ستاره پیرنشدنی سینما ۶۰ ساله شد

هفت فیلم برتر تام کروز

۳ جولای سالگرد تولد این ستاره هالیوود است

می‌گویند زامبی است، حتی شایعه شده به خاطر حضورش در فرقه «ساینتولوژی» از خون نوزادان تغذیه می‌کند و به همین خاطر است که گرد پیری روی چهره‌اش ننشسته و در ۶۰ سالگی هنوز مانند یک جوان بیست‌ و چند ساله به نظر می‌رسد و بدلکاری تمام فیلم‌هایش را هم خودش انجام می‌دهد. زندگی شخصی‌اش همواره با شایعات ناخوشایند همراه بوده و عقایدش مورد انتقاد شدید است، اما نمی‌توان حرفه‌ای‌گری او در عرصه بازیگری را نادیده گرفت. تام کروز که مهم‌ترین ستاره جوان سینما در دهه ۹۰ بود، هنوز محبوب است، فیلم‌هایش می‌فروشد و به اندازه روز اول حضورش در هالیوود پرانرژی است.
به مناسبت تولد او می‌خواهیم ۷ فیلم برتر کارنامه تام کروز را با هم مرور کنیم.

تاپ گان | ۱۹۸۶ | Top Gun

حماسه جنگی-هوایی «تونی اسکات» درباره یک اسکادران نیروی هوایی ارتش آمریکا جریانی ساخت که از سال ۸۶ میلادی تا به امروز پابرجاست. در پروازی اکتشافی بر فراز اقیانوس هند، «ستوان پیت ماوریک میچل» (تام کروز) و همراهش، «ستوان نیک گوس برادشا» (ادواردز)، چند میگ جنگی دشمن را با مانورهای غیر معمول از میدان به در می‌برند و برای شرکت در کلاس‌های مدرسه آموزشی نخبگان نبرد هوایی نیروی دریایی در کالیفرنیا (معروف به «تاپ گان») انتخاب می‌شوند. تاپ گان سرشار از شور و رفاقت‌های مردانه است و تاریخ مصرف ندارد.

تام کروز احتمالا بهترین بازی عمرش را در همین فیلم انجام داده است.

تام کروز در فیلم تاپ گان

تجارت پرمخاطره | ۱۹۸۳ | Risky Business

فیلم دروازه ورود تام کروز به دنیای شهرت و ستارگی سینما بود. فیلم ظرفیت بسیار خوبی برای تبدیل بازیگرانش به ستاره داشت و تام کروز باهوش هم سریع این فرصت را روی هوا زد و نامش را بین بازیگران تیم امید هالیوود ثبت کرد. فیلم هرچند برپایه مسائل جنسی بنا شده، اما کاملا از مسئله جنسیت فراتر می‌رود و یک رساله متفکرانه، طنازانه و درخشان است درباره تمایلات جنسی نوجوانان، احساس گناه و البته تبعات سرمایه‌داری!

تام کروز در فیلم تجارت پر مخاطره

چند مرد خوب | ۱۹۹۲ | A Few Good Men

وجود دیالوگ‌های خوب یا جملات قصار فراوان الزاما به یک فیلم ارزش نمی‌دهد، اما بسیاری از دیالوگ‌های فیلم «چند مرد خوب» به این دلیل خوبند که در ذهن انسان رسوخ می‌کنند و ته‌نشین می‌شوند و تاثیر لازم را روی آدم می‌گذارند. فیلم یک درام حقوقی است درباره یک وکیل نظامی جوان که وکالت از چند تفنگ‌دار متهم به قتل نیروی دریایی آمریکا را بر عهده گرفته است؛ تفنگ‌دارانی که مدعی‌اند تحت دستورالعمل‌های نظامی رفتار کرده‌اند. مهم‌ترین ویژگی فیلم، فیلمنامه آن است که حاصل کار یکی از نوابغ فیلمنامه‌نویسی سینمای جهان است: «آرون سورکین».

سورکین که بعدها برای فیلم «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر تمام جوایز فیلمنامه‌نویسی سینمای جهان را درو کرد، یک استاد بی‌رقیب دیالوگ‌نویسی است و به‌خوبی توانسته ماجرای چند مرد را که کاری را که معتقدند خوب بوده انجام داده‌اند، روایت کند.

تام کروز در فیلم چند مرد خوب

جری مگوایر | ۱۹۹۶ | Jerry Maguire

«جری مگوایر» به لحاظ انسانی احتمالا بهترین فیلمی است که تام کروز تاکنون در آن ظاهر شده است. او در فیلم در نقش یک ایجنت ورزشی ظاهر شده که همیشه دنبال پیدا کردن ورزشکاران پول‌ساز و بستن قراردادهای چرب‌وچیل مالی است، تا این‌که اتفاقی باعث می‌شود نگاه او نسبت به حرفه و موکلانش عوض شود و او برای برقراری ارتباطی عمیق‌تر با آن‌ها تلاش کند.

جری مگوایر یک کمدی رمانتیک است که در عین حال از کلیشه‌های کمدی رمانتیک پیروی نمی‌کند و شاید بتوان مهم‌ترین دلیل موفقیت آن را جفت‌شدن تام کروز با «کمرون کرو» نویسنده و کارگردان فیلم دانست.

تام کروز در فیلم جری مگوایر

وثیقه | ۲۰۰۴ | Collateral

یک قاتل حرفه‌ای برای کشتن عده‌ای که قصد شکایت و گواهی علیه یک تبهکار در دادگاه را دارند، اجیر شده است. او می‌خواهد جنایتش را طی یک شبانه‌روز بدون گذاشتن هیچ ردی از خودش به پایان برساند و برای این کار یک تاکسی را با پرداخت نرخی بالا دربست استخدام می‌کند. کروز در طول دوران پربار حرفه‌ای خود نقش‌های متنوعی را بازی کرده بود، اما اولین‌بار در فیلم «وثیقه» بود که فرصت بازی در یک نقش شرور تمام‌عیار را پیدا کرد.

شیمی بین تام کروز و هم‌بازی‌اش «جیمی فاکس» فوق‌العاده‌ است. یک راننده تاکسی که در زندگی آزارش به مورچه نرسیده، باید یک قاتل بی‌رحم را در انجام ماموریتی وحشتناک همراهی کند و نمی‌داند سرنوشتش به عنوان شاهد ۳ قتل چه خواهد بود!

تام کروز

چشمان کاملا بسته | ۱۹۹۹ | Eyes Wide Shut

تام کروز و همسر ستاره‌اش «نیکول کیدمن» این شانس را داشتند که در آخرین اثر و شاید وصیت‌نامه سینمایی یکی از بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ سینما بازی کنند، آن هم در نقش‌هایی که احتمالا به زندگی شخصی‌شان بسیار شبیه بود. «چشمان کاملا بسته» یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما درباره روابط زناشویی است. اثری پیچیده، چندلایه و ترسناک و طبق معمول پر از وسواس ساخته «استنلی کوبریک» درباره زن و شوهری که پس از حضور در یک میهمانی شبانه، درباره شیطنت‌های زناشویی کوچک‌شان دست به اعتراف می‌زنند و اعتراف زن باعث می‌شود تا همسرش (کروز) دست به یک سفر شبانه عجیب و درونی بزند.

صحنه‌های دو نفره کروز و کیدمن در فیلم عالی است و دیدن فیلم بر هر زوجی واجب!

تام کروز در فیلم چشمان کاملا بسته

گزارش اقلیت | ۲۰۰۲ | Minority Report

سال ۲۰۰۲ کروز این شانس را پیدا کرد تا «استیون اسپیلبرگ» همکاری کند. همکاری این ۲ غول خوب از آب درآمده. تام کروز مطابق معمول در یک نقش اکشن سرشار از جنب‌وجوش می‌درخشد و اسپیبلرگ هم موفق شده اکشنی کاملا خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده بسازد که یکی از تاریک‌ترین آثار کارنامه‌اش هم هست. کروز در دوره‌ای از زندگی‌اش در فیلم ظاهر شد که بیشتر دنبال نقش‌های عمیق بود و نقشش در گزارش اقلیت این ویژگی را داشت. قهرمانی با ذهنی عمیقا معیوب و آشفته که باید در سال ۲۰۵۴، از وقوع جنایتی پیش‌بینی شده جلوگیری کند.

تام کروز در فیلم گزارش اقلیتچهره‌ها از نمای فیلیموشات

تماشای آنلاین فیلم‌های تام کروز

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil