را نداشتم… این سوال برایم پیش آمده بود که آیا می‌توانم بدون این‌که احساسات کسی را جریحه‌دار کنم در قالب این نقش قرار بگیرم یا نه.» او می‌گوید در وهله اول، به این دلیل پیشنهاد بازی در سریال را رد کرد ولی هم‌زمانی پیشنهاد بازی در پروژه دیگری با عنوان «مهر پادشاه» (The King’s Affection) هم بی‌تاثیر نبود. با وجود این، نویسنده و کارگردان «وو وکیل فوق‌العاده» فکر می‌کردند هیچ‌کس جز پارک ایون-بین نمی‌تواند نقش وو یونگ-وو را بهتر از او بازی کند. به همین خاطر بود که نزدیک به یک سال صبر کردند تا او بازی در «مهر پادشاه» را به پایان برساند و دوباره این نقش را به وی پیشنهاد بدهند.
  • تنها پس از نمایش ۴ قسمت اول، سریال وو وکیل فوق‌العاده صاحب رکورد محبوب‌ترین سریال تاریخ کانال «ای‌ان‌اِی» شد؛ و در جدول محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی نتفلیکس در کشورهای کره، ژاپن، تایوان، تایلند و ویتنام هم در صدر قرار گرفت.
  • این سریال به‌طور هفتگی و همزمان با پخش جهانی در فیلیمو با زیرنویس فارسی منتشر می‌شود.
  • سریال وو وکیل فوق العاده فارغ از شیوه ساده و سرراست داستان‌گویی، به دلیل پرداخت به مشکلات و تفاوت برخورد با اوتیسمی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

بهترین سریال های خارجی ۲۰۲۲

نظر منتقدان درباره سریال وو وکیل فوق العاده

هنوز در سایت‌های متاکریتیک و راتن تومیتوز نقدهایی بر این سریال منتشر نشده و امتیاز میانگینی در کار نیست، اما امتیاز ۳۶۳ کاربر سایت «آی‌ام‌دی‌بی» (تا ۲۲ تیر ۱۴۰۱) امتیاز میانگین ۹ از ۱۰ را برای این سریال کره‌ای در پی آورده است. در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از نظر ۳ روزنامه‌نگار و اهل رسانه را درباره «وو وکیل فوق العاده» بخوانید.

فوربس

جون مک‌دانلد | وو یونگ وو وکیل تازه‌کاری که روی اولین پرونده‌اش در یک شرکت حقوقی کار می‌کند، باید به دیدار یک بیمار در بیمارستان برود. رییس او می‌خواهد کسی را همراهش کند چون به قول خودش ملاقات‌های بیمارستانی حتی برای وکلای عادی هم سخت است. رییس پس از این حرف نادرستش از وو عذرخواهی می‌کند چون نباید به عادی نبودن وو اشاره می‌کرد؛ اما وو می‌گوید: «مشکلی نیست. من عادی نیستم.»

این درام کره‌ای حول چنین شخصیتی شکل گرفته است که در واقع به اوتیسم (درخودماندگی) مبتلا است. سریال وو وکیل فوق العاده به‌واسطه تلاش‌ها و تجربه‌اندوزی‌های این شخصیت در وکالت، نگاهی پراحساس به شیوه‌های بروز توانایی‌های مختلف اوتیسمی‌ها می‌اندازد. در حالی که برخی از این افراد در برقراری ارتباط کلامی خوب نیستند، وو از دانشگاهی معتبر فارغ‌التحصیل شده و نمره‌های کامل آزمون‌ها را به پایان رسانده است. وو حافظه بسیار دقیقی دارد اما اغلب در موقعیت‌های اجتماعی راحت نیست.

بعضی از همکاران وو در شرکت حقوقی، بلافاصله به مهارت‌های حقوقی او پی نمی‌برند چون حواس‌شان با رفتارهای اجتماعی ناشیانه و نامناسب او پرت شده است؛ اما کافی است از او درباره ابهام‌های قانونی سوال بپرسند تا ببینند با چه منبعی از دانش طرف هستند؛ واقعیت این است که او هر چیزی را که خوانده است به یاد دارد؛ ولی کافی است در مواجهه با یک درِ چرخان قرار بگیرد تا ببینید چطور از کار می‌افتد و گیج می‌شود.

یون بن پارک و ته او کانگ در سریال وو وکیل فوق‌العاده

وو از آن دست شخصیت‌های زن نقش اصلی است که تماشاگران دوست دارد با او همذات‌پنداری کنند. او شخصیتی است که بر سختی‌ها چیره می‌شود و نقاط ضعف خود را جبران می‌کند؛ و این کار را هم به شیوه خودش انجام می‌دهد. در حالی که این شخصیت با چالش‌های خاص اوتیسمی‌ها روبه‌رو است، به‌سادگی می‌شود نگرانی‌های او پیرامون سازگاری و پیشرفت در کار جدیدش را درک کرد. او شاید در ابتدا به‌راحتی جای خودش را پیدا نکند اما نگاه غیرمعمولش به مسائل حقوقی فرصت‌های خوبی را برایش ایجاد می‌کند.

پارک ایون-بین که پیش از این در سریال محبوب «مهر پادشاه» بازی کرد، شخصیت جذابی را جان بخشیده است که بی‌پردگی مهرانگیزش گاهی وقت‌ها دارایی ارزشمندی است. کانگ کی-یونگ هم در نقش رییس او، با استعدادی که به عنوان یک کمدین دارد، این درام را مثل دیگر آثارش ارتقا داده است.

رِدی‌اِستِدی‌کات

جاناتن ویلسن تصویری که آثار جریان اصلی تولیدهای تلویزیونی و سینمایی از اختلال‌های مختلف اوتیسم برای چندین‌وچند دهه به نمایش گذاشته‌اند، در بهترین حالت اندوهناک بوده است و در بدترین حالت، اهانت‌آمیز؛ اما در فرهنگی که این روزها به‌ندرت به کسی اجازه می‌دهد با خطایی از فضای مجازی جان سالم به‌در ببرد (یا حتی بدون خطا!) خوشبختانه تصویرسازی نادرست و غیردقیق از مبتلایان به سندروم آسپرگر نیز هر روز کم‌تر می‌شود. «وو وکیل فوق‌العاده» مثل دیگر همتای نتفلیکسی‌اش «نامعمول» (Atypical) که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تولید و پخش شد، با دقت و اهمیت و مهربانی به سراغ شخصیتی مبتلا به اوتیسم رفته و ترکیب نویدبخشی از کمدی و درام را دست‌کم در قسمت‌های ابتدایی‌اش عرضه کرده است.

 ته او کانگ و یون بن پارک در سریال وو وکیل فوق‌العاده

بات‌وای‌دوپادکست

چارلز هارت‌فورد | پرونده‌های حقوقی‌ای که در سریال مطرح می‌شوند جزییات قابل‌توجه و تحسین‌برانگیزی دارند و به‌درستی در خدمت سر و شکل دادن به سناریوهای جذاب هم قرار گرفته‌اند. سریال وو وکیل فوق العاده توامان به کاوش در شخصیت اصلی و همکاران او ادامه می‌دهد و همین‌طور دنیایی که وو با آن طرف است. برای همین است که قسمت‌های تازه سریال (که تا امروز چهارتای آن‌ها پخش شده) حتی بهتر هم شده و سریال را در زمره بهترین‌های تلویزیون قرار می‌دهد. از این حیث، قسمت سوم بهترین است، به‌خصوص که پیچش داستانی پرونده‌ای که در آن ارایه می‌شود و شخصیت اصلی باید راهی برای حل آن پیدا کند، در این است که موکل وو خودش یک اوتیسمی است؛ و اصلا برای همین است که شرکت «هانبادا» این پرونده را به وو می‌سپارد. به‌طور طبیعی این همه جذابیت داستان قسمت سوم نیست و اهمیت این قسمت که «این پنگسو است» نام دارد، به برداشت‌های اشتباه و سوءتفاهم‌های پرشمار جامعه از اختلال اوتیسم برمی‌گردد که به‌گونه‌ای واقعاً دردناک هم به نمایش درمی‌آیند.

قسمت‌های دوم تا چهارم «وو وکیل فوق‌العاده» مملو از لحظه‌های صمیمانه‌ای از رشد و موفقیت شخصیت اصلی است. بر خلاف ازدیاد واکنش‌های اولیه‌ای که وو از همکارانش در قسمت اول می‌گیرد، در این قسمت‌ها کار خیلی خوبی در زمینه نمایش درک متقابل شخصیت‌های مختلف از وضعیت وو و گاهی قدردانی از وی و کارهای سودمندش صورت می‌گیرد. این پیشرفت‌ها و البته گام‌های اشتباهی که در مسیر برداشته می‌شوند، به شکل‌گیری حال‌وهوای صادقانه و سندیت سریال کمک می‌کنند. سریال وو وکیل فوق العاده با رفت‌وآمدهای پرشمار و حتی سریعی که بین غم و شادی، و گریه و خنده برای تماشاگرانش به همراه می‌آورد، یک ترن هوایی احساسی تمام‌عیار است که من به‌شخصه از تجربه‌اش خوشحالم.

دانلود سریال وو وکیل فوق‌العاده

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

5 نظر
  1. h.... t می‌نویسد

    عالیه من بارها دیدمش والان هم در شبکه ایرانی هم دنبالش میکنم

  2. مهشید می‌نویسد

    سریال زیبایی هست به علاقمندان حقوق پیشنهاد میکنم.

  3. نگار می‌نویسد

    این سریال بی نظیره بسیار آرامش بخشه و انرژی قشنگی داره وقتی تموم میشه کلی غصه میخوری

  4. Basira می‌نویسد

    کسی اسم واقعی چوی سانگ هیون برادر کوچیک وکیل وو یونگ وو رو میدونه میشه به من بگه اسم واقعی‌ش چیه

  5. Basira می‌نویسد

    کسی اسم واقعی چوی سانگ هیون برادر کوچیک وکیل وو یونگ وو رو میدونه

fosil