مروری بر کارنامه و آمار مخاطبان فیلم‌های بازیگری که گام به گام اوج گرفت

الناز شاکردوست؛ لبخند به موفقیت

۷ تیر تولد این بازیگر مطرح سینمای ایران است

هفتم تیرماه سالروز تولد الناز شاکردوست بازیگر سینمای ایران است. به این بهانه، در ادامه مروری خواهیم داشت بر تعداد مخاطبان آثار اکران شده الناز شاکردوست در سینماهای ایران. او که از سال ۱۳۸۲ فعالیت بازیگری‌اش را آغاز کرد، تا به حال در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرده است.
شاکردوست با اینکه در همان سال‌های ابتدای فعالیت‌اش نامزد دریافت تندیس زرین از جشن خانه سینما شد، اما تا به حال تنها یک بار موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است. آنهم برای حضور برجسته‌اش در فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار. نکته جالب‌تر این است که همین فیلم تا به امروز، عنوان دومین اثر پرمخاطب شاکردوست را به دست آورده است.

چهره‌ها از نمای فیلیموشات

گام‌های پرفروش یک بازیگر تازه‌کار

الناز شاکردوست بازیگری را برای اولین بار در فیلم «اینجا آخر دنیاست» ساخته مشترک شراره یوسفی‌نیا و ابراهیم بخشی در سال ۱۳۸۲ تجربه کرد اما با فیلم «گل یخ» به کارگردانی کیومرث پوراحمد بود که برای اولین بار تصویرش بر پرده نقره‌ای سینماهای ایران نقش بست. «اینجا آخر دنیاست» با ۹ سال تاخیر و در بدترین شرایط ممکن در ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ با هنرنمایی امید متقی و محمدرضا زحمتکش به روی پرده رفت و حدود ۱۳ هزار نفر از آن دیدن کردند و رتبه ۵۷ جدول پرتماشاگرترین‌های سال به فیلم رسید.

کیومرث پوراحمد که در سال ۱۳۷۹ یکی از بهترین آثار کارنامه سینمایی‌اش را با نام «شب یلدا» ساخته بود، پس از ۳ سال دوری از سینما و با الهام از فیلم «سلطان قلب‌ها»، با هنرنمایی محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، گوهر خیراندیش، ویشکا آسایش، آلما اسکویی، مهدی صباغی و فریده سپاه منصور دست به کار ساخت «گل یخ» شد که در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۳) به بخش مسابقه راه نیافت و نویسندگان و منتقدان هم فیلم را چندان تحویل نگرفتند. «گل یخ» ۱۹ اسفند همان سال به عنوان اکران نوروزی سال ۱۳۸۴ روانه پرده سینماها شد و در مجموع توانست حدود ۵۳۵ هزار تماشاگر را به سالن‌های نمایش دهنده فیلم بفرستد و در رتبه ۱۲ جدول پرمخاطب‌ترین‌های سال قرار گیرد.

در سال ۱۳۸۴، شاکردوست ۲ فیلم دیگر بر پرده‌های سینما داشت؛ «مجردها» و «عروس فراری». کمدی «مجردها» ساخته اصغر هاشمی و با بازی محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، مجید صالحی، الناز شاکردوست، کاوه کاویان، منوچهر آذری و آتیلا پسیانی یک هفته پس از «گل یخ» در ۲۶ اسفندماه و به عنوان اکران عید سال ۱۳۸۴ اکران شد و حدود ۹۱۲ هزار بیننده را جذب سالن‌های سینما کرد و رتبه چهارم جدول پرتماشاگرترین‌های سال را به خود اختصاص داد.

«عروس فراری» به کارگردانی بهرام کاظمی و بازی امین حیایی، الناز شاکردوست، حسام نواب صفوی و… که در سال ۱۳۸۳ ساخته شده بود، ۱۱ آبان ۱۳۸۴ اکران شد و حدود ۶۵۲ هزار نفر از آن دیدن کردند و رده ششم جدول پربیننده‌ترین‌های سال به فیلم بهرام کاظمی رسید. تقریبا ۳ فیلم پرفروش در اولین سال فعالیت برای بازیگری که نشان داده توانمند هم هست، آمار قابل قبول و تا حدودی امیدوارکننده است.

اینفو الناز شاکردوست

انتخاب ژانرهای مختلف

اکران ۴ فیلم با هنرنمایی الناز شاکردوست در سال ۱۳۸۵ آن هم در چهار گونه (ژانر) متفاوت، گواهی بر این ادعاست: «قتل آنلاین»، «چند می‌گیری گریه کنی؟»، «چه کسی امیر را کشت؟» و «بی وفا». فیلم‌هایی که جایگاه‌های قابل توجهی در جدول پرتماشاگرترین‌های سال به دست نیاورند اما شاکردوست در آن‌ها بازی‌های تحسین‌برانگیزی ایفا کرد. شاکردوست این تنوع در انتخاب آثار و گونه‌های متفاوت را تا به امروز ادامه داده و باکی هم از چگونگی استقبال مخاطبان با این آثار نداشته است.

همانطور که در سال ۱۳۹۸ فیلم «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی با بازی الناز شاکردوست و البته هنرنمایی پرویز پرستویی، محسن کیایی، مهران احمدی، عایشه گل جوشکن با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مخاطب صدرنشین جدول پرتماشاگرترین‌های سال می‌شود و همچنین فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای شاکردوست به ارمغان آورد در اکران همان سال و با جذب یک میلیون و ۷۱۶ هزار تماشاگر در رده پنجم جدول پرمخاطب‌ترین‌ها قرار می‌گیرد، فیلم‌هایی چون «در میان ابرها» (سیدروح الله حجازی) با حدود ۱۱ هزار تماشاگر، «پوسته» (مصطفی آل احمد) با حدود ۳ هزار بیننده، «باد در علفزار می‌پیچد» (خسرو معصومی) با نزدیک به ۹ هزار نفر مخاطب، «خدا نزدیک است» (علی وزیریان) با ۲۵ هزار تماشاگر و چندین فیلم دیگر با هنرنمایی الناز شاکردوست هم در رده‌های پایین جداول پربیننده‌ترین‌های سال اکران خود شدند.

الناز شاکردوست

رکورد عجیب الناز شاکردوست

یکی از عجیب‌ترین نکات کارنامه بازیگری شاکردوست، اکران ۷ فیلم با بازی او در یک سال (۱۳۸۹) است؛ «سلام بر عشق» (۲۶ اسفند ۱۳۸۸)، «ناسپاس» (۱۳ مرداد)، «کارناوال مرگ» و «فاصله» و «از ما بهترون» (۱۱ شهریور)، «باد در علفزار می پیچد» (۲۴ شهریور)، و «چراغ قرمز» (اول دی).

و عجیب‌تر اینکه ۳ فیلم «کارناوال مرگ»، «فاصله» و «از ما بهتریون» با حضور یک بازیگر مشترک (الناز شاکردوست) در یک روز اکران شدند!

البته شاید عجیب‌ترین نکته این باشد که مجموع تماشاگران این ۷ فیلم به یک میلیون نفر هم نرسید!

«سلام بر عشق» ساخته اصغر نعیمی و با هنرنمایی امین حیایی، الناز شاکردوست، نیکی کریمی، آتیلا پسیانی، کامران تفتی و… با حدود ۳۷۲ هزار نفر پرتماشاگرترین فیلم این گروه و «باد در علفزار می‌پیچد» با حدود ۹ هزار نفر کم تماشاگرترین فیلم این گروه بودند.

الناز شاکردوست در فیلم رسوایی

پرتماشاگرترین فیلم‌های الناز شاکردوست

پس از فیلم‌های «مطرب» و «شبی که ماه کامل» به عنوان ۲ فیلم پرتماشاگر الناز شاکردوست و همچنین «مجردها» و «عروس فراری» در ادامه به چند فیلم پرمخاطب دیگر او خواهیم پرداخت:

مجنون لیلی | قاسم جعفری

قاسم جعفری در سال ۱۳۸۶ فیلم «مجنون لیلی» را با بازیگرانی بیشماری چون محمدرضا گلزار، الناز شاکردوست، حمید گودرزی، حامد بهداد، رضا رویگری، ابوالفضل پورعرب، نیما شاهرخ شاهی، یوسف تیموری، السا فیروزآذر، گلاره عباسی، رامین راستاد، احمد پورمخبر و… کارگردانی کرد. فیلم در نوروز سال ۱۳۸۷ به روی پرده رفت و با جذب ۹۹۷ هزار تماشاگر توانست رتبه ششم جدول پربیننده‌ترین‌های سال را از آن خود کند.

رسوایی | مسعود ده‌نمکی

الناز شاکردوست پس از موفقیت مسعود ده‌نمکی در گیشه با سه گانه «اخراجی‌ها» در فیلم «رسوایی» این کارگردان در نقش اصلی ظاهر شد. «رسوایی» از تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ به عنوان فیلم اکران نوروزی سال ۱۳۹۲ به روی پرده رفت و کم‌تر از حد انتظار ظاهر شد و توانست کمتر از یک میلیون (۹۶۴ هزار نفر) تماشاگر را جذب سالن‌های سینما کند. فیلمی که اکبر عبدی را در شمایل یک روحانی با خود داشت و همچنین از حضور محمدرضا شریفی نیا، کامران تفتی و… در آن ایفای نقش می‌کردند آنچنان که باید نتوانست در گیشه بدرخشد اما با این حال در صدر جدول پرتماشاگرترین‌های سال ایستاد.

چند می‌گیری گریه کنی؟ | شاهد احمدلو

کمدی درام چند می‌گیری گریه کنی؟ اولین ساخته سینمایی شاهد احمدلو و با بازی منوچهر نوذری، حمید لولایی، نیکو خردمند، ابوالفضل پورعرب، الناز شاکردوست، شهرام حقیقت دوست، حسین عابدینی، محمود بهرامی، هومن حاجی عبدالهی و … که در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای حمید لولایی به ارمغان آورد، ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ در سینماها به روی پرده رفت و سرانجام توانست حدود ۶۰۸ هزار تماشاگر را روانه سالن‌های سینما کند و در جایگاه ششم جدول پربیننده‌ترین‌های سال قرار گیرد.

الناز شاکردوست در فیلم پوسته

افتخارات کارنامه بازیگری الناز شاکردوست

الناز شاکردوست غیر از حضور تحسین‌برانگیزش در فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»، «تی‌تی» و «ابلق» در آثار دیگری نیز خوش درخشیده است.

فیلم‌هایی چون «تابو» (خسرو معصومی) که لوح تقدیر جشنواره فیلم سانفرانسیسکو را برای آن به دست آورد و فیلم‌هایی مثل «باد در علفزار می پیچد»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «مجردها»،  «در میان ابرها» و «خفه گی» که برای اولی از بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر و برای سه تای بعدی از دوره‌های مختلف جشن خانه سینما نامزد دریافت جایزه شد و همچنین برای آخری تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، آثاری هستند که شاکردوست در آنها اجرای درخشانی را از خود به جا گذاشته است.

  • ۱۳۹۴ | برنده لوح تقدیر و جایزه جشنواره فیلم سان فرانسیسکوآمریکا | تابو
  • ۱۳۹۶ | برنده تندیس بهترین بازیگر زن جشن حافظ | مبارک
  • ۱۳۹۷ | برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر نقش اول زن | شبی که ماه کامل شد
  • ۱۳۹۸ |برنده تندیس جشن انجمن منتقدان و نویسندگان ایران | شبی که ماه کامل شد
  • ۱۴۰۱ | برنده تندیس جشن انجمن منتقدان و نویسندگان ایران | تی تی

الناز شاکردوست و محمدرضا گلزار در مجنون لیلی

بیشترین همکاری الناز شاکردوست با کارگردانان و بازیگران

بیشترین همکاری با کارگردانان

با مروری بر آثار کارنامه سینمایی شاکردوست می‌توان همکاری او طیف وسیعی از کارگردانان را به وضوح دید. از هنرمندانی چون عباس کیارستمی («شیرین») و فریدون جیرانی («خفه گی») و بهنام بهزادی («من می ترسم») تا فرزاد موتمن («سراسر شب») و روح الله حجازی («در میان ابرها») و مصطفی کیایی («مطرب»).

شاکردوست تنها در دو فیلم از کارگردانانی چون کیومرث پوراحمد («گل یخ» و «اتوبوس شب»)، نرگس آبیار («شبی که ماه کامل شد» و «ابلق»)، خسرو معصومی («باد در علفزار می پیچد» و «تابو») و محمد بانکی («دو خواهر» و «تو و من») هنرنمایی کرده است.

البته او با محمدحسین لطیفی در یک فیلم سینمایی («اسب سفید پادشاه») و دو فصل از سریال «قلب یخی» نیز بیشترین همکاری را داشته است.

بیشترین همکاری الناز شاکردوست با بازیگران

الناز شاکردوست با محمدرضا گلزار در ۵ فیلم و با ۳ بازیگر دیگر در ۴ فیلم همکاری کرده است.

۵ فیلم:

  • محمدرضا گلزار: «گل یخ»، «مجنون لیلی»، «کیش و مات»، «دو خواهر» و «تو و من»

۴ فیلم:

  • امین حیایی: «عروس فراری»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «سلام بر عشق» و «آتیش بازی»
  • پوریا پورسرخ: «دلخون»، «حرکت اول»، «چراغ قرمز» و «ناسپاس»
  • اکبر عبدی: «قاعده بازی»، «کیش و مات»، «شرط اول» و «رسوایی»

۳ فیلم:

  • هوتن شکیبا: «شبی که ماه کامل شد»، «تی تی» و «ابلق»
  • حمید گودرزی: «قتل آنلاین»، «بی وفا» و «کیش و مات»
  • بهرام رادان: «کارناوال مرگ»، «نقطه بی بازگشت» و «ابلق»
  • نیما شاهرخ شاهی: «ناسپاس»، «مجنون لیلی» و «کیش و مات»
  • مهران احمدی: «ابلق»، «من می ترسم» و «مطرب»

 

فیلم‌های اکران نشده شاکردوست

از میان آثاری که الناز شاکردوست در آنها ایفای نقش کرده، منهای ۳ اثری که در صف اکران قرار دارند و از تولیدات جدید سینمای ایران هستند، فیلم‌هایی به چشم می‌خورند که یا بدون اکران سر از شبکه نمایش خانگی درآورده‌اند یا تا به حال فرصت اکران پیدا نکرده‌اند.

فیلم‌هایی چون «تابو» (خسرو معصومی، ۱۳۹۳)، «حرکت اول» (فرهاد نجفی، ۱۳۸۷)، «نقطه بی بازگشت» (سیروس رنجبر، ۱۳۸۸)، «سراسر شب» (فرزاد موتمن، ۱۳۹۶). همچنین شاکردوست ۳ فیلم سینمایی را در صف اکران دارد. و در هر ۳ تای آنها درخشان ظاهر شده است: «تی تی» (آیدا پناهنده)، «ابلق» (نرگس آبیار) و «من می‌ترسم» (بهنام بهزادی).

جدول آمار مخاطبان فیلم‌های الناز شاکردوست

جدول فیلم های پرمخاطب الناز شاکردوست

نام فیلم سال ساخت تاریخ اکران سال اکران تعداد تماشاگران رتبه توضیحات
۱ مطرب ۱۳۹۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ ۳,۲۹۷,۱۳۸ ۱
۲ شبی که ماه کامل شد ۱۳۹۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱,۷۱۶,۹۱۵ ۵
۳ مجنون لیلی ۱۳۸۶ اول فروردین ۱۳۸۷ ۹۹۷,۵۰۹ ۶
۴ رسوایی ۱۳۹۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۹۶۳,۷۳۹ ۱
۵ مجردها ۱۳۸۳ ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۹۱۲,۷۲۳ ۴
۶ دو خواهر ۱۳۸۷ ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ ۸۳۱,۳۰۰ ۷
۷ عروس فراری ۱۳۸۳ ۱۱ آبان ۱۳۸۴ ۶۵۲,۷۸۲ ۶
۸ چند می گیری گریه کنی؟ ۱۳۸۴ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵ ۶۰۷,۲۹۱ ۱۰
۹ بی وفا ۱۳۸۵ اول آذر ۱۳۸۵ ۵۴۴,۶۲۴ ۱۲
۱۰ گل یخ ۱۳۸۳ ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۵۳۳,۲۵۶ ۱۲

جدول تعداد مخاطبان آثار اکران شده الناز شاکردوست (بر اساس سال اکران)

نام فیلم سال ساخت تاریخ

اکران

سال

اکران

تعداد تماشاگران رتبه توضیحات
گل یخ ۱۳۸۳ ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۵۳۳,۲۵۶ ۱۲
مجردها ۱۳۸۳ ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ ۱۳۸۴ ۹۱۲,۷۲۳ ۴
عروس فراری ۱۳۸۳ ۱۱ آبان ۱۳۸۴ ۶۵۲,۷۸۲ ۶
قتل آنلاین ۱۳۸۴ ۵ مهر ۱۳۸۵ ۳۷۳,۷۷۲ ۱۷
چه کسی امیر را کشت؟ ۱۳۸۴ ۳ آبان ۱۳۸۵ ۱۴۶,۱۲۸ ۲۵
چند می گیری گریه کنی؟ ۱۳۸۴ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵ ۶۰۷,۲۹۱ ۱۰
بی وفا ۱۳۸۵ اول آذر ۱۳۸۵ ۵۴۴,۶۲۴ ۱۲
قاعده بازی ۱۳۸۵ ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ ۳۲۲,۱۱۵ ۱۴
خدا نزدیک است ۱۳۸۵ ۱۸ مهر ۱۳۸۶ ۲۴,۸۱۰ ۴۵
اتوبوس شب ۱۳۸۵ ۲۳ آبان ۱۳۸۶ ۱۱۲,۹۱۵ ۲۶
مجنون لیلی ۱۳۸۶ اول فروردین ۱۳۸۷ ۹۹۷,۵۰۹ ۶
در میان ابرها ۱۳۸۶ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۰,۴۷۹ ۵۲
کیش و مات ۱۳۸۷ ۷ مرداد ۱۳۸۸ ۴۴۶,۱۷۱ ۱۳
دو خواهر ۱۳۸۷ ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ ۸۳۱,۳۰۰ ۷
دلخون ۱۳۸۷ ۷ مرداد ۱۳۸۸ ۲۴۴,۲۵۵ ۱۷
باد در علفزار می پیچد ۱۳۸۶ ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ ۸,۸۹۱ ۶۲
از ما بهترون ۱۳۸۷ ۱۱ شهریور ۱۳۸۹ ۱۳۱,۵۸۳ ۲۶
کارناوال مرگ ۱۳۸۷ ۱۱ شهریور ۱۳۸۹ ۴۵,۹۷۹ ۳۹
فاصله ۱۳۸۸ ۱۱ شهریور ۱۳۸۹ ۹۹,۰۶۷ ۳۱
چراغ قرمز ۱۳۸۸ اول دی ۱۳۸۹ ۳۰۰,۰۰۹ ۱۱
ناسپاس ۱۳۸۸ ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ ۳۵,۳۵۸ ۴۳
سلام بر عشق ۱۳۸۸ ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ ۱۳۸۹ ۳۷۲,۲۸۴ ۶
شیرین ۱۳۸۷ ۲۸ دی ۱۳۹۰ ۵,۸۵۳ ۶۸
شرط اول ۱۳۸۸ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۵۳,۴۵۳ ۳۹
اینجا آخر دنیاست ۱۳۸۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ۱۲,۹۳۶ ۵۷
تو و من ۱۳۹۰ ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ ۳۰۷,۳۴۸ ۷
بوی گندم ۱۳۸۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ۱۹۸,۶۹۵ ۱۲
رسوایی ۱۳۹۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ۱۳۹۲ ۹۶۳,۷۳۹ ۱
پوسته ۱۳۸۷ ۱۹ آبان ۱۳۹۳ ۲,۳۱۹ ۸ هنر و تجربه
آتیش بازی ۱۳۹۲ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۲۵۹,۶۹۰ ۱۴
اسب سفید پادشاه ۱۳۹۳ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۳۹,۴۲۴ ۳۸
مبارک ۱۳۹۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ۲۶۳,۰۶۴ ۲۲
خفه گی ۱۳۹۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ۴۷۱,۹۵۱ ۱۱
شبی که ماه کامل شد ۱۳۹۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ۱,۷۱۶,۹۱۵ ۵
مطرب ۱۳۹۷ ۱۵ آبان ۱۳۹۸ ۳,۲۹۷,۱۳۸ ۱
    میانگین تماشاگر   ۴۳۸,۴۵۲  

عکس‌هایی از فیلم‌هایی با بازی الناز شاکردوست

الناز شاکردوست الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوستالناز شاکردوستالناز شاکردوست

الناز شاکردوست

الناز شاکردوست

پوستر فیلم‌هایی با بازی الناز شاکردوست

پوستر چند می‌گیری گریه کنی

پوستر کارناوال مرگ

پوستر بوی گندم

پوستر بی وفا

پوستر چراغ قرمز

پوستر از ما بهترون

پوستر مجردها

پوستر ناسپاس

پوستر قاعده بازی

پوستر رسوایی

پوستر سلام بر عشق

پوستر مجنون لیلی

پوستر خدا نزدیک است

پوستر گل یخ

پوستر قتل آنلاین

پوستر فیلم مجنون لیلی

تماشای آنلاین فیلمهای الناز شاکردوست در فیلیمو

نظر شما چیست؟

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

از اینکه نظرتان را با ما در میان می‌گذارید، خوشحالیم

fosil