مروری بر کارنامه بازیگر پرتماشاگرترین فیلم‌ اکران اول سینمای پس از انقلاب

نیوشا ضیغمی؛ ستاره پرکار سینمای کمدی

هجدهم تیرماه سالروز تولد این بازیگر است

نیوشا ضیغمی بازیگری را ابتدا در تلویزیون و با حضوری کوتاه در سریال «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری جوزانی آغاز کرد و سپس با حضور در فیلم «تردست» به کارگردانی محمدعلی سجادی فعالیت در سینما را تجربه کرد. ضیغمی در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده که تنها چهارتای آن‌ها بیش از یک میلیون تماشاگر روانه سالن‌های سینما کرده‌اند. دو تای آن‌ها «اخراجی‌های ۱ و ۲» ساخته مسعود ده‌نمکی بودند و دو ‌تای دیگر «توفیق اجباری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم خانی. دو فیلم دیگر نیز بالای ۹۰۰ هزار نفر مخاطب داشته‌اند: «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و «پارک وی» ساخته فریدون جیرانی.
۱۸ تیر سالروز تولد نیوشا ضیغمی بازیگر ۴۲ ساله سینمای ایران است. به این بهانه در ادامه نگاهی آماری خواهیم داشت بر تعداد تماشاگران آثار اکران شده او در سینماهای ایران.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

دهه ۸۰ | یک شروع خیره کننده برای نیوشا ضیغمی

اولین تصویری که از نیوشا ضیغمی بر پرده سینماها نقش بست، پنجمین فیلمی بود که بازی می‌کرد: «اخراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی که ابتدا در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۸۵) به نمایش درآمد و سپس فروردین سال ۱۳۸۶ در سینماها اکران شد و بیش از یک میلیون و ۸۷۰ هزار نفر را روانه سالن‌های سینما کرد و صدر جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال به اخراجی‌ها رسید. کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، نیوشا ضیغمی و … جمع پرستاره تیم بازیگری «اخراجی‌ها» را تشکیل می‌دادند. اخراجی‌ها در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران را به طور مشترک با فیلم «سنتوری» به دست آورد.

نیوشا ضیغمی پیش از اخراجی‌ها در فیلم‌های «مواجهه» (سعید ابراهیمی‌فر، ۱۳۸۳)، «تردست» (۱۳۸۳) و «شوریده» (۱۳۸۴) هر دو ساخته محمدعلی سجادی و «گناه من» (مهرشاد کارخانی، ۱۳۸۴ – ۱۳۸۵) ایفای نقش کرده بود که از این میان «مواجهه» پس از ۱۴ سال، «تردست» پس از ۵ سال، «شوریده» پس از ۴ سال و «گناه من» پس از ۲ سال موفق به اکران در سینماهای ایران شدند. البته هر ۴ فیلم در گیشه شکست خوردند تا جایی که مجموع فروش شان به ۱۱۵ هزار نفر هم نرسید.

شاید یکی از خوش‌شانسی‌های نیوشا ضیغمی این بود که در اولین سالی که ۳ فیلم از او بر پرده سینماها نقش می‌بست، هر ۳ در جمع ۵ فیلم پرتماشاگر سال حضور داشتند. رکوردی که شاید کمتر بازیگری توانسته تا به حال به آن دست پیدا کند. البته این اتفاق تا پایان سال ۱۴۰۱ هیچگاه برای نیوشا ضیغمی تکرار نشد.

نیوشا ضیغمی در فیلم اخراجی ها

فیلم پارک وی به کارگردانی فریدون جیرانی دوم خرداد سال ۱۳۸۶ در سینماها به روی پرده رفت و با بازی ۲ چهره جدید و آینده‌داری چون نیما شاهرخ‌شاهی و رعنا آزادی‌ور و همچنین همراهی نیوشا ضیغمی و محمدرضا شریفی‌نیا موفق شد بیش از ۹۰۰ هزار نفر را روانه سالن‌های سینما کند و رتبه پنجم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال را به دست آورد.

فیلم توفیق اجباری ساخته محمدحسین لطیفی و هنرنمایی محمدرضا گلزار، باران کوثری، رضا عطاران، نیوشا ضیغمی و… هم ۱۶ آبان در سینماهای ایران به نمایش درآمد و با اختلافی ناچیز نسبت به اخراجی‌ها در رده دوم جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال ایستاد. بیش از یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند.

شاید مهم‌ترین افتخار دوران فعالیت سینمایی نیوشا ضیغمی حضور در قسمت دوم اخراجی‌ها باشد. فیلم اخراجی‌ها ۲ با همان گروه بازیگری قسمت اول و البته با همراهی حسام نواب صفوی، لیلا بلوکات، سیدجواد رضویان، امیریل ارجمند، شیلا خداداد و … همچنان با جذب بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به سالن‌های سینماهای نمایش دهنده، عنوان پرتماشاگرترین فیلم اکران اول سینمای پس از انقلاب را از آن خود کرده است. فیلم در نوروز سال ۱۳۸۸ در سینماهای ایران به نمایش درآمد و با اختلافی ۴ میلیون نفری صدرنشین جدول پربیننده‌ترین‌های سال شد. فیلم دوم جدول خروس جنگی تنها حدود یک میلیون تماشاگر داشت!

نیوشا ضیغمی اینفو

نیمه اول دهه ۹۰ | پر کار و کم‌اقبال

نیوشا ضیغمی در دهه ۹۰ تنها ۲ فیلم موفق در گیشه داشت؛ «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسمخانی و «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی.

فیلم خوب بد جلف که در ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۵ و بلافاصله پس از حضور در جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر به عنوان اکران نوروز سال ۱۳۹۶ در سینماهای ایران به نمایش درآمد با هنرنمایی بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، نیوشا ضیغمی و… در مجموع بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را روانه سالن‌های سینما کرد و در رتبه پنجم جدول پرتماشاگرترین‌های سال ایستاد. خوب بد جلف در جشنواره فیلم فجر در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد (حمید فرخ‌نژاد) و بهترین چهره‌پردازی (عبدالله اسکندری) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و در نهایت دیپلم افتخار بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران را از آن خود کرد.

فیلم ایران برگر هم که در ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ و به عنوان اکران نوروزی سال ۱۳۹۴ با بازی علی نصیریان، محسن تنابنده، سحر جعفری جوزانی، حمید گودرزی، نیوشا ضیغمی و بهرام افشاری در سینماهای ایران به نمایش درآمد در نهایت توانست حدود ۹۱۷ هزار مخاطب را جذب سالن‌های سینماهای نمایش‌دهنده کند و رتبه چهارم جدول پرتماشاگرترین‌های سال را از آن خود کند.

 

نیمه دوم دهه ۹۰ | پرکارترین بازیگر سال ۱۳۹۶

نیوشا ضیغمی در سال ۱۳۹۶ با حضور در ۶ فیلم اکران شده در سینماهای ایران رکورددار بود؛ او در سال ۱۳۹۶ به ترتیب فیلم‌های «خوب بد جلف» (نوروز)، «هفت معکوس» (۲۰ اردیبهشت)، «دریا و ماهی پرنده» (۲۰ مهر)، «ثبت با سند برابر است» (اول آذر)، «دختر عمو پسر عمو» (۶ دی) و «ما خیلی باحالیم» (۱۸ بهمن) را بر پرده سینماها داشت که از این میان «خوب بد جلف» همانطور که در بالا شرحش رفت، یکی از فیلم های پرتماشاگر سال شد و «ثبت با سند برابر است» هم با جذب حدود ۴۱۵ هزار تماشاگر رتبه پانزدهم جدول سال را از آن خود کرد. ۴ فیلم دیگر موفقیتی در گیشه به دست نیاوردند.

در نیمه دوم دهه ۹۰، نیوشا ضیغمی ۴ فیلم بر پرده سینماها داشت که از این میان فیلم «هشتگ» ساخته رحیم بهبودی‌فر که چهارم مهرماه سال ۹۷ اکران شد، با جذب بیش از ۵۰۰ هزار تماشاگر، گیشه موفقی را داشت و توانست در رتبه هجدهم جدول پربیننده‌ترین های سال قرار گیرد. همچنین سال گذشته ضیغمی فیلم «شهر گربه‌ها» ساخته سیدجواد هاشمی را در اکران عمومی داشت که با توجه به شیوع کرونا و استقبال نه‌چندان خوب تماشاگران، نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر از فیلم دیدن کردند و رتبه ششم جدول به فیلم سیدجواد هاشمی رسید.

نیوشا ضیغمی

فیلم «پرتقال خونی» ساخته سیروس الوند و نقش‌آفرینی چهره‌هایی چون فریبرز عرب‌نیا و حامد بهداد و همچنین نیوشا ضیغمی و زیبا بروفه می‌توانست فیلم پرتماشاگری باشد اما برعکس نتوانست گیشه راضی کننده‌ای داشته باشد. فیلم در تاریخ ۴ آبان سال ۱۳۹۰ به روی پرده رفت و تنها توانست نزدیک به ۲۴۰ هزار نفر را روانه سالن‌های سینماهای نمایش دهنده فیلم کند.

 

افتخارات | دو نامزدی سیمرغ و دیگر هیچ

نیوشا ضیغمی در تالار افتخاراتش دو نامزدی در دو دوره جشنواره فیلم فجر دارد؛ در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن اصلی برای هنرنمایی‌اش در فیلم «شوریده» شد. آن هم در دوره‌ای که هدیه تهرانی برای بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» به سیمرغ بلورین رسید و هنرمندان دیگری چون رویا نونهالی (عصر جمعه)، گلاب آدینه (وقتی همه خواب بودند)، افسانه بایگان (کافه ستاره) و هانیه توسلی (زمان می‌ایستد) نامزد دریافت جایزه بودند.

او همچنین در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار و برای نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «حس پنهان» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن مکمل جشنواره شد. در همان دوره مهتاب نصیرپور برای هنرنمایی در فیلم «فرزند خاک» سیمرغ بلورین این بخش را به خانه برد و بازیگرانی چون افسانه بایگان (کنعان)، مریم بوبانی (محیا)، نیره فراهانی (به همین سادگی) نامزد دریافت جایزه بودند.

نیوشا ضیغمی و امین حیایی
نیوشا ضیغمی و امین حیایی

توقیف شده‌ها و اکران نشده‌ها

نیوشا ضیغمی دو فیلم توقیف شده در کارنامه سینمایی‌اش دارد. «زمهریر» ساخته علی رویین‌تن که پس از نمایشش در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر و بازخورد منفی اهالی رسانه، تا به امروز در محاق توقیف است.

«آینه شمعدون» ساخته بهرام بهرامیان دیگر فیلمی است که در میانه راه فیلمبرداری به دلیل آنچه مغایرت با فیلمنامه مصوب وزارت ارشاد بود توقیف شد و تا به امروز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. بازیگرانی چون رضا عطاران، محسن تنابنده، فرهاد آئیش، مصطفی زمانی، نیوشا ضیغمی، مهران احمدی، رضا کیانیان و … در «آینه شمعدون» هنرنمایی کرده‌اند. ضیغمی در ۲ فیلم دیگر نیز بازی کرده که با وجود اینکه توقیف نیستند اما تا به امروز امکان اکران عمومی نیز برایشان فراهم نشده است: «شام عاشقانه سه نفره» (جواد مزدآبادی) و «ورود و خروج ممنوع» (امید آقایی).

نیوشا ضیغمی و جواد عزتی در فیلم هفت معکوس
نیوشا ضیغمی و جواد عزتی در فیلم هفت معکوس

جدول تعداد تماشاگران آثار اکران شده نیوشا ضیغمی

نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه توضیحات
اخراجی ها ۱۳۸۵ ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱,۸۷۶,۸۷۱ ۱
پارک وی ۱۳۸۵ ۲ خرداد ۱۳۸۶ ۹۰۴,۴۱۵ ۵
توفیق اجباری ۱۳۸۶ ۱۶ آبان ۱۳۸۶ ۱,۸۳۰,۴۳۳ ۲
تلافی ۱۳۸۶ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ ۳۴۴,۳۹۹ ۱۴
قرنطینه ۱۳۸۶ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ ۲۶۷,۳۸۸ ۱۷
حس پنهان ۱۳۸۵ ۵ تیر ۱۳۸۷ ۲۷۴,۰۳۳ ۱۶
گناه من ۱۳۸۵ ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ ۴۸,۹۵۹ ۳۴
اخراجی ها۲ ۱۳۸۷ اول فروردین ۱۳۸۸ ۵,۳۲۸,۲۹۷ ۱
تردست ۱۳۸۳ ۱۸ آذر ۱۳۸۸ ۵۴,۲۱۴ ۳۲
شوریده ۱۳۸۴ ۹ دی ۱۳۸۸ ۸,۵۱۵ ۵۷
دموکراسی تو روز روشن ۱۳۸۹ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۳۵۸,۹۵۵ ۱۰
دختر شاه پریون ۱۳۸۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ ۱۲۸,۴۱۱ ۲۰
پرتقال خونی ۱۳۸۹ ۴ آبان ۱۳۹۰ ۲۴۰,۴۶۷ ۱۳
شیرین ۱۳۸۷ ۲۸ دی ۱۳۹۰ ۵,۸۵۳ ۶۸
پرستوهای عاشق ۱۳۸۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ۷۳,۹۰۵ ۳۳
گشت ارشاد ۱۳۹۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۴۱۶,۹۶۸ ۴
فیتیله و ماه پیشونی ۱۳۹۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۱۳۷,۸۳۶ ۱۴
یکی برای همه ۱۳۹۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۵۵,۰۰۵ ۲۷
چارسو ۱۳۹۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ۱۰,۲۴۹ ۵۰
ایران برگر ۱۳۹۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۹۱۷,۵۸۶ ۴
آدم باش ۱۳۹۳ ۱۶ دی ۱۳۹۴ ۱۵۸,۳۹۷ ۱۹
ما همه گناهکاریم ۱۳۸۹ ۸ دی ۱۳۹۵ ۴۴,۳۱۴ ۴۷
خوب بد جلف ۱۳۹۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۱,۲۱۵,۹۸۷ ۵
هفت معکوس ۱۳۹۴ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۳,۰۹۷ ۱۱ هنر و تجربه
دریا و ماهی پرنده ۱۳۹۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ۸۳۴ ۲۷ هنر و تجربه
ثبت با سند برابر است ۱۳۹۵ اول آذر ۱۳۹۶ ۴۱۵,۸۶۵ ۱۵
دختر عمو پسر عمو ۱۳۹۵ ۶ دی ۱۳۹۶ ۲۲۳,۱۶۲ ۲۲
ما خیلی باحالیم ۱۳۹۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۷۷,۰۱۱ ۲۸
هشتگ ۱۳۹۶ ۴ مهر ۱۳۹۷ ۵۰۲,۳۴۶ ۱۸
مواجهه ۱۳۸۳ ۲ مرداد ۱۳۹۷ ۵۳۳ ۳۶ هنر و تجربه
زنها فرشته اند ۲ ۱۳۹۸ ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ۵۹,۵۹۵ ۵
شهر گربه ها ۱۳۹۹ ۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۶
    میانگین تماشاگر   ۵۰۷,۳۰۹  

جدول فیلم های نیوشا ضیغمی

ده فیلم پرتماشاگر نیوشا ضیغمی

  نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران
۱ اخراجی ها۲ ۱۳۸۷ اول فروردین ۱۳۸۸ ۵,۳۲۸,۲۹۷
۲ اخراجی ها ۱۳۸۵ ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ ۱۳۸۶ ۱,۸۷۶,۸۷۱
۳ توفیق اجباری ۱۳۸۶ ۱۶ آبان ۱۳۸۶ ۱,۸۳۰,۴۳۳
۴ خوب بد جلف ۱۳۹۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳۹۶ ۱,۲۱۵,۹۸۷
۵ ایران برگر ۱۳۹۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ۱۳۹۴ ۹۱۷,۵۸۶
۶ پارک وی ۱۳۸۵ ۲ خرداد ۱۳۸۶ ۹۰۴,۴۱۵
۷ هشتگ ۱۳۹۶ ۴ مهر ۱۳۹۷ ۵۰۲,۳۴۶
۸ گشت ارشاد ۱۳۹۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ ۱۳۹۱ ۴۱۶,۹۶۸
۹ ثبت با سند برابر است ۱۳۹۵ اول آذر ۱۳۹۶ ۴۱۵,۸۶۵
۱۰ دموکراسی تو روز روشن ۱۳۸۹ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ ۳۵۸,۹۵۵

بیشترین همکاری نیوشا ضیغمی با بازیگران

حمید گودرزی | ۴ فیلم

فیلم‌های گناه من، قرنطینه، تلافی و ایران برگر

محمدرضا فروتن | ۳ فیلم

فیلم‌های حس پنهان، دموکراسی تو روز روشن و چارسو

حمید فرخ‌نژاد | ۳ فیلم

فیلم‌های دموکراسی تو روز روشن، گشت ارشاد و خوب بد جلف

حامد بهداد پرتقال خونی و حس پنهان، محمدرضا گلزار توفیق اجباری و دموکراسی تو روز روشن، امین حیایی آدم باش و ثبت با سند برابر است، محسن تنابنده ایران برگر و آینه شمعدون و نیما شاهرخ شاهی پارک وی و شام عاشقانه سه نفره هر یک با حضور در ۲ فیلم مشترک با نیوشا ضیغمی در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

تماشای آنلاین فیلم های نیوشا ضیغمی در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil